Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 06 19, 19:22

Svara på tråd  [ 79 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
 Jeco Hg 2014 
Författare Meddelande
Moderator
Användarvisningsbild

Hej hej... :)
När det gäller modellen så tycker jag personligen att den är ett mycket gott hantverk. Jag själv hade inte en tanke på toppstrålkastaren innan det nämndes och man jämförde. Jag tycker modellen med tanke på priset och upplagan förefaller ha mycket goda chanser att sälja slut.

Tittar man på bilden nedan som är ett Skanex Hg byggt av Johan J så ser man att Jeco´s kåpa är väldigt lik Skanex kåpan vid placering av taket. Det som ställer till det för Jeco´s kåpa är tjockleken på materialet. Plasten är tjockare än metalltaket på Skanex Hg.

Visst en märkbar skillnad men inget som skulle få mig att avbeställa de 2 lok jag beställt. Jag tror på detta lok och med en handpåläggning (Vädring) av Michael Graff så blir det alla gånger en fullträff.

Mvh Rickard :)

Bild

2014 04 12, 20:28
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Rickard95 skrev:
Hej hej... :)
När det gäller modellen så tycker jag personligen att den är ett mycket gott hantverk. Jag själv hade inte en tanke på toppstrålkastaren innan det nämndes och man jämförde. Jag tycker modellen med tanke på priset och upplagan förefaller ha mycket goda chanser att sälja slut.

Sammantaget ser JECOs modell fin ut, och jag tror också att den säljer slut. Men om man upptäcker fel, som känns onödiga, så tycker jag att man gör tillverkaren en tjänst, om man påpekar dessa. Om nu loket har avancerat så lång, att det är för sent att ändra något, så har vi sett värre fel än på den här modellen.

HJP

2014 04 12, 22:25
Konduktör

Hej,

Följer detta Hg-spår med spänt intresse. Själv har jag beställt ett Hg2, AC-version utan ljud. Loket skulle ju kommit ut 2010 8) . Jag har dock ingen panik, då jag har et Hg sedan hösten 2005...AH-Mässingchasie plus Modellproduktions kåpa, lokskyltar av Renée Sjöstrand och Entec strömavtagare. Märklindekoder. Ett tungt lo som går bra. Dock är ett av de vitgula strålkastarna betydligt mycket svagare än de övriga fem vitgula...aldrig kommit underfund med varför. Irriterande, men kör med A-änden mest framåt, så... :up: . Har även ett Hg i N-skalan...Tomix-chassie (digitaliserat) och kåpa tillverkad av trevlige Jörgen Edgar. Hg är ett av mina favvolok. Noterade att Rickard beställt två :-ab, men det kördes väl en hel del Hg och Hg2 på Lysekilsbanan. Dock så ingår ju inte dekoder i priset, så man får lägga till ca 300 kr. Blev dock lite skrämd av Jecos senste brunlok...Ma...som skickades tillbaka tre ggr till MJ-Hobbyexperten för åtgärd. Kortslutning i slank växel och en del annat, men det blev ingen ordning tyvärr på det loket. All heder dock åt MJ-Hobbyexperten som var som vanligt serviceinriktade. Dock inget JECO Ma då tyvärr och får väl börja leta efter en vitmetallversionen istället...den fetdyra 8) .

På mitt Hg i H0-skala så ser lykthuset riktigt ut, tak ej för lågt och lykthus helt OK. Jag tror (vet ej säkert) att detta är en avgjutning av Skanex orginal, dvs ej de lok som såldes under
senare år från SSJ Slanex. Tittade på några bilder av Jecos Hg och Hg2 i vitmetallversion....och där såg lykthuset OK ut. Visst, det där är ett onödigt misstag, men ändå en petitess, gränsfall till niträkning :-D. Går loket bra så förlåter jag den missen lätt. Maj eller snarare juni då vet vi hur bra loket blev.

By the way...SSJ Skanex lok har ju ett stort problem...det står på styltor, dvs det är alldeles för högt och det stör sannerligen helhetsintrycket.

Rickard: varför låter du inte MJ-Hobbyexperten vädra loken? Blir ju dyrt med porto t o r till Graffen. Själv har jag inga vädrade lok, men det ser ju realistiskt ut. Problemet är att alla loken och vagnarna kanske måste vädras då...

M v h Hans

2014 04 15, 21:07
VD
Användarvisningsbild

Såg prototypen i butiken igår, och jag måste säga att jag nog tycker bilderna kändes missvisande nu när jag sett modellen med egna ögon. Tyckte det såg rätt bra ut med lykthuset. Möjligen aningen för högt, men absolut inget som stör. Och troligen kommer det störa än mindre när det kommer färg på kåpan.

Vart faktiskt själv sugen på att skaffa en modell, får se om det finns någon kvar sedan när leveranserna väl kommer igång. :-ab

2014 04 24, 7:25
Moderator
Användarvisningsbild

Trevligt... :-D
Hg loken i butik, 2 st på väg mot Göteborg...

http://www.mjhobby.se/prodlist.asp?qsLa ... ode=902614

2014 05 16, 15:25
Profil WWW
Konduktör

Hej,

Har du hämtat modellerna? Får mitt Hg2 imorgon :up: . Nyfiken nu.

M v h Hans

2014 05 19, 19:34
Konduktör

Hämtade min Hg 756 i Västberga i lördags. Har inte hunnit med någon omfattande testkörning ännu...men kan konstatera att modellen ser fantastiskt bra ut och har en mycket bra och tyst gång. Intressant också med alla funktioner som man får på den digitala versionen med ljuddekoder. Den bästa Jeco-modellen hittills i mitt lokstall...och nu äntligen med en smidig och praktisk förpackning!

Skall jag hitta något att anmärka på är det dels NEM-fickan som inte verkar följa normen, det krävdes en del filande för montera Fleischmanns kortkoppel. Ljuset från topplyktan lyser med viss avvikande nyans jämfört med övriga strålkastare...kul dock med funktionen där man kan växla halv/helljus på huvudstrålkastarna och slå på/av toppstrålkastaren separat. Dragkraften utan slirskydd är begränsad...vid mitt test drog loket med en hel del slirande fem st NMJ godsvagnar uppför en 3% stigning. Blir nog till att montera den medföljande axeln med slirskydd...

Bilaga:
Photo 2014-05-18 12 16 13_low.jpg
Photo 2014-05-18 12 16 13_low.jpg [ 448.38 KiB | Visad 6990 gånger ]

/N

2014 05 19, 21:10
VD
Användarvisningsbild

Ser framemot flera bilder.
Men håller sidofönstret på att trilla ur?

Märklinist ja visst

2014 05 19, 21:18
Moderator
Användarvisningsbild

Det där loket såg ju riktigt fint ut...
Den som väntar på något gott........ Hoppas de dyker upp i morgon. Då skall de fotas på modulen i härlig vår/sommar sol om vädret tillåter.

Mvh Rickard :-tu

2014 05 19, 21:44
Profil WWW
Konduktör

Fernis: Tack för påpekandet...noterade det inte själv förrän nu när jag själv ser bilden i full storlek. Fönstret hade mycket riktigt "halkat" någon milimeter ur position..men gick lätt att peta tillbaka i rätt läge.

Intressant lösning på denna modell är ju att förarhytten endast snäpps fast på underredet...lätt och smidigt att demontera m.a.o. Nackdelen är att man hela tiden oroar sig för att man av misstag skall lyfta modellen i hytten med risk att man helt plötsligt står där snopen med enbart en Hg-hytt i sin hand...

/N

2014 05 19, 21:51
VD

Ser ju göör fint ut! Blev lite konfunderad när jag såg utbyggnaden framför hytten. Men detta är helt rätt. Hade bara inte sett det förut.

Får se om det blir en beställning. Har blivit lite bränd på jecolok, men detta kanske är bättre.

Bild på utbyggnad nedan.

http://www.janlindahl.se/svel_sj/sj_hg2 ... 47_jpg.htm

Lennart.

2014 05 19, 22:14
Konduktör

Hej, fick idag hem mitt Hg2 i AC, ej ljud. är ingen ljudfanatiker. Otroligt fint lok går bra. Monterar ej slirskyddsaxlar...strömupptagningen verkar bra, men vill inte riskera ngt och har inga backar längre på banan och ganska få vagnar skall dras av detta Hg2. Loket är ganska lätt, 350 g står det ändå. Har ett Hg också med AH Mässingschassie, Mashimamotor och Roco-driv, Märklindekoder och Modellproduktions kåpa, klart tyngre lok. Visst, viss nyansskillnad på under och övre strålkastaren och väl lite ljusläckage från det röda, men så är det ju nuförtiden med modellerna, även Roco och dess Dm :-D .

Summa summarum, väldigt fint Hg2 detta.

M v h Hans

2014 05 20, 13:48
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Fick hem mitt beställda Hg 756 AC igår. Det blev en provkörning på ca 1 halvtimme och jag måste säga att loket gick väldans bra. Det är nog mitt bästa Jeco-lok och det är nog nästan i Märklinklass. Den enda funderingen jag har är att det saknades så kallade "slickepinnar". Min uppfattning var att det här loket ska ha sådana, och bild som visar detta finns även på MJ hobbys webbplats.

http://www.swedishbrasscar.com

2014 05 20, 14:41
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Stinky skrev:
Den enda funderingen jag har är att det saknades så kallade "slickepinnar". Min uppfattning var att det här loket ska ha sådana....

Enligt ett besked i butiken, så skulle det vara framändeskärmar med i förpackningen, men dessa saknas i hela serien, som det verkar.
Troligen kommer de att levereras senare.

HJP

2014 05 20, 16:41
Konduktör

Hej, står på MJ-Hobbyexpertens hemsida, under Hg-loken, att fabriken ej förmådde ordna målade slickepinnar, så dessa levereras i juni från en annan leverantör.

M v h Hans

2014 05 20, 17:23
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Hansx skrev:
Hej, står på MJ-Hobbyexpertens hemsida, under Hg-loken, att fabriken ej förmådde ordna målade slickepinnar, så dessa levereras i juni från en annan leverantör.

M v h Hans

Jag tycker nog att MJ-hobby kunde ha skickat med denna information i leveransen/paketet, alternativt skickat infon med epost. Det är ju inte säkert att alla läser hemsidan, speciellt om det var länge sedan beställningen gjordes.

http://www.swedishbrasscar.com

2014 05 20, 18:31
Moderator
Användarvisningsbild

Lördag kväll och en kraftig förkylning har gett möjligheter till en provkörning av de 2 Hg loken.
Jag kan bara säga: Oj oj oj :!:
Loken går så fantastiskt tyst och fint, troligtvis det bästa JECO loket hittills.
Jag har inte fördjupat mig i ljudfunktionerna men de verkar vara en bra nivå på ljudet. Belysningen är riktigt bra. Ljuset håller mycket bra färgtemperatur. Detaljer och utseénde håller mycket hög klass.
Har inte tagit isär loket så detta kan jag inte yttra mig om.
Toppbetyg: Köp Köp Köp :-D

Mvh Rickard

2014 05 24, 20:57
Profil WWW
Passagerare

Jag är helnöjd med mitt Hg! Snyggt och går hur bra som helst; tyst och fint! Och priset är helt rimligt. :up: Synd att Jeco missade en sån enkel sak som A-ändesskärmarna. Nu får man väl betala extra för dem eller hur blir det? Infon på hemsidan (Som jag aldrig hade hittat om inte någon tipsat här på forumet) är otydlig.

2014 05 24, 22:47
Moderator
Användarvisningsbild

Hagalund skrev:
Jag är helnöjd med mitt Hg! Snyggt och går hur bra som helst; tyst och fint! Och priset är helt rimligt. :up: Synd att Jeco missade en sån enkel sak som A-ändesskärmarna. Nu får man väl betala extra för dem eller hur blir det? Infon på hemsidan (Som jag aldrig hade hittat om inte någon tipsat här på forumet) är otydlig.

Ett utdrag från hemsidan:
A-ändesskärmar i plast omålade skulle medfölja till alla varianter men tyvärr missade fabriken detta, tyvärr kunde inte heller fabriken måla denna detalj. Vi har beställt från annat håll målade A-ändesskärmar artikelnummer JE900 som kommer in i lager i början av juni och skickas ut automatiskt till de kunder som köpt de Hg-lok som skall ha dessa som 756 och 784.

Jag tolkar det som gratis...
Mvh Rickard

2014 05 24, 22:58
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Hej hej...

Har nu provkört loken med vagnar på en rälsoval från Rocos startsats.
15 vagnar i släptåg, 8 Hobbytrade, 7 Nmj samt 1 Roco vagn. Varken Hobbytrades eller Nmj´s vagnar är kända för att rulla lätt vilket de inte gjorde idag heller. 1 Hg lok får problem när flertalet vagnar går i kurva.
Det går inte att nå maxhastighet då loket slirar. Detta löstes dock då jag ställde Hg nr 2 på spåret. 2 Hg lok drar dessa vagnar galant (8 drivande axlar) runt spårovalen.
(Tåget blir lite över 2,5 meter)
Inga protester över huvud taget. Båda loken är körda "UTAN" medföljande slirskyddsaxel.

2014 05 25, 14:35
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 79 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Nyheter mjhobby.se