Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 06 21, 1:12

Svara på tråd  [ 2964 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 144, 145, 146, 147, 148, 149  Nästa
 Morshyttan - Rossberga, 1959 
Författare Meddelande
Trafikchef
Användarvisningsbild

Typ här, fattar fortfarande inte...

post90488.html?hilit=jularbo#p90488

Johan Stenson

2011 12 19, 20:41
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Tack! :-tu

2011 12 19, 21:18
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

thorpe skrev:
Ja-happ, vad skall man nu satsa på? Origami eller korgflätning?
Då tycker jag du ska satsa på polygami för det är nog roligare än korgflätning. Nej, vänta, sa han origami....? :?
Draken Puff skrev:
NEJ upp till kamp och visa vad vi kan han är inte lika duktig på alla saker det är jag säker på.
Jag förmodar att du här syftar på det elektriska. :( Men var inte för säker - jag sitter nu och kollar på Hermodskurser i elektronik för att ta upp kampen med dig. :mrgreen:
Arne Lindgren skrev:
Hehe.. jag håller på med en grej som han aldrig skulle klara att bygga.. vänta bara
Arne....Du skulle bara våga... :evil:
jogra skrev:
Kom här vid betraktandet att tänka på att det skulle ju behövas lite djur runt husen å ute i hagarna i Morshyttan också. Det får väl bli andra arter än grisar nu just då. Månne det finns några kultingar i nån ladugård där som vuxit till sig fram till vårkanten som får komma ut och visa upp sig då? Annars går det ju fint med lite får, nån kossa och lite höns... Ja, å så nån katt som kompis åt Topsy, några svalor som bygger bo, en hög med trastar å nån.... Lycka till!
Jaha, nu börjar Johan rada upp ett menageri ungefär som Mölle-Mats räknar upp tänkbara bilmodeller.... :P
jogra skrev:
Annars, hur många dunkar med glögg har du?
Dunkar? Jag köpte den här tanken när de rev godsmagasinet i Morshyttan.

Bild

thorpe skrev:
efter "helgperioden" så kanske det blir tid att börja plåta. Det kommer vad tiden lider!
Ser man på - det tar vi som ett löfte! :-D

Shakespeare

http://www.bylen.se
bylens@telia.com

2011 12 19, 21:48
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Sture Bylén skrev:
Arne Lindgren skrev:
Hehe.. jag håller på med en grej som han aldrig skulle klara att bygga.. vänta bara
Arne....Du skulle bara våga... :evil:

Klart han törs (och han är ivrigt påhejad av undertecknad!!!)! :twisted:
Sture Bylén skrev:
jogra skrev:
Kom här vid betraktandet att tänka på att det skulle ju behövas lite djur runt husen å ute i hagarna i Morshyttan också. Det får väl bli andra arter än grisar nu just då. Månne det finns några kultingar i nån ladugård där som vuxit till sig fram till vårkanten som får komma ut och visa upp sig då? Annars går det ju fint med lite får, nån kossa och lite höns... Ja, å så nån katt som kompis åt Topsy, några svalor som bygger bo, en hög med trastar å nån.... Lycka till!
Jaha, nu börjar Johan rada upp ett menageri ungefär som Mölle-Mats räknar upp tänkbara bilmodeller.... :P

Jäss, det är bara att sätta igång med utökandet av bilparken och menageriet! :-tu

2011 12 19, 23:29
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Mölle-Mats skrev:
Klart han törs (och han är ivrigt påhejad av undertecknad!!!)!
Ha, ha, du vet inte vad du påhejar, grabben!! :mrgreen:

-------------------------------------------------------------------------------------

Det hus som syns på nedanstående bild, där farsan och morsan hyrde som nygifta, såldes för ett tiotal år sedan. I samband med försäljningen hölls det auktion och min bror kom då över en låda med gamla almanackor och urklipp från byn.

Lådan har under en längre tid funnits hos mig och när jag häromdagen plockade bland mina grejer stötte jag på ett intressant tidningsurklipp från december 1947. Urklippet var slitet och tejpat på baksidan varför texten blivit lite ”krokig”. Den är emellertid fullt läsbar och eftersom den har anknytning till mitt modellbygge visar jag den här. Fotografen på modellen heter Ejnar Andersson och om hans öden och äventyr har jag tidigare berättat här: post75364.html?hilit=einar#p75364
Tidningsurklippet tycker jag är en lämplig avrundning av den historien.

Bild
Bild

Shakespeare

bylens@telia.com

2011 12 20, 16:12
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Sture Bylén skrev:
Mölle-Mats skrev:
Klart han törs (och han är ivrigt påhejad av undertecknad!!!)!
Ha, ha, du vet inte vad du påhejar, grabben!! :mrgreen:

Jag tror faktiskt att jag har en liten aning om vad det kan handla om ... :twisted:

2011 12 20, 18:07
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Minnesgoda läsare mins förstås bilden på min pappa Rune när han måste fylla på bensin i sin Customline i lilla Morshyttan, men den lille illbattingen sliter och drar i honom:
Bild

Sitter just och går igenom och scannar in bilderna i mina föräldrars gamla familjealbum, och då dyker det förstås upp en del intressanta (nåja!?!) bilder - här har vi alltså en bild på förebilden till illbattingen från sommaren 1959:
Bild

2011 12 21, 0:07
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Mölle-Mats skrev:
här har vi alltså en bild på förebilden till illbattingen från sommaren 1959:

Vilken liten välartad gosse, 1959!! Annat skulle det minsann bli så småningom. :mrgreen:

Även jag håller på med skanning av gamla bilder. Har just skannat in syrrans gamla 6x6-negativ från 50- 0ch 60-talen och upptäcker då och då saker som jag glömt, men minns när jag nu påminns om dem. Nedanstående bild är ett exempel på detta.

Bild

Bakom mina badmintonspelande syskon anas en uppställning med hässjevirke. Under hela min barndom stod den där. Togs ner, användes och ställdes upp igen. Den har jag hittills missat på min anläggning men efter att ha blivit påmind finns den nu på plats och då ser det ut så här:

Bild

Dessa hässjevirkesuppställningar hade ju en avgörande betydelse för Sveriges situation under Andra världskriget, vilket en minnesgod läsare av denna tråd erinrar sig att jag berättat om tidigare.
Som den utomordentligt serviceinriktade trådägare jag är förstår jag att det inte känns så lockande att leta igenom 152 sidor med inlägg av högst skiftande karaktär :wink: utan presenterar givetvis här en direktlänk till rätt sida där det aktuella inlägget är nummer 18.

post58649.html?hilit

Shakespeare

bylens@telia.com

2011 12 21, 12:57
Profil WWW
Trafikchef
Användarvisningsbild

Sture Bylén skrev:
Bild

Se så, se så, där ser man att det jobbas med saker å ting å kritter å fä. :-D
Vilken dag skulle jullovet börja? 8)

2011 12 21, 17:53
Trafikledare
Användarvisningsbild

Han kan väl inte få jullov efter avslutad lärargärning. Det gäller väl bara under anställningstid. Ledigheter har väl en gammal lärare haft mer än nog utav. Höstlov jullov sportlov påsklov pingstlov sommarlov + allt annat han haft "lov" till :mrgreen:

Man får vara glad att man fyller år,
betänk alternativet

2011 12 21, 19:51
Kommunikationsminister

"Statsanställda" har varken semester eller lov :mrgreen:

2011 12 21, 20:40
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

jogra skrev:
Se så, se så, där ser man att det jobbas med saker å ting
Visst, som Tuve konstaterar här nedan..... :wink:
Draken Puff skrev:
Höstlov jullov sportlov påsklov pingstlov sommarlov
Ja, det är verkligen skönt att slippa försöka hålla reda på vilken sorts ledighet man har. 8)
TuveB skrev:
"Statsanställda" har varken semester eller lov
Nej, vi får ligga i ständigt... :lol:

För övrigt kan jag berätta att jag nu uppdaterat min hemsida med ytterligare bilder + lite bildtexter. Här kan man se bilderna i riktig helskärm - det är nästan som "på riktigt", he, he... :-D

Och adressen den är: http://www.bylen.se/23103731

Shakespeare

bylens@telia.com

2011 12 21, 21:20
Profil WWW
Trafikchef

En tumme upp räcker inte till.. :-tu :-tu Helt otroligt vackert din anläggning är Sture! Det har du gjort bra!! Om det funnits en "Gilla" knapp så hade den inte heller räckt till :-D

Cadillacägare.
www.vsjs.org

2011 12 21, 23:12
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Mr H skrev:
En tumme upp räcker inte till.
Det tackar jag för och blir stolt och glad! :-D Upptäckte att jag missade att tacka Don Håkano för hans (som alltid :-D ) vänliga inlägg för någon sida sedan. Tack, tack! :-D

Vill i detta sammanhang än en gång återge vad jag hörde Benny Andersson, (dragspelaren, ni vet) berätta i ett TV-program. Så här sa han:
- Folk frågar mig ibland om jag inte blir trött på alla människor som kommer fram och vill tacka mig för den musik jag gjort. Sanningen är den att fast jag hört i stort sett samma beröm med samma formulering många gånger tidigare så blir jag ändå lika glad för varja gång jag hör det på nytt.

Jag tror att alla människor som gjort sitt bästa med något, t.ex. målat om en stol, klippt en häck, skottat rent parkeringen, stickat en mössa, svarvat en ljusstake osv, förstår Bennys resonemang. Jag har svårt att tänka mig att någon som för tionde gången får höra att den nysvarvade ljusstaken är snygg skulle tycka att "det var då ett jäkla tjat - har man inget annat att säga kan man lika gärna vara tyst"..

Detta kan vara något att tänka på i forumsammanhang. Den rådande stämningen på Stinsen beror knappast på att vi överlag berömt varandra för mycket.

Shakespeare

bylens@telia.com

2011 12 22, 9:28
Profil WWW
Konduktör
Användarvisningsbild

Håller till fullo med både Mr H och Sture.
Underbar anläggning, och det är sant att beröm kan man inte få för mycket av.
Det är ju f-n så mycket enklare att ge ris än ros.
Men är värt besväret att göra det lite svårare ibland och utdela rosor!!!!

Esse :-D

2011 12 22, 17:25
VD
Användarvisningsbild

Glöm inte se Stures "Morshyttan - the Movie":

http://youtu.be/umJWRaIlM00

Rekommenderas varmt! :-tu

2011 12 22, 17:31
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

torsten skrev:
Glöm inte se Stures "Morshyttan - the Movie":
För ett ögonblick trodde jag du menade den här http://www.youtube.com/watch?v=lNvvNJy7bLI 8)

Shakespeare

bylens@telia.com

2011 12 22, 17:51
Profil WWW
Tågvärd

Skriver inte så ofta på forumet, men jag måste skicka en hyllning till Stures julvideo, du är ju imte bara en skicklig modellbyggare :-ab

Jack

2011 12 22, 19:26
Trafikchef
Användarvisningsbild

Fantastiskt Sture!

Överlag sjungs det för lite i MJ-sammanhang! Mer party på MJ-träffarna 2012!

Johan Stenson

2011 12 22, 20:57
Trafikchef
Användarvisningsbild

Citat:
För ett ögonblick trodde jag du menade den här http://www.youtube.com/watch?v=lNvvNJy7bLI 8)

Va roligt att få kika in i tomteverkstan, man bara väntar på att sakerna skall marschera och hoppa i julklappssäcken och "say mama" :lol: ... klart bättre än det utjatade Kalle och hans vänner, men tror du glömde sjunga ser du stjärnan i d blå som avslutning...:lol: :lol: God Jul Sture och hans forumvänner :-tu :-tu :up: :up: :up: :up:

2011 12 22, 21:59
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 2964 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 144, 145, 146, 147, 148, 149  Nästa

Nyheter mjhobby.se