Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 01 21, 21:14

Svara på tråd  [ 79 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
 Jeco Hg 2014 
Författare Meddelande
Konduktör

Hej, OK. Har heller inte satt på någon av de två slirskyddsaxlar som följde med...då strömupptagningen inte är 100...bra, men inte 100:-). Får bara två Hobby-Trade kylvagnar i släp. Kör ju AC i H0.

Har ett annat Hg, AH Mässingschassie...och det loket är betydligt tyngre än Jecos. Rätt stor viktskillnad...köte faktiskt även Jecos Rc2 (orange, vädrat) på Tradera med ljud för ett mycket bra pris och det loket väger väl 50 g mindre än Rocos Rc, men dragkraften är sådär...ändå två slirskydd och inga backar. Men loket går suveränt bra. Skall man överhuvudtaget ge sig på Jecos Rc så måste det nog vara en ljuddekoder i för gångens skull. Har dock ingen ljuddekoder i Jecos Hg2. I Rc-loket sitter en Canon-motor...men är det ngn som vet vilken motor som sitter i Hg-loken? Jeco har väl bytt från Canon till Mashima i sina senare producerade Rc-lok.

/Hans

2014 05 25, 18:12
Tågbefällhavare
Användarvisningsbild

Är mycket nöjd med mitt Hg-lok (analog DC). Endast små detaljer att anmärka på vilket inte ens är värt besväret att nämna då helhetsintrycket är mycket bra.

Vad gäller dragkraften är den helt godkänd. Jag har provat loket utan slirskyddsaxel och det klarar start i uppförsbacke med 3 %-lutning i 600 mm kurvradie med ett tågsätt bestående av 7 st NMJ G-vagnar utan att slira.

Bra JECO, toppbetyg denna gång!!!

2014 05 25, 20:09
Biljettförsäljare

Hej,

Kan bara bekräfra föregående inlägg. Har köpt 2 st Hg och det går alldeles utmärkt efter att ha fixat strömupptagningen. Jag kör 3-räls, och båda loken hade endast strömupptagning på ena sidan. Efter att ha lött in (enkelt) på andra sidan så går de utmärkt! Kan verkligen rekommenderas! Loken är välbyggda och lätta att ta isär utan att få bordet fullt av lösa delar (Heljan :-().

/Peder

2014 05 26, 11:30
Passagerare

Rickard95 skrev:
Hagalund skrev:
Jag är helnöjd med mitt Hg! Snyggt och går hur bra som helst; tyst och fint! Och priset är helt rimligt. :up: Synd att Jeco missade en sån enkel sak som A-ändesskärmarna. Nu får man väl betala extra för dem eller hur blir det? Infon på hemsidan (Som jag aldrig hade hittat om inte någon tipsat här på forumet) är otydlig.

Ett utdrag från hemsidan:
A-ändesskärmar i plast omålade skulle medfölja till alla varianter men tyvärr missade fabriken detta, tyvärr kunde inte heller fabriken måla denna detalj. Vi har beställt från annat håll målade A-ändesskärmar artikelnummer JE900 som kommer in i lager i början av juni och skickas ut automatiskt till de kunder som köpt de Hg-lok som skall ha dessa som 756 och 784.

Jag tolkar det som gratis...
Mvh Rickard

Lysande! Jag läste väl slarvigt :oops:
/Mats

2014 05 26, 11:52
Konduktör

Hej, det var ju intressant detta med strömupptagningen...jag kör ju också AC (inga slirskydd på) och tyckte strömuipptagningen inte var 100% ändå...hade ingen aning om detta med strömupptagningen...det var faktiskt lite fuskigt... 8) . Vad säger dom som kör DC om detta? de har ju ingen släpsko...eller har dom på båda sidor?

Hur fixade du strömupptagningen på andra sidan....?

M v h Hans

2014 05 26, 13:23
Moderator
Användarvisningsbild

Hagalund skrev:
Lysande! Jag läste väl slarvigt :oops:
/Mats

Nja... Jag har varit inne såpass många gånger på den där Hg sidan och sett att texten ändrats någon gång. Så här finns inget rätt eller fel.
Men vi hoppas att det skickas ut gratis :up:

Mvh Rickard

2014 05 26, 14:45
Profil WWW
VD
Användarvisningsbild

pederbc skrev:
Hej,

Kan bara bekräfra föregående inlägg. Har köpt 2 st Hg och det går alldeles utmärkt efter att ha fixat strömupptagningen. Jag kör 3-räls, och båda loken hade endast strömupptagning på ena sidan. Efter att ha lött in (enkelt) på andra sidan så går de utmärkt! Kan verkligen rekommenderas! Loken är välbyggda och lätta att ta isär utan att få bordet fullt av lösa delar (Heljan :-().

/Peder

Så det är samma lösning som på T43 loken.
Där finns också bara strömupptagning på ena sidan 3R AC
Antar att man tänkt att axeln ska leda över till den sidan som är kopplad till kretskortet men det funkar bättre om man löder dit en extra kabel.

Märklinist ja visst

2014 05 26, 15:42
Konduktör

Hej, OK; hade ingen aning om detta. Har Jecos T43...utan kjolar och med rätt boggiesidor...två slirskydd tror jag, men T43an går helt otroligt säkert och bra.

Det är ju en huvudpoäng med treräls...släpsko och två räler...inte släpsko och en räl. Då har JECO gjort en snikvariant av Hg-loket till trrälsarna...för som sagt, strömupptagningen är inte 100 och man skall inte behöva greja med ett nytt lok som kostar 3000-3700 kr.

Ngn som vet vad det är för motor i Hg-loken?

/Hans

2014 05 26, 17:16
Biljettförsäljare

Ang strömupptagning:

Ekerhjulen är av plast och leder alltså ingen ström över till andra sidan. På båda boggiesidor. Sitter det ett mässingsbleck som har kontakt med hjulens metallringar. Det är "bara" att löda dit en tråd och sedan koppla samman den med motsvarande tråd på den inkopplade sidan. Antagligen är alla lok byggda för 2-räls, och sedan har de modifierat 3-räls modellerna genom att löda av tråden på ena sidan och kopplat den till släpskon. Det förklarar varför det på mina lok fanns lödtenn på den okopplade sidan av släpsko-boggien men inget lödtenn på den andra boggien.

Hur som helst så är jag jättenöjd med tanke på min Jeco-erfarenhet.
1: T44, ett skämt på 3-räls
2: Ra, hmm fungerar hyfsat
3: T43, efter inköp av nya boggies så går de riktigt bra
4: Du, bra
5: Ma, jättebra
6: Hg, jättebra

Det viktigaste att tänka på är att det måste finnas plats för släpskon att fjädra undan, speciellt vid korsväxlar vilka har högre "taggar", och att loken har Rätt mått mellan hjulen. Det skiljer några tion-delar, plus att Märklinhjul har lite högre flänsar.

/Peder

2014 05 26, 20:00
Moderator
Användarvisningsbild

Denna kategori tillhör Tillverkare eller Handlare som presenterar helt nya produkter.
Vi håller oss till den aktuella produkten. Eventuella problem/liknelser kring JECO som produkt/tillverkare/tidigare modeller kan med fördel tas upp i en egen tråd.

Mvh Rickard :up:

(Har delat Z65 & Z70 till en egen tråd.)
post118963.html#p118963

2014 05 26, 20:24
Profil WWW
Konduktör

Jaja, har Jeco sålt ett Hg-lok som trerälsmodell...är det ju i praktiken ett tvårälslok.

/Hans

2014 05 26, 20:36
Biljettförsäljare

Det var inte min mening att diskutera tidigare modeller utan jag ville med exemplet påvisa att Jeco har utvecklats väldigt positivt (i min mening). Jag tycker vi skall vara väldigt tacksamma för att de tar fram dessa modeller som jag tror vi alla vill ha på våra banor och samlingar. Jag tror inte att Jeco gör någon större förmögenhet på dessa lok, och jag tar gärna rimligt strul med modellerna om alternativet är inga lok alls. Det är säkert inte många som håller med mig, men det är min privata åsikt. Som grädde på moset skulle jag vilja ha en T21'a från Jeco som går att köra med och där inte delarna trillar av så fort man rör den.

/Peder

2014 05 26, 21:04
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

Fick hem mitt Hg och Hg2 (DC) förra veckan och är mycket nöjd. Har även beställt ett orange TGOJ Hg och börjar fundera på när dessa skall dyka upp. Hoppas bara inte det blir en sån där målning som aldrig dyker upp. En annan fråga är om dessa är tillverkade i samma fabrik som NMJ gör sina lok och vagnar i Kina? Tummen upp för JECOs Hg lok :up:

2014 05 26, 21:18
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Problemet tycks ju vara i det närmaste generellt för i stort sett ALLA i grunden 2R-tillverkare, loken passar utmärkt för det de är konstruerade, men när de sen yxas till för Märklinräls så blir det inte bra.

Kanske är så att man får välja. Märklin eller Jeco...

Jag har gjort mitt val, jag väljer Jeco! Och i mitt val att köpa deras Hg-lok har jag fått ett verkligt smycke! Min rekommendation till alla intresserade som har råd alltså: Köp!

2014 05 27, 7:56
Profil WWW
Konduktör

Hej,

Men hakang...trots allt...loket går väldigt bra. Men det är principiellt viktigt att en producent (om detta stämmer) informerar om detta eller bemödar sig att ordna "riktig" "treräls. Jag tyckte det var lite mysko att loket levererades utan monterade slirskyddshjul...vilket alltid är fallet för treräls. Det är nog inte så många fler intressanta modeller att vänta från Jeco för min del, kanske Z65, Mg vore ju något, men finns ju inget aviserat och är detta Jecos lösning för treräls så....Verkar som höger sida är död på Hg-loket. Detta kanske är ngn ny konstruktion....men Roco tillverkar ju inte sina treräls- lok på detta viset. Som sagt, en fin modell ändå, men detta var smolk då det sätter en av de driftsmässiga fördelarna med treräls ur spel.

M v h Hans

2014 05 27, 8:19
Tågbefällhavare
Användarvisningsbild

Har nu kört mitt Hg-lok i mer än en timme och hittar inget anmärkningsvärt, annat än att även krypkörningsegenskaperna är utmärkta, även genom "svåra" växelgator och korsningsväxlar (Peco code 100).

2014 05 27, 10:21
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Konversationen Jeco-Kina om hur man fixar ett trerälslok:
Åsså tar ni högra sidans matningsledning och kopplar den till släpskon...

Och för Jeco och alla andra som förstår hur saker och ting (3-r) fungerar är det ju självklart med en hopkoppling av de båda sidornas hjulanslutningar... men inte för Kineser som behöver ha detta förklarat för sig och inspekterat att det skett!

Alltså problemet med Kinatillverkning än en gång...

SA

2014 05 27, 12:08
Konduktör

Hej, du har säkert rätt Svante :up: ...tydligen skall Jecos T43 enligt ngn här på forumet? vara likadant konstruerad, men så är det inte. Har själv ett. Det är det första Jeco-lok som jag köpt som det är så här. Alltid är det något och det är faktiskt inte, oavsett om loket går bra utan slirskydd och ser bra ut, acceptabelt. Inte för ett lok för 3000 kr eller 3700 kr med ljud.

/Hans

2014 05 27, 12:24
Lokförare

Om Jag bortser ifrån vissa fel i detaljerna så är det Jeco bästa modell!! :-tu :-tu

2014 05 27, 15:48
Konduktör

Nejnejnej, inte med tanke på lokets strömupptagning för oss trerälsare, olika ljussken i strålkastarna, lokets lätthet mm. Också noterat att det efter 1-2 minuters körning, så ökar motorsurret ganska tydligt, från att ha gått väldigt tyst. Inget med farten att göra. Mycket fin modell trots allt.

M v h Hans

2014 05 27, 16:20
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 79 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Nyheter mjhobby.se