Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2018 09 22, 9:30



Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
 Kortslutning vid gång genom Märklins slanka växlar 
Författare Meddelande
Passagerare

Blev medlem: 2013 03 08, 10:35
Inlägg: 2
Trodde jag skulle göra loken en tjänst genom att använda Märklins slanka växlar,men så enkelt var det inte. Rakt igenom växeln går alla lok utan problem men ut ur växeln till höger eller vänster fixar inte vissa lok. Min Mobile station säger "stop"= kortslutning. Blir inte klok på om det är hjul eller släpsko som ställer till problemet. Har någon upplevt samma bekymmer och lyckats lösa det. Mycket tacksam för tips.
Sonde


2013 04 07, 20:55
Profil
Tågvärd

Blev medlem: 2011 05 19, 11:27
Inlägg: 34
Sonde skrev:
Trodde jag skulle göra loken en tjänst genom att använda Märklins slanka växlar,men så enkelt var det inte. Rakt igenom växeln går alla lok utan problem men ut ur växeln till höger eller vänster fixar inte vissa lok. Min Mobile station säger "stop"= kortslutning. Blir inte klok på om det är hjul eller släpsko som ställer till problemet. Har någon upplevt samma bekymmer och lyckats lösa det. Mycket tacksam för tips.
Sonde



Prova med att byta ut släpskon på de lok som det är problem med.


2013 04 08, 15:24
Profil
VD
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 22, 15:05
Inlägg: 921
Ort: Borl
Mittpiggarna är något högre i dom slanka växlarna så det är troligtvis släpskon som kortsluter.
Vilket lok är det som kortsluter?

_________________
Med vänlig hälsning Anders,F
______________________________
HO Märklin MM/DCC CS1 V3,0
Märklinist ja visst


2013 04 08, 17:40
Profil
Tågbefällhavare

Blev medlem: 2007 09 23, 11:05
Inlägg: 88
Prova att justera släpskon lite genom att göra den lite konvex eller konkav, beroende på var den kortsluter. Se också till att den är helt parallellt med längdriktningen. Om släpskon inte är skadad ser jag ingen vits med att byta ut den..


2013 04 09, 19:05
Profil
Passagerare

Blev medlem: 2013 03 08, 10:35
Inlägg: 2
Tack för tips! Problemet gäller flera lok. Värst är ett äldre ånglok, axelföljd 2C1 +4-axlig tender. Ett annat är en gammal Lima T43:a konverterad till växlströmsdrift och digitalsystem. Släpskor har jag bytt, men det har inte hjälpt. Hajar inte riktigt hur det skulle gå till att göra släpskon mer konvex eller konkav. Går det att hantera dessa ganska styva metallstycken så?
Hälsningar sonde


2013 04 09, 20:12
Profil
Tågvärd

Blev medlem: 2007 06 19, 19:47
Inlägg: 43
Hej .
Kontrollera att avståndet mellan hjulens insida är 14mm.Varken mer eller mindre.
Piggarna är satta med mindre frigång på de slanka växlarna.
/L


2013 04 10, 6:02
Profil
Tågbefällhavare

Blev medlem: 2007 09 23, 11:05
Inlägg: 88
Det ska inte vara mycket konvex eller konkav, det handlar om några tiondels millimetrar.


2013 04 10, 13:17
Profil
Trafikchef
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2011 03 12, 0:56
Inlägg: 468
Kolla exakt var loken stannar så kanske du får ett bättre hum om vad som eventuellt kan justeras. Ibland är det så jäkla små marginaler för om det ska funka eller ej.

/Jocke

_________________
3 räls digitalt. Svenskt 30-tal till nutid.

När en dröm om modulära byggen i 2-räls med Appalacherna som förebild...

http://www.svegsmjklubb.se/


2013 04 10, 17:23
Profil
Trafikledare

Blev medlem: 2009 07 24, 0:25
Inlägg: 253
Är det likadant i alla växlar eller är det bara i en?Det finns egentligen bara ett fel som kan orsaka eländet Du beskriver och det är att släpskon någonstans nuddar vid den rörliga växeltungan.Börja med att kolla släpskon.Den ska sitta rakt i lokets längdriktning och får inte vara stukad så den lutar snett.Sedan får Du kolla var den eventuellt nuddar växeltungan.När Du lokaliserat stället (Det är förmodligen på den sidan åt det håll Du svänger)så slipar/skrapar Du mycket försiktigt bort lite i taget och provar tills det funkar.Som har nämts ovan så kan det i väldigt många fall vara så att skillnaden mellan att fungera och inte fungera kan handla om bråkdelen av en millimeter.Väldigt ofta så liten att det inte syns för ögat.På Märklins M-räls kan man nypa tag i mittledaren med en tång och "dra upp" den lite för att få bättre space,men detta går inte på K och C-räls.Lycka till.


2013 04 11, 18:35
Profil
Passagerare

Blev medlem: 2011 04 08, 6:34
Inlägg: 3
Råkade ut för samma sak när jag plockade isär ett lok som trilskades på flera sätt, efter att ha plockat loss hjulen och rengjort allt satte jag ihop delarna igen, och fick detta problem. Det visade sig att jag hade tryckt ihop hjulen lite för mycket(bara nån tiondels millimenter), kommer inte ihåg exakta måttet nu(tror att det var nånstans runt 14,1 mm). Finns säkert nån som kan bidra med exakt avstånd som det bör vara mellan hjulen.

//Kjell


2013 04 23, 22:04
Profil
Passagerare

Blev medlem: 2013 06 16, 22:57
Inlägg: 2
Min erfarenhet är, att det i de flesta fall är hjulen som är problemet med äldre märklinlok.
Hjulavståndet, d v s spårvidden, är mycket viktig som det påpekats i annat svar. Jag ställer in det på 14,2 - 14,3 mm. Det som händer med för litet hjulavstånd är, att hjulen går emot punktkontakterna på insidan av rälen och hjulet, vilket man inte ser, och därför kan anledningen till kortslutning verka obegriplig.
Märklinlok från 50-talets början (och äldre förstås) och en del år framåt hade tjockare hjul än vad man har haft senare. De äldre hjulen kan vara någonstans mellan 3,5 - 3,8 mm tjocka, och de måste tunnas, svarvas alltså, till 3,0 mm, vilket är ungefär där moderna märklinhjul håller sig. Med för tjocka hjul kan man få kortslutning mot punktkontakterna på utsidan rälen och hjulet även om hjulavståndet är rätt. Med originalavstånd mellan hjulen och originaltjocklek kan man få kortis på båda sidor om hjulet beroende på hur loket råkar gå genom växeln, dock inte samtidigt så klart.
Enkelt uttryckt alltså:
Hjulavstånd 14,2 - 14,3 mm.
Hjultjocklek 3 mm.
Jag har modifierat många lok på detta sätt och det har funkat bra i samtliga fall.
Vagnar från femtio- och sextiotalet kan också behöva justeras vad gäller spårvidden, då dessa ofta har en spårvidd på mellan 13,5 och 13,8 mm. Riktigt gamla vagnar har också för tjocka hjul, upp till 3,8 mm.

När det gäller Limalok som konverterats till treräls är det lite marigare. Problemet kan var tvehövdat, förutom spårvidden. Det ena är att en del äldre lok från Lima har för tjocka hjul. Det andra är att hjulflänsarna är väldigt raka på Limas tvårälslok, vilket gör att hjulparet kan röra sig mer i sidled mellan rälerna och åstadkomma kortis på insidan.
Jag brukar göra så att jag tar ut hjulen eller boggin ur loket, justerar och testar sedan med en växel som jag håller i handen med hjulet/boggin på. Med bra belysning så kan man se hur hjulet uppför sig i förhållande till punktkontakterna, när man låter det rulla genom växeln och trycker det först åt ena sidan och sedan år den andra för att kolla så att det går fritt från punktkontakterna på båda sidor. Man får titta noga för det handlar om tiondelar av en millimeter. När man justerar spårvidden så är det också viktigt att kontrollera, att en breddad spårvidd inte gör att hjulen klättrar i hjärtstycket. En liten klättring kan hoppa rätt, fast med en hörbar smäll när loket går i växeln, medan en större klättring förstås resulterar i urspårning.
Lite pyssel kan man säga att det är med gamla tåg och moderna långväxlar, men när det väl är ordnat, så blir det ju mycket fin gång på tågen, och det inte ser ut som en orm när de går igenom ett par växlar i sicksack.

Som också påpekats av andra är det förstås viktigt att kolla så att släpskon verkligen sitter helt rakt i färdriktningen, men som jag nämnde inledningsvis, så har jag haft mycket mer att göra med att fixa till hjulen. Jag tror nog att det är där du har ditt kortisproblem.
Vilket lok är det och hur gammalt är det?
Det lät som att det kan vara BR01, kanske då med artikelnummer F 800, 3008, 3026 eller 3048.
Lycka till!!


2013 06 16, 23:45
Profil
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 11 inlägg ] 

 Nyheter mjhobby.se 

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

 


Designed by ST Software for PTF.s
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
phpBB SEO
[ Time : 1.329s | 15 Queries | GZIP : On ]