| Författare |
Meddelande |
|
Pennstativ
Passagerare
|
 Lämplog olja till modellok
Hej alla glada tåfantaster. Jag undrar varför man måste köpa dyra "märkesoljor" till sina modellok? Jag har lok från flera olika fabrikat, och enligt instruktionen så "måste" man använda "fabrikatoljan". Vad är det för fel på en liten (liten) droppe vanlig motorloja? Någon som vet?
|
| 2011 04 06, 12:47 |
|
 |
|
torsten
VD
Blev medlem: 2010 10 25, 17:56 Inlägg: 802 Ort: någonstans i Norden
|
 Re: Lämplog olja till modellok
Tänkte först detsamma, köpte symaskinolja och oljade loken. Efter ett tag började det gnissla hemskt Oljor till moderna modellok MÅSTE var plastkompatibla, dvs i drivlinan finns tydligen nylon, plast el.dyl som gnisslar om de smörjs med "vanliga" oljor. Efter påpekande av Graffen köpte jag LaBelle Plastkompatibel olja till loken och problemet med gnisslet var löst Dock måst påpekas att för mycket olja på moterlagren letar sig till sist in på kollektorn och smutsar ner denna. Dvs försiktighet med oljandet 
_________________ Tågintresserad - SJ 70/80-tal - Mobile Staion 1 - c-räls
|
| 2011 04 06, 12:56 |
|
 |
|
jonas_sth
Kommunikationsminister
|
|
| 2011 04 06, 13:04 |
|
 |
|
Gromitt
VD
|
|
| 2011 04 06, 13:30 |
|
 |
|
Graffen
Kommunikationsminister
|
Hehe! Står ju ingenting om plastkompatibilitet där ju..... Det blir som de första radiostyrda "Piccolo-helikoptrarna" som kom från Ikarus, där stod det att man skulle ha "Spezial-öl" att smörja den med innan flygning. Det låg en "likadan" flaska i lådan som var på länken ovan, polaren som ägde helin, använde den och började olja upp alla rörliga delar. Han tyckte dock att den luktade konstigt och upptäckte till sin förskräckelse att allt han smort inte gick att rubba på. Det var ju superlim i flaskan... Att man sedan inte behövde det någonstans under bygget, det stod det ingenting om Att detta dessutom hände på Hobbymässan i Sthlm där den skulle visas för publik gjorde ingenting för att bättra på situationen.... 
_________________ Ars pro pecunia Min MJ-sida: RR Information central Min Hemsida: Airbrush FX Min Blog: M-K & E
|
| 2011 04 06, 13:38 |
|
 |
|
kasoe
Tågklarerare
|
"Måste och måste", själv kan jag undra över varför man "måste" hitta på mer eller mindre skumma alternativ just när det gäller modelltåg... Hur många som äger en bil använder den olja som rekommenderas i handboken utan att överväga att kolla med det lokala gatuköket om man kan komma över några liter gammal frityrolja för några tior? Olja som olja? Jag har hört om en kille som körde sin gamla Volvodiesel på precis allt UTOM just diesel. En favorit var tydligen gammal transformatorolja som han fick av en kompis som jobbade i "transformatorbranchen", att den är starkt cancerogen spelade ju mindre roll, den var ju billig och "olja som olja"... Jag ser inget större problem i att för några tior köpa sig en liten flaska "specialolja" till sina modellok som man troligen betalat några tusen för bara för vetskapen om att "detta funkar och blir bra"... Förutom Labelle så finns Woodlands oljor, en hel arsenal, för lite drygt 200:- kan man få ett paket med "allt" man behöver och troligen räcker det för "all framtid" (Man ska bara ha ytterst lite på varje lok...). Jag vet inte om det är värt besväret...? Hälsar, Anders Ö - användare av "specialolja" men utan frågetecken och med en viss glimt i ögat! 
_________________ Jönköpings största(?) Hobbybutik Habo Hobby & Nmodell
|
| 2011 04 06, 14:30 |
|
 |
|
Pennstativ
Passagerare
|
Tack för fina tips, men om man nu vill ha en bra olja som 1: Passar till alla lok, och 2: Inte kostar "skjortan", vad skall man då köpa? Gällande rengöring av lokdelar, någon som provat T-röd? (Nu blir det säkert massor av humor i svaren  )
|
| 2011 04 06, 14:35 |
|
 |
|
bermod
Kommunikationsminister
|
Finns även hos MJ-Hobbyexperten Västberga samma pris 51:-kr Den här köpte jag för drygt 25 år sedan och livslängden är god har knappt förbrukat halva flaskan och har aldrig haft några bekymmer med smörjning på mässing eller plastdrev. nidom 
|
| 2011 04 06, 14:49 |
|
 |
|
kasoe
Tågklarerare
|
Citera: Tack för fina tips, men om man nu vill ha en bra olja som 1: Passar till alla lok, och 2: Inte kostar "skjortan", vad skall man då köpa? Mitt enda råd är att du kanske skulle köpa dyrare skjortor...? Specialolja för 50-60:- som räcker i 25 år blir bara lite över 2:-/år. Ser inte det som någon direkt stor budget, speciellt inte om den anammas för skjortor...  När det gäller "rengöring" så brukar väl "Kemiskt ren bensin" rekmommenderas. Och i samband med det så kan jag väl nämna "Lacknafta" som inte bara rengör utan innehåller en viss smörjande komponent. Uno Miltons lok på Tekniska får en liten dusch lacknaftas varje varv eller så och det är avsett för både rengöring och smörjning av loken. Men åtminstone Lacknafta kan ha en lite destuktiv inverkan på viss plast, det säger erfarenheten efter att ha haft lacknafta upphällt i diverse plastburkar under lång tid. Den blir möjlkvit och spröd... Uno Miltons lok är väl till stor del "metall" vilket bör nämnas i sammanhanget... Ett annat alternativ som jag tror många lok behandlas efter är "Varför smörja?"... Hur många gör regelbundet och förebyggande underhåll som motsats till de som kör tills det ryker eller åtminstone gnisslar...  Om du kör på den linjen så kan du nog skjuta upp inköpet av olja (oavsett sort) några år...? Jag vidhåller min åsikt om att du försöker nog göra besparingarna i fel ände och av fel orsaker. Vad kostar en burk "Symaskinsolja" på ICA? 20-30:-? Och den oljan lär vara rent förkastlig till MJ... (Har inte testat, kör som sagt med "skjortolja"...  ) Hälsar, Anders ÖL? 
|
| 2011 04 06, 15:19 |
|
 |
|
alsum
Kommunikationsminister
|
Jag tyckte bra med Vaselin på kuggdrev och axlar. Passar bra olja på metall kuggdrev. Jag brukade använda Vaselin på alla lok.
|
| 2011 04 06, 17:16 |
|
 |
|
bermod
Kommunikationsminister
|
alsum skrev: Jag tyckte bra med Vaselin på kuggdrev och axlar. Passar bra olja på metall kuggdrev. Jag brukade använda Vaselin på alla lok. Håller med Alf,brukar också använda vaselin. nidom
|
| 2011 04 06, 17:36 |
|
 |
|
patte
Tågvärd
|
Anpassad olja måste tåla plast, passa till små axlar och ha rätt "utflytning" så att den inte sprider sig till hjulytorna mot rälsen. Jag som samlar och fixar upp gamla kameror har sett bedrövliga resultat när någon innan använt fel olja och för mycket av den. 
|
| 2011 04 06, 18:35 |
|
 |
|
Caboose
Trafikledare
|
Måste bara hålla med Kasoe här.
Priset på "Äkta-finolja-spezial-orginal-modellspielöl" är helt försumbar när man tänker på den lilla mängd som åtgår. Om man får ge 100 kr för en liten fjuttig flaska - MEN den flaskan räcker i 10 år. Då är priset för den oljan helt ok och inget att hänga upp sej på.
|
| 2011 04 06, 19:37 |
|
 |
|
Pennstativ
Passagerare
|
Tack alla! Oljefrågan - Ni har övertygat mig, occh Ni har hjälpt mig välja! Det blir en flaska´"specialolja". Rengöringsfrågan - Lacknafta och bensin är aromatiska kolväten (petroleumprodukt=icke miljövänligt och inte bra för egna kroppen alls) medan T-röd består av 96% alkohol (Ren naturprodukt!). Om ingen testat och kan ge erfarenheter, så gör jag det gärna själv och återkomer i frågan.  . Keep on greasing!
|
| 2011 04 06, 21:06 |
|
 |
|
kasoe
Tågklarerare
|
När det gäller vaselin så kan man mixa den med "specialolja" och på så sätt få fram smörjmedel med olika viskositet ganksa enkelt. Jag brukar köra ren olja på lagringar som snurrar "fort" (motoraaxlar m.m.). Ju saktare de går ju segare olja lägger jag på, men jag har aldrig kört med rent vaselin, kör alltid lite olja i för att hindra att den "stelnar"... Penstativ, hoppas du blir nöjd med ditt val...  När det gäller T-röd så kan jag väl passa på att nämna att just T-röd kan användas som ett effektivt färgborttagningsmedel för modellok som ska målas om... Lägg loket i T-röd över natt så lossar färgen men plasten klarar sig. Gäller inte all färg men jag har använt det framgångsrikt på några modeller. Så T-röd angriper inte plast, men kan påverka färg och dekaler. Notera dock att det är stor skillnad på att "tvätta av" något och att "lägga det i blöt över natten"...  T-röd funkar säkert bra som rengöring! Hälsar, Anders Ö och glider vidare... 
|
| 2011 04 07, 6:45 |
|
 |
|
Cello
Trafikledare
|
Jag använder Roco och Fleischmann olja utan några som helst problem sedan flera år. Till plastkugghjulen använder jag Rocos vita specialfett, har aldrig haft några problem med detta heller.
|
| 2011 04 08, 0:36 |
|
 |
|
d680ae
Trafikchef
|
kasoe skrev: ... Så T-röd angriper inte plast, ... Hälsar, Anders Ö och glider vidare...  Om det nu bara vore så att plast vore ett enda material med helt homogena egenskaper kunde det kanske vara hela sanningen. Men så roligt är det inte. Det finns syntetiska material av den sort som i allmänhet kallas plast som angrips av etylalkohol, blir mjuka och missformas. Nu är det troligen inte just dessa plastmaterial som är vanliga i lokkåpor, men det får i stället illustrera att det när det gäller plastkemi är ont om universalrecept som gäller undantagslöst. Vill man vara säker i alla lägen måste man tillägna sig ett visst mått av sakkunskap på området.
|
| 2011 04 09, 19:52 |
|
 |
|
torsten
VD
Blev medlem: 2010 10 25, 17:56 Inlägg: 802 Ort: någonstans i Norden
|
nidom skrev: alsum skrev: Jag tyckte bra med Vaselin på kuggdrev och axlar. Passar bra olja på metall kuggdrev. Jag brukade använda Vaselin på alla lok. Håller med Alf,brukar också använda vaselin. nidom Ang Märklins äldre 3 eller 5-pols motorer: Jag tror att man skall inte smörja motoraxlen med flytande olja för denna tycks så smånigom leta sig in på kollektorn och smutsa ner denna med försämrade gångegenskaper som följd. Jag har tvigants öppna motorer och rensa kollektorn, troligen pga av för ivrigt oljande - har också sett oljestänk innan på lokkåpan  - Undrar om inte vaselin skulle fungera bättre På nyjare motorer med snäckdrev är ju olja meningslös, så evt kan man också använda vaselin om det överhuvud skulle behövas smörjning.
_________________ Tågintresserad - SJ 70/80-tal - Mobile Staion 1 - c-räls
|
| 2011 06 05, 11:38 |
|
 |
|
d680ae
Trafikchef
|
torsten skrev: nidom skrev: alsum skrev: Jag tyckte bra med Vaselin på kuggdrev och axlar. Passar bra olja på metall kuggdrev. Jag brukade använda Vaselin på alla lok. Håller med Alf,brukar också använda vaselin. nidom Ang Märklins äldre 3 eller 5-pols motorer: Jag tror att man skall inte smörja motoraxlen med flytande olja för denna tycks så smånigom leta sig in på kollektorn och smutsa ner denna med försämrade gångegenskaper som följd. Jag har tvigants öppna motorer och rensa kollektorn, troligen pga av för ivrigt oljande - har också sett oljestänk innan på lokkåpan  - Undrar om inte vaselin skulle fungera bättre På nyjare motorer med snäckdrev är ju olja meningslös, så evt kan man också använda vaselin om det överhuvud skulle behövas smörjning. För att bibehålla lite tydlighet i diskussionen får man väl till att börja med konstatera att axlar inte alls behöver smörjas. Smörjbehovet på modellok bör i stället vara koncentrerat till lagringar för motor-, kuggdrevs- och hjulaxlar. Lagringar med metallbussningar smörjs med olja. Lagringar i plast kan möjligen smörjas med vaselin eller annat "glidmedel". Att inte smörja motoraxelns lagringar, oavsett fabrikat och poltal, fungerar kanske en tid men är i längden ett bra sätt att fördärva motorn. Däremot finns det anledning att vara omsorgsfull i dimensionering av smörjintervall och smörjmedelsmängd. Övrigt smörjbehov som t.ex. kuggar, snäckor och kardaner som inte är helkapslade eller icke roterande glidytor bör smörjas med medel som inte flyter ut och kastas av. Vaselin kan möjligen vara användbart, man har enligt min erfarenhet inte helt lämpliga viskositetsegenskaper vid förhöjd temperatur. Speciellt kuggfett tillverkat för att tåla viss uppvärmning utan att bli lättflytande bör vara ett betydligt bättre val om man bara också beaktar dess egenskaper gentemot kugghjul i plast. Precis som i skala 1:1 kan det vara en poäng att anpassa smörjmedel till vad driften kräver. Ett vitrinlok som bara luftas och motioneras några minuter då och då kräver antagligen inte riktigt samma smörjning som en slitvarg på utställningsanläggning som rullar på timme efter timme veckans alla dagar. I sådana sammanhang tvingas man naturligtvis anpassa även underhållsintervall, men sätter i så fall särskilt värde på att smörjmedel gör sitt jobb i längre intervall.
|
| 2011 06 06, 14:04 |
|
 |
|
alsum
Kommunikationsminister
|
Jag misstänka lite om kugg drevar. T.ex. kugghjul 0,3 modul kanske lite tystare än 0,4 modul. Alltså kugghjul och snäckdrev vore bra med vaselin, men inte motor. Jag har provat en dropp olja på motor axlar och gick bra. Om för mycket olja på så sämre rulla motor på. Det bli aldrig bra igen som nya. Kugghjul av plast och metall o. mässing går bra med Vaselin. Drivhjul axlar olja och kan vaselin också. Alltså olja ganska tunn och vaselin tjockare så ger tystare, kan jag säga. Du kan väl prova, sen kan jag får höra av er. Så får jag 10 flugsmäll på mig.
|
| 2011 06 06, 15:28 |
|
 |
|