Jag verkar inte ha fått några instruktioner om att något skall smörjas på koppelstängerna. Mejlade MJ-Hobbyexperten och frågade om det skulle varit någon bruksanvisning med, men det verkar inte så.
När det gäller gnisslet så trodde jag först det var sättet som strömupptagarna ligger mot hjulen, men genom att hålla små pappersbitar mellan hjul och strömupptagare utan någon skillnad i gnissel insåg jag att det inte var där problemet låg.
Demonterade kåpan som täcker hjulaxlarna och noterade (vilket även noterats i en annan tråd här) små metalspån på axlarna. Det verkar som om det finns en plätering på hjulaxlarna som lossnar när de gnids mot lagringarna. Torkade bort spånen med en trasa och bomullstops, smorde upp igen och testade, och då var gnisslet borta. Provade att med en hård plastbit skrapa bort lite mer så att det inte skulle hända igen. Fick inte bort allt dock, men det som ser ut att gå in i lagringen är väck.
Spån på bomullstopsKom också tillrätta med koppelnedhänget. Efter demontering av löpvaggorna satte jag helt enkelt en tämligen stor bricka under skruven som håller koppelfästet. Följden blir att fästet inte kan vicka lika mycket i höjdled, vilket ger rätt koppelhöjd eftersom fästet inte hänger ner (lika mycket i alla fall).
Från fabrik
Med bricka på plats
Sedd från sidan