Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 01 21, 2:10

Svara på tråd  [ 79 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
 Jeco Hg 2014 
Författare Meddelande
Administratör
Användarvisningsbild

Nu är jobbet igång för att göra verktygen till Hg

Bilagor:
Hg.jpg
Hg.jpg [ 1.29 MiB | Visad 9793 gånger ]
2013 03 27, 20:27
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Kul att Hg loket fått multipeldosa. Då kanske man kan hoppas på 2st Hg lok med olika driftsnummer i Hg2 utförande.

Mvh Rickard

2013 03 29, 8:31
Profil WWW
Administratör
Användarvisningsbild

Idag kom första provskottet på Hg-loket, mycket tjusigt.
Vi ser fram imot den färdiga prototypen som skall vara klar till Nurnberg mässan 2014.

MVH

Jan W

Bilagor:
1524638_653378368042126_1589896170_n.jpg
1524638_653378368042126_1589896170_n.jpg [ 58.7 KiB | Visad 9119 gånger ]
2013 12 23, 12:33
Profil WWW
Administratör
Användarvisningsbild

Jeco Hg-loken är nu startade i produktion. Sista omålade provmodellerna har kommit och blivit testade. Det blir en underbar modell som går utmärkt både i DC och AC.
Vi bör ha dem på lager i maj-juni. I digitalt får du också separat övre strålkastare + hyttbelysning. 20 extra funktioner med ljud.
Fotsteg, bromsslangar, A-ändesskärmar, elkopplingskablar och originalkoppel + slirskyddsaxel/axlar blir bipackade i lådan.
Boka redan idag då serien är begränsad på http://www.mjhobby.se/prodlist3.asp?qsLang=swe&c=1924

Bilagor:
140326_s.jpg
140326_s.jpg [ 725.83 KiB | Visad 8091 gånger ]
2014 03 26, 17:24
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Bild

Det ser snyggt ut :up:
Kommer den jalusiliknande detaljen på övre signal, med på modellen?

HJP

2014 03 27, 10:12
Tågklarerare

Känns inte lykthuset väldigt högt ut på modellen?

2014 03 29, 19:55
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Anders Johansson skrev:
Känns inte lykthuset väldigt högt ut på modellen?

Jo, det tycker jag också att det ser ut som.

HJP

2014 03 29, 21:26
VD

Ser onekligen skumt ut!? :? Hoppas det bara är en synvilla.

Lennart.

2014 03 30, 16:53
Moderator
Användarvisningsbild

Modellen blir kanonfin. :)
Man ser i de tidigare inlägget att det inte är en synvilla. Orsaken kan vara flera. Lite för stora fönster eller för lågt placerat tak eller till och med fel vinkel på tak böjningen.
Ser fram i mot denna modell.

Mvh Rickard :)

2014 03 30, 19:33
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Om fönstren är i rätt höjd sitter taket för lågt. Titta på HJP:s bild så ser ni att takets ytterkanter ska vara en bit ovanför frontrutornas överkant. Så icke på varken 3-d ritningen eller provmodellen. Om detta är det slutliga utförandet är det en grov miss som sänker modellen till kanske tredje plats i Hg-ligan efter Skanex och Jeco-vitmetall.

SA

2014 03 31, 17:38
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Svante Andersson skrev:
Om fönstren är i rätt höjd sitter taket för lågt. Titta på HJP:s bild så ser ni att takets ytterkanter ska vara en bit ovanför frontrutornas överkant. Så icke på varken 3-d ritningen eller provmodellen. Om detta är det slutliga utförandet är det en grov miss som sänker modellen till kanske tredje plats i Hg-ligan efter Skanex och Jeco-vitmetall.

SA

Det ser ut som att du har rätt.

HJP

2014 03 31, 19:17
Tågbefällhavare
Användarvisningsbild

Svante Andersson skrev:
Om detta är det slutliga utförandet är det en grov miss som sänker modellen till kanske tredje plats i Hg-ligan efter Skanex och Jeco-vitmetall.

SA

Jag tycker att det är väl tidigt att sänka Hg-loket alla redan. Visst ser lykthuset lite knepigt ut, men det gör även strömavtagaren och dess takfäste. Jag har haft tillfälle att i min egen hand studera prototypen och anser att helhetsintrycket är mycket bra, i synnerhet avståndet mellan långbalk och boggie imponerar men även övriga detaljer i utförandet är bra . Blir sedan gångegenskaper och dragkraft goda (exempelvis 10 st 2-axliga godsvagnar i 600 mm kurvradie/3%-lutning) så har vi ett mycket fint lok!

2014 03 31, 20:54
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

KES skrev:
Svante Andersson skrev:
Om detta är det slutliga utförandet är det en grov miss som sänker modellen till kanske tredje plats i Hg-ligan efter Skanex och Jeco-vitmetall.

SA

Jag tycker att det är väl tidigt att sänka Hg-loket alla redan. Visst ser lykthuset lite knepigt ut, men det gör även strömavtagaren och dess takfäste. Jag har haft tillfälle att i min egen hand studera prototypen och anser att helhetsintrycket är mycket bra, i synnerhet avståndet mellan långbalk och boggie imponerar men även övriga detaljer i utförandet är bra . Blir sedan gångegenskaper och dragkraft goda (exempelvis 10 st 2-axliga godsvagnar i 600 mm kurvradie/3%-lutning) så har vi ett mycket fint lok!

Självklart, ska man inte sänka en modell på prototypstadiet, men det kan vara värt att peka på sådant som ser fel ut. Risken finns ju, att tillverkaren har missat något, då finns fortfarande en möjlighet att rätta till det. På det sättet gör man tillverkaren en tjänst.

HJP

2014 04 01, 8:31
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Jag tycker att detta ser väldans lovande ut och har redan beställt 2 Hg! :-D

http://www.swedishbrasscar.com

2014 04 01, 12:31
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Ja, har man inget annat Hg på banan kan nog helhetsintrycket kännas bra. Men nu råkar det finnas två Skanex och ett Jeco vitmetall-Hg i min lokpark... då blir det ganska fel. Men jag kan ju ta ett för chassiets skull... vore kul med ett Hg i ljudutförande.

SA

2014 04 01, 17:37
VD
Användarvisningsbild

HJP skrev:
Självklart, ska man inte sänka en modell på prototypstadiet, men det kan vara värt att peka på sådant som ser fel ut. Risken finns ju, att tillverkaren har missat något, då finns fortfarande en möjlighet att rätta till det. På det sättet gör man tillverkaren en tjänst.

HJP

Jan W skriver ju den 26/3 att produktionen nu startat, så tyvärr är väl detta fel nu försent att åtgärda. Själv har jag ett Jeco metall och ett Skanex, ett Hg2 och ett Hg. Jag var sugen på ett Hg2 till från denna nya serien men det blir det intet av efter att ha sett denna i mina ögon ganska iögonfallande miss.

Jag förstår inte varför inte Jeco använder sig av den kunskap som finns på svenska järnvägsforum, både förebild och mj. Varför inte lägga ut 3D prototyperna på olika forum och fråga efter feedback och om folk hittar fel. Att bara lägga upp det på Stinsen som inte verkar ha någon värst stor aktivitet hjälper ju uppenbarligen inte. Satsar man så mycket pengar som det ändå kostar att ta fram en ny modell så borde det väl ligga i ens eget intresse att få den så korrekt som möjligt så att fler är intresserade av att köpa den, när man då kan få detta gratis genom att fråga på forum så fattar inte jag varför man inte gör det. Tyvärr tror jag det är fler än jag som kommer hoppa över denna Hg, om det sen är många eller få som gör det valet lär ju Jeco upptäcka. Personligen tycker jag det ser helt tokigt ut med den högt uppstickande topplyktan och det för lågt sittande taket, takets allt för låga placering gör att det även ser lite underligt ut på hyttsidan ovan hytt dörren, mycket synd.

Så då är det bara Ma och T44 i leveransutförande kvar för min del att hoppas på.

2014 04 02, 0:58
Tågvärd

Hej! Fick se prototyp I Västberga. Gångegenskaper och ljud förträffliga.
Prototypkåpan omålad som satt på chassit verkar helt stämma med verkligheten.
Janne visade också upp en målad med SJ brunt. Denna tycks också stämma med fönster ,tak etc.

MVH Rocopalle

2014 04 05, 18:12
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

HJP skrev:
Bild

Bild
Här en bild på JECOs prototyp, som jag plåtade genom glasmontern i dag.

Bild
Här en jämförande bild för min förebildsbild, ovan. Det är en delförstoring av den andra JECO-bilden.
Jag tycket att det ser bra ut. Taket verkar inte för lågt.
Ett litet frågetecken för övre lykthuset, som bör sänkas. Själva lyktinsatsen känns något för stor.

HJP

2014 04 12, 13:54
Tågklarerare

HJP skrev:
HJP skrev:
Bild

Bild
Här en bild på JECOs prototyp, som jag plåtade genom glasmontern i dag.

Bild
Här en jämförande bild för min förebildsbild, ovan. Det är en delförstoring av den andra JECO-bilden.
Jag tycket att det ser bra ut. Taket verkar inte för lågt.
Ett litet frågetecken för övre lykthuset, som bör sänkas. Själva lyktinsatsen känns något för stor.

HJP

Jag upplever taket som "för lågt", nu när det en gång har blivit påpekat, men tror att det mest beror på att taket är tjockare än på förebilden. Det måste ju alltid bli en del kompromisser t.ex när det gäller hållbarhet kontra exakt avbildning på en 1/87 modell, åtminstone om priset skall hållas på en säljbar nivå.

När det gäller det övre lykthuset är det nog delvis samma problem. Både skärmen över lyktan och den svarta sargen runt den känns något för grova. Dessutom tycker jag att det är "luft" mellan skärm och lykthuset på din delförstoring vilket jag inte kan se på din förebildsbild. I verkligheten verkar skärmen ligga ganska dikt mot lyktan.

Men dessa avvikelser är väl ganska små när det gäller helhetsintrycket.

K

2014 04 12, 14:24
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Lokstallslasse skrev:
Jag upplever taket som "för lågt", nu när det en gång har blivit påpekat, men tror att det mest beror på att taket är tjockare än på förebilden. Det måste ju alltid bli en del kompromisser t.ex när det gäller hållbarhet kontra exakt avbildning på en 1/87 modell, åtminstone om priset skall hållas på en säljbar nivå.

När det gäller det övre lykthuset är det nog delvis samma problem. Både skärmen över lyktan och den svarta sargen runt den känns något för grova. Dessutom tycker jag att det är "luft" mellan skärm och lykthuset på din delförstoring vilket jag inte kan se på din förebildsbild. I verkligheten verkar skärmen ligga ganska dikt mot lyktan.

Men dessa avvikelser är väl ganska små när det gäller helhetsintrycket.

Du har rätt. Modellbygge är alltid fråga om att kompromissa.
Om man tänker sig en cirkel, så är övre lykthuset en del av en cirkel (alltså den delen som är gjuten i taket). På modellen har man tagit med för stor del av cirkeln, därför sticker den upp för högt.
Själva lyktinsatsen, har för stor diameter, i förhållande till lykthuset. Det gör att det blir "luft" mellan lyktinsats och lykthus. Dessutom gör det att lyktan går nedanför vindrutornas övre kant. Det ska den inte göra.

Detta är ju onödiga fel, som gör mycket för lokets utseende. Nu vet jag inte hur långt tillverkningen har avancerat. Kanske är det för sent att rätta till. Detta är f.ö. en prototyp, så kanske är det redan rättat.

HJP

2014 04 12, 14:58
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 79 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Nyheter mjhobby.se