Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 05 22, 15:50

Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
 Märklin jubileumståg 28702 
Författare Meddelande
Tågvärd
Användarvisningsbild

Inlägg Märklin jubileumståg 28702
Hej.
Har köpt jubileumståg 28702 på auktion, annonsen sa att det var helt oanvänt och ser så ut att vara.
jag är ny på forumet och ny i digitala tåg världen, återupptar min gamla hobby som har ändrats en hel del.
Nu är det så att instruktionsboken till tåget är ganska knapphändig men ger instruktioner om att mikro switchar i loket ska ställas i en viss ordning. Den ger mig som jag förstår 15 adresser med nummer från 02 till 80 (antar att detta är adresser) till varje adress visas on off lägen för switcharna. Jag har valt en på måfå och satt loket på spåret men inget händer.

Jag använder mobilestation 1 så mina frågor är följande. Ska stationen programmeras eller lär den sig loket själv? Är någon av adresserna specifik för stationen?

Känner sig någon manad att bistå en nykomling?

William

2012 01 25, 18:58
Tågvärd
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Märklin jubileumståg 28702
Jaha, jag tror det är fixat, jag hittade i mobilstationen M 28703 och angav adressen som överensstämmer med mikro switch inställningen i loket, sen upptäckte jag att loket var helt torrt så lite olja då gick det.. Tänk vad man kan lära sig med att pilla på grejerna. MEN det verkar som denna modell inte är helt digital, kan inte styra belysningen on off..

Är det någon som vet om man kan utöka funktionerna i dekodern alternativt inställningen för modellen i mobilestationen?

William

2012 01 25, 21:05
Tågvärd

Du är helt inne på rätt spår. Det är ingen "äkta" digitaldekoder i S-loket.
Det är en Delta-dekoder som bara har ett antal fördefinierade adresser.
En lite enklare och billigare dekoder som Märklin haft i en del modeller.
Ljuset brukar lysa svagt när man kör med loket. Det gjorde så på mitt lok i allafall.
Det går att bygga om med en fullskalig dekoder med styrning av ljuset om man vill.

2012 01 25, 21:30
Tågvärd
Användarvisningsbild

aha.. Då förstår jag, alltså fått kontakt med mellan världen det gamla analoga och digitala. Ja det vore ju kul att byta decoder, skulle det göra att man kan styra belysningen i vagnarna också? Å andra sidan förstör man inte samlarvärdet av modellen om man byter decoder?

William

2012 01 25, 22:31
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 4 inlägg ]