Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 09 19, 20:51



Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
 Kristineberg- Fredrikslund Järnväg 
Författare Meddelande
Lokförare

Blev medlem: 2007 06 30, 23:51
Inlägg: 109
Ort: Värnamo
Historik & Idé först, därefter uppdateringar i kronologisk ordning.


Nyhet Längst ner! Nu har jag börjat på riktigt.

*************************************************************
Hej (Här är första inlägget)
Har varit soffrallare ett bra tag, byggde en test anläggning under tiden 2002-2004 i sonens rum. Efter lite funderingar på nytt hus, blev det tillbygge av huset. Utav någon anledning blev det ett rum på 4,5 x 6 m till "hobby" verksamheter och lek. Kan dock inte nyttja hela för banan.

Bild
Bild från första försöket 2002

Är idag 42 år, började min modelljärnvägs bana likt många andra, dvs som 12-åring lekte jag med farsans Märklinbana som sattes upp vid juletiden.
Efter flera år av sporadiskt inköpta "Allt om hobby" gjordes ett försök till testbana i oktober 2003 vilket gav mersmak. Tester gjordes på olika sätt bla, att gömma M-räls, bergsbyggnation mm.
För att hitta information gick det åt att läsa ca 10 års "Allt om Hobby" samt efter ett tag följt med på detta forum. (Vilken bredd denna hobby har!!).

Nu pågår planeringen av "nya anläggningen" som blir svensk inspirerad, tänkte först köra olika epoker, länder mm, men inköp av lok, vagnar mm blev svenska så på den vägen är det.

TEMAT blir som följer:
svenskt stad och landsbyggd ( lite Smålands likt), Banverket, lok från 60 -talet - idag. Även nostalgi iform av svenska ånglok + vagnar.
Banan kommer att styras med IB och troligen PC med feedback. Räls valet har fallit på K-räls utav den enkla anledningen som följer:
ärvda lok från far samt vill kunna lägga egen ballast!

Vill nu ha lite kommentarer på spårplanen.
Grönt = Stigningar ca 3%
051108 Allmänt:
Storleken på hela ytan är 3.2 x 3.5 m.
Hyllplanen (borden) är max 80 cm bredda.

1. Tåg magasin under marknivå, fungerar även som vändslinga.
Har koll på vilka spår som är upptagna genom feedback till IB.
051108 Ny layout på nedre nivån, vilket ger mer plats åt uppställning.
Bild

2. Marknivå. En station med stadsbebyggelse + industri område till höger vid böjen ( Stickspår mitt på = Industri spåret.
Bild


3. Övre nivå. Gammal beskrivning:Stationsområde med litet lokstall, kommer även bli Banverkets tillhåll (Förråd mm)
Nytt: 2007-02-13.
Spårplan ändrad 2007-01-07, här kommer lokstall och vändskiva att finnas. Idé kring miljön blir något förändrad.
- Lokstall med tre portar plus två extra spår vid sidan.
- Portalkran med syfte att lasta om från järnväg till bil, gods som bandjärn, tråd mm (förebild tagen från Smålandsstenar).
- Diesel tank med pump.
- Större godsmagasin Green Cargo. Banverket kommer att få lite tillgång till området
Bild

Tackar på förhand!

*************************************************************
051107: Tackar för alla kommentarer, har visst missat längden på uppställningsspåren (endast 1080 mm långa), ska snickra vidare på undre nivån.
Längder på tågset? Korta versioner på långa set dvs 3-5 personvagnar 10 - 15 godsvagnar

*** 20060118 ************************************************

Fick lite tips via forumet angående styrning med dator. Efter att ha laddat ner programvaror ( Demo) så har nu första testen gjorts mot IB:n med Traincontroll.
Mina första erfarenheter:
- Lätt att komma igång, tom utan manual kunde man rätt lätt lista ut hur mjukvaran fungerade.
- Med rätt kabel RS232 via Com 1 på datorn kunde jag igår styra IB:n stopp/start, får växelindikationer på IB att växla mm.

Med tanke på att man slipper köpa diverse bromsmoduler samt att man kan köra i Automatik enligt schema blir det nog att investera i programmet. Ska dock testa två mjukvaror till innan slutligt beslut.

Ps. Snart ska tillbygget vara klart och "tåg rummet" kan börja inredas!

*** 2007-01-17 **********************************************

Hej igen. Har nu äntligen startat bygget som var och är en dröm sedan många år.
Förra veckan skrevs spårplan ut för den del av anläggningen som går under arbetsnamnet "Fredrikslund".
1. Ramverket med plan plywood skiva fixades till (bild kommer)
2. Tog råd från olika forum och hemsidor kring lämplig ljuddämpning, valet föll på golv foam efter en Holländares princip och lite enkla tester.
Foamen limmades med vävlim på skivan , skall målas brun som en grund innan rälsläggning sker.

Har också tagit fasta på den nu avlidne Krister Brants mycket goda ide att lägga en historia, om än påhittad, kring platser och miljöer på anläggningen. Detta är en stor hjälp med att hålla sig till den röda tråden och händelser som stämmer ihop vilket ger kreativa lösningar.

Ide´Fredriklund
- Ett rangerspel med vändskiva, lastning och lossning samt eventuellt Banverkets tillhåll. Detta för att kunna "köra" lite mer.
- Banvaktsstugan, Godsmagasin , Banverksets tillhåll, olje depå samt vattentorn med "Föreningen Järnvägens vänner" och deras oldtimers, ånglok mm. ( allt för att kunna köra lite trevliga tågsätt på en annars inriktad anläggning på Epok VI i svensklikande miljö.[/navy]

*** 2007-01-25 ***********************************************

Byggt svensk liknande lokstall, monterat belysning. Påbörjat kork beläggning samt planering för målning. Spårplanen ändrad pga inbyggnad av vändskiva ( kunde inte låta bli att inhandla detta). Så arbete fortsätter efter att vändskivan anlänt från Luleå grabbarna.
Bild


*** 2007-02-07 ***********************************************
Grundade foamen efter ha bytt lim för foamen ( använder nu våtrumslim iställer för vävlim).
Lite grund färg på men det ska på mer efter diverse justeringar. Byggt luckor för växelmotorer (vänder på motor och försöker "gömma" dom lite), verkar fungera med att byta dom underifrån. Sedan när ballasten kommer på ska dom förhoppningsviss inte synas så mycket.
Banvall med kork-gummi från Claes Ohlsson

Bild Bild

Lätt testkörning av BK _s TMY på Rocos vändskiva.

*** 2007-02-16 **********************************************

Byggnation av godsmagasin har på börjats. Inspiration från lastkajer /godsmagasin lite varstans i Småland, nyare typ med betong fundament samt överhäng i betong.
Ska lägga en list kring 4 mm styrofoamen som ska efterlikna träsargen som brukar finnas.

Bild Bild

Bild

Området kring lokstallet börjar ta form. Uppställningsspår för olika fordon mm

*** 2007-04-09 **********************************************
Första scratch bygget klart till 99 %
Mest plasic card
Humbrol 66 + mattsvart = falurött.
Styrofoam skiva till grund, egen betong blandning av färg.
Våt slippapper nr 400 på taket.

Bild
Bild

*** 2007-09-26 ***********************************************
Bytt ut våtslippapper mot kirurgtejp och mattsvart Tamyia färg på magasinet
Balast lagd, alla växelmotorer (K-växlar) gömda, lampor , luftledning , kran , belysningar , ställverksskåp ( gröna vid signal och vägskydd)

BildBild

Bild

Bild
Vy över Fredriklund. Luftledningen är inprovad , dock ner monterad pga skaderisken.
Luftledningen är Märklins nya med inslag av Jecos stolpar modifierade, dock bara grundade ( se på vänster sida)

Bild
Berget bakom godsmagasinet ,det så kallade "läro berget". Här har det testats olika sätt att göra berg, resultatet ser ni själva. ( Lite styrofoam, dsb blå markisolering samt Woodlands gjutformar ) Kvar att göra ; träd, stacket mm ska på...

*** 2008-03-02 ******************************************

Fredagen den 1 mars stod nya hobbyrummet klart.

Ramverket påbörjade efter att spårplanen justeras något till 2,7 x 3,55 m
Första delen av tågmagasinets rälsläggning har startat och första delen skiva ska sågas efter test av räls position.

Bild

*** 08-03-24 ********************************************

Nivå 1 byggdes de senaste veckorna.
Tillsågning av rälsunderlag , test lagt utan foam, plockat bort och lagt golvfoam för ljudet skull, verka funka bra.
Test kört med TGOJ V5 och Hejan TMY. Hittade en inköpt beg växel som inte funkar , ( baksidan av att köpa beg. )

Har även byggt rampen med stigningen 3,2 % till nivå 2 ( den nivå som kommer att synas.)
Här var pojken till hjälp att bygga ställningen som han kallade den.
M8 gängstång , 10 mm furupalywood , blir mjuka övergångar. Ska bli en lika stigning till mellan nivå 2 och 3 rak ovanpå , där av de långa stängerna.
Bild

Nu ska allt testas med återkoppling , växel dekodrar mm innan nivå 2 byggs.

Tog även video under dagens test körning. Kort men var mer ett test för forumet och mig själv!
http://www.youtube.com/watch?v=6W0NNN_H20g

*** 2008-04-06 ***********************************************
Nya spårplanen
Blå = ej synbar nivå ( Tåg magasin, vändslinga)
Svart = Nivå 1, Kristinebergs station mm
Rosa = Nivå 2 Fredrikslund

Bild

*** 2008-04-12 ***********************************************
Byggstatus i bilder.
Nivå 1 klar, testad blockindelning mm
Växlar mm ska kopplas till dekordrar mm, S88 ska installeras permanent.

Stats delen Kristineberg , Heljan station för att kunna få en lite bättre storlekskänsla
Bild

Överblick mot blivande "berget".
Bild

Ett av testloken "Göteborgaren " Rc på väg upp ifrån nivå 1 till stats nivå ( 2) i det blivande "berget"
Bild

Bild under Fredrikslund på regelverket
Bild


Hej på så länge!


2007 09 28, 18:45
Profil
Trafikchef
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 18, 22:07
Inlägg: 406
Ort: Alings
Inlägg 
Hej!

Kul att få följa ditt MJ-bygge! :) Tycker du har lyckats väldigt bra med bergen bakom godsmagasinet :D .

MVH Anton :o

_________________
Bygger modelljärnväg i skala H0 & 0n30.

http://www.hattifnatt.se/


2007 09 28, 19:26
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 18, 22:19
Inlägg: 1270
Ort: Skultorp
Inlägg 
Kul med fler anläggningar!

/Mika

_________________
Bild


2007 09 28, 19:56
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 18, 22:19
Inlägg: 1270
Ort: Skultorp
Inlägg 
Bilden från 2002 med en kurva så är lika skarp som två boggievagnar är tuff... :wink:

/Mika

_________________
Bild


2007 09 28, 19:57
Profil WWW
Inlägg 
De där ser ju riktigt bra ut :):)


2007 09 30, 22:13
Tågbefällhavare

Blev medlem: 2007 07 26, 16:48
Inlägg: 84
Ort: Norrk
Inlägg 
Redigt snyggt det där, fortsätt informera oss. :D


2007 10 01, 16:16
Profil
Lokförare

Blev medlem: 2007 06 30, 23:51
Inlägg: 109
Ort: Värnamo
Se första inlägget

Mvh
Unnemo


2007 10 13, 20:47
Profil
Lokförare

Blev medlem: 2007 06 30, 23:51
Inlägg: 109
Ort: Värnamo
Läs första inlägget , senaste längst ner

/Mvh Unnemo


2008 03 05, 0:14
Profil
Trafikchef
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 25, 0:27
Inlägg: 301
Inlägg 
Gratulerar till nya tågrummet! :D :D :D


2008 03 05, 11:47
Profil
VD
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 18, 14:19
Inlägg: 823
Inlägg 
Ja jäklar i hoppet, där hade man inte haft något emot att leka runt... 8)


2008 03 05, 12:06
Profil
Lokförare

Blev medlem: 2007 06 30, 23:51
Inlägg: 109
Ort: Värnamo
Se första inlägget

/Fredrik


2008 03 24, 23:53
Profil
Lokförare

Blev medlem: 2007 06 30, 23:51
Inlägg: 109
Ort: Värnamo
Se första inläget längst ner.

/Fredrik


2008 04 12, 19:02
Profil
Lokförare

Blev medlem: 2007 06 30, 23:51
Inlägg: 109
Ort: Värnamo
Nu har Fredrikslund landar på nya regelverket
Bild

Bild

/Tjenis..


2008 05 17, 22:08
Profil
Trafikledare

Blev medlem: 2007 06 25, 17:54
Inlägg: 210
Ort: Halmstad
Inlägg 
Travliga bilder, vad är det för mått på banan ?


2008 05 17, 23:10
Profil
Lokförare

Blev medlem: 2007 06 30, 23:51
Inlägg: 109
Ort: Värnamo
Inlägg 
Mått på banan: 2,7 m x 3,4
Bordsbredd 70 - 80 cm , framför Fredriklund i något breddare.


2008 05 17, 23:37
Profil
Lokförare

Blev medlem: 2007 06 30, 23:51
Inlägg: 109
Ort: Värnamo
Hej på Er
Här kommer en liten kort uppdatering så efter alla helger och mellandagar. Jobbet har tagit mycket tid under året fast nu har all räls lagts på plats, växel motorer monteras på undersidan samt alla spänningsmatningar för digital matningen är klara, en del återkopplingar också, mycket testkörning med olika lok, allt från TGOJ V5 (Märklin) TMY (Heljan) samt dubbelkopplat GreenGargo (Märklin)

Film från testkörningarna tagen 2009-01-04
[youtube]http://se.youtube.com/watch?v=IwJdBceTUCQ[/youtube]

http://se.youtube.com/watch?v=IwJdBceTUCQ

Mvh Fredrik


2009 01 04, 22:06
Profil
Trafikchef

Blev medlem: 2007 12 19, 19:49
Inlägg: 397
Ort: Strax s
Inlägg 
Hej,

Fin bana, kul att se. Tågsetet gick rätt fort eller...?

M v h Hans


2009 01 04, 23:15
Profil
Lokförare

Blev medlem: 2007 06 30, 23:51
Inlägg: 109
Ort: Värnamo
Ja, inte så snabbt, men snabbare än önskat i växlarna, men trafon står mitt i banan och jag filmade utanför , så det fick bli en hastighet under filmandet!

Mest för kul skull, för igår var första gången alla delar av banan var körbara och avtestade för ev kontakt svårigheter mm. Allt är nu ok!

Nu återstår mycket kopplande för att få till elen snyggt på undersidan samt att delar av nivå 3 ( bågbron bort till och förbi nästa bro) kan trafikeras av 2R (likstörmare).
Märklins K-växlar modifierade för likspänning.
Här måste lite relä funktioner till eller en mångpolig brytare för körströmens från/till koppling dvs byte mellan AC / DC på spåret.

Tjenis!


2009 01 05, 15:50
Profil
Lokförare

Blev medlem: 2007 06 30, 23:51
Inlägg: 109
Ort: Värnamo
-lkjlkj


2009 01 05, 22:01
Profil
Lokförare

Blev medlem: 2007 06 30, 23:51
Inlägg: 109
Ort: Värnamo
jj


2009 01 05, 22:06
Profil
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 41 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

 Nyheter mjhobby.se 

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

 


Designed by ST Software for PTF.s
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
phpBB SEO
[ Time : 1.172s | 11 Queries | GZIP : On ]