Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 05 22, 14:59

Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
 Lenz LI USB Interface igen 
Författare Meddelande
Tågvärd

Inlägg Lenz LI USB Interface igen
Nu har det hänt igen. Mitt nya Interface inköpt för en vecka sedan "brann upp". Helt plötsligt så slutade det funka och då jag kände på det var det jättevarmt. Samma hände med förra Interfacet för 14 dagar sedan. Tål de inte att vara inkolpplade till PC ett antal timmar??? Nu hade det suttit i PC ca 5-6 timmar. Har någon haft samma problem? Jag kan ju inte hålla på och köpa nya för 1300:-/st hela tiden. Det gäller LI USB Interface 23150.

2010 02 27, 20:21
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Lenz LI USB Interface igen
Nja, köpa nytt ska du väl inte behöva. Vi har ju trots allt 2 års garanti inom EU.
Men det är ju troligen inte fel på interfacet utan snarare en "överspänning" alternativt överslag i din USB port. Det är känt att ha hänt förr..... Jag använde ett Li-USB förut men det blev ju inte ens ljummet när det var inkopplat. Det satt för övrigt i dygnet runt (vilket det måste om man ska styra en "publik" järnväg med det) och hade det "brunnit" hade nog i alla fall jag sett till att Lenz hade fått höra det personligen.

Min Hemsida:
Airbrush FX
Min Blog:
M-K & E
Bild

2010 02 27, 20:57
Profil YIM WWW
Tågvärd

Hej Bengt

Interfacet skall inte bli varmt. Kan Du beskriva exakt vad Du har anslutet på MJ-sidan av interfacet?
Det får inte finnas någon annan förbindelse än LENZ USB mellan datorn och anläggningen.
Är datorn jordad? Huru med LENZ centralen? Vilken spänning mellan ledarna L och M på kabeln till interfacet? Skall vara 12 V likspänning med + på L.

M.v.h Otto BvL

2010 02 28, 12:13
VD

Kan det vara hastigheten mellan LI USB och datorn,som gör så att det går varmt...?
Eller kan det vara programmet i systemet som inte passar ihopa med Vista i datorn...???
Jag hade provat först med Windows 2000 och eller XP.
Jag vet om att där är kunder som hade provat med Vista ihopa med Lenz LI USB,där resultatet blev överslag till följden utav värmen.

2010 02 28, 16:45
VD

Hallå Bengt!

Hur går det med att prova Windows XP och eller 2000 tillsammans med Lenz USB...?
Vet du vad jag tänkte på...?
Att kompenenter i Lenz USB kanske är inte byggt för Vista systemet i datorn...
Man måste alltså uppgraderar Lenz USB,genom att bygga om!? :?:
Enligt manualen så står det endast Windows XP och 2000 att koppla in via datorn.
Lenz hade ju tillverkat och gör det fortfarande samma sätt,innan Vista systemet uppstod.

2010 03 15, 19:02
Biljettförsäljare

Det har inget med operativet att göra överhuvudtaget.
USB portarna är hårdvara som skall följa specifikationerna för signal och spänningsnivåer. Drivrutiner och datapaket och flöden hanteras ovanpå detta.

Det finns nya drivrutiner för Vista, Windows 7 både 32 och 64 bitars versioner.
Jag har tagit fram dem åt Lenz med hjälp av FTDI som tillverkar driverkretsarna för USB i Lenz LI-USB enhet. Men det tror jag knappast hjälper dig.

Några felsökningsfrågor;

1. Ansluter du LI-USB direkt i datorn?
2. Använder du en USB-hubb emellan? och isåfall har den extra matning från extern spänningskälla?
3. Har du samma problem om du byter till annan USB anslutning?
4. Om du tar bort anslutningen mellan LI-USB och Centralenheten men har den kvar i datorn blir den varm efter ett tag då också eller ej?

2010 03 18, 10:48
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 6 inlägg ]