Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 05 23, 6:52

Svara på tråd  [ 1189 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 60  Nästa
 Mustang 
Författare Meddelande
Inlägg Mustang
Apropå Johans modell av Mustangen på ämnet LOK så lovade jag att visa min farbrors diabilder från Söderhallarna. Så jag börjar med denna diabild.

Bild
Lite kul med alla spåren på taket på den tiden. Och vi kan se en Mustang på taket. Och den tiden är nog nånstans efter 1963 och framåt. 67 försvann ju som bekant spårvagnstrafiken i Stockholm. Tyvärr. Och längst till höger kan vi se Folksamhuset som jag tror var klart 63, men är inte helt säker på detta. Men jag tror LYR har en del att säga. Och de gamla magasinen i förgrunden skulle vara kul att få veta lite om.
Mvg Janne C

2008 11 08, 16:12
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Jo du Janne, nog kände jag till denna del av Söder, gick bl.a. som sommarjobbande brevbärare i Sofiakvarteren 1958, men kan inte bidra med bilder från dessa trakter, men vi ser närmast i din farbrors bild en luftledningsstolpe till Saltjöbanan och nedanför Värmdövägen. Men angående Folksamskrapan (googlade - började byggas 1959) - så kan jag visa bilder från Skanstullsbron (nr. 2 i modern tid). Först ser vi i översta bilden uppe i högerkant en liten bit av skrapans lägre utbyggnader, men också intressant är Biltransporten som är en Scania-Vabis L 75/76 dragbil med trailer och dessutom en släpvagn - alltså ett 3-delat ekipage.
Vill någon identifiera bilmärken så är här en utmaning!
Och för att koppla åter till mustanger och spårvagnar i allmänhet så kan vi lägga märke till spåren i gatan som i nästa bild går över godsbangården, sedan över gamla klaffbron och Hammarbykanalen som leder vidare upp till Blåsut där definitiva slutstationen var några år senare.
Bild

Bild
Och på tal om blå mustangfärg så måste jag ju lägga in denna bild. Vill förtydliga att bilden är fotograferad i slutet av augusti, alltså veckan innan Dagen H den 3 september 1967.

Bild
/ LYR

2008 11 09, 3:31
Så roligt att du tog dej tid att dels skriva vad du minns och särskilt ett tack för ditt otroligt läckra foto på bangården från Hammarbykajen. Och att du skrev om Saltsjöbanans luftledningsstolpe så blev det mycket lättare att orientera sig. Jobbade faktiskt som konduktör på dessa tåg 1974-76. På de gamla trätågen var det minnsan ett trevligt jobb för en nostalgiker som jag redan var på den tiden. Även dina två andra foton är läckra. Tackar. Och jag visar en diabild till från min farbror Bosse.

Bild
Min fasters man jobbade i Söderhallarna därav några bilder från Bosse som tydligen besökt honom på hans arbetsplats. Farsan min byggde en transformator till mitt första tåg som var Trix Express. En stor trälåda med en tutknapp och en polvändare med just delar från en spårvagn. Tutknappen var en stoppknapp från en stolpe från någon vagn. Bara minns lite helt plötsligt. Synd att jag inte har den transingen kvar. Hur som helst en kul bild från hallen och reklamen kanske passar till Johans nästa Mustang :wink:
Hälsar Janne C

2008 11 09, 13:54
Trafikchef
Användarvisningsbild

Först ser vi i översta bilden uppe i högerkant en liten bit av skrapans lägre utbyggnader, men också intressant är Biltransporten som är en Scania-Vabis L 75/76 dragbil med trailer och dessutom en släpvagn - alltså ett 3-delat ekipage.

Vill någon identifiera bilmärken så är här en utmaning!

Bild

Den grå bilen (formodligen en annan nyans) som är lastad ovanför hytten är en Vauxhall, hette den modellen Velox, eller var det Victor ?
Nummer två, bilen med snö på, kunde eventuellt vara en Ford Falcon. Nummer tre, den svarta bilen, liknar lite en Opel Ascona, men den modellen kom inte förrän knappt tio år senare, så det måste vara nåt annat. Nummer fyra och fem är ganska enkla, Ford Cortina.

Bilarna som vi möter är en Opel Kapitän, och lastbilen är en Thames Trader.

Nån som kan mer om bilar än jag får gärna fortsätta. :)

Tack Janne och LYR för fina bilder.

http://www.nurya.co.uk/Main/Thief/Teahouse/112/?af=&w=gb-world1

2008 11 09, 15:26
Profil WWW
Tågklarerare

Under Cortinorna skulle det kunna vara en Chevrolet Impala.

2008 11 09, 16:51
Moderator/Bitr Admin
Användarvisningsbild

Och på tal om blå mustangfärg så måste jag ju lägga in denna bild. Vill förtydliga att bilden är fotograferad i slutet av augusti, alltså veckan innan Dagen H den 3 september 1967.

Bild
/ LYR

Gamla spårvagnsbilder från Stockholm är alltid trevliga, speciellt när man är född så sent och inte fick uppleva den tiden. Här kommer en nyare bild från samma plats som ovan. Hittade tyvärr ingen lämplig mustangbild så det får bli ett gammeltåg i stället.

Bild

2008 11 09, 16:53
Profil WWW
VD
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Mustang
jan claesson skrev:
Bild

Trevligt!
Söderhallen har man spenderat mycket tid i! Sommarjobbade i andra ändan av kåken några sommrar. Och på bilden ovan syns plugget jag tillbringade 3 år i! :D

2008 11 09, 17:57
Tänkte lite på LYRs foto på bangården på Hammarbykajen. Blev lite läge att fortsätta längs spåret ännu än bit till på klaffbron mot Blåsut.

Bild
Här har min farbror ställt sej på den gamla Skanstullsbron och tagit en diabild över norra och södra Hammarbykanalen. Snacka om kajliv med alla dessa kranar, godsvagnar och lastfartyg. och ännu fler fartyg är det på nästa bild.

Bild
Det blev visst en liten resa runt Söder. Spåren som syns på gamla bron här leder bla också till Blåsut som LYR nämner. Och här är nog Folksamsskrapan tämligen ny. Här ser man dessutom bangården med sin godshantering på norra sidan. Hoppas nu att det inte gör nått att jag svävar ut från Mustangerna från Söderhallarna, men jag lovar att växla in på det spåret igen. Blir så exalterad av LYRs foton bara. Foto: Bo Claesson
Hälsningar Janne C

2008 11 09, 19:10
Oops, råkar hitta en mängd svart-vita negativ i gömmorna också från min farbror Bo. Underligt format som är svåra att scanna men lurade apparaten ändå. Så här växlar vi tillbaks till rätt spår mot Söderhallarna igen. Åter igen Norra Hammarbykajen...
Bild
Ser att det står FS på finkorna .Och fartyget mitt på fotot står det Tunia på. Det är som sagt en viss skillnad då och nu i denna så spännande miljö. Gissar på tidigt 60-tal.
/Janne C

2008 11 09, 21:04
Bild

/ LYR

Tillbaks till LYRs foto igen. Kuriosa i sammanhanget är att jag hjälper en kompis Pelle med hans modelljärnväg från och till. Han bor alltså i huset som syns ovan parkeringen. Rutger Fuxgatan heter den stumpen. Och där har han bott sedan ha n var barn. Pelle ringde mej ikväll och sa att just på denna parkering lärde han sej och cykla. Det här är alltså mycket nostalgi för honom. Så snart är vi på väg in till Söderhallarna igen.
/Janne C

2008 11 09, 23:42
Och till slut så kör vi in Mustangen igen för natten...

Bild
Vilken story det blev till slut. Många minnen faktiskt. Det är också min fasters man som vi ser på bilden. Kurt heter han och lever faktiskt än idag. Och om jag inte minns fel så jobbade han senare även då på vagnhallen i Blåsut. Ps har några till bilder från Söderhallen men de spar vi till en annan gång tycker jag.
Hälsar Janne C

2008 11 09, 23:49
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Och för att inte glömma bort de som försökt identifiera bilmärken på MOTORTRANSPORT-ekipaget, så har det fastställts Vauxhall (ej Victor) och Cortinor samt Cheva. Den mörka osäker, men jag har kommit fram till att andra bilen (snötäckt) på övre planet är en Dodge Lancer, undre planet längst bak på trailern är en ljus Opel Rekord. Den mötande lastbilen är en FORD F-150 (ca 1955).
/ LYR

2008 11 10, 0:23
VD
Användarvisningsbild

Wow, supertrevliga bilder! Skoj att se Mustangen från trafikåren.

2008 11 10, 1:17
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Och för att inte glömma bort de som försökt identifiera bilmärken på MOTORTRANSPORT-ekipaget, så har det fastställts Vauxhall (ej Victor) och Cortinor samt Cheva. Den mörka osäker, men jag har kommit fram till att andra bilen (snötäckt) på övre planet är en Dodge Lancer, undre planet längst bak på trailern är en ljus Opel Rekord. Den mötande lastbilen är en FORD F-150 (ca 1955).
/ LYR

Nu hittade även jag bilden med Motortransporten också och måste förstås komma med min tolkning!

Bilen ovanför förahytten är en Vauxhall Victor, därefter följer en snötäckt amerikansk Ford (jag tror det är en Fairlane -63. Falcon uppdaterades tillett snarlikt utseende men det tror jag skedde först som -64 års modell, och den kan ju inte ha funnits i sinnevärlden redan hösten -62 ...).

Det är däremot defintivt inte en Dodge Lancer - de såg ju väsentligt annorlunda ut och tillverkades 61-62, 63:ans Dodge däremot var rätt snarlik den här bilen - men modellbeteckingen var då Dart! Men den lilla fenan som pekar snett ut ovanför baklyktan är typiskt Ford - den hade inte Dodgen! Och även i övrigt känns t ex taklinjen, sidorutorna etc mer som Ford än Dodge.!

Därefter har vi en Vauxhall igen - en Velox eller Cresta (beroende på motorbestyckning - den förra var 4-cylindri men den senare hade en sexa). Cortinorna är ju karaktärisiska.

Och där bak på släpet på undre planet skymtar mycket riktigt en Chevrolet Impala av -63 års modell!

Bilarna i undre planet på själva lastbilsflaket är svåra att identifiera, men jag år en känsla av att den vita längst bak är en Opel Rekord PII av -62 års modell.

2008 11 10, 1:26
Trafikchef

Ja Och dragbilen till biltransporten är en Scania-Vabis Ls75, Hela ekipaget är ca 27 meter långt, alltså lite för långt för dagens regler som "bara" tillåter 25,35M. Jaghar för mig att det är ca 240 hästar i den dragbilen, men det räker ju till, för vikten på biltransporter är ju låg. Största problemet med sådana ekipage är alla stöttor och stag, som skapar ett enormt luftmotstånd.

2008 11 10, 7:32
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Ps har några till bilder från Söderhallen men de spar vi till en annan gång tycker jag.
Hälsar Janne C

MUM for MEN-reklamen kommer jag mycket väl ihåg. Bilderna som sådana är MUMS för MÄN, eller åtmonstone för oss "stora pojkar" :wink:
Men varför vänta med resterande bilder :?: Finyken som jag är, så vill jag gärna se dem så snart som möjligt :!: :P

HJP

2008 11 10, 11:14
Tänk att det här med gamla bilar och vad det är för modeller och år tog över det mesta av själva resan med spårvagnen. :roll: Och hur kan det finnas bilar av 1963:årsmodell när LYR:s foto Är daterat till 1962? Förvisso kom kanske en del bilmodeller ut i slutet av året 62, alltså 63,an. Vad vet jag min gamla spårvagnsdiggare. :wink: Hur som helst så diggar jag skarpt LYR:s gamla Stockholmsbilder! Mer sånt.
Hälsar Janne C. PS hoppsan HJP där fick vi iväg inläggen nästan samtidigt. Klart att jag ska lägga ut dessa också, vi får se vad kvällen kan ge?

2008 11 10, 11:22
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

PS hoppsan HJP där fick vi iväg inläggen nästan samtidigt. Klart att jag ska lägga ut dessa också, vi får se vad kvällen kan ge?

Tackar, tackar!
Inget är som väntans tider, sägs det. I detta fall blir dock väntan oliiiidlig :wink:

HJP

2008 11 10, 13:01
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Tänk att det här med gamla bilar och vad det är för modeller och år tog över det mesta av själva resan med spårvagnen. :roll:

Ja, ofta så "urartar" ju diverse trådar genom att gå över till att handla om gamla bilar - många av oss (undertecknad definitvt inkluderad) är ju inte bara intresserade av spårbundna fordon utan även av gummihjulsförsedda!
jan claesson skrev:
Och hur kan det finnas bilar av 1963:årsmodell när LYR:s foto Är daterat till 1962? Förvisso kom kanske en del bilmodeller ut i slutet av året 62, alltså 63,an.

Så är det för det mesta - nästa års modell brukade man förr här i Sverige i alla fall börja producera i augusti efter det att man ställt om produktionslinjerna under industrisemestern! Jänkarna hade ett liknande förfarande - däremot så byter oftast tyskarna modeller i början av det nya året - detta förklarar väl varför där är så många -63:or men en -62:ans Opel på biltransporten i december 1962!
jan claesson skrev:
Vad vet jag min gamla spårvagnsdiggare. :wink: Hur som helst så diggar jag skarpt LYR:s gamla Stockholmsbilder! Mer sånt.
Hälsar Janne C.

Ja spårvagnen hamnade väl lite oförskyllt i skymundan i den här tråden! Detta innebär förstås inte att den inte är diggad - mera sådana vill vi se!

Och LYR´s fina gamla bilder med Stockholmsmiljöer är bara för underbara - själv höll jag ju huvudsakligen till i södra Dalarna vid denna tid men ett och annat besök hos min faster i Kungl. Hufvudstaden blev det och då insöp man ju som glad liten fordonsintresserad gosse med stor förnöjelse alla typer av trafikmiljöer (trådbussarna var nog det som imponerade mest tror jag!)

2008 11 10, 19:20
Mölle-Mats, det gör inget. Kör vidare med några spårvagnbilder till (Dior)...

Bild
Nu har man rullat in under tak och då ska vagnar städas och vid behov tvättas...

Bild
Japp, nu ska vagntvätten startas och skiten ska bort...

Bild
Kör in nu då! Vattnet är hett nu! Vad väntar du på?

Bild
Och denna service. Ständigt trasiga grejer. Detta eftersatta underhåll muttrar Kurt. Det är bara att byta ut defekta delar. Så är det när man har bestämt att lägga ner Stockholms spårvägstrafik om ett par år. Bosse hjälper till. Men vad nu, vem sjutton tog detta foto? Det får vi aldrig veta. Men det vi vet nu ca 45 år efter dessa bilder togs så är verkligen spårvägarna på väg tillbaka i Stockholm. Det var allt från min farbrors foton från denna vagnhall.
Alla foton tagna av Bo Claesson utom det sista förstås.
Hälsningar Janne C

2008 11 10, 19:40
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 1189 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 60  Nästa