|
|
Bli medlem •
FAQ
• Sök • Logga in
|
|
Sida 1 av 1
|
[ 6 inlägg ] |
|
Märklin K-räls med mittledaravbrott
| Författare |
Meddelande |
|
NOHABFSG
Lokförare
|
 Märklin K-räls med mittledaravbrott
Banan jag bygger skall kunna köras dels analogt och dels digitalt. Givetvis inte samtidigt och med lok av fel typ på spåren. Jag vill därför koppla upp banan jag bygger med mittledaravbrott och för beprövad analog drift är det ju inga problem men....och så frågan: Någon påstod att avbrott med avbrottsisolatorer inte fungerar vid digitaldrift därför att strömmen "hoppar över" vid avbrottsstället iallafall. För mig låter det underligt? Är det någon som kan ge mig synpunkter och erfarenheter? Tacksam för svar! //Björn
Ofta gör jag små isolertejpisoleringar mellan kontaktblecken vilket fungerade på min tidigare bana byggd helt för analog drift.
|
| 2012 02 04, 23:55 |
|
 |
|
MJ-Teknik
Lokförare
|
 Re: Märklin K-räls med mittledaravbrott
Mittledarisoleringarna fungerar naturligtvis även vid digitaldrift - att strömmen skulle "hoppa över" dessa stämmer inte. Gör den det så är de fel installerade och då spelar det ingen roll om det är digital eller analog drift. Däremot vet jag inte hur det blir om man kopplar in motsåtndet du nämnde i den andra frågan - kan det vara det som menas med "hoppa över"? Där vet jag inte för jag har aldrig haft avsikten att använda båda driftsformerna. Jag gick över till digitalt från början och så har det varit sedan dess...
_________________ Mvh,
Fredrik
CS 2 - 2.0.1 (0) + CdB.
http://www.railnet.se
|
| 2012 02 05, 2:44 |
|
 |
|
NOHABFSG
Lokförare
|
Tack för svar. Jag hittade en bok "Einstieg in Märklin Digital"/ Märklin digital utgiven 1994 dvs. den tidiga digitala Märklineran där M- resp. K-räls var det som gällde. På sidan 62-63 behandlas denna fråga om jag förstår rätt. //Björn
|
| 2012 02 05, 23:44 |
|
 |
|
Goofy
VD
|
En sådant avbrott som hoppar över behöver inte vara där. Det räcker med att "knippsa" av kontaktbleck undertill på K-rälsen. Kontaktblecken är det som gäller för mittpunkter. Du bryter ju av kontakten mellan digitala och analoga bara. Men kom ihåg att om du kör en digitallok med ljud t.ex. från digitala sidan över till analoga sidan så försvinner nästa alla funktioner på loket. Undantag gäller för strålkastare men minskar ljusstyrkan istället. Beror på i vilket körvred på analoga transformator ligger i lä på.
|
| 2012 03 04, 10:13 |
|
 |
|
Goofy
VD
|
Goofy skrev: En sådant avbrott som hoppar över behöver inte vara där. Det räcker med att "knippsa" av kontaktbleck undertill på K-rälsen. Kontaktblecken är det som gäller för mittpunkter. Du bryter ju av kontakten mellan digitala och analoga bara.
Jag ber om ursäkt! Man ska ha en sådan avbrott som ser till att släpskon hoppar över till nästa sektion. Detta för att undvika släpskon i kontakt på mittpunkter mellan digitala och analoga sidan. 
|
| 2012 03 05, 19:04 |
|
 |
|
bqg
Biljettförsäljare
|
Du skal være opmærksom på dine transformere, de gamle blå må ikke bruges på digitale lokomotiver, dekoderen risikerer at brænde af. Hvis du vil være sikker på at der ikke sker noget, kører du dit tog ind på et isoleret stykke, med en omskifter kan du skifte mellem digital og analog på det isolerede stykke. .......Digital.................1....................................................................2.....................................................................3................analog ************** ******** ******************************************************************** ******** ********************* Når du kører ind fra digital er der digital spænding på 1 & 2, 3 er afbrudt. Når du skifter til analog er der analog kørestrøm på 2 & 3, 1 er afbrudt. Hvis du kører et digital lok ind medens afsnittet står på analog, stopper det ved afsnit 1 og kan ikke køre længere før der skiftes om til digital kørestrøm og omvendt. Det kan laves simpelt, med en 4 pol omskifter.
_________________ Hans Kurt Hansen
|
| 2012 03 13, 18:09 |
|
 |
|
|
Sida 1 av 1
|
[ 6 inlägg ] |
|