Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 09 20, 22:30

Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
 Jeco Rapidlok 
Författare Meddelande
VD
Användarvisningsbild

Halloj!

Vet inte om det är allmänt kännt, men Jeco ska komma med ett Rapidlok i plast vad det lider. Ett första "provskott" visas upp hos MJ-Hobbyexperten i deras monter. Ser riktigt tjusigt ut. Till en början skulle det tydligen komma i den orangea med blå rand på (första målningen av Ra), för att vid senare tillfälle dyka upp i den orange/vita färgen.

Någon som vet om det är någon som haft planer på Ma lok? Riktigt sugen på att få tag på en sån, men det verkar vara lågprioriterat överallt. Kul att det satas så mycket på svenskt numera i alla fall!

2007 09 24, 14:51
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

När jag frågade Jan Wallin ang. Ma svarade han att den hade sålt så bra så det var inte aktuellt.

/Mika

2007 09 24, 14:55
Profil WWW
VD
Användarvisningsbild

När jag frågade Jan Wallin ang. Ma svarade han att den hade sålt så bra så det var inte aktuellt.

/Mika

Ok, låter lite udda att inte sälja en favorit. Fast den sålde kanske för bra? Vilket mättade marknaden (förrutom för mig)?

2007 09 24, 15:15
Tågklarerare

Trainfreak skrev:
Halloj!

Till en början skulle det tydligen komma i den orangea med blå rand på (första målningen av Ra

Hoppas att Janne Wllin inte målar linjen blå utan i SJ Grå-15 som den var och är...
Allt annat är lurade ögon och dålig film enligt de som skötte restaureringen av SvJvms Ra 846

2007 09 24, 16:29
VD

/Mika

Däremot har det gått rykten om att heljan har planer på en Ma. Men det är som sagt bara rykten.

/Jonas

2007 09 24, 16:35
VD
Användarvisningsbild

Anders Johansson skrev:
Trainfreak skrev:
Halloj!

Till en början skulle det tydligen komma i den orangea med blå rand på (första målningen av Ra

Hoppas att Janne Wllin inte målar linjen blå utan i SJ Grå-15 som den var och är...
Allt annat är lurade ögon och dålig film enligt de som skötte restaureringen av SvJvms Ra 846

Ingen anning, han sa blå iaf. Så det återstår att se vad det blir på den frågan. Såg ut att kunna bli en fin modell iaf! :)

2007 09 24, 17:40
VD
Användarvisningsbild

mikath skrev:

/Mika

Ok, låter lite udda att inte sälja en favorit. Fast den sålde kanske för bra? Vilket mättade marknaden (förrutom för mig)?

Jag saknar också Ma. Det var ett tag sedan den fanns.
Men den kanväl inte sålts i så många exemplar, helt i vitmetall kostar en hel del.

Ma finns/har funnits i många färgvarianter att välja på:

Ny TGOJ grön
Första TGOJ grön
TGOJ Orange
TGOJ brun med grön logga
TGOJ brun
BK-Tåg blå

Har det funnits ännu fler färgvarianter?

Gör man sedan modellen i både 3R och 2R så blir det många varianter att utnyttja samma gjutformar till, precis som alla T44-varianter.

Men förstås - har intresset för T44 svalnat för det verkar gå trögt med de ytterligare utlovade T44 färgvarianterna?

2007 09 24, 23:28
VD

Tyvärr är vi nog för få som kör mj i Sverige.

Tänk om alla här på forumet försökte värva en ny mj-intresserad, det skulle bli några stycken.

Ta med ett lok, gärna ljudlok, och lite spår med digitalsystem till jobbet/skolan och visa. Det måste vara många som inte vet hur långt utvecklingen har gått. Ljud imponerar, jag har testat.

Tänk på att med fler utövare så får du fler modeller per år!

Mvh UB

2007 09 25, 9:17
VD

Ma finns/har funnits i många färgvarianter att välja på:

Ny TGOJ grön
Första TGOJ grön
TGOJ Orange
TGOJ brun med grön logga
TGOJ brun
BK-Tåg blå

Har det funnits ännu fler färgvarianter?

TGOJ grön-blå
SJ Brun

/Jonas

2007 09 25, 10:03
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Gjorde Jeco någonsin Ma med stora lampor?

/Mika

2007 09 25, 10:07
Profil WWW
VD
Användarvisningsbild

Fast det lustiga är ju att Jeco's F lok håller på att sälja slut. Fick höra av Jan Wallin att det börjar sina med sånna lok nu. Dom säljer minst 1 om dan, så det är åtgång på dom iaf. T44 loken vet jag inte riktigt, men kommer man med Ra så känns iaf Ma inte så långt ifrån. Ma passar ju in rätt många tidsåldrar.
Däremot vet jag inte direkt om Ra i första målningen blir nån storsäljare... Jag är iaf inte intresserad av den färgsättningen. Väntar på den andra målningen, den är både snyggare och bättre passande för min epok.

2007 09 25, 10:13
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

/Mika

Jodå, JECO gjorde Ma med stora lyktor, både som SJ och TGOJ.

HJP

2007 09 25, 11:47
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

mikath skrev:

/Mika

Jodå, JECO gjorde Ma med stora lyktor, både som SJ och TGOJ.

HJP

Tack för ditt svar.

/Mika

2007 09 25, 12:08
Profil WWW
VD
Användarvisningsbild

Fast det lustiga är ju att Jeco's F lok håller på att sälja slut. Fick höra av Jan Wallin att det börjar sina med sånna lok nu. Dom säljer minst 1 om dan, så det är åtgång på dom iaf.

Jag har under en längre tid funderat på om detta stämmer riktigt eller om det är ett knep för att kunna bli av med alla lok de har.
Tittar man på "Topp 10" produkterna så har jag aldrig sett F-loket där utom då det kom som nyhet. Med tanke på produkternas prisläge som stått där ibland och minskade öppettider så blir man nästan lite orolig att det går lite tungt med MJ. En gång köpte jag 12 st godsvagnar av samma sort som då åkte upp som mest omsatta produkt.

Undrar också hur det går med resten av de utlovade T44-varianterna då det verkar finnas många Jecolådor kvar i butiken (en del kanske är F-lok)?
Är marknaden mättad på T44 nu, tråkigt i så fall?

2007 10 03, 23:34
VD
Användarvisningsbild

Tyvärr är vi nog för få som kör mj i Sverige.

Tänk om alla här på forumet försökte värva en ny mj-intresserad, det skulle bli några stycken.

Ta med ett lok, gärna ljudlok, och lite spår med digitalsystem till jobbet/skolan och visa. Det måste vara många som inte vet hur långt utvecklingen har gått. Ljud imponerar, jag har testat.

Tänk på att med fler utövare så får du fler modeller per år!

Mvh UB

Ljud är mycket imponerande - tänk om man haft det när man var liten!
För mig var lyse på loken något mycket fantastiskt - har studerat modelltågslyse i kvällsmörkret många timmar som barn.

Modelltåg är tyvärr ganska dyrt ( i alla fall som leksak till barn). Tror att prisbilden i kombination med månag andra nyheter som datorspel/spelkonsoler och andra elektroniska prylar är orsak till att MJ inte är lika eftertraktat längre.
Men visst har reklam en mycket påverkande effekt ...

Edit:

Jag glömde vad jag skulle skriva i ämnet också:

Kul att Jeco troligen kommer med ett nytt lok igen! De har varit ganska aktiva med den nya byggtekniken efter vitmetallepoken. Själv hoppas jag på ett X2000 framöver då Jeco ju redan gjort en dyr vitmetallkonstruktion tidigare.

Tråkigt nog så verkar det kanske inte bli någon 3R version av Rapid-loket då denna inte annonserats. Funderar på om det är en liten "hämnd" på marknaden för att det grinades en hel del på köregenskaperna på 3R loken då Jeco inte provat ut dem ordentligt. Men slutresultatet blev i alla fall bra och fixen gick ganska snabbt ändå.
Fast som tur är går det att få rapidlok ändå, med bra drivning fast Jecoloken kommer nog att vara finast.

Om det endast blir 2R lok så finns det färre lok att dela tillverkningskostnaden med. På intresselista i Gävle var det inte så många som skrivit upp sig efter nästan hela lördagen och andelen 3R AC var inte försumbar bland dem. Återstår att se hur det blir?

2007 10 03, 23:42
VD
Användarvisningsbild

Med tanke på produkternas prisläge som stått där ibland och minskade öppettider så blir man nästan lite orolig att det går lite tungt med MJ.

Eh, förstår inte riktigt vad som avses? Att Jecos grejor ligger i en högre prisklass är väl de flesta bekanta med redan och vad gäller öppettiderna (antar att det är MJ-Hobbyexperten som åsyftas?) så är väl de i princip desamma som de har varit under senare år?

B-loket skrev:
Modelltåg är tyvärr ganska dyrt ( i alla fall som leksak till barn).

Tja, det är en sanning med modifikation tycker jag nog. De prylar som är avsedda för [små]barn, dvs. hobbyline etc. brukar inte vara så farligt dyrt medan det som är dyrt, väldetaljerat osv. ju normalt sett inte är leksaker utan modeller. Det är alltså inte samma sak och skillnaden på produkternas utförande motiverar även en differens i pris.

B-loket skrev:
Tråkigt nog så verkar det kanske inte bli någon 3R version av Rapid-loket då denna inte annonserats. Funderar på om det är en liten "hämnd" på marknaden för att det grinades en hel del på köregenskaperna på 3R loken då Jeco inte provat ut dem ordentligt.

Om det endast blir 2R lok så finns det färre lok att dela tillverkningskostnaden med. På intresselista i Gävle var det inte så många som skrivit upp sig efter nästan hela lördagen och andelen 3R AC var inte försumbar bland dem. Återstår att se hur det blir?

Tror knappast det är fråga om någon hämnd eller så utan skulle det konstigt nog bli på det viset att det inte görs någon 3R-version så handlar det troligen mera om att man vägt fördelarna (t.ex. att kostnaden kan slås ut på flera modellexemplar) mot nackdelarna (som t.ex. vad det kostar att göra en anpassning av en 2R-modell till 3R).

Det handlar alltså troligen i så fall om krasst realistiska avgöranden. Man kan ju t.ex. undra vad 3R-anpassningen av F-loket egentligen kostade Jeco? Tror inte det var helt obetydliga summor och även den förlusten måste ju kalkyleras in i ett nytt projekt.

2007 10 04, 6:32

Vad jag kan förstå i medlemmarnas resonemang.
Är att köra 3R är en dyrare och mer kvalificerad hobby än 2R.

VAD ÄR DETTA FÖR RESONEMANG.

Bo

2007 10 04, 6:50
Tågklarerare

Anders Johansson skrev:
Trainfreak skrev:
Halloj!

Bild

Ett 20 år gammalt Ra-lok från Jeco, som med dagens krav säkert hade varit en "soptunnekandidat", om inte annat så för den blå linjen.

I "Sveriges Järnvägar Hundra År" finns en färgbild som troligen har varit vägledande för färgsättningen av både dekalen till Jeco m-87 och Limas modell. På den bilden har himlen och linjen väldigt lika kulör, men det är svårt att tro att himlen också är "Grå-15" mellan de vita molnen. Den orange färgen på bilden är nog också lite fel och har lurat mig att måla loket SAAB "Indiskt gul" från 75-års modell. Det bidde nog lite för mycket gult. Vilken är den rätta kulören egentligen, - som YCo6/Y6? (Och vilken kulör hade Xoa5/X5 i originalutförande?)
Min modell har försetts med strömavtagare från Entec och originalboggierna är utbytta till Roco Rc-boggier för att få drivning på alla axlar. En rolig detalj är att Rocos Rc-boggier har ca 2 mm för stort axelavstånd, vilket gör att de är i det närmaste helt rätt till Ra!!

2007 10 07, 23:18
Här tror Jag att / Kjedlund är ganska nöjd med sitt resultat :P

Oavsett de diskussionen om kulörer på aktuell linje.

Huga

Vänl Bo

2007 10 08, 5:42
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Jag tycker Kjedlunds Rapid är riktigt fin.
Har du byggt detta mästerverk själv?

/Mika

2007 10 08, 8:29
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Nyheter mjhobby.se