Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 05 22, 14:03

Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
 Jecos nya tankvagnar 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Inlägg Jecos nya tankvagnar
Första bilderna på Jecos tankvagn? Jag har tittat på två av provvagnarna, den ena (Nynäsmärkt) finns hos Hobbyexperten och fladdrar i skrivande stund också förbi då och då ovan till höger. Den andra märkt Mobil (i fel färg - det gula ska vara blått och blir förstås också blå när vagnarna levereras) ser ni här bild på.

Bild

Fler bilder finns här. Glöm inte att det här är en av de först anlända proverna, märkningen har alltså fel färg, något som kommer att vara korrigerat när de leveransfärdiga vagnarna inträffar under andra halvan av september.

Alltså:
- Detta är ett prov, ev. felaktiga detaljer kommer att korrigeras!

H

2011 08 19, 14:20
Profil WWW
Trafikchef
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Jecos nya tankvagnar
Äntligen en klassisk Chr Ohlsson tankvagn. Årets MJ-nyhet kanske?

Men, är det inte fel färg på Mobil-loggan? Ska inte det gula vara blått?

Johan Stenson

2011 08 19, 17:09
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Johan S skrev:

Som ett brev på posten... 8)

2011 08 19, 17:24
Profil WWW
Trafikchef
Användarvisningsbild

hakang

Japp. :mrgreen: Tack för bilderna. Dessa vagnar ser ut att bli trevliga modeller. :-D

Lasse alias Sweden - The One... And Only.

God vän till "Lekstugan" på Stinsen Forum since 1985.

2011 08 19, 19:38
Profil ICQ
Kommunikationsminister

Bilden är inte den bästa men den ser trevlig ut. Ska bli intressant att se den i verkligheten.

Men ska Mobil-loggan vara gul? :P

2011 08 19, 21:16
Trafikledare

Hej Hakang
Tack för bilden, är, som du nog vet VÄLDIGT nyfiken på dessa vagnar! :-D
Är modellen rätt, tycker du? Jag har verkligen sett fram emot dessa, -kommer jag bli besviken? Hoppas verkligen inte det! Lägger nog en preliminär beställning på några.
Mvh;
/Larsess

2011 08 19, 23:34
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Larsess skrev:
Är modellen rätt, tycker du? Jag har verkligen sett fram emot dessa, -kommer jag bli besviken?

Jag tycker den ser väldigt bra ut. Framförallt, för mig som tankvagnsfetischist räcker det ju med att det är en tankvagn... Så, nej, jag tror inte du kommer att bli besviken.

Visst kan man säkert hitta småsaker att hänga upp sig på, men jag har inte letat efter såna än, och inte hittat dem heller. Egentligen ska man väl vänta till serieexemplaren dyker upp innan man synar modellen med kritiska ögon också.

Det jag tycker man ser mest, och som liksom 'definierar' modellen, är gångbord, stegar och räcken. Och de är väldigt snygga! Vagnarna kommer f.ö. så vitt jag förstår i två formvarianter där skillnaden ligger i gångbordsarrangemanget. (Nynäsvagnen har gångbord på bägge sidor av domen, Mobilvagnen bara på ena sidan).

Märkningen på det ex jag lyckades få loss var, som synes på nån av bilderna, inte helt perfekt. (Bl.a. blev det som ska vara blått istället gult, men det lär rättas till...)

Klart köpvärd säger jag (fetischist som sagt...) och kommer nog att pryda vilken anläggning som helst. Det gäller bara att se till att märkningen motsvarar den tidsålder man gillar bäst.

H

2011 08 20, 10:51
Profil WWW
Trafikledare

Hej, Hakang och tack för ett uttömmande svar!
Jag vet ju att du kan det här med tankvagnar.
Á propos märkning så tyckte jag att UIC-märkningen jag så på fotona var liiiiitet för bred vad gäller siffror och bokstäver (det typsnitt som SJ introducerade för detta 1967 var ju litet smalare och högre än det gamla) men i övrigt ser det ju riktigt bra ut!
Hur är det med "ramdelarna" som axelboxar mm sitter i, har den rätt lutning på sin ovansida mot tanken?
Nåväl , -detaljer, jag säger som du: Verkligt fina modeller, det blir nog rätt många att bära hem för mig vad det lider.....! :-D

2011 08 20, 16:01
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Tack för bilderna!
Jag ser verkligen fram emot dessa tankvagnar, måste lägga en beställning inom kort... :wink:

http://www.swedishbrasscar.com

2011 08 20, 18:07
Kommunikationsminister

Missade länken med extrabilderna, de var ju lite bättre. Ser ju ut som en fin tankvagn. Blir det olika nummer också? En av var kan ju vara lite trist. Blir det fler märkningar/bolag? Hade Fv dessa vagnar?

2011 08 20, 20:17
Biljettförsäljare

Roligt att tankvagnarna ser ut till att vara nära leverans! Jag önskar att repeterar min fråga från Mars månad här på forumet, är det någon ( gärna Jens Dahlström ) som kan redogöra för i vilken tidsperiod respektive vagn rullade med respektive företagslogga. Jag har frågat MJ Hobbyexperten om detta men de kunde inte svara detaljerat på detta. Jag vet skillnaden på littera Uh och Q 12 med tanke på årstal, men det hela blir lite mer förvirrat av att t.ex de båda Gulf vagnarna har littera Uh och de bägge Koppartransvagnarna har Littra Q 12 trots olika loggor på vagnarna, detta kan ju trots allt vara riktigt, men en redogörelse av någon kunnig ville i vart fall hjälpt mig. Mvh Martin.

2011 08 21, 0:38
Trafikledare

hakang skrev:
Johan S skrev:

Som ett brev på posten... 8)

Det var ju tur att du skrev i första inlägget att det blev fel färg på loggan o det kommer att rättas till vid leverans, så att det inte blev några inlägg om det. :lol:

Varma mj-hälsn Stefan

2011 08 21, 10:27
Trafikchef

m.svenson skrev:
Roligt att tankvagnarna ser ut till att vara nära leverans! Jag önskar att repeterar min fråga från Mars månad här på forumet, är det någon ( gärna Jens Dahlström ) som kan redogöra för i vilken tidsperiod respektive vagn rullade med respektive företagslogga. Jag har frågat MJ Hobbyexperten om detta men de kunde inte svara detaljerat på detta. Jag vet skillnaden på littera Uh och Q 12 med tanke på årstal, men det hela blir lite mer förvirrat av att t.ex de båda Gulf vagnarna har littera Uh och de bägge Koppartransvagnarna har Littra Q 12 trots olika loggor på vagnarna, detta kan ju trots allt vara riktigt, men en redogörelse av någon kunnig ville i vart fall hjälpt mig. Mvh Martin.

Som du nu vet, Lit Q12 före 1967. Och då var väll Koppartrans redan över och är helägt av Shell från 1964.
Vad som gäller de olika utförande av Kt-vagnarna så kan de nog blandas friskt under de drygt 15 år de var målade med Kt-reklam. Alla utförande är riktiga efter förebild och det går inte riktigt att säga något om vilken som var först ut. Koppartrans försökte nog få lite ordning på märkningen i och med tankbilar. Men tankvagnarna ser ut att vara lite efter dagsformen.
Troligen är vagnar med KOPPARTRANS i båge ovan loggan senare märkning och kommer troligen från märkningsmanualen.
BJ

Ps: Dessa vagnar har jag mycket länge väntat på.

2011 08 21, 17:37
Profil WWW
Biljettförsäljare

Tack BJ för ditt klarläggande i kring Koppartransvagnarna, nu är det bara resten kvar :lol: ! En följd fråga bara, hur länge rullade vagnar med kopprtransmärkning, jag tror jag har minnen av sådana trots min "ringa" ålder :P (född 1963). Som sidospår kan jag nämna att när jag tjänstgjorde som SJ:s lokomotorförare på Shellraffet i Göteborg i slutet på 1980 talet, så hette det fortfarande att man hade turer på Koppartrans! Mvh Martin.

2011 08 21, 21:28
Kommunikationsminister

En mycket trevlig tråd, och dessutom givetvis väldigt lämplig. Det är bra att vi som är forummedlemmar får veta vad som försiggår i forumägarens värld. Så det är ju mycket bra att det finns forummedlemmar med nära kontakter med forumägaren.

2011 08 21, 21:32
Trafikchef

m.svenson skrev:
Tack BJ för ditt klarläggande i kring Koppartransvagnarna, nu är det bara resten kvar :lol:
Mvh Martin.

Har försökt visa vilka loggor som förekommer för viss tid på bilden nedan.
Det finns många undantag men som helhet tror jag min bild stämmer ganska bra.
BJ
Ps: Den första BP loggan var troligtvis omvänd i färgerna under 40talet. Alltså gul skylt och grönt BP.
Bild

2011 08 22, 16:59
Profil WWW
VD

Hade varit trevligt om IC kommit oxå.

2011 08 22, 18:45
Trafikchef

Tågklareraren skrev:
Hade varit trevligt om IC kommit oxå.

IC vagnar kommer nog inte. Det har troligen aldrig funnits någon IC vagn.

En annan frågeställning är om Jeco kommer med en oisolerad CHR vagn?
Det skulle ge oss otaliga nya varianter!

BJ

2011 08 22, 19:25
Profil WWW
Trafikledare

Tack BJ!
En verkligt matnyttig sammanställning du givit oss! :-D
Kommer att bringa litet reda i "bokandet" av jecos nya vagnar.
I "min värld"(1967-87) blir det nog mest Uh-vgnar men en och annan Q 12 som inte hunnit bli ommärkt slinker nog med, skulle jag tro!
Mvh;
/Larsess

2011 08 23, 9:17
Trafikchef
Användarvisningsbild

Här kommer två bilder på en ESSO-märkt kämpe tagna på industriområdet i Storfors 2007. Tror att vagnen användes som extra oljelager vid värmecentralen. Att det rör sig om en isolerad vagn framgår tydligt...

Spännande också att se hur rosten som runnit ner från gångbryggan gjort vänstra delen av vagnen betydligt brunare än den högra.

Bild

Bild

Johan Stenson

2011 08 23, 9:53
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 72 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa