Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 10 17, 2:08



Svara på tråd  [ 2964 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 149  Nästa
 Morshyttan - Rossberga, 1959 
Författare Meddelande
Trafikledare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2008 11 16, 10:15
Inlägg: 225
Ort: Uppsala
erutsnelyb skrev:
Jag vet vilket material du menar men jag kommer inte ihåg vad det heter. Någon annan som vet?

I Morshyttan fanns tyvärr inga perrongtak men om det hade funnits så vet jag var jag kunnat skaffa snygga sådana i 1:87, Alf. :-D :-D
Sture
http://www.bylen.se


Kapaskiva kanske ?

_________________
Vaddå "läsa mellan raderna"? Där står ju inget!


2010 02 02, 12:35
Profil
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2009 01 04, 15:41
Inlägg: 3017
Ort: Hedemora
Christer Nilsson skrev:
Kapaskiva kanske ?

Just, precis!
Tack för det!
Sture

_________________
Dragspel och tåg -
berikar din håg.

Shakespeare

http://www.bylen.se
bylens@telia.com


2010 02 02, 13:37
Profil WWW
Trafikchef
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 23, 21:48
Inlägg: 304
Ort: H
Ett sätt att få bort "uppsticket" av pianotråden skulle kanske kunna vara att du limmar på brädor av tunt fanér vid sidorna? Kontakta något lokalt snickeri och hör med dem om de inte har några fina spillbitar liggande. Limmas lämpligen på de befintliga övergångarna med hjälp av kontaktlim. Om du har tillräcklig "markfrigång" på dina fordon för övrigt förstås.

_________________
http://modulnisse.zoomin.se/


2010 02 02, 13:45
Profil
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2009 01 04, 15:41
Inlägg: 3017
Ort: Hedemora
Modul-Nisse skrev:
Ett sätt att få bort "uppsticket" av pianotråden skulle kanske kunna vara att du limmar på brädor av tunt fanér vid sidorna

Värt att prova - tack för det!
Sture

_________________
Dragspel och tåg -
berikar din håg.

Shakespeare

http://www.bylen.se
bylens@telia.com


2010 02 02, 14:14
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2009 01 04, 15:41
Inlägg: 3017
Ort: Hedemora
Nu var det fortsatt jobb med övergångar och perrong.
Jag beslöt, efter mycken vånda, att prova att göra perrongen i markisolering med sidor av styrenplast.

Så här såg det ut när jag började:
(Konstiga färger, blir det ibland!)
Bild

Perrong och ”mellanspårenövergångarna” på plats:
(Konstiga färger som sagt – perrongsidan ser ju blå ut.)
Bild


Detaljstudie:
Bild
Japp. Efter det här så börjar den nya sargen på att röra sig i mitt bakhuvud men först ska jag ta mig en rejäl (whiskey, kanske ni trodde, men inte den här gången) funderare på om det är något mer som behöver göras först. Man får ju akta sig så man inte bygger fast sig. (Ähh, jag tar mig nog en whiskey också -det är ju faktiskt lördag.)

_________________
Dragspel och tåg -
berikar din håg.

Shakespeare

http://www.bylen.se
bylens@telia.com


2010 02 06, 17:24
Profil WWW
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2007 08 26, 20:45
Inlägg: 1401
Visst tänkte jag inte på markisolerad på perrongen. Bra idé hade du. Man kan måla på perrongsidan sen. Vet inte om det går måla på sidor. Vad för material på sidan? Plasticar eller tunn pappkartong. Det ser mer positiv anläggningen. Fina station och vanliga hus och landskap.


2010 02 06, 18:05
Profil
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2009 01 04, 15:41
Inlägg: 3017
Ort: Hedemora
Jag har plasticard på perrongsidan och den är faktiskt målad ljust grå även om den på fotot ser ut att vara blå. Jag blir aldrig riktigt klok på det här med färgemperatur och vitbalans. Jag har varmvita lysrör över min anläggning. Ställer jag in kameran på "lysrör" så blir hela bilden varmgul. Ställer jag in den på "glödlampa" så blir perrongsidan blå fast den är grå. Nu har jag tagit bilden med min lilla Sony - skulle jag använda min Eos 450D och lägga ner lite mera energi skulle jag (kanske) få annat resultat.

För övrigt kan jag säga att jag tycker att markisolering är ett mycket användbart material förutsatt att man har tillgång till lämpliga verktyg. Jag sågar raka stycken med millimeterprecision med min cirkelsåg och kurvor fixas lätt i bandsågen.

_________________
Dragspel och tåg -
berikar din håg.

Shakespeare

http://www.bylen.se
bylens@telia.com


2010 02 06, 18:16
Profil WWW
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2007 08 26, 20:45
Inlägg: 1401
Jo belysning viktigt. Samma sak för mig måla på vagnar så stämmer inte och bytt glödlampa så bli bättre lysa och måla om vagnar. Ju inte lätt att veta hur belysning lysa på. Men det vore bättre måla en bit plasticar och ute och se hur ser ut färg även gå till annat rummet om det sämmer färger. Så okey måla på sidan. Oftast fick man bakläxan. Men ändå bra att veta lite mer än inte alls. Jo jag tyckte bra markisolerad som lite styv och lättare kapa och skära med kniv. Pefekt och trevligt jobb.


2010 02 06, 19:03
Profil
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2007 10 31, 1:02
Inlägg: 6958
Där ser man hur insnöad man är! Det har dröjt ända tills nu innan jag fattade varför du behövde en metalltråd i mitten över övergångsbrädorna! Nyttigt att bli konfronterad med sina egna förutfattade meningar. Frånsett det tycker jag det ser väldigt lovande och fint ut!


2010 02 06, 21:34
Profil
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2009 01 04, 15:41
Inlägg: 3017
Ort: Hedemora
Johan Molin skrev:
Det har dröjt ända tills nu innan jag fattade varför du behövde en metalltråd i mitten över övergångsbrädorna!
Jo du, Johan, jag måste erkänna att jag under fixandet med övergångarna avundats er likströmmare en smula.

_________________
Dragspel och tåg -
berikar din håg.

Shakespeare

http://www.bylen.se
bylens@telia.com


2010 02 06, 23:05
Profil WWW
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2007 10 31, 1:02
Inlägg: 6958
Don't! Vi har våra egna problem att hantera!


2010 02 07, 1:19
Profil
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2009 01 04, 15:41
Inlägg: 3017
Ort: Hedemora
Inför fortsättningen av mitt projekt har jag roat mig med att göra en liten frihands-skiss av anläggningen. Den är verkligen på fri hand så proportioner m.m. gör inte anspråk på att vara exakta. Dock kan den hjälpa till att ge en ungefärlig överblick.

Bild
Som synes är anläggningen indelad i 9 st lösa frigolitsektioner, markerade med olika färger för att kunna särskilja dem.
Sektionerna 1-4 tänker jag ha urlyftbara även i framtiden.
Sektionerna 5-9 är hittills urlyftbara. Så snart jag lagt sista handen vid själva bangården och snickrat till en ny sarg tänker jag emellertid permanentmontera dem och ordna snygga skarvar mellan sektionerna.

Markeringen ”klar” på skissen innebär att terrängen på den sektionen är formgiven och strösslad. Markeringen ”grovskulpterad” innebär att sektionens topografi är formgiven, grovslipad och målad med vattenfärg.

Inga hus är klara utan markeras bara med målade frigolit-prototyper.

Det som redovisats hittills i denna tråd är alltså arbetet med sektionerna 6, 7 och övergångarna på bangården. Slaggstensruinen kanske verkar bekant?

Den minnesgode kanske erinrar sig att mitt nyårslöfte var att innan sista december 2010 få klar terrängen på sektionerna 6 och 7 och en ny sarg monterad. Jag har gott hopp om att kunna förverkliga mitt löfte.

_________________
Dragspel och tåg -
berikar din håg.

Shakespeare

http://www.bylen.se
bylens@telia.com


2010 02 07, 12:12
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2009 01 04, 15:41
Inlägg: 3017
Ort: Hedemora
På min hemsida http://www.bylen.se kan man under rubriken ”Källforskning” läsa följande:

"Den verkliga guldgruvan i min källforskning har emellertid varit Arne Åberg som var stins i Morshyttan åren 1948-1963. Vi gjorde i slutet av 90-talet flera strövtåg vid det gamla stationsområdet och försökte att dra oss till minnes verksamheten på 50-talet. Arnes son, Per-Arne, tog under 50-talet en hel del svartvita bilder med järnvägsmotiv och negativen till dessa har han vänligen lånat ut till mig.
Arne Åberg avled i september 2001 i en ålder av 85 år."

Här syns Arne till vänster på bilden tillsammans med sin närmaste man Sven Stenberg.
Bild

Det roligaste på min anläggning har jag sparat till sist, nämligen att avbilda området kring själva Morshyttans station. Och här har jag fantastisk nytta av Per-Arnes fotograferande för över 50 år sedan. Jag visar nu några bilder som berör de två sektioner jag för tillfället arbetar med.( nr 6 och 7)
Först den här:
Bild
Borta till vänster syns godsmagasinet. På bilden ser man också att rälsunderlaget inte var singel utan ”grus”. Man kan också notera avsaknaden av ogräs och sly på bangården. På den här tiden höll SJ efter sina anläggningar minsann.

Godsmagasinet vintertid.
Bild
På kajen står en tidstypisk bil av märket ???
Vet skåningarna vad den ljusa tingesten som står lutad mot gaveln används till?


Här ser man lite vad som fanns mellan riksvägen och järnvägsspåren.
Bild
Travar av slipers, Vägförvaltningens salttunnor och en koja. Den lilla grusvägen har blivit tämligen sönderkörd, som synes.

Per-Arne experimenterade också med en del nattbilder. Här en vacker bild med Vägförvaltningens salttunnor i förgrunden.
Bild
Det måste ju vara hundratals tunnor! När vägarna blev asfalterade försvann salttunnorna. (Här har man lite jobb när alla ska avbildas i skala 1:87 – bra tips efterlyses.)

Mot slutet av 50-talet fick salttunnorna maka på sig och samsas med en bockkran för lastning av timmer.
Bild

Kranen fanns alltså på plats den 27 juni 1959 och ska följaktligen vara med på min anläggning.

Bortanför godsmagasinet och lastkajen fanns ett stickspår.
Bild
Borta på stickspåret brukade det stå uppställt en elrevisionsvagn. Bilden visar också den bråte av slipers som här fanns upplagd samt en liten koja.
Ja, bilderna är helt enkelt en guldgruva för en modellbyggare!

_________________
Dragspel och tåg -
berikar din håg.

Shakespeare

http://www.bylen.se
bylens@telia.com


2010 02 08, 9:21
Profil WWW
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2007 08 26, 20:45
Inlägg: 1401
Sista bilden visade 4 eller 5 meter räls skarvar. Fast jag har inte sett korta räls skarvar bredvid perrongen.


2010 02 08, 10:40
Profil
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 07 05, 22:06
Inlägg: 4707
Ort: Mölle
erutsnelyb skrev:
... Godsmagasinet vintertid.
...
På kajen står en tidstypisk bil av märket ???
Vet skåningarna vad den ljusa tingesten som står lutad mot gaveln används till?

Härliga bilder Sture!

Lastbilen på kajen tycker jag ser ut att vara en Scania-Vabis Regent av 50-talsmodell. Lite längre ned bland bilderna så ser vi även en Volvo-lastbil under timmerkranen.

Tingesten - nä, eftersom jag ju bara är "halvskåning" så avstår jag från att svara! :mrgreen:

_________________
Also sprach der Bild


2010 02 08, 12:28
Profil
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2009 01 04, 15:41
Inlägg: 3017
Ort: Hedemora
Mölle-Mats skrev:
Lastbilen på kajen tycker jag ser ut att vara en Scania-Vabis Regent av 50-talsmodell. Lite längre ned bland bilderna så ser vi även en Volvo-lastbil under timmerkranen.
Det var väl det jag trodde - klara besked från Mölle!

_________________
Dragspel och tåg -
berikar din håg.

Shakespeare

http://www.bylen.se
bylens@telia.com


2010 02 08, 21:01
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2009 01 04, 15:41
Inlägg: 3017
Ort: Hedemora
OK, hittills i år är följande gjort på sektionerna 6 och 7:
-Jag har jag grusat vägarna.
-Smalspårsruinen är tillverkad och på plats.
-Terrängen är strösslad och stenar har placerats ut.

På det fasta spårområdet har jag:
-Tillverkat och monterat en perrong.
-Tillverkat och monterat 7 st ”strömförande” övergångar.

Nu är det bara en sak kvar att göra innan jag kastar mig (nåja...) över den nya sargen. Jag ska nämligen montera och placera ut en stoppbock.

Stoppbocken finns i slutet av detta stickspår.
Bild
BildBild

Jag började med att plocka fram den byggsats till en svensk stoppbock som jag köpte en gång i tiden.
Bild
Hm... Här var det många smågrejer i paketet. En ritning med en massa radier och millimetermått, men ingen byggbeskrivning. Nåja, nu handlar ju inte det här om raketforskning utan jag plockade fram lödkolven och kladdade ihop metalldelarna. Vad gäller de medföljande sliprarna förstod jag inte hur det var tänkt utan jag epoxylimmade styrenlister i stället. Samma sak med stoppbrädan.
Så här blev det innan målningen.
Bild
Jag hade ju kunnat snåla lite på epoxyn men lite grus och sly kommer säkert att göra susen.

Här är stoppbocken målad och klar för utplacering.
Bild

Här är den utplacerad och grusad.
Bild
Bild

Så småningomska jag ta penseln och fixa till att den harmonierar med den befintliga rälsen .

Ja, nästa moment är som sagt att ge sig på att göra en ny sarg. Jag ska lägga in en fråga om tips under tråden ”anläggningsbygge”. Jag undrar hur bröderna har satt fast sina sarger i ramverket. Är skruvarna synliga, övermålade, försänkta, överspacklade, övertapetserade.....??? Skruvat från insidan? Spacklade kanter? Material m.m.m.m.... Det går även bra att svara direkt här om någon har några bra idéer.

_________________
Dragspel och tåg -
berikar din håg.

Shakespeare

http://www.bylen.se
bylens@telia.com


2010 02 11, 16:50
Profil WWW
Biljettförsäljare

Blev medlem: 2007 09 02, 18:35
Inlägg: 12
"Vet skåningarna vad den ljusa tingesten som står lutad mot gaveln används till?"

Det är antagligen en hästdriven snöplog


2010 02 13, 23:37
Profil
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2009 01 04, 15:41
Inlägg: 3017
Ort: Hedemora
Alldeles riktigt!
Bra jobbat, Andnor!
Du kan ju knappast vara från Skåne, eller...??
Sture
http://www.bylen.se

_________________
Dragspel och tåg -
berikar din håg.

Shakespeare

http://www.bylen.se
bylens@telia.com


2010 02 14, 10:33
Profil WWW
Biljettförsäljare

Blev medlem: 2007 09 02, 18:35
Inlägg: 12
Min fader körde sån, i sin ungdom, i Västerbotten


2010 02 18, 15:01
Profil
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 2964 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 149  Nästa

 Nyheter mjhobby.se 

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

 

cron

Designed by ST Software for PTF.s
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
phpBB SEO
[ Time : 1.154s | 13 Queries | GZIP : On ]