Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2018 09 19, 5:06

Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
 Köpråd (Märklin, Hornby, Bachmann osv?) 
Författare Meddelande
Passagerare

Hej

Min grabb önskar sig en modelljärnväg i julklapp. Han har tidigare haft en del logo tåg samt diverse billigare modeller.

Jag har tittat runt lite och känner väl inte för att lägga en hel förmögenhet innan jag vet att han faktiskt leker med grejerna!

Mina tankar:
* Märklin "startup" med fjärrkontroll. Lagom prislapp för startup ca 2000 för ett kit + extra räls låda c3 eller c4 (Digitala kontrollerna hamnar på 3k, vilket blir för blodigt). Verkar vara hyfsad kvalitet?
* Hornby, DCC. Billig järnväg och får en "riktig" kontroller till samma priset som den billiga fjärren hos märklin. Tveksam kvalitet?
* Bachmann inte hittat så mkt åsikter.

Jag är ute och reser mkt och har inga problem att handla grejerna i tyskland eller i england.

Vart han ni börjat? Är väl inte direkt ute efter tips på vilket kit, mer vilket märke. Grabben är 10 och rädd om sina grejer, så jag är inte orolig att han förstör ngt.

Kravet han själv har är att det ska vara digitalt.

Tack på förhand!

2014 11 19, 9:09
Tågvärd

Kan det här vara något?
http://www.mjhobby.se/product.asp?qsLan ... &pid=51227
Med vänlig hälsning
Jerry

2014 11 19, 10:44
Tågbefällhavare

Hej

Tänk på att grabben är 10, så gå inte in för typ MyWorld gjerer från Märklin eller de andra som har liknande. Min 11 åriga grabb fick ett Belgiskt tågset I Mars I år när han fyllde 11, han har sedan dess samlat pengar till felra lok och startset loket som var utan ljud var han ganska snabbt lite less på. Så det har nu blivit uppgraderat med ljud.

Jag skulle rekomendera Märklin med MS2. Men alla har olika tips gällande märken och 2 räls kontr 3 räls. Så du kommer få massa olika svar. Fördelen med Märklin C räls är att den är enkel att lägga Ihop. Sedan är ju även frågan om det skall vara stort landskap eller en bana som skall upp I hans rum p typ golvet eller vad ni tanker er.

Finns en bra handlar I Stuvsta som har flera startsatserhttp://www.trainshop.se/n/ Dock om man skall ha ljud så blir det over 3000 tolkar jag vid snabb titt. Men startsatser är lite färskvara, de kommer ibland riktigt fina. Så hål lutkick och leta runt.

2014 11 19, 12:22
Trafikchef
Användarvisningsbild

martino skrev:
Hornby, DCC
Hornby nyttjar samma räls och samma elsystem som Bachmann, Roco, Fleischmann m fl, och fungerar alltså ihop med dessa, men är i en något större skala, 1:76. Detta (att ha modeller i 1:76 på 16,5 mm spårvidd) kallas 00, och förekommer knappast utanför Storbritannien, där det å andra sidan är den vanligaste mj-skalan. I resten av världen nyttjar vi istället mer skalenliga 1:87 på 16,5 mm spårvidd, vilket kallas H0. De allra flesta sceniska tillbehör (hus, figurer, bilar etc) som finns i svenska, tyska etc butiker är i H0, liksom lok och vagnar. För vidare utbyggnad i 1:76 begränsas urvalet av modeller i princip till brittiska förebilder, som dessutom är förhållandevis sällsynta i svenska, tyska etc butiker. Finns i stort sett bara i Storbritannien. 00-modeller med t ex svensk förebild kan man glömma.

Exakt skala är kanske inte så viktigt för en tioåring, men förhoppningsvis sitter mj-intresset i mer än ett halvår. Så om inte grabben är specialinresserad av just brittiska tåg, bör man nog utesluta Hornby till förmån för någon av de många tillverkarna av modeller i H0 (1:87) - trots att de alltså rent tekniskt fungerar ihop. Det ger större urval av såväl lok och vagnar som sceniska tillbehör i rätt skala vid kommande utbyggnad och komplettering.

(I den mindre N-skalan råder liknande förhållanden, då alla nyttjar 9 mm spårvidd och de flesta skala 1:160, men britterna använder skala 1:148 (ibland 1:152), och en del japanska modeller är i 1:150.)

2014 11 19, 13:27
Passagerare

Hej

Tack för råden.

Jag har tittat runt lite och hittade även "N Scale". Jag är medveten om att det blir svårare att hitta grejer, men utrymmet dessa kräver för lite större bana lockar verkligen. Däremot verkar det vara en ännu större djungel då jag inte direkt hittar några bra färdiga kit som är digitala. (Ska även visa han dessa ikväll tänkte jag). För mig kan det dock vara värt att lägga lite mer för att slippa en enorma plats som ett tåg tar! Vart ska jag kika så jag har ngt att visa för honom? Såg även "noch" plattor från tyskland, är det kit man bygger ihop själv eller kommer de klara...?

MS2 från Märklin får jag kolla på också. Tack.

2014 11 19, 14:35
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Tips om färdiga N-skaleanläggningar

http://hobbymodeller.se/modelljarnvagar/skala-n-1160/anlaggningar/

/Geranium84

2014 11 19, 20:01
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 6 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se