Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 07 24, 0:29

Svara på tråd  [ 96 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
 Litt S1 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Tack Martin!

Mitt i allt rördragande fastnar jag på ett nytt ställe, nämligen mellan ångdom och hytt. :x Sammansättningsritningarna visar inte hur det ser ut uppifrån och det är tre hål i hyttväggen ovanför pannan. Har du eller någon ett foto eller en skiss, som kan hjälpa en okunnig på traven.

Har kollat lite i Lokomotivlära, men fattar inget. :oops:

Hälsningar / Svenne

2009 12 13, 16:02
Profil WWW
Trafikchef

Svenne skrev:
Tack Martin!

Mitt i allt rördragande fastnar jag på ett nytt ställe, nämligen mellan ångdom och hytt. :x Sammansättningsritningarna visar inte hur det ser ut uppifrån och det är tre hål i hyttväggen ovanför pannan. Har du eller någon ett foto eller en skiss, som kan hjälpa en okunnig på traven.

Har kollat lite i Lokomotivlära, men fattar inget. :oops:

Hälsningar / Svenne

Ångledningar är inte i onödan dragna genom hyttväggen utan följer helst pannan för att kunna klammas mot den. Likaså luftledningar. På LYR bild uppifrån hyttaket kan man se fr.v. ledningarna för sandningen fram resp. back som går fram till sandningsventilerna på domen. Det som definitivt har ett hål i mitt i hyttväggen är dragstången till den ena säkerhetsventilens lättverk. Vad man däremot inte ser så bra är konsolen och ledningsanslutningarna för burken med pannvattenavhärdningen, NALCO-apparaten. Den sitter på främre hyttväggen mitt på eller aningen till vänster uppe vid takkanten. Anordningen är inte "obligatorisk" men som framgår av LYR bilder finns den representerad på avbildade lok. Det är rimligt att två hål kan vara avsedda för den om dom sitter lämpligt till. Övriga ledningar går från hytten ut på pannklädseln vid nedre kanten av hyttframväggen. Det bör finnas en ångledning till ångturbingeneratorn för lokbelysningen som sitter alldeles framför hytten på höger sida men även den följer nog pannan ända in i hytten.

2009 12 13, 16:53
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Tack d680ae!

Något klokare blev jag, men inte tillräckligt för att veta var jag skall sluta två av de tre "rören" som dragits genom hyttväggen mitt över pannan. Det gäller de två nedre, dels det som jag har dragit rakt genom "mässingsburken" som sitter direkt på pannan, dels det som nu slutar blint alldeles bredvid. Hyttaket är inte fastsatt, så jag kan ändra alla. Trådbitarna är ditsatta för att illustrera vad det är jag försöker begripa mig på.

Bild

Bild

Tacksam för vägledning.

Hälsningar / Svenne

2009 12 14, 13:33
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Hej alla igen, alla S1-diggare! Det gläder mig att de bilder jag tog för drygt 25 år sedan kommer till nytta, om jag bara vetat då, vad jag vet idag skulle det naturligtvis dokumenterats ännu mer bl.a. på pannans ovansida. Tänk om jag bara riktat kameran lite mer neråt framför mina fötter....men det finns väl något/några S1:or kvar i livet, även om inte står ute i vårsolen just nu.
Förväntningarna på Jecos kommande nya S1-modell har väl nu skruvats upp till en högre nivå. Vi hoppas snart få se den....och skulle tro att denna tråd kan bli mycket lång framöver.....
/ LYR

2009 12 14, 16:25
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Dina foton har varit utmärkta LYR! Och samtidigt avslöjande på ett och annat ställe. Luckstöden ser t.ex. ut att vara av bandjärn och inte runda som i byggsatsen. Och rördragningen innehållsrikare.

Men när det gäller fullskalans fotograferingsaspekter är ju flertalet tillgängliga bilder tagna i markplanet av naturliga skäl. Det är nästan bara du och Stockholms Ånglokssällskap som visar "höjdare".

Bild

Hälsningar / Svenne

2009 12 14, 18:17
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Den bilden va´ ståtligt grann! Ska sparas för privat behov!
/ LYR

2009 12 14, 18:37
VD
Användarvisningsbild

Vilken fin bild.Snyggt när loket har blånerad panna(eller ommålad).
/Martin

2009 12 14, 19:06
Profil WWW
Trafikchef

Svenne skrev:
Tack d680ae!

Något klokare blev jag, men inte tillräckligt för att veta var jag skall sluta två av de tre "rören" som dragits genom hyttväggen mitt över pannan. Det gäller de två nedre, dels det som jag har dragit rakt genom "mässingsburken" som sitter direkt på pannan, dels det som nu slutar blint alldeles bredvid. Hyttaket är inte fastsatt, så jag kan ändra alla. Trådbitarna är ditsatta för att illustrera vad det är jag försöker begripa mig på.

Bild

Bild

Tacksam för vägledning.

Hälsningar / Svenne

Efter att ha konsulterat en del dokumentation betr mitt eget vitmetallager så får jag ett oemotståndligt intryck av att den påminner om en hundgrav. Alla tre trådbitarna söker nog efter korrekta slutpunkter utanför hytten. Den som redan är applicerad har en liten bit kvar innan den landar riktigt rätt. Det är ju dragstången till säkerhetsventilens lättverk. Det skall vara en tämligen klen järntråd, icke att förväxla med de betydligt grövre ångledningarna. Den slutar så högt upp på den minimala hävarmen som det går. En 0,1 mm tråd skulle räcka men kanske blir lite bräckligt.

Av de ännu inte avslutade är den närmast turbogeneratorn ångtilloppet till denna. Den går från sitt "hål", i skala 1:1 egentligen en genomföringsnippel genom framväggens undre kant, rakt fram till i höjd med turbinhuset. Där vinklas den rakt upp, och uppe i höjd strax under ångavloppsröret vinklas den horisontellt mot anslutningen på turbinen.
Den andra ledningen/arna bör nog användas för de båda rören till sandventilerna som syntes på LYR bild. Den på modellen avbildade "dosan" är svår att identifiera om det inte är tänkt att vara en eldosa för anslutning av generatorn till lokets fasta eldragning. Den ser i så fall onödigt stor och grov ut. Jämför med dosorna på andra ställen, t ex. rökskåpet.

Ångavloppsröret till turbinen saknar den karaktäristiska ljuddämparen och därmed också den tunna dräneringsledningen från dess botten. För att se ut som en svensk turbogenerator bör den inte få saknas.

Bild

2009 12 14, 22:39
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

d680ae skrev:
.....................
Den andra ledningen/arna bör nog användas för de båda rören till sandventilerna som syntes på LYR bild. Den på modellen avbildade "dosan" är svår att identifiera om det inte är tänkt att vara en eldosa för anslutning av generatorn till lokets fasta eldragning. Den ser i så fall onödigt stor och grov ut. Jämför med dosorna på andra ställen, t ex. rökskåpet.
.....................

Hjärtligt tack! Det fotot och din beskrivning rätade ut mina frågetecken. Den omtalade dosan har samma storlek som de tre som "omsluter" rökskåpet och är då kanske den eldosa du anger som tänkbar. (För mig var den i minsta laget när jag borrade ett 0,4 mm hål i den.)

Hälsningar / Svenne

2009 12 14, 23:46
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Den blånerade 1921:an är ett vykort utgivet av SÅS (SÅS F 16). Fotot är taget av L. Nelson i Nora 14/8/88.

Rälsdragningen tycker jag är lika fascinerande som loket.

Hälsningar / Svenne

2009 12 14, 23:53
Profil WWW
Trafikledare
Användarvisningsbild

Citat:
För att se ut som en svensk turbogenerator bör den inte få saknas.

Generatorn på modellen är inte svensk som var av STALs konstruktion utan bär omiskännliga drag av Pyle National Company generator.
Denna var mycket vanlig på svenska ånglok och du har rätt beträffande dräneringsarrangemanget.

2009 12 15, 11:48
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Jag hade tänkt mig att stoppa en "dubbelaxlad" Faulhaber 1624 eller 1724 i S1:an. Men jag hittar ingendera hos någon av de större svenska handlarna. Och ingen likvärdig Maxon heller. :( Jeco-motorn med dubbla svänghjul vore ju inte så dum, men den verkar inte kunna opereras in.

Någon som vet?

God fortsättning / Svenne

2009 12 26, 0:33
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Svenne skrev:
Jag hade tänkt mig att stoppa en "dubbelaxlad" Faulhaber 1624 eller 1724 i S1:an. Men jag hittar ingendera hos någon av de större svenska handlarna. Och ingen likvärdig Maxon heller. :( Jeco-motorn med dubbla svänghjul vore ju inte så dum, men den verkar inte kunna opereras in.

Någon som vet?

God fortsättning / Svenne

Hej Svenne,sänd ett PM till mig jag har bägge sorterna sprillans nya. :wink: :wink: :wink:
nidom

2009 12 26, 11:50
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Nu har jag kommit så långt att det dags att börja tänka på "utstyrseln". Och det leder till nybörjarfrågor.

1) Glasrutor: Hur gör man? Inga glas, flytande glas, plast på insidan, inpressade plexirutor eller annan metod? Blev det bra?

2) Lyktor/strålkastare: Blir det bra om man droppar flytande glas i reflektorerna?

3) Metallskyltar: Hur får man dit dom utan limklet?

Tacksam för råd / Svenne

2010 02 16, 22:35
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Svenne skrev:
1) Glasrutor: Hur gör man? Inga glas, flytande glas, plast på insidan, inpressade plexirutor eller annan metod? Blev det bra?
2) Lyktor/strålkastare: Blir det bra om man droppar flytande glas i reflektorerna?
3) Metallskyltar: Hur får man dit dom utan limklet?

För min del blir svaren:
1 Plast på insidan (limmat med 'Canopy Glue', en svårartat seg vitlimsvariant som rc-flygare använder - finns i din närmaste mj-butik)
2 Jag målar reflektorerna silver, sen använder jag flytande glas som du säger
3 Jag håller skylten med en pytteliten pincett, lägger en liten mängd ca-lim (inte den mest lättflytande) mitt på skyltens baksida, och lägger sen skylten på plats. Jag får lite tid på mig att justera läget och glider jag inte omkring alltför mycket slipper jag limkladd också.

H

2010 02 16, 23:22
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Tack H! Får skaffa en sån pincett. Finns nog hos Konrad Wahlström härom hörnet på Magnus Ladulåsgatan.

Hälsningar / Svenne

2010 02 16, 23:46
Profil WWW
VD
Användarvisningsbild

hakang skrev:
2 Jag målar reflektorerna silver, sen använder jag flytande glas som du säger

H

Vad använder du för flytande glas?

Har du (som du brukar :) ) möjligen någon bild som visar resultatet? Har själv funderat på att köpa lösa lampglas från Walthers men tyckte det verkade för pillrigt så jag la ner det. DEssutom fanns dessa glas bara i en storlek vill jag minnas.

2010 02 17, 1:54
VD
Användarvisningsbild

Jag kan tänka mej detta är produkten.
http://www.microscale.com/Merchant2/mer ... ct_Count=3

2010 02 17, 12:35
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Jo, jag har använt Kristal Kleer, men också nåt som kort och gott heter 'Liquid Glass', kan ha köpts från RimboGrande. Nån skillnad mellan dem har jag inte upptäckt. Och naturligtvis borde jag ha nån bild på hur det ser ut men jag vet inte riktigt om det är så. Jag ska se om jag kan fixa det senare under veckan.

H

2010 02 17, 13:39
Profil WWW
VD
Användarvisningsbild

Tackar Lasse och Håkan för hjälpen. Borde ju ha tänkt på att det flytande glaset var Krystal Kleer. :oops:

Släpper du ner en droppe i reflektorn så att den fyller ut eller låter du Krystal Kleer enbart bilda ett lyktglas med tomrum bakom så att säga?

2010 02 17, 19:39
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 96 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Nyheter mjhobby.se