Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 01 21, 20:47

Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
 Jeco Ånglok litt E 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

En tanke att kanske titta på kunde vara att göra 3R-varianten med flänslösa hjul på axel 2 & 3. Inte omöjligt att det skulle möjliggöra körsel i icke modellenliga kurvor också.

2012 08 20, 17:21
Profil WWW
Kommunikationsminister

Varför inte göra som på detta gamla 214 lok från Kleinbahn. Flänsarna på mittenhjulen sitter fast i chassit och är avklippta mot rälsen. Ser rätt bra ut,

Bild

2012 08 20, 19:53
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Hej,

Jag tror inte att det går att negligera r1 då det finns ett inte föraktligt kundsegment som har denna radie på sina anläggningar. Om man vill använda sig av märklins kurvväxlar (c) så är det kört på direkten. I Storstäderna gör prisnivån på lägenhetsyta att man inte kan ha så stora anläggningar samtidigt som köpkraften ändå är stor.

Jag är beredd att köpa ett 3r-lok förutsatt att det ser hyfsat bra ut men framförallt har bra gångegenskaper.

/Geranium84

2012 08 20, 20:21
VD

Det räcker väl att loket klarar R3-R4.

/stefan

2012 08 20, 20:34
VD
Användarvisningsbild

Det är ju inte ovanligt att längre ledade ellok, tenderlok mm. har sina begränsningar så skulle det bli så även här så är det väl i sin ordning bara det meddelas på ett bra vis.

2012 08 20, 20:38
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Stefan S skrev:
Varför inte göra som på detta gamla 214 lok från Kleinbahn. Flänsarna på mittenhjulen sitter fast i chassit och är avklippta mot rälsen.

Jag ryser!

HJP

2012 08 20, 21:23
Tågklarerare

HJP skrev:
Stefan S skrev:
Varför inte göra som på detta gamla 214 lok från Kleinbahn. Flänsarna på mittenhjulen sitter fast i chassit och är avklippta mot rälsen.

Jag ryser!

HJP

Ett mer sakligt argument emot skulle kunna vara att en sådan åtgärd ändå inte påverkar avståndet mellan axlarna. Men jag anar ironi i det först citerade inlägget. :wink:

/A

2012 08 20, 21:38
Trafikchef

Förslaget med lägre flänsar på axel 2 och 3 måste väl fungera bra? Det i kombination med ett något litet kompromissat avstånd så är väl modellen hemma i alla läger?

Jag är ganska säker på att varje marknadsorienterad tillverkare gärna försöker få med 3R-kunderna på tåget. Vi är ganska många, köpstarka och sugna på svenska modeller som går bra.

Däremot kan jag hålla med om att det kanske är läge att släppa kompatibiliteten med märklins M-räls som faktiskt inte håller godtagbar standard. C-rälsen är förvisso grov jämfört med lägre code, men den har i allafall en hög precission, där kanske 3-vägsväxeln är tveksammast.

Med tanke på vilken succé X2 verkar vara och att den både är fin och går bra så har jag stort förtroende för att Jeco fixar ett E-lok som vi blir nöjda med.

Det är helt klart viktigt med dragkraft. Är det inte så att vikten har stor betydelse här?

Finns det metall som har lite större friktion? På stora järnvägen och i andra sammanhang finns ju vissa sintrade legeringar och andra blandningar som har större friktion.

Ett tyngre lok, sliter det mer på lagren, eller är det ändå så pass marginellt att det inte spelar roll i 1:87?

Flera 3R-lok har släpskon på tendern, synpunkter på det?

2012 08 21, 15:18
Tågvärd

LeoArietis skrev:

Finns det metall som har lite större friktion? På stora järnvägen och i andra sammanhang finns ju vissa sintrade legeringar och andra blandningar som har större friktion.

Jo, det är stor skillnad på olika metaller! Mitt gamla Heljan EG är nog ett av min starkaste lok trots avsaknad av slirskydd!
Även mitt gamla TMX drar fint!

På ett av mina lok har jag satt Roco vagnshjul av den lite äldre brunerade typen och även där är dragkraften bra!
Däremot nyare hjul har ofta en blank mycket glatt yta som visserligen håller smutsen borta bra men dragkraften är inget vidare!

Mvh. Peter

2012 08 21, 19:04
VD
Användarvisningsbild

hakang skrev:
En tanke att kanske titta på kunde vara att göra 3R-varianten med flänslösa hjul på axel 2 & 3. Inte omöjligt att det skulle möjliggöra körsel i icke modellenliga kurvor också.

Ja jag hoppas inte projektet läggs ner bara för detta.

Att använda hjul med DC-flänsar på mittenaxlarna borde väl kunna fungera, att dra isär hjulen något litet och ha något mindre hjul borde vara OK. Det sitter ändå ett fult koppel på så allt går inte få 100% perfekt riktigt ändå?

Eller existerar det verkligen något 100% perfekt MJ-lok som man kan köra med?

Jag hoppas kunna få köpa ett lok!

2012 08 21, 21:47
Tågklarerare

Om man sätter siffror på ”lite mindre hjul och axlar som flyttats isär” så visar det sig att avvikelserna inte behöver bli speciellt stora:
Axel 1 och 3 placeras på ”rätt” ställe i ramen. Axel 2 flyttas lite framåt, 0,25 – 0.35 mm, och axel 4 lika mycket bakåt. Hjulen till 2R-versionen görs Ø15,2 mm, dvs 0,75 mm för små, med flänsar som är 0,9 mm höga. Ø15,2 mm motsvarar att hjulen på förebilden har slitits/svarvats ner 33 mm på radien i förhållande till det nominella måttet på ett nytt hjul, vilket inte är helt orimligt. Eftersom Exactoscale har en del ”worn wheels” i sitt sortiment så verkar ”slitna hjul” kunna används tom av engelska P4-byggare. Flänshöjden 0,9 mm ligger mitt i toleransområdet, 0,6 – 1,2 mm, enligt NEM 310, så det bör fungera. Med dessa mått blir frigången mellan flänsarna på axel 2-3-4 0,5 – 0,6 mm vilket räcker till för att det ska fungera. För 3R-versionen måste dock hjulen göras ytterligare 1 mm mindre om de 1,4 mm höga märklinflänsarna ska få plats. (Som referens kan nämnas att hjulen på Märklins Da-lok är 1,8 mm för små). För att klara snäva kurvor är det ”bara” att se till att axlarna är tillräckligt rörliga i axiell led. Titta på åttakopplade lok från Fleischmann, Roco och Märklin och se hur de har gjort.

2012 08 22, 8:39
Trafikchef

En bra bild på ett E-lok med kanske någor slitna/omsvarvade hjul finns i denna länk på JVM forumet. Så här skall ett E-lok se ut!
BJ
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=127920

2013 05 05, 22:26
Profil WWW
Tågvärd

Ett alternativ är ju att göra en revision på originalet. Flytta isär axlarna så att det kan låta sig tillverkas i H0 skala. :)

Allvarligt talat så är förslaget enligt Kleinbahn inte att förakta! Folk är som galna efter Märklin Krokodiler som har helt flänslösa hjul av motsvarande anledning.
3R marknaden är så stor att den kanske är enda sättet att tillfredsställa, för att ro hem projektet ekonomiskt sett. För de fåtal modellrallare som bara kör på spikraka moduler kan man kanske ta fram en utbytessats med hjul som har minimala skalenliga flänsar. Hellre en modell som går att köra på alla räls än en modell som kan stå i vilket vitrinskåp som helst.

2013 05 06, 11:31
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Nyheter mjhobby.se