Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 05 22, 14:01

Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
 Jeco Du. 
Författare Meddelande
Trafikchef

Inlägg Jeco Du.
Hur dåligt ska ett Jeco Du gå? Har monterat i dekoder men det rycker å gnisslar som en gammal spårvagn! Lågfarts egenskaperna är även dom usla! Även smörjt loket med motorolja som det står i beskrivningen, men det har inte hjälpt! Är loken så här usla eller ska man behöva bygga om något för att få dom att funka ordentligt? :evil:

Hejs.

2011 12 12, 22:55
Moderator
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Jeco Du.
Det enda jag hittar på forumet är en gammal tråd... kanske till hjälp mot gnisslet... eller inte.

du-lok-fran-jeco-t8331.html

ricard skrev:
Jag verkar inte ha fått några instruktioner om att något skall smörjas på koppelstängerna. Mejlade MJ-Hobbyexperten och frågade om det skulle varit någon bruksanvisning med, men det verkar inte så.

När det gäller gnisslet så trodde jag först det var sättet som strömupptagarna ligger mot hjulen, men genom att hålla små pappersbitar mellan hjul och strömupptagare utan någon skillnad i gnissel insåg jag att det inte var där problemet låg.

Demonterade kåpan som täcker hjulaxlarna och noterade (vilket även noterats i en annan tråd här) små metalspån på axlarna. Det verkar som om det finns en plätering på hjulaxlarna som lossnar när de gnids mot lagringarna. Torkade bort spånen med en trasa och bomullstops, smorde upp igen och testade, och då var gnisslet borta. Provade att med en hård plastbit skrapa bort lite mer så att det inte skulle hända igen. Fick inte bort allt dock, men det som ser ut att gå in i lagringen är väck.

Bild
Spån på bomullstops

Kom också tillrätta med koppelnedhänget. Efter demontering av löpvaggorna satte jag helt enkelt en tämligen stor bricka under skruven som håller koppelfästet. Följden blir att fästet inte kan vicka lika mycket i höjdled, vilket ger rätt koppelhöjd eftersom fästet inte hänger ner (lika mycket i alla fall).

Bild
Från fabrik

Bild
Med bricka på plats

Bild
Sedd från sidan

2011 12 13, 0:11
Trafikchef

Tack Rickard.

Javisst var det spånor på samtliga hjulaxlar! Kromet ser ut att vara påtejpat på axlarna! Fruktansvärt dålig kvalitet!! Får se om det hjälper med en rengöring. Skulle igentligen skicka tillbaka loket! Men det är ju mer regel än undantag nuförtiden att man måste göra en handpåläggning för att få loken att funka någorlunda! :twisted:

Hejs.

2011 12 13, 17:25
Trafikchef

Har haft isär loket och skrapat bort ytbehandlingen samt smörjt och nu går det bra mycket bättre. Kanske går ännu bättre efter en riktig inkörning nu när det inte kärvar. Och apropå Kina eller var det nu är tillverkat så spelar det nog ingen större roll om man inte ställer kvalitetskrav på tillverkningen. Men nu funkar det iallafall efter lite handpåläggning! :-D

Hejs.

2011 12 13, 20:58
Trafikledare
Användarvisningsbild

Jag är nöjd med mitt lok. det går bra.

2011 12 13, 21:08
Konduktör
Användarvisningsbild

Känner inte igen problemet med dåliga gångegenskaper för Jecos D-lok (DC analog). Däremot förekommer ett litet, knappt hörbart gnissel i vissa lok. Inget problem då det inte påverkar gångegenskaperna utan tvärt om höjer realismen avsevärt då förebilden inte var ljudlös under gång. Har två kompletta lok samt fyra underreden (med UGJ-korg) som alla nu har gått var och en över fem timmar utan problem.
Det enda problemet som har varit är att några lok varit "översmorda" direkt ur kartongen, dvs de har haft oljestänk på drivhjulen som kraftigt satt ner dragkraften.
Efter rengöring drar loken, utan slirskydd, nu utan problem femton G-vagnar i 3%-stigning/600mm kurvradie.
Jag är helt nöjd!

2011 12 14, 11:43
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 6 inlägg ]