Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 06 20, 7:44

Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
 Märklin trafo 60101 med 100VA? 
Författare Meddelande
Trafikledare

När jag nu förbereder uppkopplingen av min bana där jag skall köra loken digitalt så köpte jag en Märklintrafo 100VA art.nr.60101 (art.nr.?) (100VA). I katalogen står ingenting om begränsad användning till Märklin Skala 1 men i en svensk manual på Märklins hemsida stod ett Observandum att den (100VA-trafon) enbart skall användas till Märklin Spår 1. Jag blev konfunderad! :shock: Min bana blir ganska stor i meter räls så jag satsade direkt på en 100VA-trafo. Blev det en felsatsning? (Givetvis kommer någon/ några boosters att behövas vid full drift senare.) Vad har Du för erfarenhet - kunskap i frågan? Har någon en Märklin 3R HO-bana med denna trafo? (En ESU-trafo till EcoS har ju 90VA så jag förstår inte heller varför Märklin begränsar här till att bara rekommendera trafos upp till 60VA??!!)
Frågan gäller bara användningen av en Märklin 100VA-trafo till en Märklin-digital HO-bana.
Tacksam för synpunkter!
//Björn

2012 11 17, 23:49
Tågbefällhavare

Se upp med att mata varje sektion med mer än 3-5A. Dela upp med boostrar direkt.

Hemförsäkringen lär inte täcka ev brand som uppstår pga av detta om du bygger en farlig anläggning.

Sök i forum om detta. Det finns ganska mycket skrivet om just farligt höga strömmar och kortslutningar i anläggningen.
100VA blir ju 6,25 A vilket är lite väl mycket för att jag skulle känna mig säker.

Märklin rekommenderar 60VA eftersom 60VA ger 3,75A och en CS2 har max på 5A.
CS2 är kortslutningsskyddad och slår av i de flesta situationer men jag har varit med om olyckor där strömmen tagit helt andra vägar och kortslutningsskydden inte löst ut. Då är brandrisken överhängande när det rusar upp i strömstyrka över flera sekunder. Det blir fort varmt med så höga strömmar.

2012 11 18, 0:05
Trafikledare

Tack för snabbt och bra svar!! Bara att sälja 100VA-trafon. Den var hyggligt billig på ebay.de.. om någon är intresserad.
Bara en undring (still a bit :?). Trafona som levereras med ESU-uppdatering av CS1:an är ju 90VA liksom standardtrafon till ESU ECoS-centralen. Det blir ju också lite högt amperetal då, eller??!!
Är detta då lämplig trafo som ESU levererar??
Gärna synpunkter på detta.
//Björn

2012 11 18, 0:28
Trafikchef

Går det inte att sätta en liten glassäkring på anslutningen till banan med lagom amperetal?

2012 11 19, 23:30
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 4 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se