Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 05 22, 15:54

Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
 Märklins aviserade SJ-personvagnsats 
Författare Meddelande
VD
Användarvisningsbild

Inlägg Märklins aviserade SJ-personvagnsats
Vad tror ni om denna aviserade vagnsats från Märklin, Art 43785:

Bild

- Är det evt gammal skåpmat i ny förpackning :?:

2012 02 01, 13:17
Trafikledare

Inlägg Re: Märklins aviserade SJ-personvagnsats
-Knappast något för finsmakaren!Det syns tydligt att de är för korta för att hålla rätt proportion skalamässigt. :down:

2012 02 01, 19:22
Trafikchef
Användarvisningsbild

Fördelen med skalamässigt hoptryckta vagnar är ju att de ser bättre ut genom tajta kurvradier. Men det är också den enda fördelen med dessa.

Själv skulle jag satsa på NMJ vagnar (och det har jag gjort också). Mycket snyggare med rätt längd och dessutom bra mycket bättre form på vagnändarna. Massor med snygga detaljer både på utsidan av korgarna och inuti. Har du sen tidigare gamla Lima vagnar så skär det sig mindre om man kopplar ihop dom med NMJ vagnar än med korta Märklin vagnar. Lima modellerna är mycket mindre detaljerade än NMJ förståss men det går ju att piffa upp dom ganska rejält med diverse detaljer och målning.

2012 02 01, 19:46
VD
Användarvisningsbild

Jag har ett fåtal SJ-Limavagnar som ser snygga ut på rakorna, med de ser lite långa ut, särskilt i kurvorna. (Min enda Fleischmann SJ-vagn är kortare.) Det är nog ok att ha "komprimerade" personvagnar på en liten bana, där alla länger är ju komprimerade :wink:

Jag är dessutom nyfiken på att se kortkopplade personvagnar :roll:

NMJ-vagnara är jättesnygga och detaljerade, jag skulle gärna vilja köpa några sådana :up:

2012 02 02, 10:47
Trafikchef
Användarvisningsbild

Det går att bygga om Lima vagnar med kortkoppelkuliss också. Så här monterade jag Rocos koppelkulisser på min Lima R3: Skär bort originalkopplet och trimma bort så mycket som behövs på boggin så att boggin inte krockar med koppelkulissen i kurvor. Kolla så att koppelfickan kommer på rätt höjd och avstånd i förhållande till buffertar (för långt in så blir det lite för kortkopplat).

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

2012 02 02, 16:51
Tågvärd
Användarvisningsbild

Man kan fråga sig vad som menas med gamal skåpmat. Bruna vagnar med frimärkslogga och kortkoppel har väl inte förekommit tidigare. B1 med relex-koppel förekomm i och med moderniseringen av 4072. Göteborgaren ligger nära i årtal men vagnarna är försedda med rund sj-logga. Jag antar att denna satts till vagnsammansättnignen är identisk med den blåa (med röd fartrand) satsen som kom för några år sedan (>5).

För övrigt tycker jag det är lite kultigt med korta vagnar. Speciellt om man kan kombinera dem med DB's restauragnvagnar eller internationella sovvagnar (Hamburgaren) eller till och med den danska 4045'an. När det gäller DB's restauragnvagnar så har jag ett lite difust minne av att SJ hyrde sådana under en sommar i mitten på 80-talet. Kanske förekomm även bagagevagnar ala DB. :-D

/Geranium84

2012 02 02, 18:26
Trafikledare

Frågan är om den nya satsen kommer att ha kortkoppelkulisser. Den gamla 'Göteborgaren' hade det inte i alla fall. På bilden ovan ser det ut som kopplena sitter fästa i boggierna och inte i någon kuliss, men bilden kan ju vara ett förseriemontage.

Märklin har ju kört med dessa vagnar länge, så rent tekniskt är det gammal skåpmat. De är väl omkring 240mm långa och ser ganska hoptryckta ut eftersom man inte kompenserat minskningen i längd med att minska fönsterantalet, som Fleischmann gjorde på sin B5-vagn från 60/70-talet. (Den har å andra sidan andra märkligheter som gör att den ser fel ut (för hög höjt, fel form på dörrarna/ändarna) även om den rent modellmässigt är ganska snygg i mitt tycke.)

2012 02 03, 11:08
VD
Användarvisningsbild

Tror ni att vagnarna kan förses med belysning tom slutbelysning?
- Tyvärr verkar det som stegarna saknas :roll:

2012 02 03, 11:32
Tågvärd
Användarvisningsbild

Kortkoppel är det på vagnaran tillhörande Göteborgaren. Därimot är det ingen kulis, men kopplen är ledat infästa i boggien så att de kan svänga ut mera än vad ett fast koppel skulle tillåta.

Det är fotsteg för passagerarna på vagnarna, det är bara på bilden det ser ut som en förlängning av boggien (åter igen en slutsats från Göteborgaren).

Det finns vagnsbelysning att köpa till. Jag tror det är artickelnummer 7335 men jag har inga glasögon för tillfälligt så jag ser lite suddigt. Slutljus kan man glömma om man inte är händig och fixar sådnat på egenhand.

En notering när det gäller dateringen är att Göteborgaren avsåg år 1970 och den nya satsen 1975.

/Geranium84

2012 02 03, 15:20
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 9 inlägg ]