Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 03 19, 20:40

Svara på tråd  [ 369 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 19  Nästa
 Mjölktransporter på räls och väg 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Bild
Lägg märke till jvgspersonalens "sommar"-uniform fast det är mitt i vintern....

Nu har ni väckt den Björn som sover!
Jag har här ett fullt diamagasin plus negativ i mängd på det som nu kräver en nystartad tråd - så snälla ni kan vi låta oljebolagens vagnar vara kvar i sin tråd och här hålla oss lite mer till hygieniska förhållanden.
Här kommmer strax att presenteras en hel mängd cisternvagnar av konventionell typ med olika färgsättningar och loggor, men också lastbärare som mjölkcontainers. Dessutom tycker jag vi kan plocka in lastbilarna även här. Återkommer - ska bara ta en kopp kaffe först- med lite mjölk i!
/ LYR

2010 04 29, 20:43
Kommunikationsminister

Härligt! Väderstads andelsmejeri väntar med spänning på vad som hände sedan drängen Julius med sin häst gått i pension!

2010 04 29, 21:04
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Johan Molin skrev:
Härligt! Väderstads andelsmejeri väntar med spänning på vad som hände sedan drängen Julius med sin häst gått i pension!

Härligt Johan att väderspänning, förlåt spänning i Väderstad ska det vara förstås, infunnit sig. Skanning pågår härstädes!
/ LYR

2010 04 29, 22:48
Kommunikationsminister

Väder var alltid spännande för bönderna på östgötaslätten...

fast jag förstår att du vill beskriva det fenomen som på fint doktorsspråk kallas flatulens. 8)

2010 04 29, 22:58
VD
Användarvisningsbild

Härlig bild från Enskede LYR!
Har två kollegor som körde lokomotorn in i det sista.
Om jag inte minns fel så står den numera hos SKÅJ i Sala.
:wink:

2010 04 29, 23:01
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Bild

Bild

Bild

Bild

Nu har jag valt en vagntyp som hängt med från slutet av 50-talet och hunnit få fler färgsättningar och även fått nya dekaler.
Som modellbygge bör det inte vara så svårt, senare kommer även detaljbilder och en ritning, men här ges tillfälle att välja färg/tidsepok.
Lägg märke till att vagnarna har ett SJ-nummer, men tanken har ett MC/ARLA-nummer. Byggare för vagnsunderredena var Christan Olsson, Falkenberg, men Wedholms byggde tankarna. Jag gör en paus här, men finns mycket mer....Tack för att ni kommer med mer inf.
/ LYR

2010 04 29, 23:50
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Bild

Här är andra sidan av samma helvita vagn som tidigare här ovan -skyltad som citeras i textremsan.
Lokomotorn från annan vinkel, samt en ritning som underlag - nu fanns ju dessa vagnar med olika rymd som, om inte annat framgår av omfånget.
/ LYR

Bild

Bild

2010 04 30, 2:31
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Johan Molin skrev:
du vill beskriva det fenomen som på fint doktorsspråk kallas flatulens
Ja, åter häpnar jag över vad allmänbildande detta forum är. "Flatulens" - plötsligt låter ju fenomenet riktigt förnämt.

Shakespeare

http://www.bylen.se
bylens@telia.com

2010 04 30, 7:15
Profil WWW
Konduktör

I SJK:s forum "Postvagnen" var det för några år sedan en diskussion om det förekommit tankvagnstrafik även till mejeriet på Dalagatan. Jag vill minnas att det hela slutade i ett "troligen inte, men vi vet inte säkert".

Här verkar det finnas sakkunskap om mejeritransporter - så någon kanske vet hur det var med tankvagnar till Dalagatan?!

undrar Thomas

Tillagt - länk till Postvagnen
http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=70941

2010 04 30, 8:35
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

erutsnelyb skrev:
Johan Molin skrev:
du vill beskriva det fenomen som på fint doktorsspråk kallas flatulens
Ja, åter häpnar jag över vad allmänbildande detta forum är. "Flatulens" - plötsligt låter ju fenomenet riktigt förnämt.

Mja, är det inte fisförnämt du menar, bror? :mrgreen:

Härliga bilder på mjölkvagnarna, broder LYR. HAr väl själv inga direkta minnen av tankvagnar på järnvägen för mjölk, men desto fler av lastbilar.

Och då kommer man ju osökt in på de mjölkpallar som stod längs vägarna på landet förr i världen, när man fortfarande transporterade mjölken i plåtkärl! För att nu nämna ett exempel så skulle ju några mjölkpallar och en Brekina-Scania passa utmärkt i lilla Morshyttan anno 1959 - finns det några inspirerande bilder att delge broder Sture? Mina egna bilder är enbart imaginära på insidan av mina ögonlock, när just en sådan Scania hämtade kärlen hos Petterssons tvärs över vägen i Risbyn under första halvan av 60-talet.

2010 04 30, 9:38
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Hämtning av mjölk i kannor borde ha pågått på nåder några år in på 70-talet. När jag var runt 7-8 år hämtades mjölk
i kanna, hos grannen på landet, som hade ett halvdussin kor. Samtidigt har jag ett starkt minne av att vi fick göra ett studiebesök på en liten mjölkgård i årskurs 2 eller 3, och de hade tankhämtning. Vi fick ett glas iskall mjölk direkt från tanken. Idag existerar inte hämtning med kanna, mjölkgårdar med ett dussin djur eller skolbesök på bondgård (mul- och klövsjukespridning). Och att bjuda 8-åringar på opastöriserad mjölk är väl snudd på mordförsök, tänk om de får TBC eller flatulens...

Mjölkbilar:

Bild

Bild

Bild

Splirrans ny. Notera ladugården bredvid bilen! Betong, ingen höskulle, säkert ett par hundra djur och lösdrift.
Bild

Jag byggde ju en mjölkbil av en gammal J E Sundlin-hytt i resin i höstas, och då kläckte någon den utmärkta idén att göra en mjölkbil av Brekinas Scaniabrandbil, den med vattentankarna på. Plockar man bort en tank så har man en mjölkbil som klarar såväl hämtning från tank som krukor. Jag hade nån bild på en Volvo F88:a som hade ett antal små tankar på tvären, där man klämt in några krukor också. Har för mig den var Arla-blå så det måste varit några år in på 70-talet.

Bild

2010 04 30, 10:37
Profil WWW
Trafikchef

LYR skrev:
Bild
Lägg märke till jvgspersonalens "sommar"-uniform fast det är mitt i vintern....

Nu har ni väckt den Björn som sover!
Jag har här ett fullt diamagasin plus negativ i mängd på det som nu kräver en nystartad tråd - så snälla ni kan vi låta oljebolagens vagnar vara kvar i sin tråd och här hålla oss lite mer till hygieniska förhållanden.
Här kommmer strax att presenteras en hel mängd cisternvagnar av konventionell typ med olika färgsättningar och loggor, men också lastbärare som mjölkcontainers. Dessutom tycker jag vi kan plocka in lastbilarna även här. Återkommer - ska bara ta en kopp kaffe först- med lite mjölk i!
/ LYR

Mycket trevligt att få se dessa bilder.
Har du möjligen en bild på denna tidiga "kossa" logga? Den som sitter på vagnen ovan.
BJ

Bild

PS. Har ni sett denna sida på nätet?
http://www.tankbilar.se/hem.htm

2010 04 30, 14:15
Profil WWW
VD
Användarvisningsbild

TKO skrev:
I SJK:s forum "Postvagnen" var det för några år sedan en diskussion om det förekommit tankvagnstrafik även till mejeriet på Dalagatan. Jag vill minnas att det hela slutade i ett "troligen inte, men vi vet inte säkert".

Här verkar det finnas sakkunskap om mejeritransporter - så någon kanske vet hur det var med tankvagnar till Dalagatan?!

undrar Thomas

Tillagt - länk till Postvagnen
http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=70941

Dessvärre inga intransporter via järnväg till Dalagatan, om inte det gick via Enskede till Dalagatan efter omlastning till tankbil.
Dalagatan hade bara mjölkmottag via tankbil. Vad jag vet så var det Norrköping och Enskede som hade spårförbindelse
och mjölkmottagning via järnväg.

Jaha, då gäller det "bara" att hitta en lämplig sak i 1/87 utifrån LYR.s eminenta ritning och därtill bilder. Nån som har ett tips?

:wink: Da 915, som inledde sin karriär på Dalagatan i sept 1975...

2010 04 30, 14:18
Trafikchef

Da 915 skrev:
Jaha, då gäller det "bara" att hitta en lämplig sak i 1/87 utifrån LYR.s eminenta ritning och därtill bilder. Nån som har ett tips?

:wink: Da 915, som inledde sin karriär på Dalagatan i sept 1975...

Kanske skulle vara något för HNJ Verkstad att ta upp på programet!?
En lättbyggd bygsats med snygga dekaler???
BJ

2010 04 30, 14:32
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Mjölklära (laktologi): MC, Mjölkcentraten, bildas 1915 i Stockholm genom sammanslagning av ett antal mindre mejerier. De sköter allt från mjölkhämtning till detaljistledet med egna butiker. 1935 drar MC igång Glacebolaget, mest för att bli av med överskottet på mjölkfett. Puckstången lanseras och den är alltså 75 år i år!
(Plats för lite glassbilar i tråden kanske??)
På 1960-talet anslöts Gotlands mejerier, Jönköpings läns mejerier, Örebroortens mejerieförening, Sydöstmejerier och
västsvenska LMC. 1975 bytte MC namn till Arla.

Ett litet mejeri i MCs regi, Hyssna
Bild
Bild

Modern distributionsbil för mejeriprodukter:
Bild

Hämtning av kannor. Känner igen det sen jag var liten, men det var en mindre lastbil
Bild

Kannor. Notera att även tank medföljer!
Bild

Lotab, som kört åt LMC och senare Arla
Bild
Bild
Bild
Bild

30-tal?
Bild

Skvader! Buss med plats för mjölkkannor
Bild

Yay! Glasskiosk, GB:
Bild

2010 04 30, 14:58
Profil WWW
Kommunikationsminister

Tydligen fanns "halvbussar" av liknande slag du visat i Värmland i varje fall in på 1960-talet. J-ar, inte meningen att byta sida. Titta alla på fina förstasidan!

2010 04 30, 15:05
Trafikchef

Mjölkvagnen som LYR visar på förstasidan var tidigare märkt med enbart MC reklam. Här en JVM bild från 1958
BJ
Bild

2010 04 30, 16:20
Profil WWW
Snacka om "spinn off" på tankvagnarna! Och glasskiosken är ju helt underbar! HNJ Verkstad, jag är helt övertygad att de skulle sälja bra med Arla/MC-vagnar... :-D

Jan

2010 04 30, 16:30
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Magnus63 skrev:
...Hämtning av kannor. Känner igen det sen jag var liten, men det var en mindre lastbil
Bild
...

Jamen det är ju nästan exakt så där det såg ut när man hämtade kannorna hos "Pettsson" i Risbyn, underbar bild!

2010 04 30, 16:42
Trafikchef

jan claesson skrev:
Snacka om "spinn off" på tankvagnarna! Och glasskiosken är ju helt underbar!
Jan

Glass och mjölk hör väll ihop.
Se länkar.
BJ
http://hem.bredband.net/b113915/one/tempo1.htm
http://hem.bredband.net/b113915/one/nostalgi.htm
http://hem.bredband.net/b113915/one/vw.htm

2010 04 30, 19:41
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 369 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 19  Nästa

Nyheter mjhobby.se