Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2018 10 22, 19:19

Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
 Jeco Y6 vs släpvagn 
Författare Meddelande
Tågvärd

Jag har utnyttjat rean som MJ hobby experten har med att köpa en HJT Y6 + släp.
Nu har jag fått monterat in en dekoder och provkört den. Blev förvånad över ljudnivån från chassiet. Det var som att all ljud förplantade sig ner i playwoodskivorna.
Modellen verkade oerhört tung ut, men den går helt fint, helt tills jag kopplade på släpvagnen som följde med. Då spinner den bara eftersom släpvagnen är nästan lika tung som motorvagnen. Jag tycker att hjulen på släpvagnen går trögt.

Är det någon av er andra som har varit borta i samma problem?

2013 08 03, 21:19
Profil WWW
Trafikledare

Jag har 3-rälsversionen av Y6-paketet från rean för två år sedan,dvs motorvagn,släp och "osten".Jag upplevde samma problem som du.Detta botades väldigt enkelt med rejäl blyvikt under dragvagnen.Kåpan går ju ner som en sarg under chassiet så det syns överhuvudtaget inte alls.Dock tog jag bort detaljerna under vagnen för att få bättre plats.Men det stora miraklet inträffade när jag bytte slirskydd.Slirskydden i orginal verkar "plastiga",och fyller dessutom inte hela bredden i hjulens spår.Åtminstone var det så på min.Märklin har pyttesmå slirskydd som passar exakt.De är dessutom gjorda av riktigt gummi.Detta gjorde susen och allting funkar utmärkt.En annan åtgärd var att ytterst försiktigt karva bort lite grand på grindarna med en skalpell.När tåget körs i kurvor så tar dessa i längs ut och öppnar sig alldeles för mycket.En annan grej jag har gjort är att limma en liten mässingstråd bockad som ett L i bakre koppelfästet.Detta funkar mycket enklare när man ska häkta ihop enheterna,istället för den mikroskopiska plutten som ska tryckas fast.

2013 08 04, 21:20
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 2 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se