Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 06 26, 4:15

Svara på tråd  [ 79 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
 Jeco Hg 2014 
Författare Meddelande
Biljettförsäljare

Hej! Har två Hg med ESU dekoder kör två räls fungerar utmärkt. När det gäller belysningen så har jag ställt ner ljusstyrkan via Cv värdet, när det gäller Kina tillverkning så är det väl så att det inte blivit så mycket Svenska modeller utan den!

2014 05 27, 19:20
Konduktör

Det är väl bara Jeco som har produktion i Kina? Både Roco och Märklin har väl fortfarande i Europa och de har ju tillverkat en hel del modeller?

Sedan har vi förstås NMJ och jag tror NMJ och Jeco numera har samma kinesiska leverantör.

/Hans

2014 05 27, 19:23
Moderator
Användarvisningsbild

Rc1 1007 skrev:
Om Jag bortser ifrån vissa fel i detaljerna så är det Jeco bästa modell!! :-tu :-tu

Där är vi många som håller med.

Hansx skrev:
Nejnejnej, inte med tanke på lokets strömupptagning för oss trerälsare, olika ljussken i strålkastarna, lokets lätthet mm. Också noterat att det efter 1-2 minuters körning, så ökar motorsurret ganska tydligt, från att ha gått väldigt tyst. Inget med farten att göra. Mycket fin modell trots allt.

M v h Hans

Vad som är Jecos bästa lok är en individuell bedömning. Alla har rätt till sin åsikt. Att skriva Nej nej nej om någon annans åsikt känns fel.
Ljusskenet från strålkastarna kanske går att justera digitalt. Upplever ingen skillnad i färg på mina lok. Dock kan toppstrålkastaren uppfattas som svagare i vissa vinklar. Att loket är lätt är inget jag hänger upp mig på. Loket klarar 10 vagnar utan slirskydd på min rälsoval. Med slirskydd blir det säkert mer vagnar i kroken. Jag har kört mina lok ca 1 timme på rälsovalen och de surrar likvärdigt med Roco´s Rc.

pederbc skrev:
Hej,

Kan bara bekräfra föregående inlägg. Har köpt 2 st Hg och det går alldeles utmärkt efter att ha fixat strömupptagningen. Jag kör 3-räls, och båda loken hade endast strömupptagning på ena sidan. Efter att ha lött in (enkelt) på andra sidan så går de utmärkt! Kan verkligen rekommenderas! Loken är välbyggda och lätta att ta isär utan att få bordet fullt av lösa delar (Heljan :-().

/Peder

Detta här verkar vara lösningen om man uppfattar strömupptagningen som ett problem.
Peder kanske kan lägga upp en bild via forumets bilduppladning och visa hur han lött kabeln.
Kanske jag kan hjälpa dig Hans med lödningen då Peder skriver att det är enkelt. :)
Är det någon som över huvud taget har ringt Janne på JECO och frågat om problemet. Det är ju säkert ett par hundra AC lok till som kommer gå ut. Känns inte troligt att det löser sig om man skriver om det åtskilliga gånger här på forumet.

Mvh Rickard

2014 05 27, 19:33
Profil WWW
Konduktör

Hej, håller med dig Rickard. Jag har dock gnällt lite till Jimmy Wallin på några andra Jeco-modeller, så vill inte gnälla på denna också. :-tu

Jo, vore fint med ngn bild på var de där "enkla kablarna" skall sitta. Har lödutrustning, men ej min starka sida. :o.

Tack Rickard för erbjudandet...jag bor ju ganska nära dig har jag för mig. :up:

M v h Hans

2014 05 27, 20:43
VD
Användarvisningsbild

Köpte Hg2 loket förra veckan (3-räls) och det är en mycket bra konstruktion, inga problem alls, har inte spårat ur någon gång ännu.

2014 05 28, 0:02
Biljettförsäljare

Jag skickade mail till MJHobby ang elupptagningen när jag fått mitt första lok och bad dom om att fixa problemet innan dom skickade lok nr 2. Men det kan hända att det hann skickas innan mailet kom fram. Däremot har jag inte fått något svar.

Jag skall försöka ta lite bilder på kopplingarna och lägga upp.

Ha de/Peder

2014 05 28, 15:53
Konduktör

Peder, vad bra. Gärna några bilder. Jag får loss hytten utan problem, men hur får man bort resten? Står ju ngt om skruvar i kortändarna i instruktionen?

M v h Hans

2014 05 28, 16:20
Moderator
Användarvisningsbild

Hallå.... Igen...
Vissa inlägg har redigerats och andra tagits bort helt.

B-Loket
Jag kan inte hitta något i denna tråden (Och inget sådant är raderat) där man talar nedlåtande om Märklins drivsystem. Håkans kommentar är mer ett konstaterande att övriga tillverkare har svårt att få till loken för Märklinstandarden. Det har vi fått berättat för oss på de forum vi har i diverse trådar. Kanske en förväxling kring något som skrivits på annat forum :?: :?
Skulle det ha skrivits något negativt som inte är OK brukar suddgummit vara framme illa kvickt.

HansX
Det bästa är att kontakta Janne på Jeco och lämna gärna ett svar här hur diskussionen gick istället för att upprepa samma sak om och om igen. Det blir jobbigt att läsa samma sak om vad som är fel om och om igen med ett par inläggs mellanrum.

Mvh Rickard :-D

2014 05 28, 16:49
Profil WWW
Konduktör

Hej, jag har emailat Jimmy om Hg-problematiken och väntar på svar.

Däremot har Håkan ju rätt i att Jeco har problem med konvertering av DC till AC. Det är dock ingen annan tillverkare som har problem med det vad jag vet.

M v h Hans

2014 05 28, 16:59
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Hej Alla!

Jag fick problem direkt när jag provkörde mitt HG-3R-lok. Det som var det största problemet var att min blockindikering inte fungerade (kör med isolerade räler). Dessutom gick loket bara med ena änden framåt. Jag konstaterade snabbt att nolla återmatades via bleck mot ena sidan hjul. Jag har påpekat problemet för MJ-hobby. Fick svaret att man kunde måla över isoleringen med ledande färg. Jag har därefter lämnat in loket för åtgärd. Åt det hållet det gick att köra loket upplevde jag som att allt fungerade som det skulle.

Om MJ-hobby inte har en lösning på problemet tar jag tacksamt emot hjälp eller ännu hellre tala om för MJ-hobby hur man skall lösa problemet.

Hälsningar
Geranium84

2014 05 28, 17:12
Biljettförsäljare

Hej Geranium,

Detta är precis vad vi har diskuterat här. Jag använder själv metoden att isolera ena rälen för att detektera om spåret är upptaget. Detta sätt kräver att det finns kontakt mellan hjulen på båda sidor. Obs, detta gäller 3-räls. Boggierna på Hg loken har mässingsbleck på båda sidor som har kontakt med hjulsidorna. Men som sagts tidigare så är ena sidans bleck inte inkopplade. Om dessa kopplas in motsvarande den redan inkopplade sidan så kommer spårdetekteringen att fungera.

Det är inte min mening att avvika från trådens syfte, men de som använder denna form av spårdetektering så vill jag bara rekommendera att använda "diod-tricket". Så får man både detektering och nolla i båda rälerna. Sök på "diode-trick" och märklin så hittar ni all information. Funkar klockrent.

/Peder

2014 05 28, 20:03
Biljettförsäljare

Hej,

Här kommer lite bilder:

Bilderna hamnar visst i lite oordning :? men i alla fall:

På bilderna 1049 och 1050 sser man mässingsblecken och var trådarna är pålödda.

För att lyfta av kåpan så börjar man med att lyfta av hytten. Den är bara att dra försiktigt rakt upp. Den hålls bara på plats av lite friktion på sidorna och kontakten för fjärrljus och bakljus. Ett välmenat tips här att ALDRIG lyfta loket i hytten!!! Ni förstår när ni ser det. Se bilder 1054 och 1055.

Lyft sedan försiktigt av decodern. Tänk på kycklingen av kontakten så att den sätts tillbaka korrekt.

Drag sedan försiktigt ut de fyra buffertarna. se bild 1052.

kåpan hålls sedan fast med 2 st skruvar undertill. Dessa sitter rakt under koppelfästet (NEM-ficka kallad :-D ) Vrid bogen åt en hållet så kommer man åt den. Se bild 1051 och 1053.

Lyft av kåpan genom att ställa loket på hjulen, ta ett grepp om kåpan och lyft försiktigt samtidigt som man trycker ner loket med ett finger på kretskortet. Tänk på att kretskortet sticker ut lite på ena sidan så man får vicka lite på kåpan. Speciellt när den skall på igen. Försiktighet är en dygd !

Nu kan man löda på en st kabel på vardera boggie på den sida som fattas anslutning. Under bogen, på sidan så finns det ett litet avlång hål där kabeln kan dras in i loket. Jag kan tyvärr inte få någon bra bild på det, men ni ser när ni kommit så långt.

Sedan kortas kablarna till lämplig längd och löddes fast där de andra sidornas kablar är fastlödda. De är märkta TL1 respektive TL. TL sidan har en röd kabel. Se bild 1056.

När jag lödde in kablarna så tog jag av boggiesidorna för att inte riskera att komma åt med lödkolven. Jag har också monterat båda extrahjulen och har fortfarande bra elkontakt och även fått bra fäste.

Hoppas att jag varit tydlig och att det hjälper någon.

Lycka till /Peder

P.S. Min anläggning består av Märklins C-räls, Märklins CS2 (har även en ESU ECoS), Lite blandade växeldecoders från Märklin och Littfinski, Littfinski's S88 moduler, Littfinski vändskivedecoder. Kör blandat DCC och MFX.

Bilagor:
DSC01056.JPG
DSC01056.JPG [ 486.71 KiB | Visad 8404 gånger ]
DSC01055.JPG
DSC01055.JPG [ 440.8 KiB | Visad 8404 gånger ]
DSC01054.JPG
DSC01054.JPG [ 435.91 KiB | Visad 8404 gånger ]
DSC01053.JPG
DSC01053.JPG [ 405.42 KiB | Visad 8404 gånger ]
DSC01052.JPG
DSC01052.JPG [ 431.22 KiB | Visad 8404 gånger ]
DSC01051.JPG
DSC01051.JPG [ 425.46 KiB | Visad 8404 gånger ]
DSC01050.JPG
DSC01050.JPG [ 447.25 KiB | Visad 8404 gånger ]
DSC01049.JPG
DSC01049.JPG [ 464.33 KiB | Visad 8404 gånger ]
2014 05 28, 22:20
Konduktör

Hej!

Tack för en eminent beskrivning och bra bilder...detta verkar dock vara ett nervöst arbete....och inte rimligt att behöva göra det för ett lok i den prisklassen. Men väldigt bra beskrivning som sagt.

Det märkliga är dock att det borde vara oisolerade hjul på ett AC-lok och då borde inte denna problematik uppstått?

M v h Hans

2014 05 28, 22:34
Moderator
Användarvisningsbild

Thomas skrev:
Har även beställt ett orange TGOJ Hg och börjar fundera på när dessa skall dyka upp. Hoppas bara inte det blir en sån där målning som aldrig dyker upp.

Det ser inte ljust ut. Ca 50 förbokade av de båda färgerna orange och grön. (ca 100 st totalt) Facit blir att man får hitta någon annan som vill måla så få ex. Producenterna i Kina vill troligtvis inte måla mindre än 500 st av varje färg. Totalt blev det 1200 bruna Hg beställda.

Mvh Rickard

2014 06 01, 23:02
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Hansx skrev:
Hej!

Det märkliga är dock att det borde vara oisolerade hjul på ett AC-lok och då borde inte denna problematik uppstått?

M v h Hans

Vad är det som säger att det borde vara oisolerade hjul på ett 3-r (AC) lok?
Här är det frågan om ekerhjul med plastcentrum och hjulring i metall... alltså ingen kontakt utan man tar upp strömmen med fosforbronsbleck direkt från hjulringen. Att man sedan glömmer att koppla in båda sidorna är den miss som har uppstått.

SA

2014 06 02, 10:32
Konduktör

"Vad är det som säger att det borde vara oisolerade hjul på ett 3-r (AC) lok?
Här är det frågan om ekerhjul med plastcentrum och hjulring i metall... alltså ingen kontakt utan man tar upp strömmen med fosforbronsbleck direkt från hjulringen. Att man sedan glömmer att koppla in båda sidorna är den miss som har uppstått.

SA"

Hej, vad är det som säger att kineserna glömmer att koppla in båda sidorna? Sådant gömmer man inte, snarare har man helt enkelt struntat i det. Att kineserna inte skulle känna till förutsättningen för treräls, låter som en otrolig förklaring.

Hade hjulen varit oisolerade för treräls, hade inte detta problemet uppstått.

/Hans

2014 06 02, 14:11
Biljettförsäljare

Mycket pekar på att 3-rälsversionen är en modifierad 2-rälsare. Jag tror att man har från början lött in "nollan" på båda boggies ena sida, och lött in "+" på ena boggiens andra sida. Sedan har den modifierats genom att löda av "+"-sidan och kopplat den till släpskon. Detta förklarar varför det på ena boggiens sida finns inget lödtenn alls, och på den andra så finns det lödtenn fast inget fastlött. Det är min teori i alla fall. Samtidigt har man "sluppit" att löda in nya trådar. Enkelt och lätt som kunde ha sluppit igenom om vi inte var så petiga :-D

/Peder

2014 06 02, 14:57
Konduktör

Hej, Peder, du har säkert rätt här. Petiga? :-D Det heter ju just 3R...och då skall det ju vara tre-räls och ingen snik-variant :-D . Det accepteras nog inte av många rättrogna trerälsare :-ab .

M v h Hans

2014 06 02, 15:35
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Hansx skrev:
"Vad är det som säger att det borde vara oisolerade hjul på ett 3-r (AC) lok?

SA"

Hej, vad är det som säger att kineserna glömmer att koppla in båda sidorna? Sådant gömmer man inte, snarare har man helt enkelt struntat i det. Att kineserna inte skulle känna till förutsättningen för treräls, låter som en otrolig förklaring.

Hade hjulen varit oisolerade för treräls, hade inte detta problemet uppstått.

/Hans

Hej,

Ursäkta att jag gömde "" på glömde i mitt inlägg...

När det gäller prylar tillverkade i Kina får man vara synnerligen alert för att avslöja allt fusk och trix de hittar på för att deras egen tillverkning ska vara så billig som möjligt. Och det gäller inte bara leksaker utan även industriprodukter med åtskilligt högre värden än leksakståg.
Ofta kan det röra sig om rena kontraktsbedrägerier som de förortståg och lok de sålde till Australien under premisserna att de skulle vara fria från asbest. Men när tågen levererats hittades ändå asbest... kinesernas svar på detta: Men det är ju inte den farliga sorten!

Så om du tror att kinesisk tillverkning är något att lita på har du bedragit dig själv grymt... kineserna fuskar på alla nivåer. Se bara på deras egna snabbtåg som krockade på en bro för nåt år sedan. Hela signalsystemet var fusk!
Bild

SA

2014 06 02, 20:19
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 79 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Nyheter mjhobby.se