| Författare |
Meddelande |
|
malarmodulmote
Passagerare
|
 MMM på Tekniska Museet 2010
Hej Nu är det dags igen för Stockholms största modulevenemang !!! MMM - MälarModulMöte inbjuder alla intresserade att besöka och se en ännu bättre modulkörning än den förra. Ev. finns även en del mindre kringaktiviteter att beskåda. Plats: Stallet i Tekniska Museet, Kungliga Djurgården, Stockholm http://www.tekniskamuseet.seTider: Museets ordinarie öppettider gäller besökare. Lördag 13/3 (11)-17 (delar kan vara otillgängliga pga. uppbyggnaden) Söndag 14/3 11-17 Onsdag 17/3 17-20 (fri entre) Lördag 20/3 11-17 Söndag 21/3 11-15 Entre: Museets ordinarie avgifter gäller. Förutom onsdag kväll då det är gratis. Anmärkning: Mycket dålig tillgång till parkering. Frågor/kontakt: info at malarmodulmote punkt se http://www.malarmodulmote.seVälkomna önskar MMM MälarModulMöte
|
| 2010 03 10, 13:27 |
|
 |
|
hakang
Kommunikationsminister
|
 Re: MMM på Tekniska Museet 2010
Under en tröttande, för att inte säga utmattande, dag fylld av montering av banan hann jag med att ta en drös med bilder, som nu finns i ett bildgalleri på hemsidan. H 
|
| 2010 03 13, 2:09 |
|
 |
|
wen
Tågbefällhavare
|
Mycket läckert Håkan! Vad är den snygga grusvägen gjord av? /Stefan W
|
| 2010 03 13, 10:42 |
|
 |
|
hakang
Kommunikationsminister
|
|
| 2010 03 13, 11:26 |
|
 |
|
Stinky
Kommunikationsminister
Blev medlem: 2007 06 19, 7:46 Inlägg: 1144 Ort: Norr om Västerås
|
Kul att detta blir av, ska föröka ta mej dit den 20:e
_________________ Mina hemsidor:
http://www.swedishbrasscar.com/dokument/models.html
http://www.swedishbrasscar.com
|
| 2010 03 13, 17:54 |
|
 |
|
hakang
Kommunikationsminister
|
wen skrev: Vad är den snygga grusvägen gjord av? Nu har jag frågat Odd... Vägen är gjord av spackel. Men inte på det simpla sättet, här har spackel smetats ut tunt, fått torka, och därefter har det malts i vanlig mortel. Pulvret som blir resultatet av den här övningen har sen använts till grusvägen. Puh. H
|
| 2010 03 13, 21:25 |
|
 |
|
ub
VD
|
Hej En kul första dag på museet, lagom mycket folk, många leenden och härliga kommentarer. Flera intressanta diskussioner med besökare som själva bygger mj hemma. I år har vi också en startsatsbana på mycket barnvänlig höjd där barnen själva får köra tåget, mycket populär. En MMM-medlem hjälper till och visar hur man tänder och släcker ljuset och får loket att tuta. Idag tänkte jag testa lite med att låta besökare köra med mitt tåg. Kanske inte funkar när det är som mest folk (12-14) men senare på em borde det gå bra. Det är många nya moduler, både svenskt och amerikanskt i år och på dom flesta modulerna har det tillkommit fler detaljer jmf förra året. Ristat och skuret finns på plats med ett mycket stort sortiment hus och husdetaljer, endast idag! http://www.tekniskamuseet.se/Mvh UB MMM, Mälarmodulmöte
|
| 2010 03 14, 8:33 |
|
 |
|
hakang
Kommunikationsminister
|
Jag tog en och annan bild idag också. Finns i samma fotomapp som bilderna från fredagens montering: http://hakang.zmn.se/A120155Det blev många publikbilder och tyvärr kan man konstatera att publiken inte samarbetar så väl. De rör på sig i tid och otid, så skärpan blir inte alltid riktigt vad man hoppas på. Några personliga observationer, alla kanske inte får fullt stöd i bildmaterialet men i alla fall: * Fler och fler moduler utrustas med signaler. Det går att köra helt efter signalerna stora delar av körsträckan. Kul! * De allra flesta stationer har 2-3 mötesspår, vilket inte räcker till. Det uppstår trafikstockningar väldigt ofta och större stationer skulle vara bra tycker jag. * US-rallandet tycks ha god fart på sig. Byggandet alltså, under körandet bidrar annars deras 4-6 meter långa godståg som framförs i en skalhastighet på 17 km/h till de allra mest intressanta trafikinfarkterna. * När US-rallarna håller sig till USA-delen av banan är detta inget problem, de bygger nämligen dubbelspår. Och fördelen med dubbelspår på den här typen av publika visningar är uppenbar. Vi kanske är mogna för att 'beordra' fram lite dubbelspårsmoduler. Någon som känner sig manad...? * De ballaste tågen är i alla fall de amerikanska! (Jag vill inte erkänna det IRL men...) * Kadeekoppel ska sitta på amerikanska tåg. Ingen annan stans!! * Förvånansvärt många kvinnliga besökare. Och antingen är de intresserade av vad de ser, eller så är de jäkligt bra skådespelare. Ja, jag tror ju inte för ett ögonblick att majoriteten av dem tycker just tågen är så himla kul men det är i alla fall jättekul med alla äldre damer som noga granskar detaljerna i landskapet! * Majoriteten av besökarna är manliga. 40+ eller 15- dominerar trots allt. * Rocos startsats med X2000-fubbet som stod uppsatt i ett hörn fick vila totalt knappt 45 sekunder under dagen. Och vi borde haft en till, reserverad för vuxna... * Med Uno Miltons bana knappt 50 meter bort är det en svindlande tanke att i stort sett alla modellrallare i Sverige har inspirerats av den, de allra flesta har eller har haft den som någon form av ideal att sträva efter, och trots att MJ-Sverige har haft nästan 60 år på sig är den fortfarande oöverträffad! * Mitt Dm-lok är jag väldans nöjd med... H   
|
| 2010 03 15, 0:19 |
|
 |
|
jonas_sth
Kommunikationsminister
|
Någon här på forumet som är med och och kör 3R under kommande helg Var nyfiken på att färdigställa mitt lilla X2 projekt och villig att låna ut den för körning. Heljan X2 AC [Under ombyggnation]
|
| 2010 03 17, 9:11 |
|
 |
|
hakang
Kommunikationsminister
|
Nu har jag lagt upp dagens bildskörd på hemsidan. Lite äldre publik (det är ju skoldag imorgon) och många trevliga diskussioner med frågvisa besökare. Jättekul med andra ord! Det märks att modelljärnvägar genererar stort intresse när man väl släpar ut hobbyn från de källarskrubbar den normalt bedrivs i.   
|
| 2010 03 18, 1:33 |
|
 |
|
Mr H
Trafikchef
|
hakang,din Dm är verkligen läcker!! Jag blir verkligen sugen på att ta fram och köra med mitt lok, men har dåligt med spår....uppbyggt iallafall  .
_________________ Var inte allt för omptimistisk, ljuset itunneln kan vara ett tåg... Medlem i V.S.J.S, Västra Sörmlands Järnvägshistoriska Sällskap. Kör svenskt 80/90tal. Cadillacägare. www.vsjs.org
|
| 2010 03 18, 23:28 |
|
 |
|
hakang
Kommunikationsminister
|
Dagen var en 'intern' dag, dvs ingen visning för publik, annat än de som slank in av bara farten. De som gjorde det verkade uppskatta det de såg och det är värt en hel del att se förtjusningen hos åskådare som kanske aldrig sett en modelljärnväg förr. Bilderna här är fokuserade (nja, inte alla kanske...), eller i alla fall tänkta att fokusera, på detaljer längs järnvägen. Inte mycket tåg alltså men en uppsjö andra små ting att förundras över av olika skäl.   
|
| 2010 03 18, 23:49 |
|
 |
|
hakang
Kommunikationsminister
|
Ytterligare en 'publikfri' dag, med märkligt många nyfikna och intresserade besökare som dessutom stannade länge. De flesta bilder från fredagen tycks ha rullande grejer som huvudmotiv. Alla bilder finns här.  
|
| 2010 03 20, 0:13 |
|
 |
|
hakang
Kommunikationsminister
|
Trots en hektisk dag på många sätt blev det några bilder idag också.  En liten hajlajt: Här syns en MMM-profil göra, ja vadå? Jo putsa räls. Den enda rälsputsning jag sett på länge, och sånt är ju nödvändigt. Men vänta...det är nåt underligt med den här bilden va...?  Jomenvisst, den enda rälsrengöring som behövs tycks vara den som görs på Märklindelen av banan... Med tanke på vad en del påstår om rälsrengöring tyckte jag det här var rätt kul.  En liten tråkighet uppstod upp idag också, i form av MMMs första premiärtur från 1300mm höjd ner i golvet. Resan utfördes av min Y1 och reseledare lär ha varit en liten telning som efter att ha lekt Briotåg med motorvagnen blev bortryckt av förskräckt förälder varvid 'trätåget' påbörjade resan i z-led. Egentligen ska man väl mest vara glad att det inte hänt värre, och fler, saker under alla år och skadorna tycks vid en första besiktning vara klart reparerbara. Bilder lär dyka upp senare.
|
| 2010 03 21, 2:00 |
|
 |
|
hakang
Kommunikationsminister
|
Och efter en dryg och intensiv vecka kördes sista tåget klockan 15.00 i eftermiddags. I vanlig ordning blev väl några senkomna besökare en aning besvikna över att ha missat nåt hörn av banan men när avslutningen annonserades med tordönsstämma av vår skattmästare fick vi faktiskt en spontan applåd av åskådarna.  Två timmar senare var banan isärplockad och det mesta utforslat! Ska man försöka sig på en preliminär slutsummering blir det för min del detta: - Den som befarar att mj-hobbyn är på utdöende kan tänka om! Intresset, från ALLA åldrar och kön, har varit enastående. Inte bara antal åskådare utan de diskussioner vi haft vittnar om detta!
- Varje dag banan har visats har det varit kö utanför museet från innan öppnandet till långt in på eftermiddagen. Museets officiella statistik är inte klar ännu men klart är i alla fall att MMMs bana är det största publikevenemanget man har på Tekniska Museet.
- Den som tror att våra forum, SvMJF och Stinsen, är ett bra sätt att nå ut till alla Sveriges mj-intresserade kan också tänka om! Jag tror inte ens 5% av landets modellrallare läser något av forumen, kanske hälften vet om att de finns överhuvudtaget!
- Intresset för att på något sätt närma sig modulbyggandet verkar stort. Hade vi haft enkla modulbyggsatser att sälja hade vi säkert sålt 10st på stört, bara till nykomlingar. Och ytterligare lika många till redan frälsta.
- Sign ’Fraz’ brukar påstå att en bana som används inte behöver göras ren. Han tycks veta vad han pratar om, ingen rengöring har skett överhuvudtaget. (De Märklinmoduler som putsades upp hade varit utsatta för limregn…). Inför nästa stora publikkörning kommer vi naturligtvis se hur vi kan göra ännu bättre reklam för hobbyn, många diskussioner kommer säkert hållas internt men vi tar gärna emot, och besvarar, alla synpunkter som kommer upp. H
|
| 2010 03 21, 21:16 |
|
 |
|
jonas_sth
Kommunikationsminister
|
Några fler bilder från idag Trevligt evenemang och en bättre organisation av modulerna i år men kanske för få svenska ånglok istället för Trix Ga MMM på Tekniska Museet 2010
|
| 2010 03 21, 22:49 |
|
 |
|
Svenne
Kommunikationsminister
|
Men E10:an var ju väldigt fin också.  Hälsningar / Svenne
_________________ Min MJ finns här ljusnas-bara-en-station-t1361.html och här http://www.ljusnaes.se
|
| 2010 03 21, 23:56 |
|
 |
|
hakang
Kommunikationsminister
|
En liten summering av veckan ur ett TM/besökarperspektiv: - Snuttar i TV (TV4 Stockholm), radio (P3 & Radio Stockholm), och dagspress (DN), ja och så Metro - fast den glömmer vi väl...). - Minst tre Youtubeklipp utlagda av besökare i skrivande stund: http://www.youtube.com/watch?v=t7YFyrLclwAhttp://www.youtube.com/watch?v=mGThHMuLE8khttp://www.youtube.com/watch?v=pavhTrtuB58- Spontana applåder från åskådarna när Peter Cs vackra stämma förkunnade slutet på årets evenemang och önskade välkomna tillbaka nästa år. - Stort åskådarintresse! Tekniska Museets besökssiffror har varit: Lö 13 1624 Sö 14 2012 On 18 1372 Lö 20 2201 Sö 21 2052 En normal onsdag har TM c:a 570 och en normal helgdag 700-850 besökare. Vi drog alltså totalt drygt 9250 besökare mot normalt max 3970. Detta visar att över 5000 personer tyckte det var värt att betala inträde för att titta på modelljärnvägar istället för vadhelst annat man jag ta sig för i Stockholm. Och om nån har missat mina bilder finns de här. H
|
| 2010 03 23, 18:47 |
|
 |
|