Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 03 22, 11:58

Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
 LKAB - Malmbanan (planeringstråden) 
Författare Meddelande
Trafikledare

Hejsan.

Som utlovat startar jag nu en ny tråd för min nya framtida bana. Temat är LKAB och Malmbanan.

Ett första utkast till spårplan har tagits fram och den är enligt nedan. (Klicka för att öppna spårplanen).

http://www.lls.se/~hyk/my_pics/HY_Malmbanan_Ver8.jpg

För att förtydliga spårplanen tänker jag här gå igenom en rundvandring. Vi börjar på Kiruna C. Kiruna C är nollpunkten i höjdangivelserna.

Kiruna C har två spår för malmtåg samt tre spår för resande. Detta är hyfsat förebildsriktigt. Vi reser ut norrut (röd linje) och viker av till vänster i nedåtgående sluttning. Efter att ha sjunkit ca 5cm går vi in under LKAB. Efter LKAB börjar vi direkt en uppstigning. Vi noterar även här en växel till LKAB, Lokverkstaden samt Vagnverkstaden. Detta görs via den gula linjen.

Vi fortsätter färden på den röda linjen. I dagsläget går denna linje mer eller mindre helt dolt för att slutligen anlöpa Vassijaure på en höjd av +19cm. Vassijaure har tre spår varav två är långa nog för malmtågen. Ett är för resandetåg. Detta är också förebildsriktigt vad jag vet.

Resan fortsätter norrut där vi direkt går in i ett snögalleri och ett berg för att i en skarp kurva vända 180 grader. Minsta kurvradie är 42cm (Roco R3). När vi väl har vänt runt går vi ut synligt på paradlinjen. Här skall tåget gå i snyggt bergslandskap i en slank kurva. Också på denna sträcken stiger vi upp till högsta nivån på banan som är +28 cm

Vi anlöper södra ingången på Torneträsk på en nivå av +20cm. Här har vi också två spår som kan hantera malmtåg samt ett för resandetåg. Denna station ligger i en 90graders kurva. Tanken är dock att resandetåget skall gå att få in på ena långsidan.

När vi sedan passerat Torneträsk vänder vi runt över LKAB och även över norra utfarten av Kiruna C på en bro. Sektionen mellan LKAB och Kiruna C kan gå på fast mark. Vi går in under Tornesträsk för att därefter gå dolt i berg tills vi är paralellt med Vassijaure fast en nivå lägre. Här är tanken att vi skall fortfarande gå i en tunnel men tunneln är fullt synlig med detaljer såsom nödtelefoner med mera. När vi väl passerar in under Vassijaure så är linjen inte längre synlig först vi anlöper södra ingången i Kiruna C.

Som ni säkert noterar söder om Kiruna C så har jag mycket spår ovanpå varandra. Totalt har jag här fyra nivåskillnader och detta kommer gömmas i ett berg är tanken. Möjligen linjen längst upp får vara synlig.

LKAB har fyra spår för uppställning av Malmtåg. Det fjärde spåret (norra) kan komma att få lastningsramp för lastning av malmvagnar. Linjen ut (den gula) är lång nog för att rymma ett malmtåg innan vi når växel ut på den röda huvudlinjen. Således kan man lassa utan att störa linjen.

Vi har även här Lokverkstaden (De tre spåren som möts ihop igen). Och dessutom Vagnverkstaden (De tre kortare spåren).
Vändskiva har jag ingen möjlighet att få in vilket man har där i verkligheten.

Jag är rätt så nöjd än så länge, vad jag vill åstadkomma är att få ut den röda linjen så att åtminstonde en bit av den går synligt. Dock har jag inte listat ut hur det skulle vara möjligt.

Banan kommer självklart få utrustas med serviceluckor strategist. Men utrymmet finns som ni ser.

Ni är jag jättenyfiken på vad ni har får åsikter och förbättringsförslag. Denna spårplanen kommer får mogna under en längre tid innan ett bygge kan startas!

Nu skall jag kojsa, Gott nytt år på er!

2010 12 30, 22:54
Kommunikationsminister

Gott Nytt År själv! Roligt med ytterligare en anläggning med verklighetsbakgrund. Ska bli jättespännande att få följa!

2010 12 30, 22:58
Biljettförsäljare

Gillar ditt upplägg! Ska med spänning följa bygget!

2010 12 30, 23:45
Tågklarerare

detta ska bli kul och följa säg till om du vill har bilder från torneträsk vassijauri och lokstalet i kiruna! bodde ju där uppe förra året!

2010 12 31, 10:15
Trafikledare

Hej.

Bilder tas absolut emot! Jag har själv besökt dessa ställen två gånger men man har garanterat alltid missat att fota något kul. Speciellt nu när man skall bygga detta som en bana!

Hur vill du skicka dom? Hur många bilder rör det sig om?

Mvh Håkan

2011 01 01, 18:28
Tågklarerare

Håkan Y skrev:
Hej.

Bilder tas absolut emot! Jag har själv besökt dessa ställen två gånger men man har garanterat alltid missat att fota något kul. Speciellt nu när man skall bygga detta som en bana!

Hur vill du skicka dom? Hur många bilder rör det sig om?

Mvh Håkan

här ligger nog en del!

http://www.facebook.com/album.php?aid=65038&id=551463663&l=6f0abb701c

2011 01 01, 18:38
Tågklarerare

vilka av iore loken har du än? är ju gjort några olika serier!

2011 01 01, 20:33
Trafikledare

För tillfället har jag "bara" den Blå:a Dm3:an samt första utgåvan av Iore som inte har extra märkningar på sidan. Köptes när den reades ut för 1.000 lappen.

När jag avyttrat mitt BlueX tåg så är tanken jag skall införskaffa mig en Iore till. Den som finnes för 1.995 nu på MJHOBBY. Sedan får man väl ta tillfället i akt när dom reas ut eller blir billiga. Loken är väl inte problemet egentligen. Vagnarna drar iväg snabbt. Även om jag bara kommer köra med 20 vagnar per tågsett så är det ändå fem kartonger!

Någon som har ideer om hur man kan lösa så den röda linjen går mer synligt?

2011 01 01, 22:01
Tågklarerare

Håkan Y skrev:
För tillfället har jag "bara" den Blå:a Dm3:an samt första utgåvan av Iore som inte har extra märkningar på sidan. Köptes när den reades ut för 1.000 lappen.

När jag avyttrat mitt BlueX tåg så är tanken jag skall införskaffa mig en Iore till. Den som finnes för 1.995 nu på MJHOBBY. Sedan får man väl ta tillfället i akt när dom reas ut eller blir billiga. Loken är väl inte problemet egentligen. Vagnarna drar iväg snabbt. Även om jag bara kommer köra med 20 vagnar per tågsett så är det ändå fem kartonger!

Någon som har ideer om hur man kan lösa så den röda linjen går mer synligt?

ja den är billig den vertionen nu! finns ju nummer 103-104 med från roco i modell!

jag tycker du ska ta en linjen som går högt ovanför vassijauri stationen och bygga tornehamns hållplats där! där går banan väldigt högt och ner på slutningen kan du bygga rallkyrkogården i en lite björkskog! fick tanken innan idag när jag tittade på spårplanen!

2011 01 01, 22:10
Trafikchef

Wow.. nu blir jag nostalgisk.. Hur långt bygger du, inget väster om Vassijaure? Annars är bron vid Hundalen fin, tunnel-bro-tunnel. Jag har för mig att dom tippade en malmvagn över kanten vid en urspårning på 70-talet. Tornehamns kyrkogråd är ju fin annars, undrar om hållplatsstugan står kvar.

2011 01 01, 23:45
Profil YIM
Trafikledare
Användarvisningsbild

Arne Lindgren skrev:
Wow.. nu blir jag nostalgisk.. Hur långt bygger du, inget väster om Vassijaure? Annars är bron vid Hundalen fin, tunnel-bro-tunnel. Jag har för mig att dom tippade en malmvagn över kanten vid en urspårning på 70-talet. Tornehamns kyrkogråd är ju fin annars, undrar om hållplatsstugan står kvar.

Bron går över Norddalen. Början på Hundalen ligger strax före Katterat station. Bron finns bygg i två modeller i LKABs infomine samt Ofoten Museum i Narvik. Dessa är gjorda av rumänen Viorel Boghean. Det stämmer mycket väl att det har skett en urspårning på bron. Rester av vagnar går fortfarande att hitta under bron.

2011 01 02, 10:32
Trafikledare

andreasevo7 skrev:
jag tycker du ska ta en linjen som går högt ovanför vassijauri stationen och bygga tornehamns hållplats där! där går banan väldigt högt och ner på slutningen kan du bygga rallkyrkogården i en lite björkskog! fick tanken innan idag när jag tittade på spårplanen!

Detta är mycket väl en ide jag kan anamma. Mig veteligen är det egentligen bara ett hus längs med linjen och inga växlar där. Om mitt minne stämmer. Jag gillar sträckan väster om hållplatsen också så det kan stämma bra med hur jag hade tänkt mig där.

2011 01 02, 20:19
Trafikledare

Landskapsmässigt blir det nog ingenting väster om Vassijaure.

I de tidigaste planerna hade jag tankar på att försöka ha med Narvik men på något konstigt vis växte rummets storlek när jag gjorde mina första skisser. Väl när jag började rita i Anyrail insåg jag att det inte skulle fungera.

Jag var faktum då nära att ge upp, var mycket körigt både hemma och med jobbet. Men skam den som ger sig och nya tag togs senare och fröet till nuvarande spårplan dök upp en vacker dag.

Sitter nu i skrivande stund på och finslipar södra infarten till Vassijaure och Norra utfarten på Kiruna C.

2011 01 02, 20:22
Tågklarerare

Håkan Y skrev:
andreasevo7 skrev:

Detta är mycket väl en ide jag kan anamma. Mig veteligen är det egentligen bara ett hus längs med linjen och inga växlar där. Om mitt minne stämmer. Jag gillar sträckan väster om hållplatsen också så det kan stämma bra med hur jag hade tänkt mig där.

precis ligger ju ett litet hus även inne på kyrkogården! stenen har jag ett bra kort på om du vill lyckas med att avbilda den med!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tornehamn

jag rekomendera även denna tidningen! dock tysk text men grymt mkt fina bilder i den!
[url]http://www.stenvalls.com/shop/Stenvalls/images/shop/VGB%20201002_Dm3KöniginderErzbahn.jpg[/url]

finns på stenvalls.com eller tyska ebay

2011 01 02, 21:32
VD
Användarvisningsbild

Hobby trade kommer ju snart ut med Auto links bil vagnar dom går ju igenom kiruna ofta, till narvik tror
jag,det är ju Tågab som kör men oftast(nästan alltid) med inhyrd Rc från Green cargo+Tågab personal vagn
Qla 3001 för att det blir en sån lång resa!

2011 01 03, 13:39
Trafikledare

viktor96 skrev:
Hobby trade kommer ju snart ut med Auto links bil vagnar dom går ju igenom kiruna ofta, till narvik tror
jag,det är ju Tågab som kör men oftast(nästan alltid) med inhyrd Rc från Green cargo+Tågab personal vagn

Verkar intressant. Verkar finnas i två versioner dock på http://www.modellhobby.se/index.php?mai ... t=516&f4=3

Rullar båda där uppe eller bara ena sorten? Någon som har fler bilder på detta?

2011 01 03, 18:06
Tågklarerare

den med blå rand samt helgröna rullar det i norge!

2011 01 03, 19:18
VD
Användarvisningsbild

Håkan Y skrev:
viktor96 skrev:

Verkar intressant. Verkar finnas i två versioner dock på http://www.modellhobby.se/index.php?mai ... t=516&f4=3

Rullar båda där uppe eller bara ena sorten? Någon som har fler bilder på detta?

Hej igen,ja jag tror båda här är några bilder från postvagnen
Här med dom blå vagnarna respektive gröna
http://postvagnen.com/forum/index.php?id=386260

Skickar en länk till sen,men nu kollar jag på Jvm!
8)

2011 01 03, 23:07
Trafikledare

Uppdaterad spårplan. Se länken nedan.

http://www.lls.se/~hyk/my_pics/HY_Malmbanan_Ver9.jpg

Låt oss åka runt banan så får jag förklara ändringarna samt hur jag tänker mig saker och ting.

Kiruna C har kortats ner en aningen (var för långa spår) samt norra utfarten har fått ett spårläge gällande växlarna. Detta möjliggjorde att södra utfarten flyttades upp en del. Åker vi vidare norrut på linjen så går vi direkt i en nerförsbacke för att komma under LKAB. Direkt efter vi har passerat LKAB spåren så anländer vi en växel. Ena spåret går till LKAB och har tillräcklig längd för att husera ett fullt tågsett (Iore + 20 vagnar).

Linjen fortsätter (röd) helt dolt i berg först strax söder om Torneträsk där vi kommer gå under en bro (grön linje). Vi anländer därefter in i Vassijaure. Vassijaure är mer eller mindre oförändrad förutom placeringen (ändrat vinkeln). Detta gjorde att södra utfarten ligger högre upp. Norra utfarten av Vassijaure går direkt in i ett snögalleri/tunnel för att gå dolt hela 180 graders kurvan.

Den gröna linjen därefter har jag justerat spårläget en aningen. Grön linje kommer gå synlig tills man kommer nedanför södra infarten till vassijaure. Där går vi en kort sträcka i en tunnel. Detta skall förhindra att spåren ligger för nära varandra rent visuellt. Vi anländer sen södra infarten till Torneträsk som har fått ny placering och inte längre ligger i en 90 graders böj. Främsta orsaken till detta är att jag ville ha in LKAB berget och ända vettiga stället var just i högra övre hörnet. Hade inte sett klokt ut att ha en station på toppen av denna.

Södra utfarten av Torneträsk går sedan på blå linje och kommer gå synlig hela vägen tills vi går in under Torneträsk. När vi väl är parallellt med Vassijaure nära sargkanten kommer vi gå synligt igen fast i en genomskärning i en tunnel. Slutligen anländer vi Kiruna C igen.

Längst ner till vänster kommer troligen några dolda spår fixas som ansluter till blå linje där man kan parkera tåg som inte används.

Vad tror ni om dessa förändringar? Hoppas ni kommer med massor av förslag!

2011 01 07, 22:24
Passagerare

viktor96 skrev:

Hei alle sammen.
Hobbytrade kommer med to varianter av den nye bilvogna. Autolinks som er blå og Autotransports som er rød. Autolink og Autotransport er to konkurrenter som begge holder til i Drammen.

Det er riktig at Tågab trakk biltog fra Drammen til Narvik før nyttår. Da fantes både Autlinks og Autotransports vogner med. Nå i 2011 er det gjort endringer:
Tågab trekker ikke lengre biltog til Narvik. Autolink sender sine vogner med i Schenkers North Rail Express mellom Alnabru og Narvik. GC trekker disse togene som går 5 ganger i uka.
Autotransport sender sine bilvogner til Narvik med Cargonets ARE-tog, som også trekkes av GC(!).

Tågabs trekker fra nyttår Autolinks "Toyotatog" mellom Malmö og Drammen. Dette toget går 3 ganger i uka hver veg.

2011 01 08, 10:16
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Nyheter mjhobby.se