Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 01 21, 2:52

Svara på tråd  [ 2571 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 129  Nästa
 Mjölby — Hästholmens Järnväg 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister

Att göra dygd av nödvändigheter ( = utrymme och tid...). Ni som givetvis sitter inne med statistik om godstransporter på banorna och hamntillägg i Hästholmen, hör genast av er! :-)

http://blog.bahnhof.se/category.php?int ... n=wb336785

2007 11 02, 1:29

Fiskrökeriet fastnade jag mest för, jättehäftigt.

/Bo

2007 11 02, 9:41
Kommunikationsminister

Fiskrökeriet är en av få byggnader jag inte byggt eller kommer att bygga själv, det är danska Trip Trap som gör mängder av fina hus, fyrtorn mm (oftare dock i skala N än H0). Jag håller med Bo, det var bara oemotståndligt och är ett minne från en tur till Bornholm för några år sedan (det är där rökeriet hör hemma också).

I min värld är fiskehamnen Tures och Rudolfs domäner. Ture gifte sig med allt-i-allo-duktiga Lisa från Fågelsta, som fick brodern med sig på köpet i boet. Nåväl, Rudolf gjorde inte mycket väsen av sig, i mogen medelålder äntrade han soffan där han sedan blev liggande ända till dagen efter sonens 18-årsfest, en livaktigt blöt tillställning som avlöstes av en oherrans storm dagen därpå, då båten måste upp ur sjön, och Rudolf fick kallas in under fanorna för att tjäna som lagets ankare. Han var ett tungt vägande skäl till att båten kunde räddas.

När Rudolf gått hädan intogs platsen som soffliggare av Ture, som på det sättet "pensionerade" sig själv.

Storyn är sann, men har inget med Hästholmen att göra. Enda faktiska bestämningen är att Lisa kom från Fågelsta...

En bild till av hamnen kommer här. Det är fortfarande provdrift som gäller och smalspårsångloket är fortfarande SJ-märkt fast det ska "backdateras" till MÖJ 8.

Fleischmanns Anna får göra tjänst som MHJ:s små ånglok.

http://blog.bahnhof.se/data/filestorage ... g_1002.jpg

Hur gör man för att själva bilden ska synas???

2007 11 02, 10:19
Lokförare

Sätt in länken mellan två sådana Img tryckningar, obs en före och en efter varav den sistnämnda skall vara en sådan avslutande tag.

typ (img)http://boobs.com/hooters.jpg(/img) fast du lär byta () mot []

VH Frisken

2007 11 02, 10:43
Tågbefällhavare

Sätt in länken mellan två sådana Img tryckningar, obs en före och en efter varav den sistnämnda skall vara en sådan avslutande tag.

VH Frisken

Den sidan verkar finemang. Man blir lite sugen på mjölk.... :wink: Off Topic, jag vet......

Fin bana har Johan iaf byggt, finns det fler bilder?

2007 11 02, 11:00
Kommunikationsminister

Det kommer att komma fler bilder i relativt sakta mak. Huvudanledningen är att "har byggt" nog bör bytas mot "bygger", underförstått när resten av livet inte tränger sig på... :-)

2007 11 02, 11:25
Kommunikationsminister

Då återstår bara nästa fråga: Kan man skala bilden som ska visas direkt i forumfönstret, eller måste man editera originalbilden först (vilket förefaller vara en klumpig metod). Bilden jag försökte lägga upp blev GIGANTISK!

2007 11 02, 11:52
VD
Användarvisningsbild

Om du länkar in bilder så här

d.v.s från en extern server måste du editera storleken först, laddar du upp till http://jernbane.co.uk/modellrallaren/ så sköter det sig själv :)

2007 11 02, 13:13
Kommunikationsminister

För er som dör av längtan att få läsa om skrattmåsen Prometeus, vill veta vad en slänga är för sorts skuta och vill läsa mer om VIKTORIAS öden och äventyr på Vättern kommer här en länk till senaste uppdateringarma på min hemsida.

Jag återkommer till bilder direkt på forumet så fort jag begripit hur man ska bete sig för att de ska bli godkända ( jag tillåts fortfarande inte spara trots nedskalning till rätt storlek, but any of these days...)

:-)

http://blog.bahnhof.se/wb336785

2007 11 03, 21:37
Kommunikationsminister

Hästholmens Hamn omkring 1910 (ja, fiskebåtar hade inte styrhytter då, but never mind!).
Fyren och magasinet är gladbyggen som dock ska förmedla karaktären från ort och ställe. Magasinet ska få sina vindskivor uppsatta i sinom tid.
Den ena av MHJ:s resgodsvagnar och järnvägens enda boggivagn syns på hamnspåren. Vid kaj ligger slängan VIKTORIA, vilket måhända är lite konstigt eftersom hon mest fraktade sand från Västgötastränderna till Jönköping. Kanske stormdriven? Det verkar som skepparen torkar seglen i hamn.

Man skymtar hamnpaviljongen i bakgrunden liksom ortens fiktiva fiskrökeri i förgrunden. Båda dessa byggnader hör till de sällsynta på anläggningen som inte är hemmabyggen. Det är danska RikkiTikki, tidigare TripTrap, som står för dessa.

Bild

Hamnområdet , ett unikt kolorerat fot från en ballonguppstigning...
MHJ:s lilla tanklok nr 1 ("ännu inte reviderad till originalskick" enligt bolagsledningen) skymtar, liksom vad som så småningom kommer att bli MÖJ nr 8. Bilden måste således vara tagen senare än 1910.

För att fullborda konstigheterna skymtar VSBJ:s lokstall i Väderstad i förgrunden. Hamnkranen i Hästholmen är högaktuell genom nyutgivna Allt om Modelltåg 7!

2007 11 05, 23:03
Kommunikationsminister

Slängan VIKTORIA. Det tycks vara tidig marknadsmorgon i Hästholmens Hamn.

Bild

Lägesrapport från bygget. Utsikt från bangården i Väderstad mot hamnen (resten av banan däremellan är bortrationaliserad...)
Rönnen skvallrar om en hotande kall vinter.

2007 11 05, 23:33
Kommunikationsminister

Ballongcorpset åter i farten. Troligen något samband med övning vid Hästholmens skjutfält. Järnvägens verkliga jag bestod mesta tiden av någon ensam godsvagn, här för ordningens skull en G-finka från såväl MHJ som MÖJ.

Bild

Fall för extreme makover! Östgötska kor var bruna, inte svartvita.

2007 11 06, 21:06
VD
Användarvisningsbild

Mycket mysiga miljöer, flera bilder! :)

2007 11 06, 21:38
Kommunikationsminister

Kommer i sakta mak allteftersom miljöerna blir rumsrena. Jag tycker inte det är jättekul att plåta de tre fjärdedelar av banan som mest liknar en brädgård just nu. :-)

2007 11 06, 21:52
Kommunikationsminister

Alvastra. Vill ni höra modernt lustmord på gamla salongslåten "I en klosterträdgård" (loksom dito av hårdrock); se till att skaffa the Ukulele Orchestra of Great Britain! :-)

Bild

Röksten, utflykt och uppmätning av ryggåsstugen från Åsenhöga, i Apladeln, Värnamo, samt Tåkern...

Bild

Mistelås prästgård med tröskverk och "garnskog". Alla träd, så även kastanjen på gårdsplanen, är hemsnickrade. Grunden är lagt till lagårn...

Älgar var distinkt sällsynta före 1920, det tidigaste årtal när en sådan mastodont syntes till i skogarna runt min anläggning...

Bild

Utsikt mot hamnen från Väderstads station. Liksom övriga bilder ikväll mycket provisoriskt där kulturlagren skurits ned till den sverkerska ättens avlagringar, eller till och med vad som på WNJ-mål brukar kallas kung Fiberrik den Groves tid.

Bild

Kvällsstämning.

2007 11 07, 22:41
Kommunikationsminister

Tala om psykologisk felskrivning; "loksom" istället för Liksom!!!

2007 11 07, 22:42
Tågvärd

Det är inte så att du har anknytning till bygderna kring orten Johan??

/Ivan

2007 11 08, 6:45
Kommunikationsminister

Såväl Finspång, där jag tillbringade mina första fem år i livet, som Värnamo som var mina morföräldrars hemort fram till 1930-talet. Därav såväl en ryggåsstuga som en prästgård från Apladalen, uppmätta vid ett besök där för c:a 15 år sedan.

2007 11 08, 7:13
Kommunikationsminister

Kopplingen till västra Östergötland är en annan; sedermera uppvuxen i Motala där jag bodde fram till 20 års ålder. Vi hade sommarhus utanför Halmstad, och under bilfärderna dit minns jag att jag sett lilla lokalgodståget (med en Z43:a) vid Hästholmen EN gång (en höjdare jämförbar med minnen av de sista spårvagnarna i Jönköping och att få stanna för tåget mellan Gislaved och Hestra, och förstås det vackra järnvägsavsnittet på HNJ längs med Nissan norr om Oskarström, i jämnhöjd med Spenshult, och de T43-dragna godstågen man rätt ofta såg under färderna längs med Nissastigen...)

2007 11 08, 7:20
Kommunikationsminister

MHJ-godsvagnar och en smalspårsfinka på omlastningsspåren i Väderstad.

Bild

BILDGÅTA! Ja, det är en björk som helt plötsligt vuxit sig stor i "ingenmansland" mellan Väderstad och Hästholmens hamn. Men vad är loket för konstig skapelse, hittills inte dokumenterat i gängse litteratur att det har tuffat på MHJ:s skrangliga skenor...

Ledtråd: Även om det är ytterst osannolikt att det var sant senare, så är det ännu mer osannolikt att det befann sig här före 1932...

Eller som Tage Danielsson skrev om "försumbar risk": Det kan inte hända. Fast bara lite.

Det är alltså INTE en Big Boy :-)

2007 11 11, 21:20
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 2571 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 129  Nästa

Nyheter mjhobby.se