Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 01 16, 15:57

Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
 LKAB - Malmbanan (planeringstråden) 
Författare Meddelande
Passagerare

Dag Cato skrev:
viktor96 skrev:
Hobby trade kommer ju snart ut med Auto links bil vagnar dom går ju igenom kiruna ofta, till narvik tror
jag,det är ju Tågab som kör men oftast(nästan alltid) med inhyrd Rc från Green cargo+Tågab personal vagn
Qla 3001 för att det blir en sån lång resa!

Hei alle sammen.
Hobbytrade kommer med to varianter av den nye bilvogna. Autolinks som er blå og Autotransports som er rød. Autolink og Autotransport er to konkurrenter som begge holder til i Drammen.

Det er riktig at Tågab trakk biltog fra Drammen til Narvik før nyttår. Da fantes både Autlinks og Autotransports vogner med. Nå i 2011 er det gjort endringer:
Tågab trekker ikke lengre biltog til Narvik. Autolink sender sine vogner med i Schenkers North Rail Express mellom Alnabru og Narvik. GC trekker disse togene som går 5 ganger i uka.
Autotransport sender sine bilvogner til Narvik med Cargonets ARE-tog, som også trekkes av GC(!).

Tågabs trekker fra nyttår Autolinks "Toyotatog" mellom Malmö og Drammen. Dette toget går 3 ganger i uka hver veg.

Beklager.
Det skulle vært en liten signatur i forrige melding. . . .

MVH
Dag Cato

2011 01 08, 10:18
Trafikledare

Hej alla igen.

Mycket tid har gått sen sist. Otroligt mycket husrenovering och andra projekt som har fått ta överhanden över någon form av hobbyverksamhet. Men nu förhoppningsvis närmar jag mig slutfasen av planeringen.

Den gamla spårplanen som har postats här (se tidigare inlägg) är skrotad och en ny har upprättats. Jag tror att denna fungerar bättre.

Banan kommer få ett magasin på 5-6 spår under Kiruna C. LKAB området har justerats så att det är bara tre spår nu för uppställning/lastning av malmvagnar. Därunder kommer fyra spår avsedda för lokverkstaden. Det översta spåret kommer gå utan för själva lokstallsbyggnationen. De tre nedre kommer således vara i denna byggnad. Dock så är byggnationen bara på vänstra delen av spåret. Detta möjliggör parkering av lok både inne och utanför byggnaden som i verkligheten hos LKAB.

De två nedre spåren är vagnverkstaden.

Lokverkstaden och vagnverkstaden kommer vara ihopbyggda.

Kiruna C har fått två spår för godstrafik. Även om dessa troligen knappt används idag finns dessa kvar. Det ökar körmöjligheterna en aningen.

En vagnskrot har tillkommit. Inte för att det finns en sådan i Kiruna idag men jag tror det har funnits en gång i tiden. Iaf så är tanken att LKAB har restaurerat upp sitt DA lok och att man kör 2-4 vagnar i stöten hit för skrotning. Övre spåret är parkering för ett växellok. Mittersta spåret är "Deathrow" (Där vagnarna väntar på sitt öde) och nedre spåret där vagnen skrotas.

Abisko/Vassijaure har fått fyra spår. Vassijaure har tre, jag vet men ansåg att jag behövde ett spår till på banan. I tidigare spårplaner så fanns en tredje station men denna är borttagen då det hade blivit tajt med utrymme. Lite landskap måste också få utrymme.

Så, hoppas ni förstår grundtanken bakom spårplanen. Kika och begrunda. Vill gärna få era kommentarer på det hela.

http://www.lls.se/~hyk/my_pics/Mitt%20hobbyrum_malmbana_take3_main_layer.jpg
http://www.lls.se/~hyk/my_pics/Mitt%20hobbyrum_malmbana_take3_lower_layer.jpg

2013 02 05, 11:20
Moderator
Användarvisningsbild

Ja du :-tu

Kul att allt fallit på plats. Ännu roligare för dig när mycket malmbane lok är på gång.
Kan inte så mycket om malmbanan utan andra får kommentera just det.
Men det skall bli kul att följa bygget.

Mvh Rickard :)

2013 02 05, 17:49
Profil WWW
VD
Användarvisningsbild

Ska bli riktigt kul att följa!
:-ab

2013 02 05, 18:17
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Nyheter mjhobby.se