Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 06 26, 5:48

Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
 Lysekilsbanan tidigt 80-tal. Du2, Ma, Hg2, Da... Bilder!!! 
Författare Meddelande
Trafikledare

Hansx skrev:
Hej,

Jättefina bilder. Bodde somrar i Lysekil med föräldrar och systrar (hyrde hus) åren 1977-1979, så har via bil åkt nära den banan många gånger. För fyra år sedan körde jag där också ända fram till Lysekil.. Åker ofta till norra Bohuslän på somrarna (bl a Smögen) och jag antar att det är Lysekilsbanan som går i Munkedal då. När man svänger av till höger mot Smögen (glömt vägbeteckningarna) så är det en station där (Munkedal?) och spåren fortsätter rakt fram mot Lysekil. Spåren och luftledningen ser ganska nergången ut hela vägen.

M v h Hans

Hans!
Den station jag tror du syftar på, som ligger där vägen mot Kungshamn (fd Gravarne) och Smögen viker av från Lysekilsvägen och järrnvägslinjen heter Hallinden. Dess stationshus stod kvar, i mycket slitet skick till härom året då det brändes ned av några ungdomar. Nu ligger en byggnad som hyser en ambulansstation på platsen. Dessutom finns här en busstation där byte från Lysekilsbussen kan ske för resa mot Kungshamn och andra orter som Smögen, Vejen och Bovallstrand t.ex.
Banan är, som ju framgår av denna tråd fullt trafikerbar ännu, även om godstrafik inte bedrivits under det senaste året. Alla spår utom två i Hallinden är idag onåbara för tåg genom att deras växlar lyfts ur. Kontaktledningen verkar dock finnas över alla spår ännu!
Hela banan är sevärd också för oss som vill studera hur en SJ-sidolinje kunde se ut under efterkrigstiden, perfekt som förebild för en svensk modelljärnväg under 1950-60-talet! Har för mig att elektrifieringen skedde under 50-talet.
/Larsess

2012 07 30, 9:23
Moderator
Användarvisningsbild

Larsess skrev:
Rickard95 skrev:
Tackar för alla svar. :up:
En fråga till. Har denna skylt något samband med den ovan? Och vad betyder den?

Mvh Rickard

Bild

Denna typ av skylt anger en kurvas radie, i detta fall alltså 1000 meter. De var normalt vitmålade, åtminståne på den "rätta" sidan, med grå stolpe.
Tack för de trevliga bilderna av denna charmiga bana som jag brukar "titta till" om somrarna på väg till sommarhuset.

Alla spår utom två i Hallinden är idag onåbara för tåg genom att deras växlar lyfts ur. Kontaktledningen verkar dock finnas över alla spår ännu!
/Larsess

Den var säkert vit från början men är nu rost brun. :) Tackar för svaret.

Och när det gäller Hallinden och dess spår och kontaktledning. Spår 1 som vi får kalla det genomgående spåret har vid infart en växel som leder in på spår 2 där det även finns en växel som leder in på spår 3. Spår 2 har kvar sin tråd men saknar övergång från spår 1 och spår 3 saknar kontaktledning. Fanns dock en ledning där förr. Spår 4 som nås ifrån andra änden har kvar sin kontaktledning, dock otrafikerbart p.g.a diverse växtligheter samt avsaknad av spår/växel.

Fler bilder från hallinden.
lysekils-banan-och-dess-stationer-t8181.html

Mvh Rickard

MVh Rickard

2012 07 30, 17:59
Profil WWW
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Rickard95 skrev:
Nästa bild är på 2 Hg lok med vita vagnar bakom. Någon som vet om detta är kylvagnar och vad som transporterades i dem. Fisk från Lysekils hamn är väl inte omöjligt. Någon som vet om dessa vagnar är samma som NMJ/Hobbytrade släppt nyligen? Tidigt 80 tal är även detta kort taget på sträckan Brodalen Hallinden.
Bild

Bilderna är inte de bästa men de får duga. Jag är intresserad av historia kring tågen på Lysekilsbanan samt skulle det uppskattas om någon satt på gamla bilder från denna tiden hade möjlighet att lägga upp dem i tråden...

Mvh Rickard

Det låg ett ganska stort fryshus ute på Grötö i Lysekil på den tiden, och även om det mesta som kom med båtarna gick med lastbil därifrån så var det en del frysvagnar som lastades där. Förmodligen så kom det en del plåtrullar till PLM med järnväg också... man kan ana att det står tre bruna vagnar där.

Hittade ett vykort där Grötö är med :-D :-D
Bild

/Stellan

2012 08 23, 21:15
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Jag strosade runt lite på forumet ikväll, och kom tillbaka till den här tråden. De vita kyl-/frysvagnarna lossade/lastade vid fryshuset på Grötö, men vilka vagnar användes till transporten av plåtrullar till PLM?

/Stellan

2012 09 23, 20:33
Moderator
Användarvisningsbild

Har scannat negativen. Kanske bättre? Nu gäller det att hitta negativen till Hg loken :?
Bilderna är på Lysekilsbanan i toppen på grytebacken mellan Brodalen och Brastad.

Bilagor:
2013-02-14_7.JPG
2013-02-14_7.JPG [ 551.05 KiB | Visad 3704 gånger ]
2013-02-14_8.JPG
2013-02-14_8.JPG [ 593.97 KiB | Visad 3704 gånger ]
2013-02-14_10.JPG
2013-02-14_10.JPG [ 590.91 KiB | Visad 3704 gånger ]
2013-02-14_11.JPG
2013-02-14_11.JPG [ 487.11 KiB | Visad 3704 gånger ]

2013 02 14, 22:21
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Hittade en liten gömma med bilder. En av dessa bilder kommer från Lysekils Station och är på Z70 nr 730.
Året kan jag inte fastställa helt men det är nog någon gång 1998-99 skulle jag tro.

Mvh Rickard

Bilagor:
Lysekil 98-99.2.jpg
Lysekil 98-99.2.jpg [ 731.2 KiB | Visad 3242 gånger ]

2014 01 26, 16:17
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Nyheter mjhobby.se