| Författare |
Meddelande |
|
Goofy
VD
|
 Re: Lämplog olja till modellok
nidom skrev: alsum skrev: Jag tyckte bra med Vaselin på kuggdrev och axlar. Passar bra olja på metall kuggdrev. Jag brukade använda Vaselin på alla lok. Håller med Alf,brukar också använda vaselin. nidom Men vaselin smälter på grund av hög värme genom friktion. Så dom smälter rätt ganska fort,om man kör oftast fort med sina lokmodeller.
|
| 2011 06 06, 15:59 |
|
 |
|
Goofy
VD
|
Jag använder en syntetisk smörjolja med Syncolon. Den heter Super Lube. Finns att köpa i Danmark hos välsorterade hobbyaffärer. www.amko.dk
|
| 2011 06 06, 16:05 |
|
 |
|
Goofy
VD
|
torsten skrev: nidom skrev: alsum skrev: Jag tyckte bra med Vaselin på kuggdrev och axlar. Passar bra olja på metall kuggdrev. Jag brukade använda Vaselin på alla lok. Håller med Alf,brukar också använda vaselin. nidom Ang Märklins äldre 3 eller 5-pols motorer: Jag tror att man skall inte smörja motoraxlen med flytande olja för denna tycks så smånigom leta sig in på kollektorn och smutsa ner denna med försämrade gångegenskaper som följd. Jag har tvigants öppna motorer och rensa kollektorn, troligen pga av för ivrigt oljande - har också sett oljestänk innan på lokkåpan  - Undrar om inte vaselin skulle fungera bättre På nyjare motorer med snäckdrev är ju olja meningslös, så evt kan man också använda vaselin om det överhuvud skulle behövas smörjning. Högst en droppe syntetisk mineralolja. Som Super Lube som håller 5 gånger mer än specialolja ifrån kända tågfabrikater...! 
|
| 2011 06 06, 16:10 |
|
 |
|
Ångben
Lokförare
|
Gammal hederlig vinterbilolja. Enligt säker källa (min gamla modelltågshandlare) är det just detta Fleischmann & Märklin tappar i sina oljeflaskor innan de klistrar på den egna etiketten.
_________________ Hälsningar, Anders Andrum-Skenmåla Järnväg
|
| 2011 06 08, 20:19 |
|
 |
|
Coppas
Moderator
|
Tja, får väl hoppas att din handlare gjort en nogrann analys. Oavsett vad de stora tillverkarna egentligen använder för typ av olja så bör dock det som säljs av dem förhoppningsvis ändå fungera på avsett och säkert vis även om det kanske kostar bra mycket mer per liter än universalsmörjningen som säljs på t.ex. Biltema. Själv skulle jag som sagt helst i alla fall inte chansa då innanmäten mm. i modellerna har ändrat karaktär och material över åren. I många fall är det faktiskt inte ens säkert hur de s.k. billigare alternativen påverkar plastdrev och annat över tid så i slutänden kan detta kanske kosta mer än det smakade. På det stora hela är det som tidigare påpekats en icke-kostnad då det ju inte är frågan om att man ska göra av med litervis med smörjolja per år utan kanske någon enstaka centiliter på tio år. Det ynka lilla man eventuellt kan lyckas spara ser i alla fall inte jag som värt risken att det inte skadar istället. Överlag känner i alla fall inte jag heller något större förtroende för produkter som jag inte ens vet vad de är, som t.ex. syntetisk mineralolja (antingen är det väl det ena eller det andra, men inte en blandning av bägge typerna?) eller vinterbilolja. Bara för att något sedan har vissa smörjande egenskaper så behöver det ju fördenskull inte fungera till allt. 
| 2011 06 08, 21:41 |
|
 |
|
Ångben
Lokförare
|
Coppas skrev: På det stora hela är det som tidigare påpekats en icke-kostnad då det ju inte är frågan om att man ska göra av med litervis med smörjolja per år utan kanske någon enstaka centiliter på tio år. Instämmer till 100%. Min poäng är bara att det viktiga är att oljan är av rätt kvalitet snarare än dyr, jag har svårt att tro att modelltågstillverkarna skulle ägna sig åt att raffinera egen smörjolja.
_________________ Hälsningar, Anders Andrum-Skenmåla Järnväg
|
| 2011 06 12, 20:38 |
|
 |
|
torsten
VD
Blev medlem: 2010 10 25, 17:56 Inlägg: 802 Ort: någonstans i Norden
|
Ångben skrev: Coppas skrev: På det stora hela är det som tidigare påpekats en icke-kostnad då det ju inte är frågan om att man ska göra av med litervis med smörjolja per år utan kanske någon enstaka centiliter på tio år. Instämmer till 100%. Min poäng är bara att det viktiga är att oljan är av rätt kvalitet snarare än dyr, jag har svårt att tro att modelltågstillverkarna skulle ägna sig åt att raffinera egen smörjolja. Jag in min dumhet provade vanlig symaskinolja, som fungerade bra på 70-tals lok, men på nyjare "digitala" lok började det gnissla hemskt eftrer oljningen. Jag var därför tvungen att beställa syntetisk, plastkompatibel olja som räddad min lok (den var inte dyr) 
_________________ Tågintresserad - SJ 70/80-tal - Mobile Staion 1 - c-räls
|
| 2011 06 13, 11:26 |
|
 |
|
ricard
Trafikledare
|
Jag tror det egentligen inte är priset som är avgörande, utan det faktum att man vill använda en olja som fungerar bra och som inte skadar loken. Med tanke på att gamla Märklinlok tenderar till att bega ihop pga oljan så är man ju inte helt övertygad om att det som tillverkarna rekommenderar är det bästa. De är säkert bra på att göra lok, men vissa tillbehör typ slipklossar för att hålla spåren rena känns inte helt seriösa t ex. Eller t ex Fleischmanns rekommendation att man skall först göra rent rälsen med kemiskt ren bensin, följt av en svagt oljad trasa.
Jag ställde frågan på Miniatur Wunderlands forum, de om någon borde ha erfarenhet av underhåll på lok som går mycket. I svaret från en av medarbetarna var hans åsikt att det var en 'smaksak om man använde olja från Faller, Roco eller vanlig 10W-40 [dvs motorolja].' (eller så menade de att det inte spelr så stor roll). En sak som framkom var däremot att de tyckte det var lämpligt att göra rent smörställena (dvs i praktiken hela drivet) i t ex ultraljudsbad innan man lägger på nyttt smörjmedel. Samt att om första droppen inte verkar göra nytta, så kommer inte efterföljande droppar att göra det heller; om motorn skriker trots smörjning så är lagrena skadade och måste bytas ut.
Symaskinsolja tror jag kan vara vansklig därför att begreppet är så vitt och kvaliteten högst varierande. En vän till mig har använt symaskinsolja från ICA med stor framgång, men en symaskinsolja som jag inköpt på Kjell & Co verkar inte vara speciellt bra, verkar inte ha nån större vidhäftning (eller så är den helt enkelt för tunn) så smörjningen släpper efter ett kort tag. Samma sak gäller en tunn 'klockolja' som jag köpte på Clas Ohlson för många år sedan. Den är förmodligen för tunn för de förhållandevis grova lager som sitter i varje fall i äldre modellokomotiv.
|
| 2012 01 10, 0:07 |
|
 |
|
torsten
VD
Blev medlem: 2010 10 25, 17:56 Inlägg: 802 Ort: någonstans i Norden
|
Vilket syntetiskt-/silikonfett kan man anvanda på kuggar och drivaxlar?
- Vaselin smalter nog vid kroppstemperatur och fungerar darför inte.
_________________ Tågintresserad - SJ 70/80-tal - Mobile Staion 1 - c-räls
|
| 2012 01 11, 12:16 |
|
 |
|
bermod
Kommunikationsminister
|
Jag pratade nyss med Brimalm och när det gäller fett som Christer sa så tror han inte att det är några som helst problem att använda ex.vis kullagerfett från Biltema det är i allafal bättre än olja som skvätter omkring,själv har jag använt Biltemas hjullagerfett Bearing Grease art.nr 36-414 och det har inte varit några problem. bermod
|
| 2012 01 11, 18:17 |
|
 |
|