Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 10 17, 0:30

Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
 Möjligt att byta användarnamn? 
Författare Meddelande
Trafikchef
Användarvisningsbild

I höstas var det ett par personer som undrade om det är möjligt att byta användarnamn här på forumet. Eftersom det inte kom några svar i den tråden, förmodligen för att den var placerad i fel avdelning, lyfter jag nu frågan här istället.

http://www.stinsensforum.se/board/byte-av-signatur-pa-forumet-t6585.html

Personligen känner jag mig allt mindre som en "boy" när jag plogar mig till dagis med barnvagnen...

2010 12 17, 20:03
Moderator
Användarvisningsbild

NerdBoy skrev:
I höstas var det ett par personer som undrade om det är möjligt att byta användarnamn här på forumet. Eftersom det inte kom några svar i den tråden, förmodligen för att den var placerad i fel avdelning, lyfter jag nu frågan här istället.

http://www.stinsensforum.se/board/byte-av-signatur-pa-forumet-t6585.html

Personligen känner jag mig allt mindre som en "boy" när jag plogar mig till dagis med barnvagnen...

Gav inte jag ett ganska bra svar i den tråden. Citerar mig själv.
"Om man vill byta användarnamn ska man kontakta Administratören alltså Jan W."

Vill man av någon anledning byta användarnamn så får man kontakta forumets admin så denne kan aktivera den funktionen tillfälligt.

2010 12 18, 14:01
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

mjtag skrev:

Vill man av någon anledning byta användarnamn så får man kontakta forumets admin så denne kan aktivera den funktionen tillfälligt
Har jag gjort för ett bra tag sedan men ingenting har hänt.

Shakespeare

http://www.bylen.se
bylens@telia.com

2010 12 18, 14:30
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

erutsnelyb skrev:
mjtag skrev:

Vill man av någon anledning byta användarnamn så får man kontakta forumets admin så denne kan aktivera den funktionen tillfälligt
Har jag gjort för ett bra tag sedan men ingenting har hänt.

Då får man höra av sig igen. Jan W kan ju vara ganska upptagen med att driva sina bolag Jeco, MJ-hobbyexperten m.m.
Men såvitt jag vet kan bara administratören ändra så det går att byta användarnamn och det är ju enkelt att gå in i forumets inställninar och sätta ja, ändra och sedan sätta nej igen. Man kan nog ge andra behörighet till det också, tro jag. Var ett tag sedan jag hade mina egna forum men det bör gå.
Vill man byta användarnamn så tycker jag att man har rätt till det men man bör ha ett skäl till det också för det skulle ju säkert bli lite rörigt om alla började byta användarnamn helt plötsligt.

Som sagt, hör av dig till admin Jan W igen och svarar han inte skriftligt så kan man ju alltid ringa MJ-Hobbyexperten och prata med honom direkt.

2010 12 18, 19:05
Profil WWW
Administratör
Användarvisningsbild

Efter påstötningar angående byta användarnamn så har jag under många försök att hitta någonstans att göra det på admin sidorna gett upp.
Tyvärr kan jag inte finna den funktionen, endast byta lösenord till medlemmar som önskar det.
Blir nog att lägga upp en ny användare om man önskar använda ett nytt namn.

Önskar alla ett Gott Slut på 2010 och Gott Nytt År 2011.

Jan Wallin

2010 12 28, 22:30
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Jan W skrev:
Efter påstötningar angående byta användarnamn så har jag under många försök att hitta någonstans att göra det på admin sidorna gett upp.
Tyvärr kan jag inte finna den funktionen, endast byta lösenord till medlemmar som önskar det.

Jan Wallin

Det låter mysko. Jag har haft flera egna phpbb forum och där har det alltid funnits en funktion så användare kan byta användarnamn. Nu var det tag sedan så jag minns inte riktigt hur inställningarna såg ut men en gissning är att det borde vara under behörighetsinställningarna eller något sådant. Det vore ju bättre och byta användarnamn än att registera en helt ny användare.
Funktionen bör alltså finnas där någonstans, men jag minns i alla fall att inställningarna kan vara lite krångliga ibland på ett phpbb3 forum. Det var enklare på phpbb2.

2010 12 29, 14:36
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Ge inte upp, Janne! :-D
Jag vill numera mycket hellre heta "Sture Bylén" än det panikpåhittade "erutsnelyb".

Jag fruktar dessutom att mitt "alias" inte längre ger mig någon trygghet eftersom flera forummedlemmar "vet-var-jag-bor". 8)
/Sture

Shakespeare

bylens@telia.com

2010 12 29, 15:52
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

erutsnelyb skrev:
Ge inte upp, Janne! :-D
Jag vill numera mycket hellre heta "Sture Bylén" än det panikpåhittade "erutsnelyb".

Jag fruktar dessutom att mitt "alias" inte längre ger mig någon trygghet eftersom flera forummedlemmar "vet-var-jag-bor". 8)
/Sture

Samma här vill heta bermod som jag gör på andra forum som jag deltar i. :-D
nidom

2010 12 29, 16:26
Trafikchef
Användarvisningsbild

Jan W skrev:

Jan Wallin

Tack för svaret!

2011 01 05, 11:33
VD
Användarvisningsbild

Jag har bytt användarnamn när Johan hade hand om forumet
Fick inte byta själv utan det gjorde Johan

Märklinist ja visst

2011 01 06, 0:28
Administratör
Användarvisningsbild

Nu skall det fungera att ändra användarnamn.
Fritt fram för dom som önskar denna funktion.

Jan W

2011 06 23, 21:44
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Jan W skrev:
Nu skall det fungera att ändra användarnamn. Fritt fram för dom som önskar denna funktion
Det låter bra, det!
Men hur är det, detta går väl inte att göra själv, eller...? Är det mejl till Janne Wallin som gäller?

För övrigt tycker jag att forumet går rätt seeeegt igen. Är det flera som har problem med detta?

Shakespeare

bylens@telia.com

2011 06 24, 10:36
Profil WWW
VD
Användarvisningsbild

Jo, det går aningen segt, dvs. det söker ganska länge innan det så att säga hittar rätt sida eller uppdaterar. Kan ju vara någon planerad service nu när det är lite lågsäsong på forumfronten? Likaså verkar inte alla kommandon fungera riktigt som de ska, men det tar jag upp i den andra tråden om funktion.

Vad gäller byte av användarnamn så brukar det vara så att det är en funktion som endast moderator/administratör kan ändra så mejl till Janne et al. är nog det som gäller. Byte av användarnamn/nick är en sådan sak som kan påverka ganska mycket så det är inte bra om det är lika enkelt att byta som bakgrundsbilden på skrivbordet. I annat fall skulle nog vissa t.o.m. byta nick en gång varannan dag eller så vilket skulle skapa vissa problem med kontinuiteten, vem har skrivit vad i en viss tråd osv.

2011 06 24, 11:18
Moderator
Användarvisningsbild

erutsnelyb skrev:
Jan W skrev:
Nu skall det fungera att ändra användarnamn. Fritt fram för dom som önskar denna funktion
Det låter bra, det!
Men hur är det, detta går väl inte att göra själv, eller...? Är det mejl till Janne Wallin som gäller?

För övrigt tycker jag att forumet går rätt seeeegt igen. Är det flera som har problem med detta?

Ni kan byta användarnamn själva genom att gå in i era profiler.

Janne har sagt till mig att funktionen är aktiverad på prov under en tid så vi hoppas den inte börjar missbrukas bara.
Jag tycker själv att man ska inte ha den öppen för länge.

/mjtag

2011 06 24, 11:46
Profil WWW
VD
Användarvisningsbild

Vet inte om vi tänker på samma sak Martin eller så tänker du och Janne på olika saker?

När jag går in på min profil och knappar vidare till ”ändra kontoinställningar” så är rutan för användarnamn inte möjlig att redigera. Alltså är nog ändring av sagda funktion (av tidigare nämnda orsaker) fortfarande något som bara moderator eller administratör kan komma åt?

2011 06 24, 12:25
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Coppas skrev:
När jag går in på min profil och knappar vidare till ”ändra kontoinställningar” så är rutan för användarnamn inte möjlig att redigera
Samma här!

Shakespeare

bylens@telia.com

2011 06 24, 12:30
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

erutsnelyb skrev:
Coppas skrev:
När jag går in på min profil och knappar vidare till ”ändra kontoinställningar” så är rutan för användarnamn inte möjlig att redigera
Samma här!

Lika här.
nidom

2011 06 24, 12:48
Moderator
Användarvisningsbild

Coppas skrev:
Vet inte om vi tänker på samma sak Martin eller så tänker du och Janne på olika saker?

När jag går in på min profil och knappar vidare till ”ändra kontoinställningar” så är rutan för användarnamn inte möjlig att redigera. Alltså är nog ändring av sagda funktion (av tidigare nämnda orsaker) fortfarande något som bara moderator eller administratör kan komma åt?

Ok, jag tror jag vet vad problemet är då. Janne W har bara ändrat behörigheterna för moderatorernas användargrupp, verkar det som.

Aktiverar man funktionen att byta användarnamn så kan användarna själva göra det men måste göra det för rätt användargupp, i detta fall för gruppen registrerade användare. Jag kan byta mitt användarnamn nu men inga andras.
Janne får gå in & titta på detta när han kommer till forumet.

Behörighetsinställningarna är inte dom lättaste att hålla på med vad jag kan minnas.

/mjtag

2011 06 24, 12:53
Profil WWW
VD
Användarvisningsbild

Nej, de inställningarna kan vara nog så mariga ibland. Att Janne ändrat behörigheterna för moderatorernas användargrupp innebär dock att ni övriga moderatorer även ska kunna ändra användarnamn (om ett byte verkligen är motiverat) åt de medlemmar som har ett sådant behov.

Min brasklapp om kontinuitet osv. är dock ganska giltig och att byta ett inarbetat nick är därför ofta något som man bör fundera lite över först. I alla fall bör man inte bara byta sitt nick för att man tröttnat på det. Därför bör det inte heller vara lika enkelt att byta nick som att byta lösenord eller signatur. Således ska nog inte en sådan funktion vara allmänt tillgänglig och på alla övriga forum där jag deltar så är i alla fall detta en funktion som vanliga användare inte kommer åt. Istället får man begära det av forumets funktionärer och då ange en liten motivering om varför.

2011 06 24, 13:12
Moderator
Användarvisningsbild

Coppas skrev:
Nej, de inställningarna kan vara nog så mariga ibland. Att Janne ändrat behörigheterna för moderatorernas användargrupp innebär dock att ni övriga moderatorer även ska kunna ändra användarnamn (om ett byte verkligen är motiverat) åt de medlemmar som har ett sådant behov.

Min brasklapp om kontinuitet osv. är dock ganska giltig och att byta ett inarbetat nick är därför ofta något som man bör fundera lite över först. I alla fall bör man inte bara byta sitt nick för att man tröttnat på det. Därför bör det inte heller vara lika enkelt att byta nick som att byta lösenord eller signatur. Således ska nog inte en sådan funktion vara allmänt tillgänglig och på alla övriga forum där jag deltar så är i alla fall detta en funktion som vanliga användare inte kommer åt. Istället får man begära det av forumets funktionärer och då ange en liten motivering om varför.

Som sagt, vi moderatorer kan inte byta användarnamn åt er andra då vi inte kommer åt forumets Administrationspanel och den bör bara en person komma åt, enligt mig. Annars blir det bara rörigt.
Om Janne W aktiverar funktionen för användargruppen "registrerade användare" så kan användarna själva gå in och ändra detta och det var nog också tanken nu antar jag.

Som jag också skrivit tidigare tycker inte jag heller att en sådan funktion ska vara öppen för länge för om alla skulle börja byta användarnamn helt plötsligt huller om buller så skulle det bli riktigt rörigt här på forumet så jag håller med om ditt andra stycke.

Men Janne W får titta på detta så fort som möjligt

2011 06 24, 13:20
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Nyheter mjhobby.se