Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 06 20, 7:44

Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
 Märklin CS2 contra ESU EcoS 
Författare Meddelande
Trafikledare

Jag står inför den stora investeringen att digitalisera lokkörningen på min bana om c:a 70 meter Märklin K-rälsspår.
Observera! Banan är analogt uppbyggd med analoga avbrott och mekanisk strömbrytning på stoppsträckor. Elen är dock dragen så jag i framtiden kan digitalisera även annat (växlar etc.) men det är inte aktuellt inom överskådlig tid.
Jag vill alltså bara styra mina lok där kanske upp till 12 st går mer eller mindre samtidigt.
Valet är därför: Skall jag köpa CS2:or eller EcoS:er. Jag tänkte köpa två set när jag ändå är i farten.
Jag har tidigare kört med ett par Märklin 6021 (med fördel väl synlig kod för lok men nackdel att farten av ett redan lok ifart styrs och ändras av inställningen på fartratten istället för det tidigare lokets inställning vid byte av lok) samt ett par MS1 uppdaterade. De med erfarenhet av 6021 vet vad jag menar med denna nackdel på 6021:an.
Frågan är: Vilka plus och minus finns mellan dessa två dvs. Märklin CS2 och ESU EcoS?
Informationen är inte alltid tydlig i resp. fabrikants broschyrer och specifikationer (som ofta i "datavärlden")
Jag vill alltså BARA styra loken, men vill ha så enkel, snabb funktion vid fartinställningar etc.. Som pensionär är jag också intresserad av vilken har tydligast skärm? Mest lätt arbetad pekskärm? Lättförståelig skärm vid inställningar (jag är helkass på elektronik och datorer i övrigt)? Installation av lok Märklin olika generationer digitala, Roco, Heljan, Hobby-Trade etc.
Givetvis är driftsäkerhet också viktigt för en "datadummie" liksom kvaliteten. Är Märklin säkrast (för mig)?
Jag ser tacksamt fram mot synpunkter och erfarenheter men observera frågorna gäller lokstyrning.
//Björn

2012 09 22, 0:09
Lokförare

NOHABFSG skrev:
Jag står inför den stora investeringen att digitalisera lokkörningen på min bana om c:a 70 meter Märklin K-rälsspår.
Observera! Banan är analogt uppbyggd med analoga avbrott och mekanisk strömbrytning på stoppsträckor. Elen är dock dragen så jag i framtiden kan digitalisera även annat (växlar etc.) men det är inte aktuellt inom överskådlig tid.
Jag vill alltså bara styra mina lok där kanske upp till 12 st går mer eller mindre samtidigt.
Valet är därför: Skall jag köpa CS2:or eller EcoS:er. Jag tänkte köpa två set när jag ändå är i farten.
Jag har tidigare kört med ett par Märklin 6021 (med fördel väl synlig kod för lok men nackdel att farten av ett redan lok ifart styrs och ändras av inställningen på fartratten istället för det tidigare lokets inställning vid byte av lok) samt ett par MS1 uppdaterade. De med erfarenhet av 6021 vet vad jag menar med denna nackdel på 6021:an.
Frågan är: Vilka plus och minus finns mellan dessa två dvs. Märklin CS2 och ESU EcoS?
Informationen är inte alltid tydlig i resp. fabrikants broschyrer och specifikationer (som ofta i "datavärlden")
Jag vill alltså BARA styra loken, men vill ha så enkel, snabb funktion vid fartinställningar etc.. Som pensionär är jag också intresserad av vilken har tydligast skärm? Mest lätt arbetad pekskärm? Lättförståelig skärm vid inställningar (jag är helkass på elektronik och datorer i övrigt)? Installation av lok Märklin olika generationer digitala, Roco, Heljan, Hobby-Trade etc.
Givetvis är driftsäkerhet också viktigt för en "datadummie" liksom kvaliteten. Är Märklin säkrast (för mig)?
Jag ser tacksamt fram mot synpunkter och erfarenheter men observera frågorna gäller lokstyrning.
//Björn

Hej,

jag har båda så jag ska försöka ge min syn...

Men först: Om du nu ska ha två st. så kan du idag INTE slavkoppla en ECoS mot en annan, men det kan du med CS2 (vet inte om det var det du tänkte). Om sådan koppling framgent blir möjlig finns ingen information i nuläget.

Vad gäller tydligast skärm så tycker jag nog att de går hyfsat jämnt upp - fördel ECoS är att man kan ha fler lok snabbt åtkomliga (5 st. vid varje ratt). 6021 problemet du nämnde existerar ju inte på någon av enheterna. De svenska texterna på CS2 tycker jag lämnar mycket att önska - själv använder jag iofs. tysk text och jag tycker inte att de lyckats med översättningen (än). Nu klarar man sig ganska långt ändå, men det tycker jag de kunde göra bättre. Även ECoS har sina missar i det svenska, men jag tycker nog den har kommit klart längre i det avseendet.

Växelstyrningen, även om den inte var aktuell nu, tycker jag är bättre på ECoS - framför allt för en vidare koppling mot dator. Här finns möjlighet att "låsa" växlar från felaktig betjäning - det saknas helt hos CS2 (samt de flesta andra också). Om man sedan när man kör mer "digitalt" och kanske kopplar in återkoppling så blir de ställverk man kan rita upp på resp. skärm bättre i ECoS då markeringen av upptagna spår är bättre på den (röda spår för upptaget - gentemot en liten gul markering på särskilda spårkomponenter i CS2:s ställverk). Växlar, framför allt, men även signaler tycker jag visas bättre på ECoS.

Inställningar m.m. är nog ganska likartat, kan vara lite krångligt med CV-programmeringen i CS2 (kanske för att den inte är helt DCC-kompatibel - har haft problem med t.ex. SigStyr-dekodern), vilket aldrig krånglat med ECoS:en. Däremot har CS2:an fördelar när det gäller mfx-lok, bl.a. läser den in nya betydligt snabbare - men samtidigt ger den skumma effekter i vissa lägen... Fördel ECoS vad gäller mfx är att man kan köra dem i 28-stegs läge istället för 128 (samt att vissa Märklindekodrar kan köras med 27 steg istället för 14).

Uppdateringar av programvaran är också f.n. fördel ECoS - men det kan ju ändras...

Jag gillar båda - men i skrivande stund har ECoS mer av de funktioner som jag själv behöver (framför allt det nämnda om låsning av magnetartiklar) varför det är den jag använder mest i nuläget. Den är dessutom något billigare och man får med spänningskälla vid köp (vilket man inte får med CS2). Sen finns tillbehör utvecklade för CS2:s CAN-buss (ej Märklin) som saknas för ECoS...

Så - kort sagt - valet är inte helt enkelt, men fråga gärna om det är något specifikt du undrar över. Men som jag ser det nu för mina behov så väger det över för ECoS, både ekonomiskt, funktionsmässigt och hanteringsmässigt. Det finns också fler saker vad gäller magnetartiklarna och RailCom (om man använder SwitchPilot) som jag nyttjar men inte tagit upp här som också gör att det väger över för ECoS. Men från nästa uppdatering av CS2 kan åsikten ändras beroende på vad som då kommer...

Fredrik

CS 2 - 2.0.1 (0) + CdB; ECoS 2 + SwitchPilot + ECosDetector.

http://www.railnet.se

2012 09 22, 1:07
Trafikledare

Tack Fredrik för tankeväckande och bra svar. Givetvis finns ytterligare frågor och tankar. Min bana är byggd så att (1) tre rundslingor, med mötesspår i dolt banavsnitt och tillika mötesspår framför station, är (om jag vill) helt separerade från varandra och från övrigt spårsystem. Det (2) övriga spårsystemet (ej helt byggt ännu) med två rundslingor med dolda möts-/uppställningsspår och spår (enkla) men sammanbyggda framför station. Till detta skall finnas en lokstation och ett hamnområde sammanbyggt med sistnämnda två spårslingor. Jag får se vad som får plats ganska spårtätt (därför K-rälsen som medger verkligen tätbyggnad) men jag vill kunna köra lok och tågset. Naturen får bli en andrahandsfråga.
Tyskan är OK för mig. MJ läser jag hellre på tyska än engelska även om svenskan är att föredra i tekniska sammanhang.
En lösning nu:
Med ovanstående och Rickards svar så kanske jag skulle starta med en ECoS för de tre (1 ovan) separerade slingorna. För övrigt, inte färdigkopplat, kanske jag skulle nöja mig med att uppdatera befintlig CS1 (ej uppackad) och slva med någon MS2.
Följdfrågor:
Det verkar i ESU-katalogen 2012 som om man kan slavkoppla MS1 (borde även gälla MS2) och 6021. Jag har en hygglig samlig lok av Märklins generationer digitala men även flera Roco och Heljan. Frågan härvid blir - vilken ECoS eller CS2 programmerar enklast dessa andra icke-Märklin-digitala lok? Det är ganska viktigt för mig som "datadummie".
Jag emotser gärna kommentarer.
//Björn

2012 09 22, 18:38
Lokförare

Koppla en MS2 som slav till CS1/ECoS går inte - den kan bara kopplas in via sniffer och i så fall utgången från kopplingsboxen. Bara MS1 kan slavkopplas till CS1/ECoS CAN-buss. 6021 kan också kopplas till snifferingången, men endast ett system kan kopplas till sniffern åt gången.

Men jag kan inte riktigt (ännu) se varför du ska använda två centraler - även om slingorna är separerade kan de ju styras från samma, men det kanske finns en särskild tanke bakom?

Är det DCC-dekodrar i övriga lok så programmeras de, som jag ser det, enklast vi ECoS.

Fredrik

CS 2 - 2.0.1 (0) + CdB; ECoS 2 + SwitchPilot + ECosDetector.

http://www.railnet.se

2012 09 23, 1:25
Trafikledare

Anledningen till två Centraler är att slippa bläddra så mycket när mer än totalt 5 lok är aktiva. ECoS ger visserligen möjlighet att ha 10 lok framme men eftersom jag samtidigt har separerat slingorna (1) och (2) så minimerar jag knappandet och har mer kontroll.
//Björn

2012 09 23, 18:08
Tågbefällhavare

För mig låter det mer som att satsa på en CS2 och en PC med Traincontroller Sliver (eller liknande). Då kan du köra ännu fler tåg med bättre överblick. Jag upplever det lättare att välja tåg och styra. Blir också billigare än två CS2'or.
Dessutom kommer växelhanteringen bli bättre.

2012 09 23, 18:19
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

Började med CS1, men hade stora problem med återkoppling med S88. De försvann med CS2, som jag hade hopkopplad med CS1.

CS1 gick sönder och fick den utbytt mot en CS2, så nu kör jag med två hopkopplade CS2 och en boster.

Det är en fördel att kunna mata ut med tre bostrar.

En stor nackdel med CS2 som MJ-Teknik skriver är att det inte går att stänga av funktioner, t.ex. när man kör med dator, t.ex. Traincontroller.

Det finns en funktion som heter Ein, man skulle kunna tro att om man tar bort bocken där, skulle inte funktionen ske mot S88, men jag har inte märkt någon skillnad, om bocken är där eller inte!

Central Station 60214, 60215, Booster 60174, TrainController 8.0 Guld, m-räls, något lite c-räls, Märklin från 50 och 60-talet. Försökt att skapa Märklin-historia kombinerat med svenska lok och vagnar från 1900 till nutid.

2012 09 23, 19:48
Trafikledare

Med mina grundbehov och önskemål så har jag uppdaterat min (tidigare ouppackade) CS1 med ESU-uppdatering. Jag har även beställt en ECoS. Övriga delar får jag för lokstyrningssystemet ta allteftersom.
En ny fråga i ämnet:
Den trafo som ingår i ECoS-systemet, liksom i uppdateringen av CS1:an, "sägs" vara 90VA. Jag kan inte få det till det.
Vilka trafo´s använder Du i grunden? 100VA?
Tacksam för svar.
//Björn

2012 10 04, 22:56
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

Hej!

CS2 uppdateringen 2.2.0(1) nu fungerar det att stänga av S88 funktioner, så nu går det att antingen köra med CS2 eller med dator!

Hälsningar/KOS

Central Station 60214, 60215, Booster 60174, TrainController 8.0 Guld, m-räls, något lite c-räls, Märklin från 50 och 60-talet. Försökt att skapa Märklin-historia kombinerat med svenska lok och vagnar från 1900 till nutid.

2013 01 06, 16:58
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 9 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se