Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 01 16, 16:00

Svara på tråd  [ 66 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
 Jag lägger tågen på hyllan. Nystart och uppdaterad spårplan. 
Författare Meddelande
Trafikchef

adde_johansson skrev:
Tåget får ju som sagt klättra en del, men stigningen är ju uppdelad i två halvor så att säga. Den första delen är från första växeln på linjen till spåret bakom Ingelsbergs stationsområde. Den andra stigningen är från detta spår och över bron in till Snokgruvan, Jag hade större problem med loken än med vagnarna när det gäller urkopplingen, men det går ju att fixa med en liten extra plåtbit över kopplet, som ju ändå behövs om koppelkrokarna ska kunna agera rangerkoppel.

I ärlighetens namn hängde jag inte först med på att stigningen skulle vara i två etapper...stigningen blir ju bra mycket rimligare med "halvtrappa" :oops:

2011 01 26, 19:49
Trafikchef
Användarvisningsbild

erutsnelyb skrev:
adde_johansson skrev:
Man måste ha respekt för förebilderna.
Alldeles riktigt. Förebildsfundamentalism gillar vi! :-D

Man får ju försöka knö' in de delar av förebilderna som man faktiskt får plats med. :roll:

2011 01 26, 20:41
Trafikchef
Användarvisningsbild

sadrak skrev:
Här är ju en variant finns på Carl Arendts eminenta site

Man kanske skulle gräva upp en del av M-skene avlagringarna :)

Carl Arendts sida är ju lite av en personlig favorit. Och just den där anläggningen på bilderna var den som gjorde att jag fick tummen ur...kroppsdelen som jag sitter på, och började planera (och snart också bygga) lite mer aktivt. :-D

2011 01 26, 20:43
Trafikchef
Användarvisningsbild

iBjorn skrev:
adde_johansson skrev:
Tåget får ju som sagt klättra en del, men stigningen är ju uppdelad i två halvor så att säga. Den första delen är från första växeln på linjen till spåret bakom Ingelsbergs stationsområde. Den andra stigningen är från detta spår och över bron in till Snokgruvan, Jag hade större problem med loken än med vagnarna när det gäller urkopplingen, men det går ju att fixa med en liten extra plåtbit över kopplet, som ju ändå behövs om koppelkrokarna ska kunna agera rangerkoppel.

I ärlighetens namn hängde jag inte först med på att stigningen skulle vara i två etapper...stigningen blir ju bra mycket rimligare med "halvtrappa" :oops:

Det är lätt hänt. Jag borde nog ha haft med höjdnivåerna på spårplanen. :)

2011 01 26, 20:45
VD
Användarvisningsbild

Trevligt, där ser du Adde, "plats finns det alltid sa han som byggde modelljärnväg i köket" Ett nytt ordspråk månne? :)

/Pär

2011 01 27, 20:09
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

pareng skrev:
Trevligt, där ser du Adde, "plats finns det alltid sa han som byggde modelljärnväg i köket" Ett nytt ordspråk månne? :)

/Pär

Den blev ju snabbt omvandlad till något större när platstillgången blev bättre - motiverar väl ett till nygammalt ordspråk "när pareng bygger står blixten stilla"! :-D

2011 01 27, 20:49
Trafikchef

Ju mer jag tittar på spårplanen, desto mer gillar jag iden och upplägget. Det här kommer att bli en favorittråd att följa!

Ett konstruktivt tips vore att montera löstagbara stoppbockar på något/några av rakspåren och göra modulanslutningar - så kan du lyfta ut anläggningen och använda som modul. På anläggningen som det länkas bilder till, skulle ju definitivt rakspåret i bakgrunden kunna vara elektrifierad huvudlinje.

2011 01 27, 20:50
Trafikchef
Användarvisningsbild

iBjorn skrev:
Ju mer jag tittar på spårplanen, desto mer gillar jag iden och upplägget. Det här kommer att bli en favorittråd att följa!

Ett konstruktivt tips vore att montera löstagbara stoppbockar på något/några av rakspåren och göra modulanslutningar - så kan du lyfta ut anläggningen och använda som modul. På anläggningen som det länkas bilder till, skulle ju definitivt rakspåret i bakgrunden kunna vara elektrifierad huvudlinje.

Tack för tipset! Jag har också ett Ug som jag vill köra med ibland. :-D

2011 01 27, 21:14
Trafikchef
Användarvisningsbild

pareng skrev:

/Pär

Absolut, men jag bor i en etta med kokvrå, så jag har inte ens ett kök. :lol:

2011 01 27, 21:17
Trafikchef
Användarvisningsbild

Två saker som borde ha funnits med på spårplanen är "Mats Bilar" (säljer enbart Messerschmitt) och Byléns Dragspelsfabrik. :mrgreen:

2011 01 27, 21:25
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

adde_johansson skrev:
Två saker som borde ha funnits med på spårplanen är "Mats Bilar" (säljer enbart Messerschmitt) och Byléns Dragspelsfabrik. :mrgreen:

:-D :-D :-D :-D :-D

2011 01 27, 21:41
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

adde_johansson skrev:
Två saker som borde ha funnits med på spårplanen är "Mats Bilar" (säljer enbart Messerschmitt) och Byléns Dragspelsfabrik.
Här ser vi att en framtida utbyggnad är ett måste!! :-D :-D

Shakespeare

http://www.bylen.se
bylens@telia.com

2011 01 27, 22:13
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Bägge dessa verksamheter låter som om de passar bäst "underground", så något övergivet gruvschakt kan du väl undvara Adde? :-D

Min Hemsida:
Airbrush FX
Min Blog:
M-K & E
Bild

2011 01 27, 22:27
Profil YIM WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Graffen skrev:
Bägge dessa verksamheter låter som om de passar bäst "underground", så något övergivet gruvschakt kan du väl undvara Adde? :-D

Ett perfekt ställe vore väl "Sligen" vid Storsjön mellan Norberg och Avesta!?! För er som inte vet så tippade man här ut slig (någon finmalen svart biprodukt från malmutvinningen som närmast har konsistens av sand men är gråsvart) i sjön från någon närbelägen gruva, varpå man fick en himla fin beach dit jag oftast brukade fara och bada i min ungdom.

Begreppet tvärdjupt var bara förnamnet, på sina ställen kunde man stå i strandkanten och dyka i vattnet ...

Och eftersom det inte var någon officiell badstrand så kunde man köra mopeden/bilen ända ut till vattenbrynet vilket förstås uppskattades av oss motorburna ungdomar! :mrgreen:

Har en del knäppa minnen därifrån, lyckades bl a dränka en av mina Puchar där så att motorn dog för gott. Vid något tillfälle så öste en polare vatten på min SAAB där den stod parkerad med nosen i vattenbrynet så att det rann in genom luftintagen och det blev en hel sjö på golvet inne i bilen. Och en annan polare lyckades ladda så med sin PV över ett gupp mitt på stranden så att den i princip gick av på mitten och fick gå till skrot. Those were the days ... :roll:

2011 01 27, 22:37
Trafikchef
Användarvisningsbild

Jag kan se framför mig hur Sture knuffar en smalspårig tippvagn full av dragspel. :lol:

2011 01 27, 22:38
Kommunikationsminister

Som sagt, en spårplan som ser ut att vara inbjudande för allehanda rangerspel, kanske som sagt även innehållande malmvagnar fyllda med dragspel!

Väntar spänt på bilder från bygget!

2011 01 27, 22:49
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

adde_johansson skrev:
Jag kan se framför mig hur Sture knuffar en smalspårig tippvagn full av dragspel. :lol:

Mhm, men ett minst lika roligt scenario blir väl att åskådliggöra hurusom undertecknad försöker klämma in sina 197 cm och väl tilltagna rondör runt "midjan" i en BesserWessi ... :roll:

2011 01 27, 23:05
Trafikchef
Användarvisningsbild

adde_johansson skrev:

Hagström ska ha grävt ner större delen av dragspelslagret någonstans i Älvdalen när marknaden dog ut. Dock inte i ett gruvhål men ändå. Bilar hamnar ju också i gruvhål när ägarna behöver pengar...

Johan Stenson

2011 01 28, 8:09
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Johan S skrev:
Hagström ska ha grävt ner större delen av dragspelslagret någonstans i Älvdalen när marknaden dog ut. Dock inte i ett gruvhål men ändå. Bilar hamnar ju också i gruvhål när ägarna behöver pengar...
Nä nu jäklar går skam på torra land. Förtalet känner tydligen inga gränser!!
Adde! Sätt igång att bygga och lägg ut dina bilder snabbt så att tråden får fokus på annat än skånska och värmländska nedrigheter. :evil: :evil: :evil:
Och Mats; Vilken sida står du på egentligen? :?:

Shakespeare

http://www.bylen.se
bylens@telia.com

2011 01 28, 8:23
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Johan S skrev:
adde_johansson skrev:

Nu börjar scenariot klarna!!! :idea:

Ett stickspår slutar vid kanten av ett gruvhål vid en nedlagd gruva, och vi ser broder Sture skjuta en tippvagn fylld med "överflödiga" dragspel (vilket dragspel är inte det??? :twisted: ) för att tippa dem i gruvhålet, då de ju (av lätt förståeliga skäl :twisted:) är osäljbara.

På andra sidan gruvhålet slutar en liten grusväg och där står undertecknad och "pluppar" Messerschmittar - som plötsligt blivit osäljbara de med eftersom de tilltänkta köparna i stället väljer att köpa "rikitga" bilar såsom t ex SAAB 96(som ju t ex den tidigare Messerschmitt-ägaren, cykel- och mopedreparatören i Morshyttan, gjort)!

2011 01 28, 8:27
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 66 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Nyheter mjhobby.se