Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 10 17, 0:47

Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
 Maximera forumtrådarnas sidlängd 
Författare Meddelande
Trafikledare

Ju mer jag läser olika mj-forum ju mer konstaterar jag att trådarna verkar kunna bli hur långa som helst. Börjar man, som jag ibland, blir man tacksamt hänvisad till en tidigare tråd. Det är väl ok - men när man sedan ser att tråden hållit på t.ex. 147 sidor !!! - så undrar ju iaf jag - orkar jag leta, hinner jag etc..
Många inlägg är bra och för ämnen vidare men många svar är också tyckare, bessewissrar, trevliga men ointressanta dvs. för inte tråden vidare.
Jag föreslår att man begränsar sidantalet för en tråd till mellan 5 - 10 sidor. Låt oss rösta?
Vill forummedlemmarna sedan fortsätta tråden så behåll trådnamnet och skapa en trådämnessida nr.2 osv.. Oavsett bilder menar jag att forumet säkert skulle läsas av fler, skapa fler medlemmar om det var mer lättarbetat betr. antalet sidor.
För, som sagt vem hinner och orkar leta i entråd på över 25 sidor - inte jag iaf.
Synpunkter.

2011 04 11, 20:48
Trafikchef

NOHABFSG skrev:
Ju mer jag läser olika mj-forum ju mer konstaterar jag att trådarna verkar kunna bli hur långa som helst. Börjar man
...
För, som sagt vem hinner och orkar leta i entråd på över 25 sidor - inte jag iaf.
Synpunkter.

Jag orkar!

2011 04 11, 21:03
Kommunikationsminister

Jo det är klart att vill man snabbt ta till sig innehållet i en tråd så blir det ju lite mycket att bläddra igenom 147 (typ) sidor det kan jag förstå. En så lång tråd kanske man ska spara och läsa vid ett tillfälle när man har bra med tid, för jag har funnit att långa trådar beror dels på mycket innehåll i form av idéer och bilder, och dels på att det berättas en historia kring en bana som ger ytterligare en dimension till rallandet.

För egen del ser jag att min tråd om SDJ redan har hunnit till 20 sidor vilket är överraskande långt tycker jag. Sedan har jag skrivit separata trådar under olika rubriker om Fyrbygge, Epatraktor, Paketbilsbygge, Hamnkranskonvertering och Fartygsbygge för att nämna några. Skulle de delarna varit helt inkluderade i SDJ-tråden så hade den varit ännu längre redan nu.

Det blir trots allt rätt mycket att berätta runt en anläggning tycker jag och gör man det som en byggbeskrivning/berättelse så drar det gärna iväg vare sig man vill eller ej. Skulle man då begränsa trådlängden till säg 25 sidor får man ett annat problem; Vilken av 15 trådar från en skribent innehåller det jag söker? Enda möjligheten vore att ha tillgång till en undergrupp med separata trådar i för varje skribent. Då kan man skriva en bok i form av kapiteltrådar utan att det blir oöverskådligt långt. Men dessvärre har jag aldrig sett den varianten på ett forum.

Jag har alltså ingen lösning på ditt problem, men kan väl förstå att det blir rätt mycket att läsa och att läsa tar tid som man kanske hellre vill ha till bygge, ack ja.

Vänligen

/Peter

2011 04 11, 22:09
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Det här tror jag framförallt kan vara ett jättestort problem för en person som är ny på forumet ,som hittar en intressant tråd och ska börja leta då är det inte lätt.
nidom

2011 04 11, 22:18
Kommunikationsminister

Nej, det skulle betyda att de flesta aktiva anläggningstrådar och bra många byggtrådar, trådar om mjölktransporter mm skulle dö en förtidig död. Däremot kan det väcka frågan om en modernare plattform att husera forumet på, vilket kanske skulle kunna skapa många fördelar och minimera lite onödiga konfliktkällor av de slag som understundom dyker upp.

Den som ville satsa på något sådant tror jag skulle generera mycket good- will bland forumister generellt.

2011 04 11, 22:22
Trafikledare

Peter, kan Du berätta för mig hur jag kan skriva ut en hel tråd/ ämne i ett svep så blir jag glad och tacksam. Som jag sett det - jag är inte bra på datorer - så kan jag bara skriva ut en forumsida i taget även om jag omvandlar den till s.k. utskriftvänligt utförande.
Jag håller med Dig i stort men jag angav också en idé att låta en tråd övergå till ett nytt avsnitt som alternativ. Kan man skriva ut en hel tråd dvs. alla sidor så skall jag hålla tyst. Papper och skrivare har jag men inte tid och tålamod att bläddra genom alla sidor i en lång tråd i datorn - det är för långsamt för mig.
//Björn

2011 04 11, 22:25
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Ser inte många sidor i en tråd som något problem. Tid är inte något som man har... utan något som man tar!
Och vill jag se eller leta reda på något så får det ta den tid det tar!

Den här typen av inlägg som startade tråden ser jag som ett symptom på många internetvana nybörjare i MJ-branschen som tror att man kan få veta allt på en gång... här och nu eller ännu hellre igår!
Men så enkelt är det inte. Många av oss här på MJ-forumen har satsat en stor del av vår fritid på den här hobbyn... för min del sedan ca 1970. Och då hinner man få massor av kunskap som skulle ta resten av livet att framföra här. Så härda ut och läs vad du orkar... det kan löna sig i längden.

SA

2011 04 11, 22:30
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

NOHABFSG skrev:
Papper och skrivare har jag men inte tid och tålamod att bläddra genom alla sidor i en lång tråd i datorn - det är för långsamt för mig.
//Björn

Och hur kan det gå snabbare att läsa det hela på papper... ett jävla bläddrande bara!

SA

2011 04 11, 22:31
Kommunikationsminister

NOHABFSG skrev:
Peter, kan Du berätta för mig hur jag kan skriva ut en hel tråd/ ämne i ett svep så blir jag glad och tacksam. Som jag sett det - jag är inte bra på datorer - så kan jag bara skriva ut en forumsida i taget även om jag omvandlar den till s.k. utskriftvänligt utförande.
Jag håller med Dig i stort men jag angav också en idé att låta en tråd övergå till ett nytt avsnitt som alternativ. Kan man skriva ut en hel tråd dvs. alla sidor så skall jag hålla tyst. Papper och skrivare har jag men inte tid och tålamod att bläddra genom alla sidor i en lång tråd i datorn - det är för långsamt för mig.
//Björn

Dessvärre går även jag bet på den frågan :oops: Skulle faktiskt vilja kunna göra precis det själv också för att kunna läsa trådar av intresse utan att behöva sitta framför datorn. Är ju egentligen en mycket trevlig sänglektyr.

Dock tror jag säkert att andra som är mer kunniga i forumfunktioner möjligen har bra idéer.

Vänligen

/Peter

2011 04 11, 22:32
Kommunikationsminister

Jag är troligen en dålig rådgivare för den stora majoriteten eftersom jag är macare, men om man nu råkar vara det är det enkelt att kopiera hela sidor med text, bild och allt och klistra in det i Apples eget ordbehandlingsprogram Pages, överförs problemfritt med formateringar och allt. Flyttar över mängder med intressant data på det sättet, från Järnvägshistoriskt forum, diverse båtfora mm.

Det finns rimligen sätt att göra precis samma sak i pc-världen. Jag vet dock inte vad som är bästa tips här, Word använder jag bara när jag absolut måste (på jobbet), eftersom det i väl märk mitt helt personliga tycke lider av typisk Microsoft-sjuka, lika vackert och kul att köra formel 1 med som en rysk T72-stridsvagn.

2011 04 11, 22:55
Trafikchef
Användarvisningsbild

Nästan allt annat än ämnet det avser

För en tid sedan så gick jag igenom en anläggningstråd för att jag var nyfiken på att få veta hur den hade byggts. Men till "min" mycket stora besvikelse så hittade jag tyvärr absolut ingenting om detta som var av intresse eller värde för mig. Det tog några timmar att göra detta och tyvärr var det endast ett onödigt slöseri med tid. Tråden var nedlusad av "off topic, sanslösa och överdrivna superlativer och förtäckt mobbing" och skulle man ta bort allt detta ur den tråden så var det enbart några sidor med bilder kvar. Och tyvärr så ser tråden exakt likadan ut idag då jag har följt den i tystnad. :roll:

Värdet av det hela

Det finns fler sådana trådar på forumet och dess avdelningar och hade de legat i avdelningen för "Ej ämnesrelaterade diskussioner" så hade jag inte sagt något. Men att som i ovan fall behöva plöja igenom sådana trådar i timmar för att hitta noll eller mycket få fakta är för "mig" och "en hel del andra" ingenting annat än ett slöseri med dyrbar tid. :cry:

Ingen regel utan undantag

Visst kan och finns det trådar som kan bli väldigt, väldigt långa när de innehåller referensmaterial som historik, bilder och fakta samt diskussioner om detta och det tycker jag är helt okay. :-D

En djungel att hitta i

Jag "vet" att väldigt, väldigt många medlemmar inte skriver på forumet eller skriver väldigt lite då det som i fallet med ovan är förbannat svårt att hitta fakta i en del maratontrådar och det är synd. :cry:

Vad det består av

Ett diskussionsforums storhet, som t.ex. Stinsen, består av diskussioner om och kring ämnet och ingenting annat förutom i avdelningen för "Ej ämnesrelaterade diskussioner". En onödigt massa "off topic, sanslösa och överdrivna superlativer och förtäckt mobbing samt en massa bråk och tjafs" gör absolut inte ett diskussionsforum eller dess storhet. Skulle Stinsen rensas upp, och det utan att gå till sjukliga överdrifter, så skulle inte trafiken här vara speciellt hög. Att försöka att göra forumet till sitt eget med egna regler och försöka att styra och ställa som man vill samt ha det som en slags fjortis-chatt funkar tyvärr inte för den stora allmänheten och dessutom så bryter det mot forumets regler och vad det är till för. :roll:

Vi är alla goa gubbar

Det går faktiskt att ha det roligt och trevligt på ett diskussionsforum även om man håller sig till ämnet. Ja det är sant! Det går faktiskt att ha det! :-D Alla skriver och uttrycker sig olika vilket gör oss personliga i trådar. Visst gör det inget om man "råkar" hamna off topic eller om man berömmer varandra men man kan faktiskt hålla sig till ämnet ändå utan att totalt spåra ur. :-D Men om man är av kalibern att man inte kan hålla sig till "Ej ämnesrelaterade diskussioner" utan ständigt måste gå "off topic", ens liv och hobby står och faller med hur mycket sanslösa och överdrivna superlativer man får, man prompt måste göra forumet till sitt eget och styra och ställa som man själv vill samt ge andra "stick i sidan" mest hela tiden och dessutom ägna sig åt förtäckt mobbing så bör man fundera över sig själv och hur man fungerar. :?

Det finns en värld där ute

Sedan datorerna etablerade sig bland vanligt folk så har det stadigt gått alltmer utför och värre lär det bli. Istället för att umgås eller åtminstone använda telefonen så att man i alla fall får höra en levande röst så väljer alltfler att sitta och uggla vid datorn och t.ex. skriva sitt livs sekunder på t.ex. "Facebook" och tillhör man denna och ovan nämnda kategori så bör man dessutom fundera över sitt liv och istället träffa eller ringa sina MJ-bröder privat. :twisted:

Av jord är du kommen, till jord skall du åter varda

En tråd dör aldrig. Den blir bara inaktiv. En del sparar dem så även om forumet försvinner så finns dem kvar. Någonstans. Kanske för att få nytt liv i en annan tid och på en annan plats. :-D Att hålla en tråd vid liv med "off topic samt sanslösa och överdrivna superlativer" av nostalgiska skäl eller någon sorts gråtmildhet blir enbart fånigt och löjligt och gynnar ingen. :roll:

Ja till maratontrådar men...

...då ska de till mestadels hålla sig till ämnet så att "alla" relativt lätt kan hitta det de söker. :wink:

A little...

...human compassion.

Lasse alias Sweden - The One... And Only.

Ett edit PS)

Jag är inte perfekt och felfri. Jag har aldrig varit det och kommer aldrig att bli det heller. Jag är bara en människa av kött och blod. Jag har en mycket svart och sjuk humor med mycket ironi som många säkert inte har förstått och det är jag medveten om. Jag vet att vissa av mina inlägg angående regelbrott och orättvisor kan tolkas fel och anses vara på gränsen till det morbida och även det är jag medveten om. Det är fel av mig att leka "Pålis" men i brist på bättre moderering så har jag försvarat de som har blivit oskyldigt påhoppade och som under alla år har skickat PM eller mejlat mig privat om detta. Jag har fört deras talan då vissa får göra och säga precis vad de vill här på Stinsen helt utan replisarier vad jag vet om i alla fall. Visst är jag heligt förbannad på vissa forummedlemmar för deras förbannade trams men det är inte med avsikt att hota eller skrämma dessa till tysnad och få dem avstängda från Stinsen utan bara för att de har så förbannat svårt att hålla sig till ämnet och respektera oss andra. :evil:

Någon fler som törs bekänna sina synder?

DS)

God vän till "Lekstugan" på Stinsen Forum since 1985.

Att tala innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter.

2011 04 11, 23:52
Profil ICQ
Kommunikationsminister

Om jag skriva långa rader, så alla förstår inte för jag hade dåligt svenska ordförråd och hur man skriva på. Inte lätt för mig. Flera mail till mig, Vad skrev du, Mycket dåligt svenska, Kritiker också. Känn själv förbannat. Då började jag skriva bara en rad. Så blev inget kritiker. Jag är inte alltid rätt och fel. Känn som mobbning? Jag tyckte skulle vara vänliga svara istället och gemensam Stinsen forum. Förstår du vad jag har skrivit??

2011 04 12, 6:53
Trafikledare

1956 skrev:
Jag förstår vad du menar Alf, och det är för mig helt ofattbart att du har tvingats stå ut med att bli trakasserad på det sätt som du berättar om här. :evil: Det om något borde stävjas av forumledningen och medföra disiplinära åtgärder mot marodörerna!

Absolut!

Ni skall rapportera den typen av inlägg till oss Moderatorer, och själva bara ignorera det.

2011 04 12, 9:12
Trafikchef
Användarvisningsbild

alsum

Jag förstår verkligen hur du känner det som och jag tycker att det är synd att du ska behöva göra det. :cry: Jag tycker dock inte att det är speciellt svårt att förstå vad du skriver och gör jag det inte den första gången så läser jag det en gång till och så ramlar kronan ner för mig och jag förstår dig. :-D Håll humöret uppe MJ-Broder! :-D :wink:

Till er som har varit elak med alsum

Jag har haft det stora nöjet att träffa Mr. Alf alias Alsum på Tåg i Gävle i september ett flertal gånger och jag kallar honom för MJ-broder då jag är god vän med honom och vi har kontakt med varandra då och då. :-D Jag har inga större svårigheter att förstå det han skriver och gör jag det inte första gången jag läser det han skrivit så gör jag det den andra gången. :-D Alf är döv. För honom är inte teckenspråket och det skrivna ordet riktigt samma sak. Men när vi har träffats så har vi både pratat och skrivit på papper och det har funkat alldeles utmärkt. :-D Jag önskar dock att jag hade kunna teckenspråket. :oops:

Så sluta med sådana jävla dumheter för Alf gör faktiskt så gott han kan. För en gångs skull så ska jag "inte" vara brutalt ärlig för min åsikt om detta med mobbing lämpar sig inte på detta forum. :evil:

Alf är dessutom en mycket duktig modellbyggare och jag är en stolt ägare till en "Timmervagn SJ litt Lps" från Modellproduktion som Alf har byggt. :-D

1956

För en gångs skull så håller jag faktiskt med dig. :-D

Nu vart det lite off topic men...

...jag tycker att vi ska visa Alf hänsyn för det han skriver om. :-D

Angående huvudämnet...

...och det jag skrev. Ingen nämnd och ingen glömd. Precis som för alla andra så gäller detta även för mig. :-D

2011 04 12, 10:57
Profil ICQ
Kommunikationsminister

När det gäller Alf, Alsum, kan jag inte annat än hålla med. Jag trodde och hoppades faktiskt att det skulle vara ett överstökat kapitel sedan den gången han alldeles ohemult blev pådyvlad diagnossättning av folk som överhuvudtaget vare sig kan sådant eller har med sådant att göra. Jag tycker det finns all anledning att ha stor respekt för Alsum och hans kunnande, och hans ihärdighet och mod att vilja bibringa oss sin visdom genom att fortsätta skriva.

När det gäller trådlängd beror väl detta till stor del om vad tråden handlar om. En lång tråd som handlar om timmerbilar bör ju inte plötsligt fyllas av flera sidor med ovidkommande "snack", då blir den svår att hitta i. Jag brukar som sagt ofta kopiera det jag tycker är intressant för att kunna läsa i lugn och ro offline, och då sållar jag helt enkelt bort de ovidkommande pratet. - Däremot kan jag inte se problemet med att en sådan tråd "vidareutvecklas" till att handla om timmertransporter i största allmänhet - likt t.ex. mjölktransporttråden som t.o.m. kommit att inehålla båttransport med mjölk.

En anläggningstråd, såsom min, full med skrönor, får med naturnödvändighet ett mer slingrande förlopp. Just därför håller jag på att försöka extrahera och samla ihop historierna på en egen hemsida också, för den som vill läsa lite mer koncentrerat. På det sättet finns möjligheter för alla och envar att läsa på det sätt som roar var och en bäst. Men det är mycket jobb att göra en sådan sida vill jag lova.

Tyvärr, Sweden, har jag bibringat dig föga när det gäller hur anläggningen är byggd (på Ivar-hyllor faktiskt), men letar man tillräckligt långt bakåt finns i alla fall en spårplan! :-D

2011 04 12, 11:35
Biljettförsäljare

Hej! Tror det är svårt maxa trådar som skrivits.. Personligen tycker jag det är en enorm glädje att surfa runt på anläggningstrådarna o sen kunna hoppa tillbaka till eventuella plywoodlandskap o sen fram igen o se resultatet. Vad gäller Alf så verkar han va en oerhört sympatisk person med stora kunskaper och sånt ska vi vara rädda om... Minns en artikel i AoH för många år sen då det var ett reportage om honom. En man jag beundrar! Till Alf: Strunta i alla som ska göra sig lustiga eller raljera. Det slår till sist tillbaka på dem själv. Läser dina inlägg så gott som varje gång. Keep up the good work!
Figgetobak (Fredrik Kling)

2011 04 12, 13:48
Trafikchef
Användarvisningsbild

Figgetobak skrev:
Hej! Tror det är svårt maxa trådar som skrivits.. Personligen tycker jag det är en enorm glädje att surfa runt på anläggningstrådarna o sen kunna hoppa tillbaka till eventuella plywoodlandskap o sen fram igen o se resultatet. Vad gäller Alf så verkar han va en oerhört sympatisk person med stora kunskaper och sånt ska vi vara rädda om... Minns en artikel i AoH för många år sen då det var ett reportage om honom. En man jag beundrar! Till Alf: Strunta i alla som ska göra sig lustiga eller raljera. Det slår till sist tillbaka på dem själv. Läser dina inlägg så gott som varje gång. Keep up the good work!
Figgetobak (Fredrik Kling)

Jag kan bara hålla med. ..och det var riktigt kul att läsa om byggen av Oc, Z och Ua. Speciellt för nån som växt upp med i stort sett bara Da, Rc och Ub-lok. :-D

2011 04 12, 15:06
Tågvärd
Användarvisningsbild

Jag har svårt att ta till mig denna iver till begränsningar och kontroll av det fria ordet som förespråkas i tråden. Själv finner jag stort nöje i att botanisera en lång tråd och dess sidospår. En spretig tråd med många sidospår kan även innehålla fler guldkorn och för just mig tillföra mer än vad en "rak tråd" gör.
Låt mig därför få behålla friheten att själv välja och plocka ut godbitarna ur ocensurerade/begränsade trådar efter eget huvud. Att sätta gränser för möjligheten till att kunna uttrycka sig eller hur man får uttrycka sig är oftast av ondo. Max antal tecken per inlägg eller max antal inlägg i en tråd hör inte – enligt mitt förmenande – hemma här på Stinsen.
Släpp orden och trådarne loss det är vår!
Tommy

2011 04 12, 15:53
Trafikchef
Användarvisningsbild

Johan Molin

Fint sagt om Alsum. :-D

Din bana är mycket fin precis som jag har skrivit i din tråd och det står jag för och tycker jag ännu. :-D

Fiktiva berättelser till en bana man har byggt är helt okay med mig, dock inte förtäckt mobbing, och likaså skrönor som får slingrande förlopp som du skriver om så jag är inte helt omöjlig. :wink:

Att t.ex. jag vill veta hur ni som har anläggningar har byggt dem ska ni inte se som en förolämpning eller påhopp utan snarare som en tyst komplimang från min sida. :wink:

Hur anläggningstrådar i övrigt är eller önskningsvis skulle kunna vara är jag lite kluven till. Späckat med fakta i kombination med det sociala kanske är en bra idé. :-D

Det du skriver om långa trådar som vidareutvecklas är intressant. Ett alternativ till det hela när ett näraliggande ämne dyker upp är att starta en ny tråd om detta för att dela upp det hela liksom. :-D

SWJ

Fast Stinsen är ju inte direkt ett fritt forum utan ett för och omkring modelltåg. Allt annat kan man ju ta i "Ej ämnesrelaterade diskussioner".

Men jag antar att du menade näraliggande ämnen och inte det sociala.

2011 04 14, 23:15
Profil ICQ
Kommunikationsminister

Jag tyckte lite konstigt och många som inte förstå. Men jag hjälpa er som önskade modeller. Varför dom vågade inte fråga? Det finns skrivblock på bordet om man inte förstå varandra så skrev på papper och pennan. Jag är inte duktigt att prata men Döv teckensspråk är GULD. Jag är inte stum.
Jag vill bara ställa upp för er, men ni då. Bara ni backa ut från monterbord. Jag förstår inte. Vi är inte Öst och Väst gränser.
Jag ville inte skriva mer, annars somna du vid skärmen.
När jag var i Gävle marknad varje höst. Alla gick förbi. Jag vill visa er om modeller och samtala varandra. Jag kände sitta i skamvrå. Jag förstod att dom våga inte prata med mig och mycket osäker om jag förstod. Hallå finns papper på bordet.
Jag själv lite osäker om jag åka till Gävle nu på hösten.

2011 04 15, 7:48
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Nyheter mjhobby.se