Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 05 22, 16:52



Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
 Klondyke FJ 
Författare Meddelande
Tågvärd

Blev medlem: 2011 05 19, 11:27
Inlägg: 34
Klondyke Fiktiva Järnväg bildades efter ett guldfynd i en gammal nerlagd kalkgruva. Gruvan ligger ganska ödsligt och det fanns förr en linbana där man fraktade kalk ner till en liten hamn. På den tiden visste man inte att guldhalten var ganska hög och man trodde inte att allt som glimmade var guld. Kunderna köpte kalk och orderböckerna var aldrig tomma. Det var efter att man råkat tappa en korg med kalk ifrån linbanan som man upptäckte att i fallet hade det bildats något guldigt på botten i korgen. Efter annalys så upphörde tillfälligt all försäljning av "rå" kalk. Försök gjordes att skilja kalken från guld och genom att släppa korgar fån 25 meters höjd så lyckade man med bedriften. Nu var det svårt att hitta naturliga ställen med den nivåskillnaden så man fick frakta kalken till en annan del av dalen. Det var ett slitgöra och man beslutade bygga en järnväg för att klara av frakterna, först från gruvan till fabriken och sedan vidare ner till hamnen. Inkomsterna gjorde att man kunde bygga rejält även om det var eländig terräng.

Ungefär så fick jag fantisera ihop anledningen till mitt senaste modelljärnvägsbygge. Rummet som jag huserar i har måtten 4000x3500mm, takhöjden är generös med sina 3200mm men jag har ett sluttande ta på ena långsidan som får bestämma terrängen och layouten. Jag har tidigare byggt några modelljärnvägar som fick hobbyhandlarna att slicka sig om munnen. Nu har jag inte tänkt köpa en enda pinal om jag kan göra den själv. Skalan jag skall bygga i är 1:45 och spårvidden 16,5mm alltså 0e. Då jag har tillgång till räls, vill ha driftsäkerhet och vändslingemöjlighet så föll valet på Märklin M-räls. Det finns inte så mycket att köpa färdigt i 0e skalan så det blir till att knåpa ihop det mesta själv. Loken kommer att grunda sig på Märklin 3000 (lit89) med ny hytt, panna drivning osv. SB-metallbau står för Faulhabermotor och ESU levererar dekoder.

Jag investerade för några år sedan i designprogrammet wintrack och min version är nr6. Det har varit till stor hjälp när jag har utformat mina ideer. Jag vet nu hur stommen skall byggas och vad jag behöver ta hänsyn till. Det kommer att bli en stomme i trä och på de ställen där det skall vara plant kommer asfaboard att användas, i övrigt blir det öppet fackverk för att få åtkomst till dolda sträckor. Ungefär hälften av järnvägen kommer att gå i tunnel. Alla spår som går i tunnel kommer att läggas på vägghyllor så att det blir lätt att komma åt, inte när, utan där det jäklas. På bifogade 3D-bilder kan man se att banan kommer att bestå av två skilda järnvägar i totalt 3 plan. De olika nivåerna kommer att vara, från golvet räknat, 1100mm, 1200mm, 1300mm, 1400mm och 1500mm. Gruvan kommer att hamna på 1400mm, mellanstationen med lokservice hamnar på 1300mm och fabriken ligger på nivån 1500mm på sin mottagningsstation och 1200mm vid utlasningen. Hamnen slutligen ligger lägst med sina 1100mm. Total spårlängd är beräknad till ca 45meter. Tågsettet på gruvbanan kommer att bestå av ett ånglok och totalt nio Roco tippvagnar. På banan från utlastning till hamnen kommer typ Diema diesellok och 9-12st höglämmade flakvagnar att användas.

Det blir alltså en "punkt till punkt" bana och en "rundbana". Då kan jag både rangera och låta tåg köra själv. Två flugor i en smäll. Byggstart ser ut att bli första veckan i juni beroende på jobb och ledig tid. Bilder kommer upp här efterhand som bygget fortskrider. Synpunkter? Sätt igång!


Bilagor:
Filkommentar: Layout
Layout-1.jpg
Layout-1.jpg [ 284.99 KiB | Visad 7859 gånger ]
Filkommentar: Vy från Norr
Vy-norr-1.jpg
Vy-norr-1.jpg [ 230.36 KiB | Visad 7859 gånger ]
Filkommentar: Vy från Öster
Vy.oster-1.jpg
Vy.oster-1.jpg [ 222.81 KiB | Visad 7859 gånger ]
Filkommentar: Vy från Väster
Vy-vaster-1.jpg
Vy-vaster-1.jpg [ 203.46 KiB | Visad 7859 gånger ]
Filkommentar: Vy från Söder
Vy-soder-1.jpg
Vy-soder-1.jpg [ 214.81 KiB | Visad 7859 gånger ]
2011 05 19, 15:48
Profil
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2007 06 18, 22:04
Inlägg: 1144
Åh, så trevligt med en ny härlig anläggning med historia till!

Ska bli intressant att se fortsättningen på den här.

Lycka till!

... och glöm inte bilderna :mrgreen:

Mvh

/Peter

_________________
/Peter E. som bygger SDJ i H0 och H0n3.
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=887


2011 05 19, 17:19
Profil
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2007 10 31, 1:02
Inlägg: 6958
Ser ju väldigt lovande ut! Kan arta sig till en riktigt rolig trafikbana!


2011 05 19, 18:31
Profil
Tågvärd

Blev medlem: 2011 05 19, 11:27
Inlägg: 34
Tack för kommentarer! Jag förväntar mig att trafiken skall komma igång framåt hösten eller tidig vinter. Jag skall dokumentera i ord och bild efter hand. Bakgrunderna skall börja fotas nu så att man får skir grönska på anläggningens väggar.


2011 05 19, 19:21
Profil
Trafikchef
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 08 03, 10:26
Inlägg: 479
Ort: H0sjö
Ännu en tråd som ska bli intressant att följa. Om jag haft några fler kvadratmeter till mitt förfogande så hade jag med all säkerhet byggt något liknande, men normalspårigt i H0 i stället.

_________________
Med en schysst plywoodskiva slår man världen med häpnad.


2011 05 28, 16:30
Profil
Tågvärd

Blev medlem: 2011 05 19, 11:27
Inlägg: 34
På grund av mycket utomlandsjobb har projektet med Klondyke FJ legat nere nästan helt. Bara nästan för det har funderats mycket och planerats på papper, i dator och i huvet. Förutsättningarna för smalspårsbanan har förändrats över åren och nu har det blivit en ny plats för bygget. Utvecklingen går framåt och nya metoder tas fram.

Konceptet är fortfarande det samma med gruva och förädlingsfabrik, utskeppning av färdig produkt.

Den nya nu påbörjade banan sträcker sig över en 5meter lång vägg med sneda takbjälkar. 80cm djup är vad man klarar av på 120cm höjd över golvet, sen når man inte längre utan säkerhetssele. Banan är fortfarande både rundbana och punkt till punkt, med alla möjligheter det innebär. Märklin M-räls står för spårbyggnation och rullande material är också det från nämnda tillverkare. Jag har köpt på mig några ånglok, Minex 3400, i väntan på att egenproducerade lok blir klara att sättas i trafik.

Bifogar några bilder på layouten tillverkade i programmet SCARM.
http://www.scarm.info/index_en.html Gratis, enkelt att använda, komplett och på Svenska :)


Bilagor:
Filkommentar: Märklin Minex 3400 från 1970-72.
28004_1.jpg
28004_1.jpg [ 256.39 KiB | Visad 7399 gånger ]
Filkommentar: Bild på lok och bygge av berg nr2.
20130120_resize.jpg
20130120_resize.jpg [ 124.49 KiB | Visad 7399 gånger ]
Layout i SCARM-3a.jpg
Layout i SCARM-3a.jpg [ 238.06 KiB | Visad 7399 gånger ]
Layout i SCARM-3.jpg
Layout i SCARM-3.jpg [ 224.3 KiB | Visad 7399 gånger ]
Layout i SCARM-2a.jpg
Layout i SCARM-2a.jpg [ 200.43 KiB | Visad 7399 gånger ]
Layout i SCARM-2.jpg
Layout i SCARM-2.jpg [ 187.88 KiB | Visad 7399 gånger ]
Layout i SCARM-1.jpg
Layout i SCARM-1.jpg [ 172.62 KiB | Visad 7399 gånger ]
Layout i SCARM-0.jpg
Layout i SCARM-0.jpg [ 338.2 KiB | Visad 7399 gånger ]
2013 01 29, 15:18
Profil
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 26, 11:37
Inlägg: 1201
Ort: Stockholm
Trevligt. Ser ut att bli en härlig bana.

Lycka till framöver. :-ab

_________________
M.v.h Martin.
Besök gärna min blogg, hemsida, webbalbum eller Instagram


2013 01 29, 17:15
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 7 inlägg ] 

 Nyheter mjhobby.se 

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

 


Designed by ST Software for PTF.s
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
phpBB SEO
[ Time : 1.162s | 15 Queries | GZIP : On ]