Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 05 21, 19:19



Svara på tråd  [ 96 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
 Litt S1 
Författare Meddelande
VD
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 07 21, 19:22
Inlägg: 769
Tack Rikard
Tycker S1 är en av de vackraste ånglok som har gjorts.

_________________
http://lok.blogg.se/


2009 12 06, 15:14
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 18, 23:42
Inlägg: 1866
Ort: Stockholm Sst
Nästa bryderi är rören bakom skorsten. Där sitter dels en "burk" som har en mindre cylinder på sin vänstra sida, dels en "kran".

Bild

På nästa två skisser ser det ut som om det gick in ett rör längs pannans vänstra in i burken bakifrån (orange) och ett direkt in i pannan strax nedanför burken (blått). Dessutom ett rör på pannans högra sida från "ledstången" upp till kranens framsida (grönt).

Bild

Bild

Vid jämförelse med tillgängliga foton av modeller och verklighet ser det lite olika ut. Är S1:an en "bofink", den som får se ut lite hur som helst, eller finns det något standardutseende?

Hälsningar / Svenne

_________________
Min MJ finns här ljusnas-bara-en-station-t1361.html
och här http://www.ljusnaes.se


2009 12 06, 15:26
Profil WWW
VD
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 07 21, 19:22
Inlägg: 769
S1 är som de flesta andra ånglok,vissa förändringar(revideringar) skedde under åren,jag utgick mest från bilder jag har sammlat på mig,samt tittat på andras byggen.
Utgå från de bilder du har,då vet du att de har sett ut så,en byggbeskrivning går inte alltid att lite på.
/Martin

_________________
http://lok.blogg.se/


2009 12 06, 17:30
Profil WWW
Trafikchef

Blev medlem: 2007 06 30, 14:12
Inlägg: 443
Ort: Luleå
Svenne skrev:
Nästa bryderi är rören bakom skorsten. Där sitter dels en "burk" som har en mindre cylinder på sin vänstra sida, dels en "kran".

Bild

På nästa två skisser ser det ut som om det gick in ett rör längs pannans vänstra in i burken bakifrån (orange) och ett direkt in i pannan strax nedanför burken (blått). Dessutom ett rör på pannans högra sida från "ledstången" upp till kranens framsida (grönt).


Byggbeskrivningen är nog lite "slarvig" i sin beskrivning av detaljeringen. I verkligheten går det inget rör in i "burken" alls. Däremot går det en ledning fram till och upp på instrumentet som sitter i en fattning alldeles vid vänster sida om "burken". Till ventilen på höger sida går det en reglagestång som styrs av en excenter på "ledstången". Rakt fram från ventilens "framsida" till en genomföring strax bakom skorstensfoten går ångledningen till blästern. Den passerar strax till vänster om "burken" och krånglar tydligen till tolkningen av bilderna en del.

Citat:
Bild

Bild

Vid jämförelse med tillgängliga foton av modeller och verklighet ser det lite olika ut. Är S1:an en "bofink", den som får se ut lite hur som helst, eller finns det något standardutseende?

Hälsningar / Svenne


Anordning av blästerventilen, dess reglage och ångledningen till blästern är oftast av tämligen enahanda utförande så när som på avstånd längs "pannryggen". Burken däremot är inte "standard" på så många loktyper. Det är en luftinsläppningsventil monterad på ånglådan inne i rökskåpet. Den har inga yttre reglage eller anslutningar annat än flänsningen mot rökslåpet. I den här placeringen framtvingar den att ångledningen till hjälpblästern måste dras runt den. Annars går ledningen rakt fram till genomföringen i närheten av skorstenen.


2009 12 06, 22:04
Profil
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 18, 23:42
Inlägg: 1866
Ort: Stockholm Sst
Tack för lektionen, d680ae. :) Beklagar min okunskap i terminologin, men jag lär mig väl så sakteligen. :oops:

Hälsningar / Svenne

PS / Det är ju naturligt att man så gott som aldrig hittar några foton från ovan. (Rikard i Mollsjö har förstås en luftburen fotograf.) Men byggsatsleverantören kunde ju ha kostat på sig en skiss med det perspektivet. / DS

_________________
Min MJ finns här ljusnas-bara-en-station-t1361.html
och här http://www.ljusnaes.se


2009 12 07, 0:47
Profil WWW
Trafikchef

Blev medlem: 2007 06 30, 14:12
Inlägg: 443
Ort: Luleå
Svenne skrev:
Tack för lektionen, d680ae. :) Beklagar min okunskap i terminologin, men jag lär mig väl så sakteligen. :oops:

Hälsningar / Svenne

PS / Det är ju naturligt att man så gott som aldrig hittar några foton från ovan. (Rikard i Mollsjö har förstås en luftburen fotograf.) Men byggsatsleverantören kunde ju ha kostat på sig en skiss med det perspektivet. / DS


Väl bekomme! Terminologin är naturligtvis inte kritisk för att få ihop en förebildsenlig modell, men det skadar kanske inte heller att inte undvika onödiga omskrivningar om de riktiga är kända.
Jag håller med om att byggsatskonstruktören själv bör ha haft en placeringsvy ovanifrån att gå efter och sedan förmedla till byggaren. I värsta fall har inte ens han haft korrekt underlag. Sådan har väl hänt förr i den här branschen. Den blå ledningen borde kunna vara avsedd för en termometer till ånglådan. På byggbeskrivningen ser den då ut att sitta en aning långt fram. Dessutom blir det ju en ledning för mycket på pannans vänstersida.
Om den verbala beskrivningen lämnar nåt outklarat för findetaljering så finns det skapliga illustrationer i ånglokläran att tillgå. Blästerventilen med reglage och anslutningar visas där även ovanifrån och i sådan skala att man kanske kan förfina detaljeringen något från byggsatsens originalutförande.


2009 12 07, 1:35
Profil
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 08 30, 9:36
Inlägg: 1297
Ort: Huddinge
Bild

Hej alla S1-diggare!
Erinrade mig nu när Svennes detaljfrågor kom på tal, att jag var i Norrköping våren 1974
tillsammans med några ångloks-vänner där de skulle kalltrycka ångpannan på K4 793, som eventuellt skulle köpas av en engelsman. Jag tillhörde inte de mest tekniskt kompetenta i sällskapet, utan hade mest ställt upp med mitt transportfordon, den användarvänliga Duetten, som svalde gastuber, allehanda verkstadsutrustning och tågentusiaster. Då jag inte behövdes i så stor utsträckning i det mer ånglokstekniska handhavandet, så fördrev jag tiden bl.a. med att dokumentera de fyra avställda S1:orna bl.a. 1915 och 1918, som stod utanför lokstallet. Mitt syfte var att dessa bilder kanske skulle komma till användning för framtida modellbyggen…Vilka nummer loken hade har jag inga anteckningar om idag, men på det yttersta ser vi toppstrålkastarens nr-skylt tydligt.och jag har antecknat på en sv –vit kopia att det även var 1918. Kanske finns uppgifter på annat håll om vilka lok det totalt rörde sig om.
Jag har inte själv köpt den tidigare byggsatsen, men nu börjar jag känna vibbarna för att Jecos aviserade nya S1:a kanske skulle sitta fint som present åt mig själv...
Nåväl, det visade sig senare att engelsmannen avstod inköp och K4:an kom istället till SÅS.

Bild

Fler bilder från samma tillfälle finns om intresse föreligger….?

/ LYR


2009 12 07, 2:48
Profil
VD
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 07 21, 19:22
Inlägg: 769
Fina bilder LYR,gärna fler om du känner för det.

_________________
http://lok.blogg.se/


2009 12 07, 10:47
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 08 30, 9:36
Inlägg: 1297
Ort: Huddinge
Bild

Jag har nu skannat de övriga negativen från Norrköpingsbesöket 1974 och hoppas de ska ge mer inf. både för de som bygger själva och även för de de som vill jämföra med Jecos kommande färdigmodell av S1. Ska väl också påpeka att loken var helt eller delvis täckta av svart skyddsfärg. Det yttersta 1915, har främre buffertbalken röd(?) med synligt nummer samt SJ-signaturen på vattentankens sida.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

/ LYR


2009 12 07, 12:36
Profil
VD
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 07 21, 19:22
Inlägg: 769
Tack för du vill visa dina fina bilder.

_________________
http://lok.blogg.se/


2009 12 07, 13:13
Profil WWW
Trafikledare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 08 16, 23:51
Inlägg: 259
Sitter inte motvikterna konstigt placerade på modellen i förhållande till vevarna?


2009 12 07, 13:18
Profil
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 18, 23:42
Inlägg: 1866
Ort: Stockholm Sst
LYR skrev:
Hej alla S1-diggare!
Erinrade mig nu när Svennes detaljfrågor kom på tal, att jag var i Norrköping våren 1974 .....
/ LYR

Ber också att få tacka för fina bilder som hjälp. Verkligheten ser ut att stämma hyggligt, men inte helt, med "kartan". Men det ger ju möjlighet att bortförklara en del detaljmissar i det egna bygget. :wink:

Hälsningar / Svenne

_________________
Min MJ finns här ljusnas-bara-en-station-t1361.html
och här http://www.ljusnaes.se


2009 12 07, 23:56
Profil WWW
VD
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 07 21, 19:22
Inlägg: 769
Cello skrev:
Sitter inte motvikterna konstigt placerade på modellen i förhållande till vevarna?


Jo jag hadde satt dom fel,är nu ändrat.Tur du såg det :)
/Martin N

_________________
http://lok.blogg.se/


2009 12 08, 12:55
Profil WWW
VD
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 07 21, 19:22
Inlägg: 769
Nu är S1 klar.Bra byggsats med några år på nacken.
/Martin
Bild

_________________
http://lok.blogg.se/


2009 12 11, 14:01
Profil WWW
Trafikchef
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 19, 21:13
Inlägg: 485
Ort: Karlstad
Snyggt Martin - Ångrar att jag inte köpte en S1-byggsats istället för K4:an...

_________________
Hälsningar

Johan Stenson


2009 12 11, 15:19
Profil
VD
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 07 21, 19:22
Inlägg: 769
Tack Johan!
S1 är ju lite snyggare förebild och en bättre byggsats.S1 brukar synas på Tradera ibland...
En bättre bild
Bild
/Martin N

_________________
http://lok.blogg.se/


2009 12 11, 15:23
Profil WWW
Trafikledare

Blev medlem: 2009 07 24, 0:25
Inlägg: 253
Med risk för att upplysningen är överflödig(men iallafall)-Det finns flera inspirerande filmsnuttar av S1 på youtube under rubrik"Museumsbahn Kappeln-Suederbrarup"och"Angelnbahn 2007-Lok 1916"m.m


2009 12 11, 16:16
Profil
VD
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 07 21, 19:22
Inlägg: 769
Tack Rikard.Din S1 är också snygg.
/Martin

_________________
http://lok.blogg.se/


2009 12 11, 16:21
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 18, 23:42
Inlägg: 1866
Ort: Stockholm Sst
Jättesnyggt Martin! Du har min fulla beundran. Jag börjar så smått inse hur mycket arbete och precision som måste ligga bakom. Jag hoppas din tråd står "öppen" för framtida frågor.

Hälsningar / Svenne

_________________
Min MJ finns här ljusnas-bara-en-station-t1361.html
och här http://www.ljusnaes.se


2009 12 12, 0:16
Profil WWW
VD
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 07 21, 19:22
Inlägg: 769
Tack Svenne,självklart är tråden öppen för frågor.
/Martin

_________________
http://lok.blogg.se/


2009 12 12, 11:30
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 96 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

 Nyheter mjhobby.se 

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

 


Designed by ST Software for PTF.s
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
phpBB SEO
[ Time : 1.095s | 13 Queries | GZIP : On ]