Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 04 19, 6:55

Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
 Märklin 3R digital lokdrift och O-ledaren (brun) - ???????? 
Författare Meddelande
Trafikledare

När jag med min begränsade kompetens i den digitala världen läser Märklins manualer för digitaldrift av lok (enbart digitaldrift av lok gäller på min bana), diskuterar med leverantörer och fränder så blir jag något, minst sagt, konfunderad ibland.
Banan sektioneras i 4 huvuddelar med mittledaren skiljd från varandra. Varje banavsnitt matas från en CS (centralenhet) med slavkopplad 6021 och två boostrar skall ha mittledaren bruten (sektionerad) med en vipp-övergång. Varje enhet CS. 6021, boostrar har enligt anvisningarna sina egna trafos. Så långt är jag med - även kopplingsmässigt sinsemellan!
- :? Sedan kommer frågorna och de skilda rekommendationerna (även när jag läser Märklins egna manualer).
Jag blir inte klok på om även 0-nollan (=rälerna) också skall brytas (isoleras). Jag tycker det kanske är OK beroende på hur det digitala arbetar - vilket jag alltså inte begriper. Analogt hade man bara brutit "fasen" (den röda mittledaren).
Sedan kan man se i en del manualer att 0-nollan (brun) är sammanbunden mellan de olika styrenheternas (inkl. boostrarnas) transformatorer?? Detta finner jag något märkligt. :?
Eftersom det kostar att göra fel i den digiotal världen så ber jag om Din hjälp att få synpunker och få begreppen utredda.
Tacksam för svar!!
//Björn

2012 11 18, 0:12
Lokförare

Hej,

här gäller olika för olika versioner av CS samt boostrar...!!!

Inom det "gamla" Märklin Digital (6021-systemet) var det tillåtet att sammankoppla "0" mellan olika boosterområden.

Med nya digitalsystemet 60213-5 så beror det på vilken typ av booster man använder. Har man bara nya boostrar 60174, samt 60215 (eller nyare 60214 med särskild märkning) så behöver man inte isolera "0".

Har man en 60213, samt vissa 60214 så måste man se upp:

1 - Ansluter man ytterligare en 60213 alt. 60214 utan galvanisk isolering så måste "0" isoleras mellan de områden som matas av dessa.
2 - Ansluter man booster av typen 60173 måste detta område också isoleras även för "0".
3 - Boostrar av typ 60174 behöver inte isoleras för "0" - såvida inte fall 1 ovan inträffar

Boostrar av typen 6015/7 som kopplas direkt till CS2 - vet jag inte! Har bara kopplat så för egen matning till magnetartiklar så den var separat från spåren.

I det nya digital så är det inte tillåtet att sammankoppla "0" från de transformatorer/spänningsaggregat som strömförsörjer CS/boosters!

I alla fallen ska förstås "B" isoleras mellan de olika områdena - i det gamla digital rekommenderades ju även "vippan", men den har jag aldrig använt. I det nya sägs den ("vippan") inte behövas...

Själv har jag en 60214 av den "gamla" typen (utan galvanisk isolering) samt 1 st. 60174 - således ingen isolering av "0". Använder idag inga äldre enheter av 6021-typ - inte minst p.g.a. de möjliga problemen vid inkoppling...

Och f.n. så kör jag med ECoS - än så länge utan booster så där har jag inte satt mig in i vad som gäller än - de tär å andra sidan N-skala & 2R så där blir väl följden naturligt att man isolerar båda polerna.

Men som sagt - det är inte enkelt, och man behöver veta exakt vilka delar du har - och hur de sitter ihop...!

Tillägg:

Vi kan väl säga som så - att isolerar du "0" mellan de olika områdena så är risken för att det blir fel eliminerad - även om det inte behövs i alla fallen! :)

Fredrik

CS 2 - 2.0.1 (0) + CdB; ECoS 2 + SwitchPilot + ECosDetector.

http://www.railnet.se

2012 11 18, 4:14
Trafikledare

Tack Fredrik för svaret. Jag har ju delat min bana i två modellbanor kan man kalla det. Enheter har jag köpt pö om pö genom åren men så här (se nedan) har/hade jag tänkt använda dom.
Banserie 1: Banserie 1 består av 3 från varandra helt skiljda banor. Både "B" och "O" helt skiljda åt. Tanken med detta är att (bortsett från medvetet analoga "tvärstopp" i dold mötesbangård) kunna automatisera mötestågsdrift. (Både i den dolda bangården och framför stationen finns mötesspår. Det är enkelspår som förbinder mötesspåren. Detta för fulltågset med brunepokens olika personvagnsset) Vardera är runt 12m/st. Här är tanken att använda en CS1 uppdaterad med ESU.s senaste uppdatering och uppdateringens trafo (ESU ingår i paketet). Jag vill ha en slavkopplad 6021 med sin trafo samt en booster 6017. 6021:an för att enkelt kunna koppla in andra lok, nya lok, kompisars etc..
Banserie 2: Denna bana har 2 st långa banor med dolda mötesspår (c.a 20m/st för snälltåg respektive långa godståg) samt en liten hamn och en lokstation modell mindre (beroende på platsen som blir kvar). Banan är "tänkt" delas i 4 banor (ev. bara 3 banor) med skiljda "B" men (tänkt) gemensam "O". Här är tanken att använda en nylevererad EcoS med sin trafo, en slavkopplad 6021 samt en till två boosters beroende på om jag kopplar ihop hamn och lokstation till en bandel.
- Alla bandelar är välsektionerade med isolerade "B2 för analog bandrift och ställverk (jag tycker överblicken är bättre med analog styrlayout/ ställverk) och billigare (mycket!!) och jag behöver inte med min ringa elektronikförståelse få fler gråa hår. (Analogt ställverk har jag gjort förr med microbrytare och dioder etc.) Mellan dessa bandelar tänkte jag montera "vippor" (hos mig motsvarande för K-rälsen). Mycket kopplande men "so what" - jag är pensionär!
Så är tankarna. Men så får man all denna info, som jag ibland tycker blir motsägelsefull om enheters "kompalibilitet" och "0.nollan" :?
Jag emotser gärna och med glädje vidare synpunkter. Det är ju som sagt dyrt att göra fel.
//Björn

2012 11 18, 11:19
Lokförare

Ok - då blir det kanske lite annorlunda:

Med ECoS (även CS1R) så kan du enbart använda CU (6021) som köraggregat - du kan inte använda dess boosterdel för matning då kommunikationen är enkelriktad till ECoS (d.v.s. OM du matar en del från CU kan ECoS inte styra lok/magnetartiklar där).

Boosters av 6015/7-typ kan förstås mata eget område och lok/magnetartiklar styras inom området om dessa kopplas via ECoS/CS1R. Så vitt jag kan se kan dessa kopplas in utan isolering i "0" - men helt säker är jag inte...

En slavkopplad CU gör det inte enklare att använda kompisars lok (såvida du inte använder alternativet med separatstyrd bana för denna) - den ÄR en slav till ECoS/CS1R och ska den kunna styra lok på banan så måste loket vara lagrat i ECoS (och jag antar det är det du vill "komma undan" när du säger att du vill kunna styra andra lok enkelt?).

Fredrik

2012 11 18, 12:13
Trafikchef

Om man måste isolera nollan, hur gör man då med tåg som skall rulla över skarven? Behövs det ett litet isolerat hopp i skarven att rulla över så att inte hjulen skapar kontakt mellan de isolerade rälsbitarna?

2012 11 19, 23:27
Trafikledare

MJ-Teknik - Du verkar ha bra koll på detta!
Fråga: Om jag bara använder boostrar 60174 - undviker jag då problemen med isolering av 0-nollan?? Jag kan ju skippa 6017-boostrarna och byta till 60174 där ytterligare boosterbehov eventuellt finns.
Trafona är genomgående 60052, 6002 samt ECo´s 90VA till vardera CS1:ESU uppdaterad respektive ECoS.
Återkom gärna!!
//Björn

2012 11 19, 23:54
Lokförare

Med 60174 slipper man det ja - men: De funkar INTE med CS1!!

Om du dessutom uppgraderar CS1 till CS1R så blir den ju en ECoS och då är ECoSBoost alternativet.

Fredrik

2012 11 20, 15:26
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 7 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se