Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 05 22, 13:53

Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
 Jag recenserar - Modellverkstans UDFo3 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Jag recenserar - Modellverkstans UDFo3
@hakang
Visst förstår jag dig!
Bara för att två modeller följer förebilden behöver inte den ena modellen vara en kopia av den andra.
Man kan som modelltillverkare ha gjort sin hemläxa och därmed fått en förebildsenlig modell, och det är ju bra i så fall för det är ju det vi vill ha. För då slipper vi sådana här tråkiga trådar. Eller hur!?
Sedan kan det vara lite långsökt att endast titta på endast en detalj för att avgöra om modellen är kopia eller om man bara är noga med detaljer.

Enklast är självklart om man tittar på modellen i sin helhet.
Hur ser övriga detaljer ut?
Skall det finnas med på modellen eller inte?
Sitter de på rätt plats?

Tack vare Kjedlund fick vi en mycket fin bild (nummer 2) som en referens på hur en Yg/Yti skall se ut.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=26867
Tittar vi på denna bild så kan man t.ex. se att det skall finnas 37 rillor i kylen, man kan även se att det inte skall finnas någon topplampa som Hobbyshoppen har, vidare kan man även se att det inte skall finnas några ytterligare rillor vid sidan om kylen som Hobbyshoppen har.
Om (notera om) Hobbyshoppen nu hade varit så noga med att få dit 37 rillor i kylen, varför då sätta på dessa extra detaljer när man är så noga och räknar varenda rilla i kylen, och varför då inte sätta nitraden på höger sida om tanklocket rätt då också när man ändå är så noga????

Bild

Här har man både skolkat och inte gjort sin hemläxa.
Ett annat exempel är när jag tog fram mitt avträde som Göran Tholin och jag mätte upp tillsammans. Vi räknade hur många läkt det skulle vara på fasaden, vi fick även fram att det var olika bredd på fodren runt fönstren på olika fönster, men ändå fanns det de som visste bättre och hade synpunkter. Göran och jag hade gjort vår hemläxa grundligt genom att flera timmar på plats mäta, räkna, rita och dokumentera mycket noggrant så vi hade vårt på det torra.

hakang, man måste se till helheten och det tror jag HJP och många andra gjorde.

/Mika

2011 11 28, 15:11
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

mikath skrev:
Visst förstår jag dig!

Nä, det tycker jag inte alls det verkar som!

Redan efter ditt första inlägg, (för två sidor sen!) stod det ju klart för mig att UGJ-korgen använts som utgångspunkt för godsrälsbussen. Du och HJP måste alltså inte övertyga mig igen, även om jag alltså gärna låter er fortsätta.

2011 11 28, 15:32
Profil WWW
Tågvärd

Hej hakang :-D
Varför gallskriker du om du har så rätt????????????????????????????????
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Vi kan läsa och förstå vad du säger öch vad du vill ha sagt!

2011 11 28, 16:36
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Jigun skrev:
Hej hakang :-D
Varför gallskriker du om du har så rätt?
//
Vi kan läsa och förstå vad du säger öch vad du vill ha sagt!

Yes dear!

Men det är allt lite frustrerande när man tycker folk anstränger sig för att missuppfatta vad man menar...

2011 11 28, 16:58
Profil WWW
VD
Användarvisningsbild

Nackdelen med skriva på ett forum ibland.....alltid lättare samtala IRL.En dels ovana att konversera via internet kan vara frusterande för den vane o ger tyvärr ibland upphov till onödigt tjaffs,speciellt när man träffat personen IRL(i verkligheten) o vet han/hon är en hygglig person normalt= skulle samtalet skett IRL så kan man uttrycka sig mer rättvist.Oense kan man alltid vara om det ena eller andra,men när man sitter anonymt bakom en skärm är det uppenbart några få "mindre lyckade" utnyttjar detta för att skapa låg nivå på samtalet ,vilket har skett historiskt.Inte i denna tråd vill jag bestämt understrycka för undvika just det jag skrev nyss,mer ett samtal som går förbi varandra i detta fall.Informativt säkert för många nu när piratkopiering är på tapeten här på forumet -att se hur Hobbyshopen fuskat ihop sig en "ny" modell.Syftet har säkerligen från början inneburit en viss form av - köpa sej ett ex av Hobbyshoppen "nya" alster o granska dom,hur de har kopierat UGJ`s mfl en gång fina gjutningar.För en del vana svenskrallare var det lätt genomskåda detta från början.Vet fler handlare som gjort så ,Hobbyshopen är långt ifrån vara först med det..

2011 11 28, 17:37
Profil WWW
VD
Användarvisningsbild

Gav inte HNJ-Verkstad ut en Yo1s? Om Hobbyshoppens UDFo3 visar tydliga likheter med HNJ-Verkstads utgåva av samma släp kan man ju då inte låta bli att undra om Yo1s från HNJ-V fått vara master till gjutningen av Hobbyshoppens Yo1s?

Det är ju onekligen ett lustigt sammanträffande att samtliga modeller som Hobbyshoppen säljer redan har tagits fram av andra tillverkare. Enkelt sätt att skaffa sig masters? :roll:

2011 11 29, 1:21
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Har nu kommit fram till en lösning med Hobbyshoppen som båda är belåtna med!

För min del är detta ur världen.

/Mika

2011 11 29, 1:44
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Härligt nu har modellen lämnat mig och det hela är ur världen.
Jag har fått ersättning för retur av modellen från butiken.
Här kan jag inte annat säga än att de har handlat föredömligt när jag väl till slut fick kontakt med någon.

Tusen tack!

/Mika

2011 12 02, 20:24
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3