Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 07 23, 12:10

Svara på tråd  [ 16 inlägg ] 
 Märklins Göterborgan+4072 
Författare Meddelande
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Hej,

Jag blev lite inspererad av en auktion på Tradera. Om man skulle ha en tågsats med Göteboraren (26726), skulle det då vara möjligt att förlänga den med en förstaversion av 4072 (SJ Bo1) om man vill ha genomgående kortkoppel. Det enklaste skulle vara att byta ut boggieran på 4072'an mot kortkoppelvarianter från någon av märklins senare utgåvor av 60-talsvagnarna. Utan att ha studerat konstruktionen så förefaller detta vara ogenomförbart efter som man behöver någon form av kuliss för kortkoplet som jag antar är fräst i underredet. Mer utsiktsfullt verkar det vara att byta hela underdet på 4072'an mod modernare varianter. Frågan som uppkommer då är om överbyggnadens skruvinfästningar stämmer med med underedet. Min undran är om någon anna tänkt i samma banor eller till och med har erfarenheter av en sådan ombyggnation. :?:

Mvh
Geranium84

2011 07 31, 21:36
VD
Användarvisningsbild

Varför inte prova med Symoba kortkoppelkuliss?
http://www.modellhobby.se/index.php?maincat=2&cat=101

Jag skulle tro att det skulle fungera med 111 + 110.
Vilket blir en kostnad på 93:- per vagn + koppel.
Det kanske inte är så billigt men jag kan försäkra att dom är bra.

Märklinist ja visst

2011 07 31, 22:14
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Tack för svaret. Det var en infallsvinkel som jag skall begrunda i mina funderingar på hur jag skall gå vidare :-D

Jag har tittat på lite bilder på Göteborgaren. På en del (märklins egna?) så syns det att vagnarna har den fyrkantiga SJ-loggan. Jag blev då lite osäker på om den första versionen av 4072 skulle va det bästa valet för att komplettera tågsettet. Jag har dock ett svagt minne av att jag har sett modellen med egna ögon och då noterat att vagnarna har den runda loggan (min favorit). Om man dessutom ser bilder från nätauktioner ser man även där att den runda logggan används. Varför denna förvirring :?: . Har båda typerna av märkning förekommit eller är det bara några preskott som figgurerar? Jag tror att jag läst någonsstans att Göteborgaren är en avbild av 1971 års vagnpark men mitt minne är inte det bästa så jag kan ha fel på den punkten men om jag har rätt så stärker det teorin att det är den runda loggan som gäller.

Mvh
Geranium84

2011 08 02, 9:33
Tågvärd
Användarvisningsbild

Geranium84 skrev:
Tack för svaret. Det var en infallsvinkel som jag skall begrunda i mina funderingar på hur jag skall gå vidare :-D

Jag har tittat på lite bilder på Göteborgaren. På en del (märklins egna?) så syns det att vagnarna har den fyrkantiga SJ-loggan. Jag blev då lite osäker på om den första versionen av 4072 skulle va det bästa valet för att komplettera tågsettet. Jag har dock ett svagt minne av att jag har sett modellen med egna ögon och då noterat att vagnarna har den runda loggan (min favorit). Om man dessutom ser bilder från nätauktioner ser man även där att den runda logggan används. Varför denna förvirring :?: . Har båda typerna av märkning förekommit eller är det bara några preskott som figgurerar? Jag tror att jag läst någonsstans att Göteborgaren är en avbild av 1971 års vagnpark men mitt minne är inte det bästa så jag kan ha fel på den punkten men om jag har rätt så stärker det teorin att det är den runda loggan som gäller.

Mvh
Geranium84

I min "Göteborgaren" 26726 är det den runda SJ logotypen.

Janne K

2011 08 03, 12:33
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

nikson skrev:
Geranium84 skrev:
... Jag har tittat på lite bilder på Göteborgaren. På en del (märklins egna?) så syns det att vagnarna har den fyrkantiga SJ-loggan. Jag blev då lite osäker på om den första versionen av 4072 skulle va det bästa valet för att komplettera tågsettet. Jag har dock ett svagt minne av att jag har sett modellen med egna ögon och då noterat att vagnarna har den runda loggan (min favorit).

I min "Göteborgaren" 26726 är det den runda SJ logotypen.

Jag hade en "Göteborgaren"-sats för några år sedan, och den hade den runda loggan - här en bild på en av vagnarna:
Bild

Som referens så kommer här även en bild på en 4072 version 1 från 60-talet:
Bild

När man studerar informationen i Koll-katalogen kring dessa, så är "Göteborgaren"-satsen avsedd att spegla hur de här loken och vagnarna såg ut kring 1970. 4072-vagnens första version tillverkades under åren 1968-1982 varefter version 2 med kvadratiska SJ-logga ersatte.

2011 08 05, 12:58
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Tack Mats för den suveräna fotodokumentationen :shock: :shock: :shock:

Om man inte är så petnoga så verkar 4072 vara ett utmärkt komplement till Göteborgaren. Om man skulle skaffa en vit destinationsskylt (dekal) och fixar kopplen på Bo1'an så blir allt perfekt enligt min åsikt.

Hälsningar Geranium84

2011 08 13, 16:28
Trafikledare

Ja, Geranium84 det blir nog en bra kombination!
Något som jag inte förstått är varför destinationsskylten "halkat ned" för långt på vagnssidan på vagnarna i "Göteborgaren"? Ett obegripligt fel eftersom de säkert hade korrekta vagnar ur sin egen produktion att jämföra med!
Jag bistod Märklin med uppgifter om hur Rc-loket skulle målas för att bli korrekt till denna sats, t ex att tak och boggier ej var i samma färg (som Mä 3043 hela tiden haft) Samt att de hade a-ändesmärkning målad på taket (sade också att de "vita" ränderna på sidan eg var ljusgrå, men det gick inte riktigt hem). Kunde dock aldrig drömma om att de skulle göra fel på något de hade "facit" på i sin egen fabrik! -Suck... :?
/Larsess

2011 08 20, 16:32
Trafikledare

En liten undran bara, vad är det du ska dra dina vagnar med? Är det ett Da eller ett Rc kanske? Jag undrar bara eftersom jag funderar på att köpa ett Da-lok.

Varma mj-hälsn Stefan

2011 08 20, 17:39
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Hej Grävaren

Göteborgaren enligt märklins uppfattning var 3 60-talsvagnar (1:a kl (Ao2) + Byffe + 2:a kl (Bo5)) dragna av ett RC-lok. Vagnarna var prydda med den runda sj-logan och RC-loket borde haft det vingförsedda hjulet i någon gul nyans.

När det gäller missförståndet med den fyrkantiga loggan så kan man beskåda den i Märklinkatalogen årgång 2001/2002. Något som kanske "Larsess" ändrade på (och om det nu var så så var det tur det).

För övrigt kan man bara konstatera att outgrundliga äro Herrens vägar :roll:

Hälsningar
Geranium 84

2011 08 20, 18:23
Trafikledare

Hej igen!
Jo, SJ-märket kollades (men som sagt HUR skulle man kunna gissa att de kunde toka till det så med dest-skyltarna).
Om vi antar 1971 så hade inte "frimärket", den fyrkantiga loggan börjat användas än men sedan förekom de båda paralellt ganska läng på 60-talsvagnarna hos SJ. Det första året Rc-loken började få vit vinge i fronten var 1973 eller -74.
På din fråga om kortkoppel på dessa vagnar är det så att dessa sitter i boggierna som är av en ny, och mindre typ än på de gamla modellerna 4072, -73.
Du kan dock byta hela underredet på den, skruvfästena är desamma på både de nya och de gamla. Kanske borde fönsterinsatserna bytas också, fönstren på "Göteborgaren" har råkat komma med från de blå versionerna av vagnen, som har färre öppningsbara än de hade före div. ombyggnader. -Lycka till!
/Larsess

2011 08 20, 18:52
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Tack Larsess för all uppmuntran och för all kunskap du derlar med dig av :-D

Jag får väl återkomma med en rapport om hur det hela förlöper.

Hälsningar
Geranium84

2011 08 20, 19:18
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Mja första steget gick inget vidare.

Jag tog av korgen på mitt studeiobjet (en 4073'a/byffe). Skarven mellan korg och bottenplatta är också skarven mellan det bruna och det svarta (svart rambalk :?: ). Om man tittar på de blåmålade märklinmodellerna av sj's 60-talsvagnar så är hela yttersidorna blåmålade inklusive det jag kallar för rambalk. Det går alltså inte att ta ett underede från en blå 60-talare om man inte målar om sidorna på bottenplattan och märker om litterabeteckning. Måla och märka om är inte min grej med det kan nog ordna sig i alla fall. Alternativet att använda sig att två 26726 och slakta den ena för att få fram underdena som visserligen kommer att ha fel litterabeteckningar men som i övrigt kommer att kännas rätt. Som bifångst får man en Ao2 och en Bo5 med relexkoppel samt ett oranget RC som borde gå att sälja vidare trots de felaktiga litterabeteckningarna. Måla om blåa vagnar låter bättre eftersom 60-talsvaganr i brun färg för mig är mera känslomässigt laddade. Ännu bättre verkar lösningen med koppelbyte enligt tidigare beskrivning i denna tråd (framförallt för att mängden restprodukter reduceras).

Jag funderar vidare :?

Hälsningar
Geranium84

2011 08 21, 17:13
VD
Användarvisningsbild

Efter som du funderar på att byta till koppelkuliss
Slänger jag in en bild på en vagn som jag bytt koppelkuliss på till symoba.
Som nu fungerar även i onormala kurvor.

Bild

Vad sägs om den kurvan :mrgreen:
Bild

Märklinist ja visst

2011 08 21, 20:36
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Märklins nya 4-vagnarsset med 60-talspersonvagnar öppnade möjligheter till en del nya lösningar. I februari bestämde jag mig för att satsa på epok 4 istället för 3 när det gäller Märklinvagnar med svensk förebild. Detta ledde till att jag beställde några uppsättningar med den nya 4-vagnssatsen och köpte några sena versioner av 4072 och 4073 med vulstbälgar och frimärkslogga. Som tidigare sagts i denna tråd var det bara att byta korgarna mellan nya och gamla 60-talare så nu har jag en B1'a och en Rb2'a med kortkoppel :up: .

Vad döljer sig då i Tujaträdets skugga

Fyrvagnssatsen innehåller både en A2'a och en AB3'a vilket är en mycket ovanlig kombination vilket jag har fått lära mig den hårda vägen genom synpunkter av experter på området. AB3'a användes i kortare tåg där bara en halv förstaklass vagn efterfrågades. Summa summarum så får man ett överskott på förstaklassvagnar. Den tanke jag fått är att märka om AB3'an till en AB2'a med bara två förstaklasskupéer. AB2'an användes som kursvagnar i många relationer och kan därmed gå först eller sist i något av de stora express/snälltågen från 70-talet.

Jag har ett klart minne av att SJ använde tyska resturagnvagnar under mitten av 80-talet. Detta går att efterlikna med en 24 cm vagn från Märklin. Dessa kan man defenitivt inte manipulera den enkla vägen utan här kvarstår ombyggnadsalternativet som den enda lösningen. Funkar symobalösningen även för plåtvagnar?

En randnotering är att de restvagnar som fått överblivna gamla underreden med standarkoppel inte går att stoppa tillbaka i nya kartonger då hjulbasen är olika mellan gamalt och nytt.

Något som också är lockande är att sätta samman ett tåg som är blandat med SJ-vagnar och DSB-vagnar från 70-talet (4045). Om man har valt kortkoppellösnignen i ett tågsett borde man vara konsekvent och bygga om även 4045'an eller begår man helgerån :datastrul: . Tankar, synpunkter och känslomässiga yttrande om detta dilemma motages tacksamt för att råda bot på min tveksamhet i denna fråga :?

/Geranium84

2012 07 24, 21:11
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Appropå skuggsida. Fyrvagnssatsen 43785 har fått följande status på Märklins produktdatabank "Ausverkauftes Modell" vilket enligt min åsikt borde vara någon form av rekord för en svensk standardmodell. :shock: :!: :!:

Fågan är bara hur mycket de svenska modellhandlarna samlat på sig men någon form av prisstabilitet borde det bli på andrahandsmarknaden.

/Geranium84

2012 07 27, 14:54
Tågklarerare
Användarvisningsbild

:evil: Bufferterna sitter fast i boggierna på M's 24 cm personvagnar av plåt. Ingreppet att sätta dit kortkoppel överstiger därmed min kompens om man inte vill köra buffertlöst :cry:

/Geranium84

2012 08 03, 12:59
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 16 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se