| Författare |
Meddelande |
|
Rune Holm
Trafikchef
|
 Re: Mustang
Här har vi ännu ett bevis hur populärt det är att kalla produkter av alla slag för Mustang.  En s k "enarmad bandit" från 60-talet av Ballys tillverkning. Att hästens ben ser konstiga ut beror på att de är delade nertill och lyser växelvis för att det ska se ut som de rör sig. Det var vanligt både på jukeboxar och enarmade att det var saker som blinkade på olika sätt. Det gäller ju att dra till sig uppmärksamhet. Rune.
|
| 2010 04 10, 12:39 |
|
 |
|
Rune Holm
Trafikchef
|
För att återgå till spårvagnar så kanske denna bild passar.  På påskdagen körde Spårvägsällskapet "gammelvagn" på Tvärbanan. Jag klev av vid Gullmarsplan och tog plats på Skanskvarns servering (inte öppen än) och väntade tills vagnen kom uppför bron. Många broar e de. Tunneltåg uppe till höger kom med också. Det blir fler chanser att åka liknande vagnar den 2/5 då Tvärbanan firas på 10-årsdagen. Rune.
|
| 2010 04 10, 18:57 |
|
 |
|
Monne Sahlberg
Konduktör
|
Tack för det!Läser tydligen MFSS dåligt värre,medlemstidningen.Då trafiken ligger nere till Djurgården passar det ju bra att göra lite annat under tiden. En del av vagnarna är ju flyttade då vagnhallen byggs om. Monne.
|
| 2010 04 10, 19:42 |
|
 |
|
jan claesson
|
Rune Holm skrev: För att återgå till spårvagnar så kanske denna bild passar.  På påskdagen körde Spårvägsällskapet "gammelvagn" på Tvärbanan. Jag klev av vid Gullmarsplan och tog plats på Skanskvarns servering (inte öppen än) och väntade tills vagnen kom uppför bron. Många broar e de. Tunneltåg uppe till höger kom med också. Det blir fler chanser att åka liknande vagnar den 2/5 då Tvärbanan firas på 10-årsdagen. Rune. Ja hur fasen kunde jag missa detta? Rune du får ringa mej nästa gång och tala om sådana här världshändelser! Men nu har jag noterat den 2/5 i årets trafikalmanacka! Om jag ska vara ärlig så trodde jag inte att detta var möjligt att genomföra i modern tid. Det verkar vara precis som förr i tiden med spårvägssällskapets utflykter. För övrigt en mycket fin bild från Rune. Jan
|
| 2010 04 10, 23:04 |
|
 |
|
Dragos
Trafikchef
|
Ok, tack, men vad sysslar man med?
|
| 2010 04 11, 0:26 |
|
 |
|
jan claesson
|
Apropå Stockholms nysatsningar i spårvägstrafik så måste jag bara beskriva vad vi Stockholmare tycker i en lokaltidning. Speciellt i en lokaltidning från Kungsholmen... Vem har kommit på denna idiotiska idé? Återremittera hela frågan. Vi behöver inte mer buller och trängsel. Spårvägar hör hemma i Göteborg. Det kommer att leda till trafikkaos. Lägg pengarna på något vettigt! Jag hoppas det finns en protestlista att skriva under! Hets och oro väntar. Det räcker med tunnelbana och bussar. En spårvagnslinje på Flemminggatan är inte bra- det bor människor där! Valfläsk! Ja det är bara några insändare. Alltså samma visa som innan tvärbanan byggdes. Som blev en succé enligt alla mätningar. Personligen har jag själv svårt att förstå kritiken. Nåväl en insändare låter meddela: -Äntligen en modern spårväg! Även bygget av citybanan och Slussen kommer att stöka till Stockholm de kommande åren. För Kungsholmens del hoppas jag att vi inom några år också kan få se spårvägen för 4.ans buss, en av Europas mest trafikerade busslinjer. Det är ett tecken på en växande stad. Ja jag bara återger i text vad jag läst. Varför är människor så rädda för spårvägar? Speciellt i en stad som Stockholm som har haft ett otroligt täckande nät fram till 1967...
Jan
|
| 2010 04 11, 0:36 |
|
 |
|
LYR
Kommunikationsminister
|
jan claesson skrev: Varför är människor så rädda för spårvägar? Speciellt i en stad som Stockholm som har haft ett otroligt täckande nät fram till 1967...
Jan En anledning till oro över högt störande gnissel och skrammel, kan väl bero på minnen från hur det lät förr och i viss mån även idag av veteranspårvagnar med kort axelavstånd och i snäva kurvor, men moderna tysta boggievagnar i trafik på modern rälsbädd är något annat, så de som befarar negativ ljudmiljö hänvisas till tvärbanan för egna studier och avlyssning på plats. / LYR
|
| 2010 04 11, 1:43 |
|
 |
|
Monne Sahlberg
Konduktör
|
När spårvagnarna hade försvunnit i Stockholm skrevs det, innan spåren var borta,att de var en trafikfara för cyklisterna,spåren alltså!Då hade vi haft spårvagnar i 90 år!Så se upp Jan! Monne.
|
| 2010 04 11, 10:33 |
|
 |
|
jan claesson
|
Haha, Monne jag cyklar över spårvagnsspåren nästan dagligen vid Djurgårdslinjens kurva ut till Djurgårdsbron, det funkar! Men minns när jag som knodd stog på öronen vid Skansbrons södra sida. Just i spåren... Jag tror att de som mest oroar sej över utvecklingen är människor födda efter 1967. Många oroar sej dessutom för mindre parkeringsytor längs linjen. Själv är jag ganska säker på att bostadsrätterna som byggs både vid Lindhagen/Kungsholmen och Värtan/Ropsten kommer att skjuta upp i pris ännu mer pga av bättre kommunikationer... Och Dragos, jag tror att den där speciella lastbilen har räler i sitt lastutrymme. Plåtade en sekvens när en lastmaskin tog ur en del sådana. Kan ha fel förstås. Här ännu en ett foto ur en bok "Hej Spårvagn" från Jönköping...  En annan vy från samma ställe som förra vykortet. Klaffbron, en skapelse som mycket påminde om Slussen i Stockholm efter 1922. En fd Göteborgsvagn passerar. Foto: Gunnar Lenzholt Allt står att läsa i nämnda bok. Förlag: Allt om Hobby 1967. Jan, som tänker sej ett besök i Norrköping vid nästa tillfälle...
|
| 2010 04 11, 13:52 |
|
 |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
... fast taget åt andra hållet dvs västerut, med hamnkanalen och Vättern "åt höger".
|
| 2010 04 11, 14:52 |
|
 |
|
Kenny
Tågklarerare
|
Angående EDILON Försöker länka till några bilder på ett annatforum carltram skrev: I dag (11/04 - 10) fotograferade jag bygget efter en veckas semester i Spanien och Portugal. :D Mycket har hänt på en vecka :D :  Vy från Malmskillnadsgatans bro.    Det är viktigt att mäta spårvidden!   Edilon sedra informerar om sin unika byggteknik.   Linje 47W kör t.o.m 25 april mellan Östermalmstorg och Waldermarsudde/Skansen.  Vagnhallen tar form! :D  Kom gärna igen med flera frågor
|
| 2010 04 11, 17:41 |
|
 |
|
DukeOfUddebo
Konduktör
|
jan claesson skrev: Varför är människor så rädda för spårvägar? Speciellt i en stad som Stockholm som har haft ett otroligt täckande nät fram till 1967...
Jan De kanske har varit i Göteborg? För även om det kanske ser charmigt ut med spårvagnar från 60-talet på gatorna, så är det minsann inget nöje att behöva åka med dem! Däremot modern spårväg som Tvärbanan i Stockholm är ju i jämförelse en fröjd att åka med! Tyvärr tycker jag dock att spårvagn överlag är en lite för långsam form av kollektivtrafik, speciellt när spårvagnarna ska in i centrum och trängas, med stopp var tionde meter. Men i Stockholm kanske man har löst det bättre med att hålla spåvägen skild från övrig trafik? /Christoffer
_________________ _________________________________________________________ Besök gärna: http://www.dukesrailroad.com
|
| 2010 04 12, 1:49 |
|
 |
|
jan claesson
|
Synd att vagnarna har svårt att sej fram i Göteborg, inne i innerstan förstås. I Stockholm har de större vägarna egna bussfiler även inne i stan så spårvagnar kommer att samsas med bussar där de finns. Kan tänka mej att vissa busslinjer görs om ganska rejält när väl spårvagnarna kommer igång längs den hela planerade sträckan. Naturligtvis så kommer det att finnas mycket jobbiga delar att komma fram på också. Jag tänker lite så här, många av busslinjerna har också svårt att röra sej smidigt och har en låg genomsnitlig fart. När det är vinter och cykeln står så blir det buss en del av min resa till jobbet. Centralen och nästan hela vägen till Kaknäs. De resorna är fruktansvärda under rusningstider. Sällan det finns sittplatser till alla, många gånger passerar fullsatta bussar efter dagens slut. Boskapstransporter som folk kallar det ibland. En spårvagn har fler vagnar och därmed fler sittplatser. Tror inte att det blir några större vinster på vissa delsträckor tidsmässigt men ett värdigare sätt att resa på och en större chans att få sitta ner under resan. Jag har ju själv en sådan tur att jag bor nära där ena ändan av spårvägen börjar och kan faktiskt åka hela vägen till jobbet, men får en lite längre promenad över Gärdet istället. Få upp ångan på väg till jobbet.  Om några år först. Man kan ju tycka att i andra större städer i Europa måste ha vetat vad de investerat på då nya spårvägar byggs och byggs vidare. Tom USA har byggt lite nytt också. Såg nyligen i Norrköping att man bygger ut även där. Sedan har jag hört att det har skötts klantigt med planeringar osv i Stockholm. Tex att man trodde att samma typ av tvärbanans vagnar skulle trafikera även innerstan, men man kom på att de klarar inte de snäva kurvorna i staden. Och de är nog lite väl stora också? Jag vet inte alls så mycket om tekniken och hur man ska lösa detta med vagnar då det brinner i knutarna inför premiären av den första delsträckan. jag har tom hört att man ska låna in spårvagnar från Norrköping, de av senaste modell. Obs jag påstår inte detta själv men hör en del saker från mer insatta. Och till sist kan man också hoppas att del ställer bilen och tar spårvagnen, bussar är inget bra alternativ för en som är van att ta bilen till jobbet. Jan
|
| 2010 04 12, 14:27 |
|
 |
|
jan claesson
|
Öser på lite med spårvägen i Norrköping nu...   Första gången som jag åker med spårvägen i denna trevliga stad. En ny vagn, jag vet inte något alls om vagnarna här. Jag hade rymt från obetydlig resa i ett annat sammanhang här bara för att kunna plåta lite och åka runt i stadens spårvägsnät. Första delsträckan. Kommer mer... Jan, som plåtade den 16/3 i år.
|
| 2010 04 18, 0:34 |
|
 |
|
Monne Sahlberg
Konduktör
|
Bra Jan!Nu är du igång igen,jobbigt när det inte fungerar. Borde rymma till Norrköping jag med.Snygga vagnar de har införskaffat. Det kanske blir en sådan som kommer att köra här när allt är färdigt för trafik igen på Hamngatan.Norrköping kan låna ut en del vagnar,vi får väl se. Tippar på att det är Bombardier som levererat vagnen MO6 2006,nr 25-29. Ser inte något vagnsnr. Monne.
|
| 2010 04 18, 11:13 |
|
 |
|
Dragos
Trafikchef
|
Ytterligare en bild från Norrköping, tagen i dag 18/4 
|
| 2010 04 18, 21:35 |
|
 |
|
jan claesson
|
Den satt fint Dragos, tydligen har man luftat en pärla idag... Tack för den bilden. Jan
|
| 2010 04 18, 22:00 |
|
 |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
En riktig Lotta! (Dom kallades så hävdar min mamma)...
|
| 2010 04 19, 0:09 |
|
 |
|
jan claesson
|
Åker vidare mot den andra vändhållplatsen...   Köp en dygnsbiljett och åk så mycket man orkar. Haha, men ett mycket bra sätt att få se stora delar av staden. Det kommer lite mer från de andra linjerna sen... Jan, som tokåkte den 16/3 i år. 
|
| 2010 04 20, 21:03 |
|
 |
|
stightag
Biljettförsäljare
|
Dragos skrev: Ytterligare en bild från Norrköping, tagen i dag 18/4  Oj da, verkar som att premiären av denna släpvagn helt har missats i spårvägssällskapets forum. Finns det fler bilder av släpet att dreggla över tro?
|
| 2010 04 20, 21:08 |
|
 |
|