Liten N-bana i plexi-rör - frågor!
Håller på att göra iordning barnens rum och tänkte sätta en N-skala på väggen, men använda plexi-rör (macrolon) som banan går i.
De är bara 3år gamla så har jag öppen bana slutar det med att det plockas ifrån ev. hyllbana och destrueras

Det blir ingen rundbana utan som ett U på dryga 4-7 meter med stoppbockar i var ände, inga växlar utan bara singelspår.
Uppstod några funderingar nu när jag satt och skulle beställa delar.1: Går det att lösa med automatisk stopp innan tåget brakar in i bockarna? (att det går elektriskt vet jag, men koppla in simpelt i systemet klurar jag på)
Bryta strömmen går ju, men då tappar man funktionen att köra åt andra hållet när den nått ena änden. Eller blir det helt enkelt för avancerat så det är enklare att göra rundbana?
2: Tanken är att kontrollen ska sitta på väggen så de kan köra själva, någon som har tips på en väldigt förenklad kontroll?
Drömläget vore två knappar, en åt varsitt håll på förutbestämd hastighet. Det går såklart att bygga själv med gömd vridpot och knappar för tillslag. Men är inte insatt i hur elektroniken ser ut, t.ex. hur körningsriktning ändras rent elektroniskt.
Någon som kan lysa upp mina frågetecken, eller kanske har några tips?

Tanken är att det ska hållas på en låg nivå vad gäller prislappen, hade tänkt klara mig på dryga 2000kr för spår, kontroll och tågset.