Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 03 18, 20:31

Svara på tråd  [ 2571 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 125, 126, 127, 128, 129  Nästa
 Mjölby — Hästholmens Järnväg 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Johan Molin skrev:
...
Senare kom FVÖJ att anklaga MHJ för att driva parallell busstrafik med smalspårsbanan, något som var alldeles sant. Men då är vi inne på 1930-talet,

Ja konkurrens är ju "bra" har jag hört! :roll:

2011 12 01, 17:17
Kommunikationsminister

Johan Molin skrev:
WFJ började trafik 1874 mellan Vadstena och Fågelsta. Banan byggdes ut 1888 till Ödeshög och kom därefter att heta Fågelsta-Vadstrena-Ödeshögs Järnväg, eller FVÖJ.

Men FVÖJ var en smalspårsjärnväg. MHJ kom att anses som inkräktare när den banan byggdes, och det krävdes hårda förhandlingar innan MHJ kunde bygga ett hamnspår i Hästholmen. Och de båda trafikcheferna var primadonnor som inte gärna ville låta sig överglänsas av den andre. Så samarbetet var aldrig särskilt gott de båda bolagen emellan.

Värst var det när tc Norrby lät bussa fiskalerna Pontus och Petrus Kubb på den gamle hamnfogden med anklagelser att avsiktligt försöka skada MHJ genom att locka alla kunder att använda FVÖJ som transportör istället, något som var uppenbart osant och så småningom kom att leda till herrarna Kubbs chikan och sorti från bygden (hamnfogde-ämbetet instituerades ju långt innan ens FVÖJ byggdes och hamnfogdens huvuduppgift var ju att se till att båttrafiken i hamnen fungerade och ta upp vederbörliga hamnavgifter av anlöpande farkoster).

Senare kom FVÖJ att anklaga MHJ för att driva parallell busstrafik med smalspårsbanan, något som var alldeles sant. Men då är vi inne på 1930-talet,

Jaha det var så det var ... :oops: Visste väl att det fanns kopplingar som jag missat.

Å efter 30-talet så lades FVÖJ/WFJ så småningom ner och blev smalspårsmuseum. Det höll ju till och med på att gå så illa att WFJ riskerade att försvinna helt p g a en lite modernare despots intåg i maktkvarteren (den ökände Tommy P) med vidhängande kommunala nickedockor.

Nu verkar det ju dessbättre som om WFJ är på väg att komma tillbaka på spåret igen till mångas trevnad, och den ökände inte längre sitter vid något roder.

Men du, Gick FVÖJ ända ner till Hästholmens hamn? (Du har säkert skrivit det i tråden, men det är lättare att fråga 8) )

Mvh

/Peter

2011 12 01, 22:17
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

H0n3 skrev:
Nu verkar det ju dessbättre som om WFJ är på väg att komma tillbaka på spåret igen
Låter utmärkt - jag hade det tvivelaktiga nöjet att, tillsammans med familjen, befinna mig ombord på det tåg som välte på Vadstena station för 10-15 år sedan. :(

Shakespeare

http://www.bylen.se
bylens@telia.com

2011 12 02, 9:52
Profil WWW
Kommunikationsminister

Det förklarar ju en del av somliga underliga kommentarer från dig fortsättningsvis. :wink:

Det finns ett försonande drag som förenar mänskligheten i någon form av harmoni inför vårt obevekliga, sorgliga öde: Humor. Tack för ditt bidrag till detta på forumet. Detta är en typisk gräsrotsföreteelse varmed vi kan stå ut med allehanda korkade överheter, något som försonar våra gemensamma synder, misstag och dåraktigheter. Låt oss försöka gemensamt fortsätta föra humorns flagga högt!!!

2011 12 02, 22:24
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Vad beträffar olyckan i Vadstena så befann oss i restaurangvagnen, som var den vagn som gick före den som välte. Vi undkom därför, tack och lov, utan skador. Men hela äventyret var mycket obehagligt med tjutande ambulanser och ovissheten om hur det gått för passagerarna i den vältande vagnen. Några stod ju ute på den öppna plattformen när det hände.

Nedanstående bild tog jag strax efter olyckan, innan jag blev bortmotad av ilskna och chockade funktionärer.

Bild

Nej, mina virrigheter på forumet kan alltså inte skyllas på huvudskador från denna olycka.
Var ska man då söka förklaringen?

Jo, Hästholmen har ju en tvillingort som heter Morshyttan. Den avbildar ju, som några kanske har noterat, morgonen den 27 juni 1959, då Ingemar Johansson just blivit världsmästare. Detta inspirerade förstås oss grabbar alldeles oerhört.

Jag och min kompis, Janne Risberg (inte släkt med Lennart) i det vita huset utkämpade därför många bataljer på gräsmattan hemma i Rossberga. Janne var/är bondson med hårda nävar så en stor del av mina virrigheter kan troligtvis skyllas på honom. Som tur är hade han väl inte riktigt Lennarts talang för då hade säkert mina uttalanden på forumet i ännu högre grad saknat röd tråd.

På nedanstående bild kan ni beundra mitt bistra fighting face under min korta pugilistiska karriär runt 1959-60.

Bild

Angående humor, så delar jag till fullo din inställning, Johan. Och humorn riskerar givetvis att självdö om den inte får näring genom växelverkan med likasinnade. Under de två år jag på Stinsen redovisat min makeover av Morshyttan har jag mött generös humor i riklig mängd. Detta har gynnat min bygglust och gjort att bygget fortskridit långt snabbare och bättre än om jag bara suttit och fnulat i min ensamhet. Jag hoppas att vi kan behålla den stilen, åtminstone i våra anläggningstrådar.
Människan lever ju inte av styren allena. :-D

Shakespeare

bylens@telia.com

2011 12 03, 10:17
Profil WWW
Trafikchef

Hmmmm. Nånting säger mej att Sture satt på den sidan vartåt restaurangvagnen välte.

Har jag rätt eller ska man bara acceptera det enkla faktum att Gud straffar dragspelare redan på jorden?

(Lägg märke till retoriken, hur Sture än svarar så blir han retad.) :-ab

-Har du fiender? Bra! Det betyder att du stått upp för någonting, någon gång i ditt liv! / W.Churchill

2011 12 03, 11:19
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Hörrö, din kanalje! Försök nu inte få det till att jag konsumerat så att restaurangvagnen välte. Vi satt visserligen i restaurangvagnen men det var vagnen bakom oss som välte. (Jag får tydligen säga som till mina gamla elever: "Läs hela texten ordentligt. :mrgreen: ))

Och huruvida det satt någon dragspelare i den vältande vagnen det känner inte vittnet till. :P :P

Shakespeare

bylens@telia.com

2011 12 03, 11:59
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

tågtyckarn skrev:
(Lägg märke till retoriken, hur Sture än svarar så blir han retad.) :-ab

Som man bäddar, får man ligga! :P

2011 12 03, 12:51
Trafikchef

Citat:
Re: Mjölby — Hästholmens Järnväg

Hörrö, din kanalje! Försök nu inte få det till att jag konsumerat så att restaurangvagnen välte. Vi satt visserligen i restaurangvagnen men det var vagnen bakom oss som välte. (Jag får tydligen säga som till mina gamla elever: "Läs hela texten ordentligt. ))

Och huruvida det satt någon dragspelare i den vältande vagnen det känner inte vittnet till.

Han klarade sej undan den gången också!!! :up:

Men han kommer ju från en landsända där fölk är bra på att hålla sig undan. :)

http://www.youtube.com/watch?v=LZPOpk_jWOc

-Har du fiender? Bra! Det betyder att du stått upp för någonting, någon gång i ditt liv! / W.Churchill

2011 12 03, 17:18
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

tågtyckarn skrev:
Men han kommer ju från en landsända där fölk är bra på att hålla sig undan
Visst, "I fädrens spår..", du vet! :-D

Shakespeare

bylens@telia.com

2011 12 03, 17:22
Profil WWW
Kommunikationsminister

Va? Fanns det snapphanar i rumpmasriket också?

2011 12 04, 1:03
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Johan Molin skrev:
Va? Fanns det snapphanar i rumpmasriket också?
Visst, men här kallades de förstås för snapshannar. (För att nu återigen halka in på ett av favoritämnena... :-D )

Shakespeare

bylens@telia.com

2011 12 04, 9:55
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Och nu är MHJ uppe i 70 000 besök. Inte särskilt överraskande med tanke på innehåll och utveckling. Men stort Grattis ändå. :-tu

2011 12 04, 12:52
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Svenne skrev:
Och nu är MHJ uppe i 70 000 besök.
En sjuttiotusan till tråd, skriven av en sjutusan till skribent, får man konstatera. :wink: :wink:

Shakespeare

bylens@telia.com

2011 12 04, 20:01
Profil WWW
Kommunikationsminister

Bild

Två slupar på gång, Petter Enarmings slup BULL, och ANNA som träget i många år flera gånger i veckan kom och hämtade massaved till Munksjö i Jönköping.
Pappershögen i bakgrunden är faktiskt hamnliggare från juni - augusti 1894, en jätteskatt att få ha tagit del av!
Köksbord och tillhörande dryck är ju obligatoriskt på detta forum.

Bild

Här är ANNA i Jönköping, i Munkbrokanalen på väg till Munksjös anläggningar, någon gång på 1950-talet.

2011 12 09, 21:27
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Johan Molin skrev:
Köksbord och tillhörande dryck är ju obligatoriskt på detta forum.
Johan Molin skrev:
Två slupar på gång
Obligatoriskt, ja! Jag tyckte faktiskt det stod "Två supar på gång".

För övrigt är de gamla skutorna mycket charmiga. De fanns ju kvar i ganska stort antal när jag gick som jungman på svenska kusten, sommaren 1966. Jag minns att vi ibland strosade längs kajerna och drömde om att en dag ha en egen skuta som nöjesfartyg. 45 år senare gick drömmen på sätt och vis i uppfyllelse när jag skaffade mig en kajak! :-D :-D

Shakespeare

bylens@telia.com

2011 12 09, 21:44
Profil WWW
Kommunikationsminister

... Och jag tyckte precis att du skrev " när jag skaffade en konjak" . Ack ja.
1966 var svanesången för kommersiell lastfart på Hästholmen. 1968 års hamnliggare innehåller enbart magasinshyror.
Det verkar ganska generellt att samtliga kvarvarande skutor förvandlades till fritidsfartyg under 1960-talet, efter någorlunda kunna ha hållit tidens utveckling stången under 1950-talet. Det var ju framförallt utbyggnaden av det svenska vägnätet som blev dödsdomen.

2011 12 09, 21:56
Kommunikationsminister

Dessutom har tillkommit detta sprillans nya ånglok från Old Blighty:

Bild

Uppställt på traditionellt forummanér på köksbord, dock utan lämplig dryck vid sidan om.
Ej avsedd för vitrinskåpet utan för omvandling till något liknande detta:

Bild
Bild från: http://www.svenska-lok.se/damp.php?s=19&litra=Da&typenr=

Tender är redan införskaffad från HNJ Verkstad.
Orsak? Helt enkelt den att MHJ:s lok nr 5 var av denna typ.

Jag ska höra av mig till Mölle-Mats för att låna hans vinkelslip när det blir dags att börja "redigera" modellen...

2011 12 09, 22:19
Kommunikationsminister

Sedan ska jag bli god vän med min nyinköpta Sprog och min digitalutrustning som efter flerårigt kikande åt annat håll plötsligt landade i Digitraxutrustning. Att förklara hur jag tänkte tar alltför lång tid och skulle säkert starta en inflammerad debatt om vilket märke som är bäst, så det avstår jag från.

Svårast blir att digitalisera smalspårsbanan som har växlar med "live frogs". Hmmm, får tänka till här en del (jodå, jag har litteratur i ämnet...)

Däremot tänker jag inte motorisera och digitalisera några växlar, de lades ändå alltid om för hand i denna småskaliga idyll.

Avslutar med en gammal reprisbild från Hästholmen, från tiden innan kajskoningen "kvalitetssäkrades" (byggdes om):

Bild

2011 12 09, 23:05
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Johan Molin skrev:
... Jag ska höra av mig till Mölle-Mats för att låna hans vinkelslip när det blir dags att börja "redigera" modellen...

Självfallet ställer jag upp för en broder i nöd - gimme a call any time! Och om nu inte der Winkelschleifer är tillräcklig för att göra jobbet så förfogar jag även över ett Volvo-verktyg (handslägga), ett schysste spett, en elektrisk kedjesåg mm mm som kan vara bra att ha när man ska finjustera MJ-modeller! 8)

2011 12 10, 1:21
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 2571 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 125, 126, 127, 128, 129  Nästa

Nyheter mjhobby.se