Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 03 23, 9:34

Svara på tråd  [ 17 inlägg ] 
 Lokstall 
Författare Meddelande
Konduktör

Hallå

Just nu är arbetslusten och tempot på högvarv och nya saker kommer i rasande tempo.

Vi har ju för ett bra tag sedan sagt att vi skall försöka göra ett lokstall i modell. Vi har haft mycket funderingar och huvudbry kring hur vi skulle få till något vettigt. Vi har nu kommit en bra bit på vägen och här är en liten smakbit på vad som komma skall:

Bild

Bild
2 bilder på en provbit som är gjord för att se hur det fungerar med de olika lagren i väggen. Det som är klart är att förebilden kommer att bli Oskarshamns normalspårsstall. Stallet kommer att säljas i grundutförande med 2 portar och sedan kan man komplettera med fler portar i block om 2. Mer information kommer snart.
Då jag vet att olika typer av murförband har diskuterats tidigare skulle det vara kul att höra lite kommentarer kring dessa förband på provbiten.

För de som har beställt perrongtak börjar det nu närma sig och de är förhoppningsvis inte långt borta nu.

2011 10 22, 19:32
Konduktör

En liten bild som i alla fall ger en liten idé om vad som komma skall:

Bild

Bild
Detta är sidan som börjar bli klar. Det är den sida där vattentornet sitter ihop med stallet. Vinkeln mellan portarna är 9grader och det skall fungera bra med Heljans vändskiva. I stallet ryms lok upp till 245mm längd och avståndet från skivans kant till portarnas framsida kommer behöva vara ca 250mm.

När byggsatsen kommer vara klar har vi ingen aning om nu, det är ganska mycket jobb kvar.

2011 10 25, 20:02
Kommunikationsminister

Det där ser bra ut, inbjuder till inredningsbygge :-tu

2011 10 25, 21:13
VD
Användarvisningsbild

Det där ser riktigt bra ut. En tanke bara, kommer det att gå att bygga/köpa både med och utan vattentorn för dom som inte tvunget vill bygga en exakt kopia av Oskarshamn-stallet? Inte för att jag själv är en kommande kund på stallet, men tanken slog mig bara.

2011 10 25, 23:29
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Jag måste säga att jag tycker att ni är verkligen produktiva! :-D

http://www.swedishbrasscar.com

2011 10 26, 9:22
Trafikchef
Användarvisningsbild

Undrar detsamma som Lasse M. Skulle det kunna gå att t.ex skicka med delar så att vattentornet kan placeras separat?

När en dröm om modulära byggen i 2-räls med Appalacherna som förebild...

http://www.svegsmjklubb.se/

2011 10 26, 17:31
VD
Användarvisningsbild

3R AC skrev:
Undrar detsamma som Lasse M. Skulle det kunna gå att t.ex skicka med delar så att vattentornet kan placeras separat?

Jag tänkte isåfall att man tar fram en spegelvänd version av den andra sidoväggen för dom som tänkt sig bygga stallet helt utan vattentorn.

2011 10 26, 20:50
Trafikchef
Användarvisningsbild

Det kanske till och med finns dom som vill avbilda vattentornet utan lokstall så som det står i nutid: http://www.panoramio.com/photo/27349712

Nej, nu krånglar jag till det. Eller... :?:

När en dröm om modulära byggen i 2-räls med Appalacherna som förebild...

http://www.svegsmjklubb.se/

2011 10 26, 21:27
Konduktör

Lasse M skrev:
Det där ser riktigt bra ut. En tanke bara, kommer det att gå att bygga/köpa både med och utan vattentorn för dom som inte tvunget vill bygga en exakt kopia av Oskarshamn-stallet? Inte för att jag själv är en kommande kund på stallet, men tanken slog mig bara.

Gällande att ha en version utan vattentorn tror jag inte vi kommer att göra det. Anledningen är helt enkelt att vi måste dra en gräns någonstans för hur komplicerad och dyr byggsatsen kan bli. Vi vill helst göra en byggsats med ett lokstall med 4 portar som det såg ut, dock har vi nu gjort en variant så vi kommer att sälja det med bara 2 portar och sedan får byggaren komplettera med ett utbyggnadskit om 2 portar. Det går då även att göra med ännu fler portar om man vill, bara komplettera med fler 2-portsblock. Tyvärr kan vi inte göra alla varianter som alla vill ha eftersom då blir varje "byggsats" unik och vi får konstruera om den till varje kund. Någon vill ha med vattentorn, någon utan, någon vill ha annan delning mellan spåren och en vill ha längre spår medan nästa vill ha kortare.
Vi lyssnar och tar till oss det som skrivs och sedan får vi göra avdömningar om vad vi tycker är rimligt- så fortsätt skriva och ha åsikter. Jag försöker bara ge en liten förklaring till varför vi inte gör alla varianter.

Jag skickar med ett par bilder på förebilden som revs för något 10-tal år sedan:
Bild

Bild

För övrigt var det en intressant artikel i tidningen idag: http://www.nyheterna.net/nyheter/oskarshamn/banverket_vill_riva_vattentornet

Viktigt att tänka på i hela detta arbete är att allt sker på hobbybasis och att det vi visar nu bara är en första prototyp som inte ens är klar.

2011 10 27, 12:24
VD
Användarvisningsbild

KMJK skrev:
För övrigt var det en intressant artikel i tidningen idag: http://www.nyheterna.net/nyheter/oskarshamn/banverket_vill_riva_vattentornet

Nja, den artikeln är från den 6 feb 2009 :wink:

2011 10 28, 23:43
Konduktör

En liten uppdatering:

Bild

Bild
En ny prototyp utan vattentorn och förändrad bakvägg.

Vattentornet blir troligtvis en kompletteringssats med tillhörande ny sidovägg till stallet.

2011 11 05, 17:26
Biljettförsäljare

Det ser ju mycket, mycket bra ut det där - särskilt om det går att bygga utan vattentornet. En ovetenskaplig bläddring i Malte Ljunggrens "Sveriges Lokstationer" ger mig en känsla av att lokstall utan vattentorn blir mer generellt användbara - tornen är rätt karaktäristiska för respektive förebildsstall...

Hur stort utrymme behöver man kalkylera med för ett 4 resp 6-portars stall?

Från siffrorna i första inlägget får jag intrycket att "totalradien" borde vara (24,7 / 2) [halva Heljanskivans diameter, alltså] + 250 + 245, d.v.s. nästan 62 cm. Räknar jag rätt?
Nio graders "tårtbitar" är väl en OK approximation.

2011 11 06, 10:13
Konduktör

Arbetet med lokstallet går framåt. Återstår gör en del konstruktionsarbete och dokumentation av byggsatsen. Tidsmässigt hoppas vi ha allt klart innan sommaren, priser återkommer vi med när allt är klart.
På bilderna nedan syns den senaste prototypen med versionen som orginalet såg ut i Oskarshamn, dvs med vattentorn och fyra portar. Grundbyggsatsen kommer dock att bli utan torn och med 2 portar som kan byggas ut.

Bild

Bild

Bild
Vy över väggdetaljering.

Bild
Lokstallsportarna. Komplett ut och insida och de byggs rörliga för att det skall finnas möjlighet att få till öppningsbara portar. Just det senare är en sak vi jobbar på nu, att det relativt enkelt skall gå att få till öppningsmekanism för portarna.

Gällande storlek som behövs har jag för mig att stallet rymmer ett lok om ca 250mm vilket ungefär är samma mått som blir från stallets framkant till vändskivans kant. Det ger ett hinderfritt avstånd framför portarna på ca 150mm. Totalt sett kräver denna modell alltså ganska mycket utrymme, men det gör det ju alltid med ett ordentligt stall.
Jag kan även säga att det är otroligt mycket delar i byggsatsen, vilket kanske inte gör den direkt till en nybörjarbyggsats. Man kanske skall ha byggt någon annan laserskuren kartongbyggsats innan man ger sig på detta.

2012 02 11, 21:24
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Daniel, vågen är för modernt för mig! Så det får bli stående ovationer istället! :-tu

Väntar spänt på releasedatum...

SA

2012 02 11, 23:07
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Jag väntar oxå... :-ab

http://www.swedishbrasscar.com

2012 02 12, 17:16
Konduktör

Vi har nu precis börjat leverera de första lokstallen. Den version som vi nu är klara med är 2-portars stallet. Tillbehörssatsen för vattentorn samt 4-portarsstallet kommer mycket snart även de.

Jag har säkert sagt det förut men det tål att påpekas igen: lokstallet måste beställas i rätt version från bärjan- det går inte att senare komplettera med fler portar eller vattentorn.

2012 10 14, 20:38
Konduktör

Vi är nu klara med lokstallet och således leverera alla versioner, från 2 portar och uppåt. Vattentorn och ööpningsmekaism är även det klart för leverans.
Om någon vill ha fler än 4 portar kommer det bli viss leveranstid på de versionerna- övriga bör finnas i lager över tiden.

2012 12 04, 21:38
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 17 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se