Re: Jag recenserar - Modellverkstans UDFo3
@hakang
Visst förstår jag dig!
Bara för att två modeller följer förebilden behöver inte den ena modellen vara en kopia av den andra.
Man kan som modelltillverkare ha gjort sin hemläxa och därmed fått en förebildsenlig modell, och det är ju bra i så fall för det är ju det vi vill ha. För då slipper vi sådana här tråkiga trådar. Eller hur!?
Sedan kan det vara lite långsökt att endast titta på endast en detalj för att avgöra om modellen är kopia eller om man bara är noga med detaljer.
Enklast är självklart om man tittar på modellen i sin helhet.
Hur ser övriga detaljer ut?
Skall det finnas med på modellen eller inte?
Sitter de på rätt plats?
Tack vare Kjedlund fick vi en mycket fin bild (nummer 2) som en referens på hur en Yg/Yti skall se ut.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=26867Tittar vi på denna bild så kan man t.ex. se att det skall finnas 37 rillor i kylen, man kan även se att det inte skall finnas någon topplampa som Hobbyshoppen har, vidare kan man även se att det inte skall finnas några ytterligare rillor vid sidan om kylen som Hobbyshoppen har.
Om (notera om) Hobbyshoppen nu hade varit så noga med att få dit 37 rillor i kylen, varför då sätta på dessa extra detaljer när man är så noga och räknar varenda rilla i kylen, och varför då inte sätta nitraden på höger sida om tanklocket rätt då också när man ändå är så noga????

Här har man både skolkat och inte gjort sin hemläxa.
Ett annat exempel är när jag tog fram mitt avträde som Göran Tholin och jag mätte upp tillsammans. Vi räknade hur många läkt det skulle vara på fasaden, vi fick även fram att det var olika bredd på fodren runt fönstren på olika fönster, men ändå fanns det de som visste bättre och hade synpunkter. Göran och jag hade gjort vår hemläxa grundligt genom att flera timmar på plats mäta, räkna, rita och dokumentera mycket noggrant så vi hade vårt på det torra.
hakang, man måste se till helheten och det tror jag HJP och många andra gjorde.
/Mika