|
|
Bli medlem •
FAQ
• Sök • Logga in
|
|
Sida 1 av 1
|
[ 6 inlägg ] |
|
| Författare |
Meddelande |
|
Wall
Biljettförsäljare
|
 Lima RC 2 lok DC till AC
Hej. Jag har kommit över ett Lima RC 2 lok likström som jag tänkte konvertera till Märklin växelström. Men jag funderar på vad som behövs bytas och tillföras. Släpsko behövs ju men hur är det med hjulen stämmer dom med rälsen? Och sen behöver jag en lämplig decoder, kör bara med en delta control så det behöver ju inte vara så avancerat.
|
| 2010 03 04, 13:35 |
|
 |
|
Wall
Biljettförsäljare
|
 Re: Lima RC 2 lok DC till AC
Ingen som har nått tips?
|
| 2010 03 08, 17:41 |
|
 |
|
Kristian
Moderator
|
Hej Wall!
Anledningen till att det är skralt med svaren tror jag beror på att få 3-rälsrallare tycker att det är lönt att lägga mer än hela Lima-lokets värde i dekoder och inbyggnad, särskilt som märklin har ett Rc i sitt sortiment som är ljusår bättre än Limas. Limas modell var enkel när den presenterades 1974, i dag är den helt outdated. Om du ändå vill bygga om den så tror jag att du(är tvårälsare själv så jag har inte stenkoll) behöver koppla ihop hjulen på bägge sidor till en krets, montera släpsko samt sätta i en dekoder. En Roco 10738 bör fungera, men det finn säkert andra(och kanske) bättre val. Vill du ha belysning så får du sätta i nya lampor och lamphållare.
/Kristian
| 2010 03 08, 20:22 |
|
 |
|
sintra
Trafikchef
|
Håller med Kristian. Jag har förvisso inte byggt om något Rc från Lima men däremot en T43, tror inte skillnaden är så stor egentligen. Jag vill påstå att Limas lok inte var av någon bättre teknisk innovation. Min T43 blev aldrig så bra som ett Märklinlok vad gäller driftsäkerhet. Tror nog att du kastar "pengarna i sjön" genom att lägga ner ännu mer på en 3-räls ombyggnad. Om du nu ändå tänker försöka så får du alltså se till att hjulen på båda sidor blir en pol (helst byter du ut till Märklins egna hjul) samt ser till att montera en släpsko under ena boggien. Var uppmärksam på att släpskon behöver ett rörelseutrymme uppåt/neråt, risken finns annars att boggien (hela loket) trycks uppåt i tex. växlarna. Vilken dekoder du ska använda vet jag ej.
|
| 2010 03 09, 10:36 |
|
 |
|
pareng
VD
|
Jag fick tag i ett Lima-Rc i nyskick (€20) som jag byggde om, jag tyngde ned det med bly. Det går faktiskt helt ok, inte i Märklin eller Roco-klass men bättre är min ombyggda Fleischman-Rc
/P
|
| 2010 03 09, 10:49 |
|
 |
|
Wall
Biljettförsäljare
|
Tack för alla svar. Får se hur jag gör, gav inte mycket för den.
|
| 2010 03 09, 12:55 |
|
 |
|
|
Sida 1 av 1
|
[ 6 inlägg ] |
|