Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 01 21, 2:59



Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
 Lämplig modell för QBX? 
Författare Meddelande
Trafikledare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 07 09, 0:49
Inlägg: 277
Ort: Arrie
Är det någon som vet om det finns en lämplig modell att försvenska till en Infranord /Banverket QBX?

Länk http://www.svensktmjforum.se/forum/uplo ... olndal.jpg

_________________
www.arriestation.se


2017 02 18, 20:15
Profil
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 18, 22:21
Inlägg: 1512
Ort: On the foothills of the headlines!
Inte mycket som kommer ens i närheten...

http://www.ebay.de/itm/B-Models-Van-Biervliet-VB-84203-3-tlg-Set-Schotterwagen-Coffret-der-SNCF-/302227712711?hash=item465e2ceac7:g:eVoAAOSwYIxX4RuR

SA

_________________
"Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip."


2017 02 19, 22:12
Profil
Trafikledare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 07 09, 0:49
Inlägg: 277
Ort: Arrie
Nä, där hade det gått åt mycket plasticard.
Konstigt att den inte finns som modell, den är väl tysk i grunden.

_________________
www.arriestation.se


2017 02 21, 9:28
Profil
Trafikchef

Blev medlem: 2007 06 30, 13:12
Inlägg: 443
Ort: Luleå
Arriemöller skrev:
... den är väl tysk i grunden.


Varifrån kommer den uppfattningen?
Som jag minns dess historia var väl detta koncept ett tämligen helyllesvenskt steg in i Hi-Techrallandets tidevarv.
Om jag minns rätt utvecklades och testades rätt friskt innan det "förlossningen" i slutet på 1970-talet.
Hade man vid dess utveckling ö h t något motsvarande utländskt att snegla på?


2017 02 21, 13:04
Profil
Trafikledare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 07 09, 0:49
Inlägg: 277
Ort: Arrie
eftersom den finns, tillverkas och och används i Tyskland under namnet Facns 141, tidigare Schotter- Kieswagen 269 så tog jag för givet att den var tysk från början. Är det tyskarna som kopierat oss då?

http://hellertal.startbilder.de/1200/en ... 428888.jpg

http://bilder.bw-basdorf.de/VB995/dso.2 ... -korr-.jpg

_________________
www.arriestation.se


2017 02 23, 4:53
Profil
Trafikledare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 07 09, 0:49
Inlägg: 277
Ort: Arrie
Ok, jag vet att de inte är exakt likadana, men tillräckligt nära för att släktskapet skall bli tydligt, och tillräckligt nära för att Roco skulle kunna göra en försvenskad variant

_________________
www.arriestation.se


2017 02 23, 5:00
Profil
Trafikledare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 07 09, 0:49
Inlägg: 277
Ort: Arrie
Om de hade haft den tyska varianten vill säga och det är det jag tycker är konstigt, att ingen tillverkare känt sig manad att tillverka en, den måste ju vara väldigt vanlig på tyska järnvägar.

_________________
www.arriestation.se


2017 02 23, 5:04
Profil
Trafikchef

Blev medlem: 2007 06 30, 13:12
Inlägg: 443
Ort: Luleå
Arriemöller skrev:
eftersom den finns, tillverkas och och används i Tyskland under namnet Facns 141, tidigare Schotter- Kieswagen 269 så tog jag för givet att den var tysk från början. Är det tyskarna som kopierat oss då?

http://hellertal.startbilder.de/1200/en ... 428888.jpg

http://bilder.bw-basdorf.de/VB995/dso.2 ... -korr-.jpg
.

Ja, det kan man väl med visst fog påstå.
SJ påbörjade redan i mitten på 1970-talet prov med en radikalt höjd mekanisering av ballastutläggningen. Tåg-Nytt (nyhetsförmedlingen i SJK Tidskrift TÅG) rapporterade med bild i nr 1/77:
Den nya provvagnen för ballasttransport saknar eget litt och nummer, men underredet består av ändpartierna från .Uads 20-74-931 O 022-7. Tåget i övrigt består av en .E-vagn som uppbär ett dieselgeneratoraggregat samt Hg 777. Foto i Hallsberg 76-11-16 av L O Karlsson.
Proven verkar ha utfallit tillräckligt tillfredsställande under 1977 för att fullfölja med beställning. Tåg-Nytt följer i 6/77 upp med notisen:
50 Qbx-Vagnar beställdes 77-05-03 från Waggonfabrik Talbot i Aachen. Talbot ska leverera dessa vagnar utom lossningssnordnlngarna som kommer från Vretstorpsverken. Den första Vagnen ska levereras 78-03 med lossningsanordning monterad av Talbot. Resterande Vagnar ska sedan levereras för montering av lossningsanordningen i Sverige 78-04--78-06. Pris per vagn är 167.275 kronor vartill kommer 183.500 kronor för konstruktionsarbete m m.
Vagnarna levererade planenligt under 1978. 50 vagnar var dock inte på långa vägar tillräckligt för att täcka det planerade behovet av moderniseringar. Dessutom gjordes då på politisk nivå stora satsningar på arbetsmarknadsåtgärder som medförde möjlighet att få "sponsring" av beställningar till svensk industri. Redan i Tåg-Nytt 8/79 meddelades därför:
Qbx typ 782 nr 30-74-985 3370-3429 beställdes 1979-06-26 hos AGV. Vagnarna levereras utan lossningsanordning. Leverans skall ske med 5 vagnar per full arbetsvecka fr o m 1980-12. Priset per vagn är 230000 kr. Beställning lossningsanordningarna gjordes 1979-06-26 hos AB Vretstorpsverken. Priset förlossningsanordningen är 206000 kr per utrustning. Vagnarna skall levereras kompletta med lossningsanordning med 5 vagnar per full arbetsvecka fr o m 1980-16. Av dessa 60 vagnar/lossningsanordningar finansieras 10 inom ramen för det s k Norrbottenspaketet.
Att den första beställningen inte lades i Sverige berodde antagligen helt eller delvis på kapacitetsbrist hos tänkbara svenska leverantörer. Det pågick redan stora leveranser av Hbis-, Lgjs-, Os- och Uads-vagnar från främst AGV.

DB fick sina första prototypvagnar (2 st) 1981 och vilade sedan på hanen till 1987 innan man anskaffade sina resterande 210 vagnar.

Arriemöller skrev:
... den måste ju vara väldigt vanlig på tyska järnvägar.


212 vagnar är nog med tyska mått mätt att betrakta som en rätt anonym uddatyp. Antalet skiljer sig inte markant från vad som till syvende och sist tillverkades för lilla SJ flera år tidigare.

Arriemöller skrev:
Ok, jag vet att de inte är exakt likadana, men tillräckligt nära för att släktskapet skall bli tydligt...


Javisst kan man spåra släktskaper mellan SJ- och DB-versionerna. Eftersom ritborden som Qbx togs fram på stod hos Talbot är det väl troligt att man återanvände lösningar och konstruktionselement kända från tidigare konstruerade grovbulkvagnar som levererats till DB.Vagnen konstruerades rätt säkert utifrån SJ och Vretstorpsverkens specifikationer, som säkerligen bidrog till den lite speciella lösningen av rambalkarnas förhöjning för att ge plats åt bandmataren. DB ansåg sig tydligen inte behöva den komplikationen. Man valde också en annan typ av boggi.


2017 02 23, 10:28
Profil
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 8 inlägg ] 

 Nyheter mjhobby.se 

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

 


Designed by ST Software for PTF.s
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
phpBB SEO
[ Time : 1.206s | 11 Queries | GZIP : On ]