Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 03 25, 14:47

Svara på tråd  [ 2571 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 124, 125, 126, 127, 128, 129  Nästa
 Mjölby — Hästholmens Järnväg 
Författare Meddelande
Tågvärd

Hej Johan
Kan du lägga kopior av alla dina bilder på sida 1 ? Skulle roligt att se en sammanställning av din underbara bana.
Tack
Mvh
Seth
MMM

2011 10 25, 9:55
Kommunikationsminister

Ursäkta, men nu känner jag att gamla hjärnan inte riktigt var med :?:

När jag går tillbaka till sidan ett upptäcker jag tre former av påverkan på tråden som jag inte riktigt vet om jag ska skratta eller gråta åt.

Den första är det faktum att bostadsrättsföreningen plötsligt fick för sig att byta bredbandsleverantör. I och med det hamnade mina länkar i början av tråden ute i cyberspace, är inte nåbara, och jag har ingen aning om vilka bilder länkarna pekade mot.

Den andra och tredje är det lustiga faktum att sidan ett har kommenterats av två personer som är avstängda från forumet. Den enes inlägg har tillåtits vara kvar medan den andres diverse inlägg i tråden också är utslängda i cyberspace.

Detta INTE sagt som en diskussionsfråga om moderering, mer som ett rycka-på-axeln-konstaterade att på ett antal ställen har min tråd blivit helt obegriplig eftersom sammanhangen försvunnit. Ni som till äventyrs bläddrar tillbaka i tråden får ha överseende med detta. Visserligen har jag sparat ned hela min tråd lokalt på min dator, men jag tror inte det är värt besväret att lägga in citat som gör mina svar begripliga.

2011 10 25, 10:53
Kommunikationsminister

Din fråga inspirerade mig till att bläddra tillbaka till c:a 20 första sidorna. Det blev en nostalgitripp, med Jan Claesson, CeGe Olsson, Göran Tholin, Bjarne Andersen, Fetrock, Berraf och många andra som skrev i tråden :( . Ibland skulle man vilja, som Povel Ramel kunna "Samla gamla gänget, ..." …

(Jodå, jag hittade även dig Seth, där!). Svenne är den trognaste kvarvarande av de gamla vapendragarna. Mannen bakom allt liv på taken...

2011 10 25, 11:20
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Johan Molin skrev:
Din fråga inspirerade mig till att bläddra tillbaka till c:a 20 första sidorna. Det blev en nostalgitripp, med Jan Claesson, CeGe Olsson, Göran Tholin, Bjarne Andersen, Fetrock, Berraf och många andra som skrev i tråden :( . Ibland skulle man vilja, som Povel Ramel kunna "Samla gamla gänget, ..." …

(Jodå, jag hittade även dig Seth, där!). Svenne är den trognaste kvarvarande av de gamla vapendragarna. Mannen bakom allt liv på taken...
Trevligt att ha kunnat provocera/inspirera i något litet avseende på din historiemättade MHJ. :) Som ordspråket säger (utan alla associationer i övrigt): En ihärdig man är bättre än en stork. Eller var det en stark? :?

Gjorde en liknande returresa i den egna anläggningstråden. Det kändes värmande, men olustigt nog lite avlägset. Det är väl åldern. :(

2011 10 25, 19:59
Profil WWW
Kommunikationsminister

Jo, jag fick precis samma känsla, att vad som borde varit alldeles nyss var i en annan värld…

2011 10 25, 20:04
Trafikledare

Sedan Krister Brandts alla mycket inspirerande böcker har det varit tunnsått med riktigt inspirerande böcker om MJ. Efterföljarna Tåghobby med varierande inspiration beträffande landskapen, historierna, byggtipsen etc. har tynat i bokform. Den nya Tåghobby 11 är den sämsta hitills - eller har mina krav ökat.
För oss som försmäktar och aldrig kommer loss och andra fåtöljrallare läser med beundran och viss avund om olika banor på Stinsenforumet "Jag och min anläggning"
När jag följer trådarna får jag idén att varför går Ni inte ihop några av "långtrådarna" (ack så intressanta och inspirerande) och ger ut böcker om era anläggningar? Grabbarna bakom Tåghobby synes lägga av efter nr.12.
Hur skulle det vara att med alla bilder redigera textmassorna från Din Johan´s "Mjölby - Hästholmens Järnväg", Pareng´s "Återfallet = Spiskrokens Järnväg", Sture Bylén´s "Morshyttan - Rosberga, 1959" m.fl., m.fl.
Det finns så mycket inspiration i dessa trådar - så varför inte ta chansen och göra Era banor odödliga genom att ge ut inspirationsböcker.
En önskan likaväl som en idé
:-ab Björn E.

2011 10 25, 23:19
Kommunikationsminister

Förre forumägaren hyste faktiskt ett tag sådana planer. Därefter har idén vad jag förstår varit stendöd. Själv försöker jag extrahera kvintessensen ur min långa slingriga tråd på annat håll för att själv få grepp om allt som skrivits här.

I den mån denna idé ska dryftas vidare får det nog göras på ett rent privat plan. Känner inte att Stinsen är rätt plattform för att göra det.

2011 10 26, 5:49
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Kul, Björn, om våra banor inspirerar.
Idén med en bok låter förstås lockande men innebär nog ett ett enormt arbete, jämfört med att bara skriva sin anläggningstråd. För att inte tala om alla uppslitande musikdiskussioner som skulle uppstå i redaktionskommittén. 8)

Shakespeare

http://www.bylen.se
bylens@telia.com

2011 10 26, 7:41
Profil WWW
Kommunikationsminister

Ja fast vi skulle ju i alla fall kunna komma överens om att ha med en artikel om bergbanor i Genova!

2011 10 26, 12:26
Kommunikationsminister

Bild
Reprisbild av stor folksamling, protest till följd av stiftandet av "kaninlagen" där det just år 1910 förbjöds att prata om preventivmedel såsom Hinke Bergegren hade gjort ("Bättre kärlek utan barn än barn utan kärlek" hävdade han vid en tidpunkt där kvinnor fortfarande var i praktiken försvarslösa).

Nu har Hästholms- och Väderstadsborna i princip gått man ur huse. Länge har man på lokalbondskt sätt varit lätt navelskådande och skrattat rått men hjärtligt åt sina grannar när de gör bort sig. Vår käre tak-klättrare Adolf Fredrik som ju är en berömd visskrivare och rimsnidare i trakten hade bestämt sig för att bidra till 1910 års nyårsrevy genom att skriva ett opus som han döpt till "Djävulsterserna", där han häcklade framförallt bankfolk i Mjölby.

Farbror Blå ställde sig upp och deklamerade Tegnérs "Det eviga" (ni vet, "sanningen lever, lugn står hon med strålande pannan ....")

En bild av år 1910 som visar att man är på väg mot en modernare världssyn. Nästa år kommer den stora internationella konferensen om kvinnlig rösträtt att avhållas i Stockholm – ett spektakel där bl.a. Ellen Key var med och talade, men som vid den tidpunkten inte ledde fram till sann frihet och demokrati, vilket många hade hoppats. Sedan kom ju det eländiga Världskriget i vägen (ingen kunde ju då veta att det skulle komma att kallas det "första", men i trakten gav det ju ändå avstamp i form av kissemissen Ludendorff). De tyskvänliga var omåttligt stolta över detta lilla kräk, och försökte på allvar hävda att katten var en mycket manligare förebild än den tyskhatande byggmästaren Gustafsson (han med "Jacobs stege"), vilket alltihopa ju punkterades ett par år senare när kattakräket fick ungar. I dag uppsatt som staty på taknocken till f.d. mejeriet i Väderstad. Broder Sture har säkert sett Ludendorff när han besökte Väderstad härförleden!

2011 11 03, 0:31
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Verkligen idylliskt!

Får ögonen särskilt på dina vagnar av skilda slag. Är det "engelsmän" i 00 eller?

2011 11 03, 11:20
Profil WWW
Kommunikationsminister

Faktiskt inte, det är den tyskättade vagnmakaren i Mjölby Werner Wenkebach Preiser som varit i farten.

2011 11 03, 11:39
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Ja, det var en rejäl "lägesbeskrivning" från 1910. :lol:
Har vi ingen kamrat som bygger det dramatiska året 1968 med kårhusockupation och hela midevitten? :wink:

Shakespeare

bylens@telia.com

2011 11 03, 16:06
Profil WWW
Kommunikationsminister

Bild
Således rekapitulering av gamla "highlights", fortsättning på historien ovan:

Inte ens marknadsdagarna kunde locka så mycket folk. Det ryktas t o m att extratåg från såväl Vadstena som Mjölby är på väg.

Roten till det onda tycks vara en bankdirektör Palmquist i Vadstena med familj, som har gett sig ut på korståg mot allt vad "lösaktigt leverne" heter, i vilket bl.a. ingick "manligt högljutt bullrande" och annat störande av vardagsfriden. Palmquist hade en erfarenhet som trappistmunk bakom sig. Utkastad från klostret när han efter sex års tystnad råkade nysa. En sentida ättling gjorde under en tid försök att lägga ned den sista stumpen museismalspår i landsändan. Dock blev denne till slut bortröstad från sin post som Vadstenas allsmäktige.

Så småningom kom alla i bygden att samlas. Ett fackeltåg ordnades och vår käre hamnfogde, som givetvis pallrat sig ned från fyrtornet för den goda sakens skull, reciterade såväl Heidenstams "Medborgarsång" som Albert Engströms blad Strix. Därefter bjöd han på gratis förfriskningar från hamnmagasinet. På något underligt sätt hade han t o m lyckats trolla fram likör till traktens alla damer. Många sade att det var som på den gamla goda tiden när schweizeriet fortfarande var i drift och hade utskänkning. Och i den här trakten var det definitivt ingen som satte spriten i fel strupe, fattas bara...

Det nuvarande Albert Engström-priset, som bl a delats ut till Hasse Alfredson, stipulerar bland annat:

"# att i sin produktion (motsv) verka/ ha verkat i Alberts anda — antingen i bild, text, ton etc eller genom att sprida glädje, genom att gissla girighet, högfärd, dumhet, skenhelighet eller på annat sätt verka för en moral i Engströmsk anda."

Det var denna hållning traktens befolkning ville rädda. Pontus och Petrus Kubb röstade med fötterna genom att hålla sig undan. De försökte reda ut en stöld av en värphöna i Hogstad...

2011 11 03, 19:32
Kommunikationsminister

En liten uppdatering om vad som inte förevarit på MHJ under senaste månaderna.

Denna höst har inte varit någon god höst, men viss diversion mot framförallt arbetslivets förtretligheter har jag blivit bestådd med.

Sålunda har en vänlig själ på Ödeshögs kommun kopierat och skickat mig hamnjournaler från Hästholmen juni - augusti 1937, 1943, 1948, 1953, 1958, 1963 och 1968 (det sistnämnda en riktig nitlott, inte ett enda kommersiellt fartyg anlöpte hamnen detta år).

Närmast föregående år som finns bevarat i kommunen gömmor är - 1894! Så man undrar vart 1895 – 1936 har tagit vägen, år som är vitala för mitt projekt dessutom. För att kunna krama musten ur denna information har jag dessutom reggat mig på ett forum som näppeligen med de mest paranoida och illasinnade ögon kan anses vara en konkurrent till Stinsen; Fallrepet, där tydligen en stabil grund av kunskap om skutor finns samlad:

http://forum.fallrepet.se/viewtopic.php?f=2&t=2054

Kvintessensen av det jag funnit och studerat ska jag inte plåga alla medlemmar på detta forum med; de flesta har nog betydligt intressantare saker att läsa.

Det bästa jag kan göra av mina föresatser är att försöka hitta folk som beskrivit sina minnen från trakten, det finns människor som kommit ihåg hamnen särskilt under dess glansår mellan 1920 och 1940 och som kan ge pusselbitar som blir användbara.

Så mycket i form av uppvisningsbara byggprojekt har det dock inte blivit av detta. Hoppas nu bara att jag ska hinna med mitt pensum framöver; ibland känner man sig som John Cleese:

Swiiichhh - What was that? Oh, my life? Could I have another one?

Det förestår nu en hel del äventyr: Digitalisera banan (nu har jag åtminstone en del utrustning inför detta märkliga äventyr), fräscha upp Väderstads stationsområde, bygga färdigt stationshuset som legat i träda sedan bottenvåningens inredning blev klar och bygga mig en T-semafor ( :shock: :shock: :shock: ). Helst fungerande också, vilket gör eländet ännu större...

Den enda nyhet som kan förtäljas är, att sedan de autentiska tjänstgöringstabellerna från MHJ anno 1910 skärskådats kan konstateras att Jens Jørgen Dampkaputt med sin eländiga ångvagn från Arlöf tycks inte ha haft Hästholmens hamn som utgångspunkt (utan Hästholmens station). Vi får därför placera ekipaget i Väderstad istället, och hans bostad bör då ha blivit övervåningen på stationshuset. Så den ryktbara Nielsens dram han bestod omgivningen med bör i första hand ha drabbat herr stinsen med sin italienskfödda hustru Viola. Drammen var alldeles säkert mycket godare än dåtidens grappa...

Hamnjournalerna pekar dessutom ut besvärligheterna med att skapa ett "trafikspel" där båtar ingår: Kommer 4 fraktskutor till Hästholmen om sommaren med vardera 100 ton spannmål, så innebär det att veckokvoten under denna tid för skut-anlöp blir 4*7/92= 0,30 anlöp per vecka (totalt antal anlöp x 7 dagar [= en vecka]/ antal dagar i juni, juli och augusti tillsammans).
Däremot landar ju under motsvarande veckor 400 ton spannmål i Hästholmen för vidare frakt, vilket betyder att om man antar att MHJ:s skrangliga skrindor kunde lasta 10 ton vardera krävdes 40 vagnslaster spannmål under motsvarande period, m.a.o. 40*7/92 = 3,0 vagnlaster per vecka. Att dessutom då försöka koppla ihop de båda händelserna går enligt mitt förmenande över vansinnets gräns; man behöver en serie slumptal för skut-anlöp och en annan, av den första oberoende, av frakter per järnväg.

2011 11 20, 22:42
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Ja det kan kännas lite frustrerande, att när man anstränger sig och studerar förebilden allt närmare, så dyker det upp obekväma och oförutsedda fakta som placerar modellen allt längre från huvudspåret. Halvtransparenta skygglappar rekommenderas.

Men man kan ana sig till att du är på väg upp på byggspåret igen. :-D

2011 11 21, 12:35
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Kul redogörelse, Johan!
Och det är härligt att du verkar på G igen. Digitaliseringen blir spännande att höra mera om.

Shakespeare

bylens@telia.com

2011 11 21, 12:47
Profil WWW
Kommunikationsminister

Hoppas snart kunna visa fotobevis på den stora konflikt som faktiskt rådde just i Hästholmen år 1910. Det sågs inte med blida ögon när det blev konkurrens i Hästholmen mellan smalspårsjärnvägen och MHJ. Det var t.o.m. så att trafikcheferna avsiktligt skapade tidtabeller för att ordet "samtrafik" skulle vara ett skratt.

Mjölby - Hestholmens Jernvägs A.B. kom inte att fortleva länge; redan 1913 gick företaget i konkurs och fick ombildas. Det rekonstruerade NYA aktiebolaget lyckades dock hanka sig fram ända till 1939, när staten tog över, och kom under tiden t.o.m att ta i drift en tidig variant av de moderna rälsbussar som dök upp under sent 1930-tal.

Konfilkten mellan smalspår och "bredspår" som det hette i västra Östergötland är i efterhand rätt obegriplig; i slutändan förlorade alla på den.
Trafikchef Norrby hade medarbetare ute som gjorde allt för att hindra smalspårsjärnvägen att få transporter, något som föll på sin egen orimlighet då mycket av båtfrakterna var destinerade till FVÖJ:s stationer som Borghamn och Rogslösa (det senare ett livaktigt samhälle. där av hamnlistor från 1937 att döma såväl honungsodlare som småföretagare inom mekanisk verkstadsindustri fortfarande levde förvånansvärt väl, och i synnerhet i symbios med s/s Trafik).

För er som är intresserade av samtrafik järnväg-båtar vill jag rekommendera följande tråd som mycket snabbt blivit populär på sitt forum; eftersom "Fallrepet" endast handlar om båtar tror jag knappast att det kan betraktas som konkurrent till Stinsen; snarare då komplement:

http://forum.fallrepet.se/viewtopic.php?f=2&t=2054

Nya skutmodeller kommer framöver kanske (om de blir färdiga, vill säga) att visas på forumet. Jag ber att få återkomma senare och i annat sammanhang om hur ovanstående konflikt gestaltade sig och så småningom löstes.

2011 11 30, 22:01
Kommunikationsminister

Måste bara fråga, hade inte Wadstena-Fogelsta Järnväg (WFJ) rätt nära kontakt med MHJ och FVHJ? Vill minnas att det var det. Samtrafik borde väl då också förekommit antar jag.

Nyfiket undrande

/Peter

2011 11 30, 23:48
Kommunikationsminister

WFJ började trafik 1874 mellan Vadstena och Fågelsta. Banan byggdes ut 1888 till Ödeshög och kom därefter att heta Fågelsta-Vadstrena-Ödeshögs Järnväg, eller FVÖJ.

Men FVÖJ var en smalspårsjärnväg. MHJ kom att anses som inkräktare när den banan byggdes, och det krävdes hårda förhandlingar innan MHJ kunde bygga ett hamnspår i Hästholmen. Och de båda trafikcheferna var primadonnor som inte gärna ville låta sig överglänsas av den andre. Så samarbetet var aldrig särskilt gott de båda bolagen emellan.

Värst var det när tc Norrby lät bussa fiskalerna Pontus och Petrus Kubb på den gamle hamnfogden med anklagelser att avsiktligt försöka skada MHJ genom att locka alla kunder att använda FVÖJ som transportör istället, något som var uppenbart osant och så småningom kom att leda till herrarna Kubbs chikan och sorti från bygden (hamnfogde-ämbetet instituerades ju långt innan ens FVÖJ byggdes och hamnfogdens huvuduppgift var ju att se till att båttrafiken i hamnen fungerade och ta upp vederbörliga hamnavgifter av anlöpande farkoster).

Senare kom FVÖJ att anklaga MHJ för att driva parallell busstrafik med smalspårsbanan, något som var alldeles sant. Men då är vi inne på 1930-talet,

2011 12 01, 6:58
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 2571 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 124, 125, 126, 127, 128, 129  Nästa

Nyheter mjhobby.se