Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 04 22, 6:08

Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
 Kan någon förklara detta fel? 
Författare Meddelande
Tågbefällhavare

Har nyligen skaffat mig Märklins Green Cargo 37415 dvs dubbelloket. Min anläggning har tre etage och då visar det sig att ljudmodulen på Green Cargo tystnar på etage tre när jag lägger om växlarna på etaget( digitala växlar via min Central Station 2 ) och så fort växeln lagts om öppnas ljudet från loken. På det undre etaget dvs basskivan fungerar ljudmodulen hela tiden. Var kan felet finnas??? Andra lok med ljudmodul har inte detta fel exv motorvagnen 39987, där fungerar ljudet hela tiden oavsett etage.

2012 11 21, 17:08
Konduktör
Användarvisningsbild

Gäller det båda loken?
I annat fall kör dom ett i taget för att se ( höra) vilket av loken som tystnar.
Eftersom dom andra loken fungerar så är det troligen inte strömförsörningen som är dålig, vilket man annars skulle tro vid växelomläggningen.
Växlar drar ström vid aktivering som gör att spänningen kan sjunka under ett kort ögonblick.
Om det bara gäller ett lok så är det förmodligen ljudmodulen som inte är okey.
Jag har flera lok som startar om ljudmodulen vid minsta avbrott Loket fortsätter men ljudet börjar om.

Mvh
Håkan

2012 11 25, 15:27
Tågvärd

Har också dessa lok och dom är känsliga för låg spänning!
Dra ett par provisoriska extra kablar och kolla om det hjälper, och om det gör det får du kanske se över matningen till din bana!

Mvh. Peter

2012 11 30, 1:12
Trafikchef
Användarvisningsbild

HEJ HEJ

Har inget (lok-)stalltips men några allmänna kanske duger... :datastrul:

1. Spänningen ligger runt 24 V (inte mätbar med voltmeter, det är den digital-pulsad spänning, ström till lok normalt 0,5-1,5 A). Men: Kolla att du inte har för klena kablar som matar spänning till skenorna.

2. Separera matningar mellan olika förbrukare, kanske knepigt. Skenor för sig, belysning och annat som inte behöver digitala pulser för sig (med kanske ren lik- eller växelspäning).

3. Flera Boostrar som matar elektriskt åtskilda banavsnitt.

4. Fel på nån sak, t ex en växelmotor som får spänningen att droppa för mycket.

5. Dåliga kopplingar nånstans mellan t ex två skenor eller nån kabelskarv, ju sämre kontakt - ju mer kan spänningen sjunka.

Bästa vore om det gick att låna ett oscilloskop och kolla spänningen i skenavsnittet när "saker händer" (t ex växelomläggningen) - sjunker spänningen under säg 20 V är det inte bra...

Nån som har fler tips? :?:

PS Om inga bilder visas, t ex nedan - ja då är helt enkelt min egen server nere - det händer, inte ofta men i alla fall.... :=)

Bild
Bild

2012 12 04, 13:26
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 4 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se