Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2018 09 19, 5:12

Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
 MJ- och tåg-tidningar 
Författare Meddelande
VD
Användarvisningsbild

Vad finns det av MJ- och tåg-tidningar på Svenska?

- Har sett tidningen Tåg på Pressbyron, men det finnt evt andra mer intressanta från mj-perspektiv :roll:

2011 02 19, 13:23
Trafikchef
Användarvisningsbild

Smalspårigt, Modelljärnvägsmagasinet och Allt om Hobby.

Johan Stenson

2011 02 19, 13:45
Trafikchef
Användarvisningsbild

Fanns bland annat i Östersund där dom hade en hel del tyska, amerikanska m.fl. tidningar.

2011 02 19, 14:24
VD
Användarvisningsbild

Tidningen Tåg är då Svenska Järnvägsklubbens eget blad och utges (gällde i alla fall när jag sade upp mitt medlemskap för ett par år sedan) med tio nummer per år. Den har då fokus på skala 1:1 och mj brukar inte förekomma annat än som en spalt om nyheter osv. som hittas snabbare på nätet Ibland har det dock förekommit även något enstaka banbesök eller annat. Vet inte om det blivit bättre på senare år, men förr var det två falanger, den ena positiv till mj medan den andra var negativ, som stångades och det var lite trist.

I övrigt så har du ju fått lite uppräknat, men sen beror det kanske även på vad man är ute efter? Mellan 1981 till 1988 fanns den synnerligen trevliga och blandade tidningen Järnvägar, men efter att den upphörde så har det varit tunnsått på svenska. Modelljärnvägsmagasinet har gått upp på klar första plats medan AoH i gengäld är en allmän hobbytidning som har en del om mj. Mycket är dock även här sådant som går att hitta snabbare på nätet. Sen ligger tyngdpunkten självklart på svensk mj, så är man intresserad av annat så är det nog lättare att söka utomlands.

För många som håller på med amerikansk mj så är Model Railroader nästan ett husorgan. För all del trevlig, men ibland blir det kanske lite för mycket om man inte är jänkefantast. I den tysktalande världen så gäller istället MIBA och i vissa lägen Eisenbahn Kurier. Tyskarna har dock massvis med annat smått och gott att välja mellan, men språket ställer kanske till det lite för somliga. För egen del vill jag slå ett slag för den brittiska Continental Modeller som rapporterar om det mesta i mj-väg, från brasiliansk t-bana i S till nepalesiska snabbtåg i Z.

2011 02 19, 15:55
VD
Användarvisningsbild

Coppas: Tack för en fin genomgång av mj-tidningsutbudet. Jag köper alltid AoH när jag besöker Sverige, ett fåtal gamla nummeraf MR finns i Tómstundahúsið Reykjavik (typ före 2002) men det är ju som sagt 100% jänkarorineterat.
- Jag skall nog söka upp Mj-magasinet, evt Smalspårigt oxå, när jag komme til Malmö, som blir mycket snart :)

2011 02 19, 16:31
Lokförare

Hej,

alla dessa tidningar, och fler därtill, finns på Pressbyrån på Malmö Centralstation. 8)

Fredrik

CS 2 - 2.0.1 (0) + CdB; ECoS 2 + SwitchPilot + ECosDetector.

http://www.railnet.se

2011 02 20, 21:29
Kommunikationsminister

En mycket trevlig tidning som innehåller en del info från Sverige och Norge i varje nummer också är danska Banen.
http://www.banen.dk/
Såg att vår forumägare nog säljer den i sin butik också. En riktigt trevlig tidning i ett mycket trevligt format!

När det gäller engelska tidningar får man inte glömma bort Model Railways och Railway Modeller som visserligen handlar om brittiska järnvägar, men med en hel del byggtips och inspirationskällor för inte minst hur man åstadkommer spännande modelljärnvägar på små utrymmen.

Model Railroad Craftsman är en annan amerikansk tidning som understundom innehåller intressanta artiklar även för oss icke-amerika-rallare.

Alla ovanstående utom Banen finns också på Pressbyrån, Malmö C.

2011 02 21, 8:09
Kommunikationsminister

När det gäller brittisk mj kan jag rekommendera Model Rail, ett föredöme hur mj-tidningar skall se ut.

http://www.greatmagazines.co.uk/railways/model-rail-magazine.html#issuu

Stefan

2011 02 21, 21:13
Kommunikationsminister

Ja det var just den jag tänkte på när jag skrev "Model Railways". Inte lätt med alla detaljer när man sitter på jobbet. :roll:

Ett av deras bättre teman är att ta en nyutkommen modell och presentera i en artikel, därefter ha en stor artikel om förebildens historik.

2011 02 21, 21:52
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 9 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se