|
|
Bli medlem •
FAQ
• Sök • Logga in
|
| Författare |
Meddelande |
|
KES
Konduktör
|
 Re: Jeco Du
Jag har nu kört med mitt D-lok och fyra separata underreden (med UGJ-korgar) under lång tid och har gjort följande drifterfarenheter; - ett lågt frasande ljud från motorn kunde höras ibörjan beroende på dålig elektrisk kontakt mellan hjul-kontaktbleck? Detta försvann helt då loken körts ett på minuter. - ett litet gnissel kan höras från kraftöverföringen (läs: blindhjul och koppelstänger) om man störs av detta hjälper lite smörjning men detta ljud är väldigt realistiskt och bör inte tas bort! - loket har otroligt bra dragkraft, utan slirskydd dras lätt 10-12 vagnar i 3%-lutning och 600mm kurvradie. - loket har mycket bra gång- och krypkörningsegenskaper. - detaljutförandet ger en mycket trovärdig modell av ett D-lok från 50-60-talen. ...med andra ord, en fullträff JECO!
|
| 2010 10 04, 8:13 |
|
 |
|
Graffen
Kommunikationsminister
|
Kan ju vara så enkelt att motorn behöver avstörningskondingar. Därav det elektriska fraset i högtalaren.
_________________ Ars pro pecunia Min MJ-sida: RR Information central Min Hemsida: Airbrush FX Min Blog: M-K & E
|
| 2010 10 04, 8:38 |
|
 |
|
jvstn
Tågvärd
|
Hej, Det där med avstörningsskydd skulle väl ge ljud i båda körriktningar? Mitt lok är inkört minst en timme i vardera riktning utan att knastret i ena körriktning försvunnit. Vet inte om det är möjligt att ladda upp en ljudfil? Fortfarande inget svar från MJ Hobby experten, lite dåligt även om jag tycker de gör väldigt mycket för hobbyn. jvstn
|
| 2010 10 04, 23:14 |
|
 |
|
ub
VD
|
Att Jeco inte svarar beror troligen på att problemet inte är löst. Någon som testat motorbyte?
Att några rapporterar att dom inte har ljudet kanske kan bero på att dom inte hör det. Det är ett ganska svarg knorrande eller tickande ljud.
Om man vill testa motorbyte, finns det någon som kan föreslå en passande motor?
Mvh UB
|
| 2010 10 05, 8:49 |
|
 |
|
tut
Passagerare
|
Hej!
Jag fick det här svaret från Jecos Jan Wallin när jag frågade om källan till skorrandet:
"Det är bara en sak som har skrivits om på forumet och det är att det knarrar något åt ena hållet med denna Canon motor. Vi försöker få fram om det är ännu ett cv-värde som skall justeras. Analogt med denna motor så är det tyst. Hade vi vetat att Canon borstlösa motor var så speciell att ställa in för digital hade vi inte valt denna utan en normal 5-polig."
Kanske kan det vara till upplysning.
|
| 2010 10 06, 16:02 |
|
 |
|
loktok
VD
|
Låter lite märkligt att det ändå blir bara på ena hållet.Jag har fått samma svar av Janne sen tidigare.Det kanske kan vara så.Jag snacka med programmeraren till loket i lördags.Hans möjliga teori är att det kan vara så att loket har något mer friktion åt ena hållet,att lastavkännaren reagerar på detta o orsakar ljudet.Har själv tidigare erfarenhet av jag fått shimsa snäckdrev i växellådan då de gick trögare åt ena hållet.I mitt fall var det Jeco Hg med Roco boggier.
| 2010 10 06, 16:17 |
|
 |
|
lwn
Biljettförsäljare
|
Hej! tut skrev: Hej!
Jag fick det här svaret från Jecos Jan Wallin när jag frågade om källan till skorrandet:
"Det är bara en sak som har skrivits om på forumet och det är att det knarrar något åt ena hållet med denna Canon motor. Vi försöker få fram om det är ännu ett cv-värde som skall justeras. Analogt med denna motor så är det tyst. Hade vi vetat att Canon borstlösa motor var så speciell att ställa in för digital hade vi inte valt denna utan en normal 5-polig."
Kanske kan det vara till upplysning. Den beskrivningen stämmer inte med oljudet i mitt lok. I mitt fall (Du 432 DCC utan ljud) är det ett högt sprakande ljud både fram och back mest i lågfart. Jag har provat med en annan dekoder, har kört analogt utan dekoder, men samma ljud. Har mejlat MJHobby om detta för några dagar sedan. Är det ingen annan som har dessa kraftiga ljudstörningar från motorn både fram och back? Eller har jag råkat få ett extra högljutt måndagsexemplar? Hälsningar Lennart W
|
| 2010 10 06, 18:39 |
|
 |
|
Goofy
VD
|
Har ni superhörsel kanske...? 
|
| 2010 10 06, 20:30 |
|
 |
|
alsum
Kommunikationsminister
|
Nej nej åter nej. Jag är helt dövhet. Jo super Döv är jag. Jag vet inte om det låter eller hur mina händer känna på loket låter fram och backa. Jag kör bara analog.
|
| 2010 10 06, 20:52 |
|
 |
|