Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 05 22, 14:02

Svara på tråd  [ 78 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
 Jeco T43 med ljud 
Författare Meddelande
Trafikchef
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Jeco T43 med ljud
torsten skrev:
Säljer Mj-Hobby inte dessa med ESU-ljuddekoder och högtalare insatta :?:

Jo det är en sådan jag har. Var dock beredd på lite pyssel innan den går som den ska. Samt att dragkraften är klart sämre än Märklins Ue...

2011 08 31, 17:54
VD
Användarvisningsbild

Upptäckte ett fenomen med en av mina T-43'or igår kväll, om man drar loket i kopplet så är det inte mycket till motstånd, det glider bara med, jämfört med t.ex mitt Märklin T-44.
Ikväll ska jag testa att byta slirskydd på en av T-43'orna till Märklins, det verkar som om gummit har olika kvalitet.

2011 09 05, 15:18
Trafikledare

pareng skrev:
Upptäckte ett fenomen med en av mina T-43'or igår kväll, om man drar loket i kopplet så är det inte mycket till motstånd, det glider bara med, jämfört med t.ex mitt Märklin T-44.
Ikväll ska jag testa att byta slirskydd på en av T-43'orna till Märklins, det verkar som om gummit har olika kvalitet.

Hej Pareng;
Detta har jag också märkt, tror det var på F-loket. Det kan vara så att Märklins slirskydd är av äkta gummi medan Jeco använder ett plast-material.
Återkom gärna med dina rön i frågan och gärna vilken av Märklins slirsyddsdimension som passar bäst!
/Larsess

2011 09 06, 14:01
Trafikledare

Nu har jag visserligen inte koll på hjuldiametern på T43an, men kan inte låta bli att dela med mig av råd och rön.Ett av mina flitigast använda tåg består av Roco´s Rc5 med 5st NMJvagnar.Dessa är fösedda med innerbelysning och slutljus.Strömmen tas via släpskor och jordbleck på de två första vagnarna och rubbet är paralellkopplat genom hela tågsetet för att undvika ev."blinkeri".Nåväl,för att slippa urspårning och annat elände är vagnarna "blyade".Hela härligheten är tungt utav helsike,och med en backe på ca 2,5 meter så behövs det "väggrepp",och det har jag!Det har köpts slirskydd till loket i allsköns tappningar tills jag blev nöjd.De som funkar bäst,och dom är verkligen skitbra är Roco 0012.Det är platta gummiringar som formar sig rätt när de sätts på plats.Dock är de så tunna så man måste ha dubbla på varje hjul.När de efter mycket körande har mattats ut brukar de säga till genom att trilla av,men då behöver man bara ersätta de yttre.Men som sagt,detta fungerar mycket,mycket bra.Jag lovar. :wink:

2011 09 06, 20:41
Trafikledare

Tack, Ubbehuggkubbe för att du delar med dig av dina erfarenheter!
Har du kläm på om Rocos reservdelar brukar finnas "på hyllan" hos de större handlarna i branschen?
/Larsess

2011 09 07, 8:44
Trafikledare

Ett tillägg till mitt senaste inlägg.
Prövade min nya T 43:a igår på klubbanan med bedrövligt resultat!
Förutom att släpskon TROTS alla rekommenderade åtgärder fjädrade ytterst dåligt blev loket stående i ALLA växlar, dubbla kors-, såväl som enkla! Kåpan som täcker kugghjul mm i drivningen är alldeles för tjock!!
Var i hela friden hittar Jeco de spår som de får sina maskiner att fungera på??? Vanlig K-skenemateriel direkt "ur asken" från Märklin går definitivt inte, i alla fall!!
Man anger att loket är till för AC, då kunde man väl tänka sig att det skulle fungera på räls från den enda tillverkaren som finns av sådana skenor, eller är det att begära för mycket?
Har haft samma typ av problem med deras T 44 och Ra-lok tidigare.
-Är jag ensam om det?
/Larsess

2011 09 07, 8:54
VD
Användarvisningsbild

Jag provade först med Märklins 7154, de var för små och smet åt så de låg för djupt, och sedan 7153 som var aningen för stora så att de inte låg rätt
i "skåran", dock förbättrades dragkraften avsevärt men slirskydden ville krängas av. Ska testa med Roco 0012. Jag skruvade dessutom ur högtalaren
med hållare och ersatte den med en "blyblaffa".

2011 09 07, 9:23
Trafikchef
Användarvisningsbild

Att få T43:an att gå igenom dubbla korsningsväxlar är nog bara att glömma. Har fått min modell att gå i stort sett problemfritt genom slanka K-växlar nu genom att bland annat fila bort lite material i släpskon. I originalutförande är skon helt enkelt för tjock för att kunna glida upp i fickan under boggin. Om dessa modeller provkörs innan leverans så måste den provkörningen vara gjord på en rälsoval utan växlar.

Det är ingen omöjlighet att få modellen att fungera som den ska (om man kan tänka sig vara utan dubbla korsningsväxlar) men den borde inte vara så felkonstruerad direkt ur kartongen så att det behövs stora ingrepp för att kunna köra sin modell. Sen hade jag definitivt kunnat tänka mig att betala ett par hundringar till ifall Jeco hade gjutit boggisidor med mera i metall istället för plast.

2011 09 07, 19:53
Biljettförsäljare

Min upplevelse är också att loket i orginalutförande är mycket svagt. Fyra lätta NMJ-vagnar Kpbs i kroken så blev det stopp i inledningen av första backen (3,2%). Så det blev retur med loket till butiken och pengarna tillbaka.

Synd, för modellen är fin och ljudet fantastiskt. Det är dessutom en modell som jag känner lite extra för eftersom T43 var det som drog det enda och dagliga godståget i barndomens Vetlanda.

Nu när det verkar finnas en vettig lösning så blir det kanske att gå tillbaka till butiken och fixa sig ett nytt exemplar...

2011 09 10, 13:14
Trafikchef
Användarvisningsbild

Jag ska införskaffa lite blyhagel nu och sätta in i varenda litet skrymsle i mitt lok. Testade att köra tre NMJ 40-talsvagnar och en D30-finka och loket orkade inte dra dom (Obs! plan,rak räls). Jag har som sagt redan monterat det extra hjulparet med slirskydd. Dessutom har jag lagt i tre 7 grams vikter från A-line.

2011 10 06, 16:54
Trafikledare

Något som varmt kan rekomenderas i detta sammanhang är blyplåt.Det enda problemet är att det av miljöskäl är kringgärdat av bestämmelser och auktorisation om vem som får köpa.Jag stegade in på en plåtfirma i Täby och förklarade att jag var en "lekgubbe" som håller på med mj.Jag berättade vad skulle ha blyet till och att jag annars brukar få plocka fritt av balansvikter till bilhjul hos den verkstad jag anlitar.men att plåt skulle vara lättare att "figursy".Då var det inga problem och under promenaden ut på lagret höll gubben ett anförande som handlade om "jävla politiker som inte begriper ett förbannat dugg".Nåväl,jag fick köpa en livstidsranson av 1,5mm som är det bästa jag har haft till sagda syfte.Jag brukar göra en mall av rutat papper hur jag vill att det ska se ut och sedan ritsa efter denna på plåten och sen klippa ut med plåtsax.Det går hur bra som helst och är jättelätt att dubbel vika och knipa ihop med skruvstäd alt.polygrip.

2011 10 06, 17:53
VD
Användarvisningsbild

Jag tog bort högtalarna på mina exemplar, i ytrymmet som blev över rymdes en hyfsad blyklump:-)

2011 10 07, 8:08
Trafikchef
Användarvisningsbild

pareng skrev:
Jag tog bort högtalarna på mina exemplar, i ytrymmet som blev över rymdes en hyfsad blyklump:-)

Hoppas verkligen inte att det ska behövas. Det underbara ljudet är ju en av huvudbehållningarna med detta vackra lok.

2011 10 07, 19:01
VD
Användarvisningsbild

Jag har ingen ljuddecoder i mina ex. så därför tog jag bort den.

2011 10 09, 21:55
Moderator
Användarvisningsbild

Lite svårt för mig att avgöra vilken av T43 trådarna jag skall posta i.
Hittade ny info på Mj-Hobby expertens sida om kommande T43.

OBS! Alla nya T43:or får en Mashima 15x32mm monterad för en starkare drift. Rätt boggiesidor och helt nytt underrede i pressgjuten metall.

2011 10 31, 11:21
VD

Rickard95 skrev:
Lite svårt för mig att avgöra vilken av T43 trådarna jag skall posta i.
Hittade ny info på Mj-Hobby expertens sida om kommande T43.

OBS! Alla nya T43:or får en Mashima 15x32mm monterad för en starkare drift. Rätt boggiesidor och helt nytt underrede i pressgjuten metall.

Men vikten är väl detsamma som 1:a upplaga...?
Man borde tillverka kåpan utav metall istället.

2011 11 05, 12:28
Kommunikationsminister

Jo själv klasrt avundsjuka på alla MJ intresse ljud. Jag själv helt Döv och känn besviken ibland. Som jag vill höra diesellok. Jag känner min kroppen vibration av T44. Vilken kraftigt ljud. Jag hör inte ellok och bara helt tyst. Ja utveckla så mycket på modell lok med ljud.

2011 11 09, 16:05
Trafikchef

Gör ett inlägg idenna tråd, någon som fått ordning på sitt ex av T43an, Jag vill inte skryta,MEN jag har kört med båda mina lok genom dubbla korsningsväxlar utan större problem! ska väl nämnas att det C-räls. Men visst loket fastnar ivissa vanliga växlar.. :evil:
Dock är problemet dragkraften! Loket orkar ju ingenting :( Jag har följt denna tråd med nyfikenhet, men ska börja exprimentera med lite olika lösningar på egen hand... :roll:. Men kan ju nu säga att jag saknar mina gammla Limalok med Jecos gammla mässingsunderrede, dom gick ju kanon...

Cadillacägare.
www.vsjs.org

2011 12 26, 20:52
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 78 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4