Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 07 16, 4:04



Svara på tråd  [ 167 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Nästa
 KLEINBAHN 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2007 06 22, 13:50
Inlägg: 1152
Tänkte jag skulle visa lite bilder på min Kleinbahn samling och samtidigt berätta lite om denna speciella tillverkare. Jag har en prisguide med data om modellerna när dom kom ut etc. tyvärr har jag lagt den på nått bra ställe så jag kan inte hitta den. Den kanske dyker upp…..

Skall väl också säga att jag inte är någon mästarfotograf men jag hoppas att bilderna duger.

Hur det startade

1947 startade bröderna Erich och Oskar Klein en liten rörelse i efterkrigstidens Wien. Man började med enkla träleksaker och kom 1948 med de första elektriska tågen. Man använde i början överblivna motorer från Wehrmacht.

Man var förmodligen först i Europa med tåg i H0 och tvåräls likström.

De första skenorna hade massiv träbanvall med metallskenor men redan i början av 50 talet kom man med skenor som hade inbyggd plastbanvall. De påminde mycket om Märklins M-räls, de hade t o m likadana kontaktbleck i mitten även om dom inte hade någon elektrisk betydelse.

Bild

Bild

En del av de tidiga vagnarna hade träkarosser med tryckt papper påklistrat på sidorna. Dessa två vagnarna är de äldsta som jag har, de är i plåt med tryckt papper påklistrat på sidorna. Dom är från sent 40-tal/tidigt 50-tal.

Bild

I mitten av 50-talet slutade man sälja genom återförsäljare, istället öppnade man en kedja av egna butiker i en rad Österrikiska städer (och i Zürich), på så sätt tog man bort ett led och kunde dels få större vinst själva, dels sälja till ett lågt pris. Genom att man hela tiden moderniserade tillverkningen samtidigt som volymerna ökade kunde man på 50-talet under några år kraftigt sänka priset på sina startsatser.

1984 delades firman eftersom bröderna inte kunde enas om den fortsatta utvecklingen. Oskar Klein bröt sej loss och startade Klein Modelbahn med siktet på mer modellenliga lok o vagnar men man hade under de första åren även de gamla Kleinbahnmodellerna i sitt sortiment.

Förra året tog dottern till Erich Klein över driften av företaget vilket märkts genom att det kommit en hel del nya märkningsvarianter av vagnar. Det är numera inget stort företag, i början av 80 talet var man ca 150 anställda inkl butikerna men nu är man nog bara at 15-20 tal, tror jag läst att det är 6 personer som jobbar med själva tillverkningen.

Lite egenheter med Kleinbahns lok o vagnar.

En specialitet är att många av boogie loken och en del av motorvagnarna har två motorer vilket gör dom dels starka och tunga (trots plastkåpor), dels gör at dom får mycket bra köregenskaper. En egenhet är att de äldre loken har polerna tvärt om mot andra fabrikat.

Bild

Många av loken, speciellt de äldre är aningen förkortade (gäller även vagnarna), detta beror på att Kleinbahns skenradier är lite mindre än vanligt, pga. att man skulle kunna bygga en bana på ett normalt Österrikiskt bord.

Elloken har en speciell omkopplare mellan strömupptagning med hjulen och från kontaktledningen, en stor isolator på talet med sladd i ena ändan som man sätter i två olika kontakter beroende på vad man väljer.

Bild

Godsvagnarna,speciellt de äldre där många härstammar från femtiotalet sitter på några få standardchassi och hjulen går att svänga lite. Även saker som räcken, bromshytter och boogier delas av de olika vagnarna även om förebilderna inte gjorde det, allt för att förbilliga produktionen. Man har dock en serie moderna godsvagnar som nog är från 90 talet som är helt skalenliga till längd och utförande, dock tror jag inte dom har NEM ficka för kopplen.

Passagerarvagnarna är även de förkortade, de moderna euroformavagnara har en längd skala på runt 1/113 och lite skumma boogier. Målning och märkning är dock av bra klass.


Fortsättning följer……


Stefan


2008 02 16, 23:15
Profil
Trafikchef
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 22, 20:48
Inlägg: 412
Inlägg 
Mycket intressant och lärorikt!

Kan bli som en KleinBahnWiki till slut.

_________________
M v h / Bengt
Bild


2008 02 17, 11:36
Profil
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2007 06 22, 13:50
Inlägg: 1152
Dessa tre passagerarvagnar kom någon gång i miten av 50 talet. Plastkaross på metallchassi (från början var även boogierna i metall.

No 362

Bild

No 364

Bild

No 375

Bild

på bilderna syns det att metallen "slagit sej", bör väl vara någon slags zinkpest.

Stefan


2008 02 17, 13:22
Profil
VD
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 18, 23:00
Inlägg: 839
Ort: Солна
Inlägg 
Instämmer i att det verkligen är intressant. I synnerhet bryter det av mot den likriktning som annars lätt uppstår. Finns ju massvis som man i dagsläget antingen glömt bort alternativt inte ens känt till och det är alltid kul att se nya aspekter av hobbyn.

_________________
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman


2008 02 17, 14:54
Profil
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2007 06 22, 13:50
Inlägg: 1152
Inlägg 
Varför samlar jag på Kleinbahn?

Det beror på flera olika saker.

Kul att samla på någon som man är rätt ensam om att samla på.

Dom är inte tillverkade för att samla på.

Dom är tillverkade för vanligt folk.

Dom är tillverkade för att användas, inte stå i en vitrin.

Kleinbahn brukar vara relativt billiga att köpa begagnade. Har också valt att bara köpa från Tradera och Göteborgs Nostalgimässa, skulle jag ge mej in på tyska Ebay skulle jag väl snart ruinerat mej med tanke på hur mycket Kleinbahn det finns tillsalu där.

Deras filosofi med egna butiker och ett komplett sortiment som även innefattar hus och landskapstillbehör är ju väldigt speciell.

Kleinbahns produkter är väldigt charmiga och har en speciell utstrålning och känns speciella när man håller dom i handen.

Det finns och har funnits en hel del olika lok o vagnar samt varianter av dessa men det känns ändå inte helt omöjligt att få ihop en någorlunda komplett samling (jämför med Märklin som påminner mej om samlarserien som gavs ut i Mosebacke Monarki, ”Indiens befolkning”)

Slutligen några bilder på Kleinbahnfabriken

Från 1958/59 års katalog



Bild

Aktuell bild på Kleinbahn del av fabriken (Kleinbahns egna bild på Googel Earth)

Bild


Stefan


2008 02 17, 17:58
Profil
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2007 06 22, 13:50
Inlägg: 1152
Inlägg 
Har hittat min Kleinbahnbok nu så i fortsättningen kommer det att bli mer exakta tidsangivelser på prylarna.

Stefan


2008 02 18, 10:59
Profil
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2007 06 22, 13:50
Inlägg: 1152
Inlägg 
Kleinbahns klassiska nybörjar lok D 100, ett mellanting mellan litt 80 och litt 81. Har tillverkats med relativt små förändringar sedan 1953! Loket har alltid funnits i Kleinbahns nybörjarsatser, länge tillsammans med elloket 1280.

Här ett av mina exemplar med zinkalhjul.

Bild


Och här ett nyare med de moderna förnicklade hjulen som har mycket goda strömegenskaper och på vars yta smuts har svårt att fastna.

Bild

Samma chassi används av D120 som har ett typiskt Österikiskt utseende. Kom 1954. Loket som också fortfarande finns med i sortimentet har numera helt svart underrede och dito hjul.

Bild

Bild


Slutligen ett av mina favorit lok hos Kleinbahn, det lilla elloket 1280. Loket är starkt förkortat , det verkliga 1280 har fem hjul. Loket kom ut första gången 1956 och fanns länge bara att köpa i en av startsatserna. Mitt ex har snöplogar som inte finns med från början .



Bild

Stefan


2008 02 18, 21:53
Profil
Trafikchef
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 22, 20:48
Inlägg: 412
Inlägg 
Charmiga lok! Börjar så smått förstå varför du fastnat för just denna tillverkare.
Citat:
Här ett av mina exemplar med zinkalhjul.

Fungerar detta verkligen? Låter inte som det mest ideala när det gäller strömupptagning.

_________________
M v h / Bengt
Bild


2008 02 18, 23:46
Profil
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2007 06 22, 13:50
Inlägg: 1152
Inlägg 
Lite länkar-

Företagets lättnavigerade hemsida med prislista (studera gärna priserna)

http://www.kleinbahn.com/

Das kleine bahnmuseum med en imponerande samling Kleinbahn och andra österikiska tillverkare

http://members.a1.net/bahnmuseum/eisenbah.htm

Slutligen en sida där man ser utvecklingen av nybörjarloket D 100



http://members.aon.at/reittinger/homepage1


Stefan


2008 02 19, 22:49
Profil
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2007 06 22, 13:50
Inlägg: 1152
Inlägg 
Vi fortsätter väl Kleinbahn genomgången med resten av mina ånglok.

Först det stora D 214 som var i produktion under åren 1955—1968. Loket har en kul lösning på problemet att klar tvära kurvor. Hjulflänsarna på de två inre drivhjulen sitter fast på chassit och är avhuggna i nedre delen, hjulen är i praktiken flänslösa men det ser inte ut så.

Bild

Nästa lok är det klassiska krigsloket litt 52, som kom1967 men som fortfarande är i produktion. Det lär föresten vara så att det togs fram helt nya verktyg för modellen för bara några få år sedan. F ö ett av de vanligaste Kleinbahnloken i Sverige. Loket finns i ett par olika varianter, svart resp rött chassi, olika skorstenar och tender med eller utan förarhytt.

Bild

De två loken D 93 och D156 kom 1974 resp. 1975 och har samma chassi. D 156 har för att få plats med den stora motorn en hytt som är ungefär dubbelt så lång som på originalet.

Bild

Bild

Stefan


2008 02 21, 20:38
Profil
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2007 06 22, 13:50
Inlägg: 1152
De två gamla godsvagarna är från år 1949-50 (utan stolpar) ocjh 1950-53 (med stolpar) och tydligen mycket sällsynta.

Plasträlsen tillverkades under åren 1953--58 men fanns att få tag på i butikerna ända in på 60-talet.

Stefan


2008 02 21, 20:42
Profil
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2007 06 22, 13:50
Inlägg: 1152
som dom brukar säga i TV-Shop.

Blauen Blitz, detta läckra österikiska motorvagnssett har funnits både hos Liliput och Kleinbahn, bägge modellerna från tidigt femtiotal. Mitt ex är från tidsperioden 1953--1955 om jag tolkar Kleinbahnguiden rätt.

Bild

Bild

Kleinbahn har ju som sagt ett fullt soriment med allt vad modellelrallaren behöver, t ex byggnader. Det lite orginella är att husen är färdigbyggda, man tycker ju det vore mer rationellt att sälja dom som byggsatser.

Stationen (finns en del till utan torn som man kan sätta ihop med denna för att få en rejält stor byggnad) kom i miten av 50-talet och finns fortfarande med i sortimentet.

Bild

Ställlverket är också från 50-talet men försvann nån gång på 60 talet. Mitt ex är "förbättrad" av någon målarkladd.....

Om ni tycker perongen ser lite skum ut beror det på att jag fick spola av dammet...

Bild


Stefan


2008 02 22, 19:45
Profil
VD
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 18, 14:19
Inlägg: 823
Inlägg 
Tack Stefan för dina bilder och förklaringar! Ångloken var fascinerande.


2008 02 23, 9:23
Profil
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2007 06 22, 13:50
Inlägg: 1152
Vi börjar med den äldsta modellen, 1010, ett lok som kom i sin första version 1955. Det som skiljer mest mellan den ursprungliga versionen och dagens är att modeller numera har riktigta förnster med fönsterramar.


Bild

Nästa lok är det klassiska 1020, "bergsloket" , en variant på det tyska E94. Loket som funnits i Kleinbahn sortiment ända sedan 1954 fick i slutet av 90- talet helt ny kåpa med de speciella lite rundade luftgallren som är typiskt för den österikiska versionen. Skall samtidigt ha fått en ännu bättre drivning än den tidigare varianten. Loket har ju använts av en del som chassi för t ex Ma-loket.

Bild

Det lilla 1245 är en relativt sen modell som kom 1969. Har fö en konstruktion med de två inre hjulparen i en boogie med de yttre hjulen som löphjul.

Bild

Nästa lok är lite fusk, det är inte ett Kleinbahn lok utan ett Klein Modelbahn lok men det är samma ursprungsmodell som Kleinbahns. Skall sätta på två nya strömbyglar när jag kommer på hur man får av kåpan :?

Bild

Slutligen ett av de nyare Kleinbahnloken , 1044 som kom 1979. En bra modell som t o m har inredning i förarhytterna. Enda felet är väl att loket sitter aningen högt på boogierna men det har man åtgärdat på nyare varianter.

Bild


För skoj skull kan vi se vad loken kostar nya hos Kleinbahn enl senaste prislistan.

1010 tillverkas fn inte
1020 83 EUR
1042 78 EUR
1044 78 EUR
1245 75 EUR


Stefan


2008 02 23, 17:49
Profil
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2007 06 22, 13:50
Inlägg: 1152
En av Kleinbahns vanligaste vagnar är denna sk Stadtbahnvagen som kom redan 1961. En fin modell med smäckra detaljer. Finns i en mångd olika färger.

Bild

Bild

till vagnarna hör denna trevliga resgodsvagn som kom 1974

Bild

Även dessa vagnar är överkomliga, kostar nya 8 EUR.

Stefan


2008 02 23, 18:07
Profil
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 07 05, 22:06
Inlägg: 4707
Ort: Mölle
Stefan S skrev:
Det lilla 1245 är en relativt sen modell som kom 1969. Har fö en konstruktion med de två inre hjulparen i en boogie med de yttre hjulen som löphjul.

Ja den konstruktionen nyttjade ju även Märklin på 50- och 60-talen på ett antal "medelstora" elloks-modeller (SET800/3011 DB E 44, RET800/3014 SBB-CFF Re 4/4, SEF800/3012 SNCF BR10000 samt SEH800/3013 NS BR 1100).

Intressant med din genomgång av din samling av Kleinbahns modeller - det är alltid kul att bredda sitt vetande kring våra kära modelltåg utanför den ankdamm man själv valt att simma i!


2008 02 23, 18:10
Profil
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2007 06 22, 13:50
Inlägg: 1152
Inlägg 
Ok, då tar vi några till.

De flesta av Kleinbahns lok och vagnar har/hade österrikiska, schweiziska eller västtyska förebilder. Utöver dessa så ha man haft modeller från ett par andra länder.

Vi börjar med Italien. Det mest typiska av alla italienska lok hade även Kleinbahn i modell, E424. Kom första gången 1957 och var i produktion fram till 1972.

Bild

Även en typisk italiensk godsvagn med det typiska taket finns med i programmet, nr 306. Har funnits i en rad olika färger, själv har jag en i silver och två bruna. De bruna skiljer sej dels i nyans, dels i att på den nyare vagnen så är texten i relief borttagen och istället är märkningen tryckt.

Bild

Bild

Modellen av det tjeckiska loket 499 kom också 1957 och var också i produktion till 1972. Loket har föresten samma chassi och boogier som det schweiziska Re4/4.

Bild

En udda vagn i programmet är denna öppna vagn från DR, nr 333, den verkar dessutom ha skalenlig längd? Man kan ju undra varför man valde att ge vagnen just DR märkning? F ö är det denna vagn som används ihop med den stora kranvagnen.

Bild

Det finns också en fransk vagn i programmet, 326 och två holländska varav denna kylvagnen, 319 är den ena, (den andra är en modern boggievagn, Eaos, men den har jag inte än).


Bild

Bild


Stefan


2008 02 24, 10:53
Profil
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2007 06 22, 13:50
Inlägg: 1152
Utöver det inhemska sortimentet har/hade Kleinbahn ett stort sortiment med lok och vagnar från Schweiz (man hade också en butik i Zürich tidigare).

Det klassiska elloket AE6/6 kom 1957 och var i produktion till i slutet av 90-talet, i slutet fanns det också i en röd vesion.

Bild

Mitt favoritlok är RE 4/4 som också kom 1957 (även om det faktiskt inte finns med i katalogen för 1958/59. Var i produktion tills för ett par år sedan, i slutet i en röd version. Mitt exemplar är en av de senare versionerna med klara rutor.

Bild

Detta lilla trevliga lok, BE4/4 från bolaget EBT kom 1965 och tillverkas fortfarande, även i en röd version för bolaget SMB.


Bild

Motorvagnen ABFE 4/8 kom 1966 och har funnits i en rad färger för flera olika bolag. Fanns i produtkion fram till 80 talet ungefär. Mitt ex är tyvärr ommålat.


Bild


Stefan


2008 02 24, 15:01
Profil
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2007 06 22, 13:50
Inlägg: 1152
Några schweiziska passagerarvagnar.

381 kom 1959, första utgåvan som jag har är märkt för BLS.

Bild

382 resgodsvagnen kom också 1959.

Bild

383 postvagnen kom även den 1959. Av någon konstig anledning är det den schweiziska passagerarvagnen som oftast dyker upp på Tradera...

Bild

Slutligen, 392, den klassiska restaurangvagnen med strömavtagare kom 1963.

Bild

Stefan


2008 02 24, 15:31
Profil
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2007 06 22, 13:50
Inlägg: 1152
Passar på att ta mina schweiziska godsvagnar också.

338 cementvagnen finns i två färger. mina exemplar har cementsilon monterad i ena änden av underedet, har även sett exemplar där den suttit monterad mer i mitten av underedet.

Bild

Jag har även denna fyraxliga variant nr 357. Man tar ett vanligt boogieunderede och sätter på två korgar från den vanliga cemetvagnen..

Bild

Den öppna vagnen 303 är nog en av de lättaste modelljärnvägsvagnar som finns, väger inte många gramm.

Bild

Samma vagn används också som containervagn med nr 314, jag har dessa två varianter, finns också med 20 resp 40 fots containers med olika märkning


Bild

Bild

Det finns två godsfinkor i programmet, den ena, 302, med det typiska utseendet med bromskur under taket. Den andra vagnen har nummer 305.

Bild

Bild

325 är nummret på denna öppna godsvagn

Bild

Slutligen en tjänstevagn, 321 som även finns i en version som snöslunga. Vagnen har även funnits hos Pocher.

Bild


Stefan


2008 02 24, 17:15
Profil
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 167 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Nästa

 Nyheter mjhobby.se 

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

 

cron

Designed by ST Software for PTF.s
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
phpBB SEO
[ Time : 1.163s | 13 Queries | GZIP : On ]